Fronturlastning eller ej

trofé

Trådstartare
Är i valet och kvalet då jag ska köpa transport. Har tidigare haft en enkelaxlad transport med fronturlastning och äkerhetsbommar fram. (En star trailer). Men då min häst behöver boggie så är jag på jakt efter nytt släp. Frågan just nu är fronturlastning eller ej?! Vad tycker ni? Vad har ni, om ni har fu, använder ni den mycket?

Var inne på att köpa en kylinge med fronturlastning, men tycker dt verkar bökigt när det inte är enhandsfattning på bommarna bak. Ni som har star, kylinge, andra släp. Snälla HJÄLP!

Jag resonerar mest så att om det händer något så finns det en väg ur släpet till. Och stannar någon precis bakom släpet i tex bil kö och man av någon anledning måste få ut hästen så finns det en väg till ut ur transporten som går åt sidan och inte rakt bakåt.

Alla åsikter varmt välkomna! :)
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Jag har en Ifor Williams med fronturlastning, och jag lastar alltid ur fram. Säkert och tryggt när man är ensam och måste lasta ur på vägen hemmavid.

Immer
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Jag har Henra Chayenne! Den är fronturlastad och man kan välja till om man endast vill ha dörrar (litet steg ner till backen) eller ramp! Samma på baklämmen!

Jag har främst fronturlastning efetrsom min pålle inte backar ur transportén, men nu när jag har haft urlastning i fram ett tag kan jag inte ens tänka mig att byta till en med urlastning bak!
Man klarar ALLT med urlastning på ett säkert sätt ensam, speciellt om man har dörrar!
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Vi har en transport utan fronturlastning, och är inte i behov av en med fronturlastning heller, men jag kan förstå vitsen med fu.

Vill du ha en extra urlastningsväg, om du anser dig behöva det, så köp en med fu. :) Det kostar ju lite extra samt att det oftast ger en lite högre egenvikt på vagnen.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Jag har en utan fronturlastning. Nuvarande hästar har heller inget som helst behov av fronturlast. Båda går lika gärna på som av bakåt, och jag lastar dem både på och av själv på under minuten, även tvååringen.

Har tidigare haft en herre där det fungerade med att lasta ur bakåt, men där det var som natt och dag att lasta ur bakåt resp framåt, och där hade jag gärna velat ha fronturlastning. Att nuv släp inte har det är för jag hade en fjuttig dragbil förr så gällde hålla ner vikten.

Skulle jag köpa ny nu skulle jag nog dock välja ett UTAN fronturlast nu med, och prioritera hög/re lastvikt även nu. Jag kör dessutom alltid med mellanväggen ur, och då faller hela fronturlastningsvitsen i alla fall då det inte fungerar med bommarna då.

Så det är som med allt annat, smaken avgör. Vill du ha med fronturlast så köp det helt enkelt =)
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Jag skulle aldrig vilja vara utan frontutlastningen. Jag lastar alltid ur framåt de gånger jag är själv (vilket är i princip jämt). Jag tycker det är så otroligt smidigt!

Sen så tycker jag även, precis som du, att det är en enorm möjlighet att alltid ha ytterligare en utgång att välja på (av samma anledningar som du nämner).

Så nej, personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig en transport utan frontutlastning.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Ja, det är ju det svåra valet... Är mest som säkerhetsgrej. Backar ut gör han utan problem. Och jag har inga problem med att lasta ut bakåt ensam heller. Hm... Hur ska man välja...
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Tja, väljer du utan kan du ju tex få sadelkammare.

Men hur mkt använde du frontutlastn. innan? Jag skulle gjort valet utifrån ditt tidigare användande.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Jag har en vagn med fronturlastning (Star Rubin) men har aldrig använt den utgången än. Hur reagerade era hästar när de gick ut där först gången? Hoppade de eller gick lugnt?
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Vi har både fronturlastning och sadelkammare i släpet, det är ju inga problem!

Vi har två Kylinge (en vanlig enaxlad och en boggie med fronturlastning) och två Star (båda boggie och fronturlastning). Rekommenderar Thule framför Kylinge!

Det kan vara bra att ha, bara för att man har den behöver man ju inte använda den!
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Jag har en fronturlastad kärra men jag använder aldrig fronturlastningen. Dock så känns det bra att ha den där utifall att någon av hästarna hoppar över bommen och fastnar.
Jag kör mycket unghästar så det känns bra att ha den iaf.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Jag tycker helt enkelt Thule är bättre och mer välbeprövade transporter. Vi har en Star Safir och en Thule Star Safir. De känns mycket lyxigare och bättre än Kylingekärrorna, det kan ALLA på klubben tillägga.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Men man kan ju ha både fu och sadelskåp.

Jag använde fu mycket i början då jag lasttränade min häst. Han hade aldrig åkt tranport innan jag köpte honom. Senaste månaderna har jag inte använt den alls.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Min häst gick steg för steg, lugnt och sansat. Kan med tecken få honom att reglera tempot, så det gick väldigt lugnt. Mammas häst skuttade ut först, sedan gick det lite lugnare.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Men man kan ju ha både fu och sadelskåp.

Ja, fast sadelskåp gillar jag inte alls. Dels så skymmer de utsikten för hästen (blir betydligt mörkare i släpet) och dels så är de inte alls lika smidiga att ta i och ur saker i som en sadelkammare i släpet. Så ett sadelskåp går helt bort för min del.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Cheval har vissa modeller med integrerad sadelkammare, så även Henra, Christ, Böckmann, Värmlandsvagnen osv osv. Tror snart alla märken i nya modllerna har integrerad sadelkammare av något slag.

Oftast sätter de krubbor 'ovanpå'. Dvs sadelkammaren går in i släpet framför hästen, och blir som ett 'krubbord'.

Här finns en bild på Henras: http://www.henrakarlstad.se/empty_15.html

En Böckmann http://www.hast-slap.se/lager.htm
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Öppningen är i släpet iaf. ;)

transport-1.jpg


transport002.jpg


Den med sadelkammare är en Star Safir från 2006, den utan är en Thule Star Safir från 2007.
 
Sv: Fronturlastning eller ej

Va?? På släp med fronturlastning också? Men hur sjutton löser de det?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 104
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
991
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 391
Utrustning Finns säker miljoner trådar kring detta ämne. Men nu är det dax att köpa trailer. Och mina krav är följande: Fronturlastning...
2
Svar
23
· Visningar
4 427
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp