Fri tillgång till hö inne men inte ute?

FruBieber

Trådstartare
Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute- funkat bra), helst hade jag haft det ute med men hagkompisen är extremt lättfödd så det går tyvärr inte. Min fundering är då om det funkar att ha fri tillgång bara inomhus för meningen är ju att när dom lär sig att maten inte tar slut så äter dom långsammare, men ute kommer ju maten ta slut... Kommer hon då stressäta massor när hon kommer in & aldrig lära sig att äta långsamt? Någon som har erfarenheter?
 
Den frågan går inte att svara på för det beror ju på hur din häst funkar. En del hästar stressäter aldrig och en del gör det alltid. Prova att ge fri tillgång inne och släng ut grenar och sly i hagen som dom kan pilla med när maten är slut så blir det säkert bra. :)
 
@FruBieber väldigt norm är att många hästar som står på stall står på halm som strö . De har därmed grovfoder fritt att plocka i .
Dvs de har fri tillgång i boxen på grovfoder - ströbädden och fodringarna av grovfodret utöver det .

Dina undringar blir mer relevanta för hästar som står på annat än halm som strö i boxen.
 
Jag har haft flera hästar med det upplägget som det funkat bra för. Endast en som hetsåt men han hade problem med metabolismen.
 
Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute- funkat bra), helst hade jag haft det ute med men hagkompisen är extremt lättfödd så det går tyvärr inte. Min fundering är då om det funkar att ha fri tillgång bara inomhus för meningen är ju att när dom lär sig att maten inte tar slut så äter dom långsammare, men ute kommer ju maten ta slut... Kommer hon då stressäta massor när hon kommer in & aldrig lära sig att äta långsamt? Någon som har erfarenheter?

Min gamla åt fort som tusan i hagen när hon gick med övriga hästar. I boxen kunde 1 kg hö ta en timme att äta upp. Hon visste helt enkelt att hon fick ha sin mat ifred i boxen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 104
Senast: Twirro
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Roheryn
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 706
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp