Fruktansvärt orolig för ex.

Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Då så. Mitt svar var mer till Migo's inlägg. Där fick jag uppfattningen om inställningen "släpp det där, det får Samhället ta hand om."
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Trevligt var ett märkligt ord att använda i sammanhanget. Det fungerar på detta sätt på de flesta ställen. Just därför att det finns en lagstiftning för sådana förfaranden.
Är det verkligen vanligt att det sker på det sättet när det gäller akuta fall som eventuellt behöver LPT? Önskar att det fungerat så i mina fall isåfall, jag har aldrig varit med om att det funkat så. Det är alltid polisen som blivit hitskickad och sen pratar dom med läkaren som i sin tur gör en bedömmning på telefon om man behöver komma in eller inte.

Hade ju varit underbart att få hem en läkare som gör en bedömning i lugn och ro i hemmet istället.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Fast ska hon behöva må skit för att han inte klarar av ett uppbrott?
Fast sådant får man nog tyvärr ta om man ska ha några relationer oavsett hur dom ser ut i livet, oavsett om det är vänner eller ex. Ska man inte leva helt ensam så är det något som "ingår" tycker jag.
Jag blir så arg när jag hör sånt här. Jag fattar att det är jättetrist att någon gör slut men att hota med eller faktiskt utföra ett självmord och ge den andra sådana skuldkänslor är så fel!
Fast i detta fallet verkar ju inte direkt som att ex:et gör detta för att bara ge skuldkänslor, det verkar ju faktiskt som att den tog uppbrottet väldigt hårt och det är inget den kan rå för. Att "spela sjuk" är kanske vanligt men det brukar inte gå så långt då, antar jag.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Fast ska hon behöva må skit för att han inte klarar av ett uppbrott?

*kl*
Jag blir så arg när jag hör sånt här. Jag fattar att det är jättetrist att någon gör slut men att hota med eller faktiskt utföra ett självmord och ge den andra sådana skuldkänslor är så fel!
Klart att han måste ha professionell hjälp, det här ska inte TS behöva ta hand om.

Alltså, jag tror inte folk som tar självmord gör det för att straffa sina bekanta, utan för att de mår skit. Och i att må skit ingår själva grejen att man inte tror nån kan hjälpa en att må bättre.
Vad jag läser av det TS skriver så hotar inte exet med självmord för att vinna tillbaka TS utan för att han mår DÅLIGT.
En viss skillnad.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Ring till psykakuten och berätta om självmordsförsöket och hoppas på att dom kan hämta personen genom LPT!
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Är det verkligen vanligt att det sker på det sättet när det gäller akuta fall som eventuellt behöver LPT? Önskar att det fungerat så i mina fall isåfall, jag har aldrig varit med om att det funkat så. Det är alltid polisen som blivit hitskickad och sen pratar dom med läkaren som i sin tur gör en bedömmning på telefon om man behöver komma in eller inte.

Hade ju varit underbart att få hem en läkare som gör en bedömning i lugn och ro i hemmet istället.

I det fallet jag tänker på kom inte ens polisen ut.
Eller det gjorde dom i och för sig, när det redan var för sent. :mad:
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Det ser säkert olika ut just med vem som kommer hem först. Enligt socialtjänstlagen ska personen i första hand bedömas där han befinner sig. Det för att läkaren som ska skriva LPT ska få en så bra bild som möjligt av hur situationen ser ut. Om det är risk att personen hinner skada sig, är aggressiv eller akut rymningsbenägen kan polisen åka ut först eller tillsammans med psykteam och läkare. Om polisen blir utkallade på ett pågående suicidförsök kan de köra in personen till sjukhus enligt ett polismästarbeslut för vidare bedömning om tvångsvård. I första hand ska man alltid försöka få med personen frivilligt och det brukar ofta gå efter en stunds samtal i lugn och ro i hemmet. Men man kan inte strunta i att åka och träffa en självmordsnära person.
Ibland ringer anhöriga eller personen själv och önskar få komma in till sjukhus för inläggning eller läkarbesök och då får de självklart göra det utan hembesök. Men ingen självmordsnära person nekas vård och har man försökt hänga sig i skogen, skrivit självmordsbrev och förberett sin död som i det här fallet tycks det finnas skäl för LPT om personen inte själv vill ha vård.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Fast sådant får man nog tyvärr ta om man ska ha några relationer oavsett hur dom ser ut i livet, oavsett om det är vänner eller ex. Ska man inte leva helt ensam så är det något som "ingår" tycker jag.

Fast i detta fallet verkar ju inte direkt som att ex:et gör detta för att bara ge skuldkänslor, det verkar ju faktiskt som att den tog uppbrottet väldigt hårt och det är inget den kan rå för. Att "spela sjuk" är kanske vanligt men det brukar inte gå så långt då, antar jag.

Alltså, jag tror inte folk som tar självmord gör det för att straffa sina bekanta, utan för att de mår skit. Och i att må skit ingår själva grejen att man inte tror nån kan hjälpa en att må bättre.
Vad jag läser av det TS skriver så hotar inte exet med självmord för att vinna tillbaka TS utan för att han mår DÅLIGT.
En viss skillnad.

Är man i en relation får man ha i bakhuvudet att det faktiskt kan ta slut. Visst skulle jag må skitdåligt om min man skulle välja att bryta upp.
Men TS ska fortfarande inte behöva ha hand om hans dåliga mående, det finns det andra som ska göra som har det som yrke.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Jag skulle också råda dig att kontakta någon instans. I mitt fall hotade personen aldrig med att ta sitt liv men hade en historia av psykiskt ohälsa. Hen gjorde ett självmordsförsök efter vårt uppbrott men blev lyckligtvis hittad i tid och inlagd. Idag verkar hen åtminstone må mycket bättre och jag är glad att personen fick hjälp. Jag har stundtals känt mig väldigt skyldig även om jag vet att jag inte kan bära ansvaret över en annan människas liv.

Vet inte om mitt inlägg är till någon hjälp, vill bara säga att jag förstår och jag hoppas att allt löser sig för er.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Är man i en relation får man ha i bakhuvudet att det faktiskt kan ta slut. Visst skulle jag må skitdåligt om min man skulle välja att bryta upp.
Men alla klarar det kanske inte så "bra" som du skulle göra? Eller menar du att om man tar ett uppbrott hårt så ska man leva ensam under livet för att inte riskera något?
Men TS ska fortfarande inte behöva ha hand om hans dåliga mående, det finns det andra som ska göra som har det som yrke.
Nej, att ta ansvar för en persons liv är det nog ingen som tycker man kan eller bör göra, handlingarna går ju ej att stoppa om personen väl bestämt sig, däremot så finns det ett ansvar att stötta och eventuellt se till att personen kommer till någon slags vård. Vården kommer ju tyvärr ej springandes av sej självt utan det krävs att någon drar i trådarna för att det ska hända något och det är vad vänner ska göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Tar man det så hårt att man tänker begå självmord så kanske man ska leva ensam ja.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Tar man det så hårt att man tänker begå självmord så kanske man ska leva ensam ja.
Tråkig attityd...lite läskig också. Hur gör du om du träffar en person som du tycker om, frågar ut den om den psykiska hälsan för att inte riskera att hamna i en situation där den kan behöva stöd?
 
Senast ändrad:
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Men va, så om man mår psykiskt dåligt ska man försöka haffa en partner så man har nån som kan ta hand om en? Knappast va. [svar på att det faktiskt är psykiskt sjuka som behöver en partner som mest, eller nåt i den stilen]

Skulle min kille dumpa mig och jag då bli suicidal så skulle jag ALDRIG lägga det på honom. Jag skulle ta det med någon annan, min familj, vem som helst, en vän men inte med killen. Det är en sån otrolig sten att lägga på någons axlar, "du dumpade mig så nu vill jag dö" - även om det givetvis inte är dumpningen som gjort en suicidal utan ens mående i övrigt.

Jag har själv haft problem med ångest, depressioner och självmordstankar och jag håller med Malin_L; i det skicket skulle jag inte ge mig in en relation. Jag skulle liksom inte våga.

Edit. Jaha, nu ändrade du ditt inlägg helt och hållet. Då blir ju mitt svar lite malplacerat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Så kan det visst vara men jag tycker fortfarande inte att det är så schyst att skuldbelägga den andra med ett jäkla självmord.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Men vadå, menar du att det är så vanligt att folk blir suicidala vid uppbrott att detta är något man måste förhöra sig om när man dejtar?
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Men va, så om man mår psykiskt dåligt ska man försöka haffa en partner så man har nån som kan ta hand om en? Knappast va.
Fast, nu var det ju ett uppbrott? Handlar ju inte om en person som mått särskilt dåligt innan fattade jag det som?
Skulle min kille dumpa mig och jag då bli suicidal så skulle jag ALDRIG lägga det på honom. Jag skulle ta det med någon annan, min familj, vem som helst, en vän men inte med killen. Det är en sån otrolig sten att lägga på någons axlar, "du dumpade mig så nu vill jag dö" - även om det givetvis inte är dumpningen som gjort en suicidal utan ens mående i övrigt.
Jag kanske har läst helt fel men jag har inte fått uppfattningen om att ex:et i detta fallet har medvetet lagt allt på Ts? Eller menar du att man ska gå under jorden och gömma sitt mående? Det är heller inte alltid man har den kontrollen att man kan dölja så starka känslor
Jag har själv haft problem med ångest, depressioner och självmordstankar och jag håller med Malin_L; i det skicket skulle jag inte ge mig in en relation. Jag skulle liksom inte våga.
Men det handlar ju om ett uppbrott? Inte en nybliven pågående relation eller?
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Men vadå, menar du att det är så vanligt att folk blir suicidala vid uppbrott att detta är något man måste förhöra sig om när man dejtar?
Nu måste du ha frågat fel person. Och ja, jag tror många tar uppbrott ganska så hårt ofta. Vilket är ganska så naturligt, dock inte så extremt att dom tar livet av sig dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Så kan det visst vara men jag tycker fortfarande inte att det är så schyst att skuldbelägga den andra med ett jäkla självmord.
Så du menar att man ska dölja sina känslor och göra det i smyg istället? Tror du verkligen att den andra hade mått särskilt bra då? Eller menar du att folk på allvar tar livet av sig för att jävlas med andra? Det är trots allt en ganska drastisk handling.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för ex.

Jaså?

Du skrev såhär;

Hur gör du om du träffar en person som du tycker om, frågar ut den om den psykiska hälsan för att inte riskera att hamna i en situation där den kan behöva stöd?

Jag menar att det nog är rätt ovanligt att man blir suicidal vid uppbrott och att det nog snarast beror på andra saker, än just att man gjort slut. Därför behöver man nog knappast förhöra dejter angående detta.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 294
Senast: Whoever
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 469
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 351
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp