fryser hästar??????

C

carro

har pratat med folk som säger att hästar inte kan frysa!!!!! låter ganska dumt tycker jag tror och har alltid trott att hästar kan frysa....... så hur e det kan hästar frysa?????? :confused:
 
klart att hästar kan frysa!!!!

Däremot tål de mer kyla än vi ömtåliga människor.
 
klart att hästar kan frysa...säger jag med....förr i världen sas det att små barn inte kan känna smärta :crazy:
 
Har sett mina hästar stå och skaka och spänna sig någon gång då det varit ruggigt ute och det kan ju knappast vara nått annat än att dom fryser...
 
Ja, jag har hittat min häst skälvande i hagen några gånger då det regnat hela dagen och täcket till slut läckt igenom!
Så nog 17 fryser de alltid! Hur lätt de har för att frysa varierar dock mycket mellan olika individer, precis som hos oss människor.

/TIGERHEART
 
En duktig hästmänniska sa till mig en gång att när hästen står och skakar och så i te.x hagen när det är kallt så är det för att hålla värmen.Den skakar inte för att den fryser utan den skakar för att hålla värmen.

vet inte om detta är sant :crazy:

Fast jag tror absolut hästar kan frysa.
 
Så sant...men om hästen måste stå och skaka för att kunna hålla värmen borde det ju vara bevis nog att den fryser...?
 
Jo fast jag vet inte det beror ju på hur man ser det.Om hästen står och skakar för att hålla värmen pch den inte fryser då så..ja då fryser den ju inte?
är lite dålig på att förklara,men du kanske fattar hur jag menar? :smirk:
 
Jag skakar också när jag fryser, och visst är det för att kroppen försöker värma upp sig.... Men det känns INTE särskilt skönt!!! :crazy: Att frysa så gör ont....

Och det är klart att hästar fryser, precis som alla andra djur. Att säga att hästar inte fryser, och att det inte gör nåt om dom står ock skakar är för mig helt vansinnigt. Då har folk verkligen omtanke för sina djur! :mad:
 
Visst kan de frysa. De är varmblodiga djur de med.

sassabrassa
En fråga om du står och skakar för att hålla värmen fryser du inte då?
I många fall ska man inte jämföra folk med hästar, men i detta fall är det så simpelt som att vi båda är varmblodiga. Varmblodiga djur gillar inte att frysa vare sig psykiskt eller fysiskt. Fysiskt eftersom det tar energi från annat. Psykiskt för att det förstör fysiskt. Allt som förstör för våra kroppar är vi programmerade att inte gilla och detsamma gäller för hästarna.

Dock ska man komma ihåg att medan vi trivs bäst i ca 20grader så trivs hästarna bäst vid strax plus.
Det är den stora skillnaden.

Aldrig att jag skulle låta min häst stå och skaka och tänk att hon håller värmen. Det tar energi och det kommer att kräva henne både psykiskt och fysiskt.
 
Jo jag fryser när jag skakar.

Men jag skrev att jag inte visste om det var sant utan att det var vad jag hade hört :smirk:
Vet inte om det är sant som sagt.
Tycker kanske inte att det låter så rimligt.
 
Det beror på hur man säger det: en häst skakar för att hålla värmen = den är kall och musklerna jobbar för att alstra värme. Precis som hos människor. Därmed inte sagt att de inte fryser. Det är en grov missuppfattning att de på nåt vis inte skulle kunna känna kyla. Däremot tål de mer kyla än människor i allmänhet gör, innan de börjar frysa.
 
I Ridsport nr 23/2002 fanns en artikel under "Veterinärkontrollen", skriven av vet. Charlie Lindberg fr ATG´s hästklinik i Malmö, och Ingrid Andersson.
Den artikeln handlade bl a om täcken och där kunde man läsa:

"För att öka värmeproduktionen på kort sikt använder hästen muskelarbete - den står still och skakar. Detta är dock energikrävande och på lång sikt måste hästen öka sitt foderintag för att den inte ska gå ner i vikt."

I den artikeln framgår det också att hästar inte fryser så lätt som vi människor tycks tro (?) men det står även:

"Hästar som inte är tillräckligt utfodrade kan bli nerkylda och verkligen frysa, särskilt vid kombinationen regn och blåst. Att hästen börjar bli kall kan man se på kroppsställningen - hästen kurar ihop sig och sänker huvuvdet - och på att den börjar skaka i musklerna. Att behöva skaka då och då för att hålla värmen är en naturlig del av hästens värmereglering. För att snabbt bli varm vid dåligt väder förbrukar hästen en del av sina reserver (fett). Dessa fylls på igen när vädret är bättre. Om hästen står och skakar ofta behöver utfodringen ökas."

Jag tolkar det som att hästar visst kan frysa, men att det inte är särskilt allvarligt om hästen fryser någongång då och då.
 
Så är det juh med oss människor oxå. Vi står o spänner oss när vi fryser och skakar. Det är oxå vårat sätt att försöka hålla värmen. har i alla fall jag fått förklarat och oftast är det juh lättast att tänka hur vi fungerar när vi funderar över hur våra pållar funkar :)
 
På frågan om dom fryser...Klart dom gör :) Dom vill juh ha sina varma gosiga täcken ;) Däremot så tror jag inte hästar är så känsliga mot enbart kyla utan för blåsten och vätan :)
Vad tror ni?
 

Liknande trådar

Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 912
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att...
2
Svar
27
· Visningar
2 055
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Keb71
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 852
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp