Frön som fastnar i pälsen

Smulan75

Trådstartare
Hästarna letar upp något ställe i hagen med frön som fastnar i päls/pannlugg och man. :p

Men frågan vilken växt kommer de ifrån? och hur ser den ut på våren/sommaren - så man kan klippa ner innan de sätter frön.

Fröna är ca 1-cm avlånga, platta och ca 3-5mm breda , med två kortare "antenner" - det är antennerna som gör att de fastnar i pälsen. fröna fastnar i klungor och är jobbiga att få bort. Det är inte tistlar.

Någon som vet?
 
Ja det är den! Tackar och bockar, vet man bara hur de ser ut kan man lätt dra upp eller trimma ner innan de blommat över och bildat frön så får man förhoppningsvis färre nästa år. Bra att veta oxå vilken typ av mark man ska leta efter den på, sumpig och våt :p då gömmer de sig nog nere vid bäcken/övergången till nästa hage.

/Röjsågen är min bästa vän ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 162
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 582
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 029
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp