fryser hästar??????

Självklart kan hästar frysa och gör det oftast då man är inne och stör deras naturliga miljö för mycket. En häst med god tillgång på foder och som utsätts för kyla gradvis fryser dock väldigt sällan.
En häst som står inne i ett varmt stall om natten fryser dock när det får komma ut under dagen om den inte har täcke. För stora temperaturväxlingar under hästens dygn hindrar alltså den från att hålla sig varm. Täckte gör också att hårstråna i pälsen plattas till och därmed inte burrar upp sig och gör att ett tjockt lager av uppvärmd luft finns runt dess kropp. Att t.ex. lägga en regntäcke på en häst vintertid är förrödande. Först plattar man till dess hår och erbjuder inget annat sätt för hästen att hålla sig varm, inget täckjackelager, såsom vintertäck har. Då fryser verkligen hästar.
Så man måste välja hur man skall ha sin hästhållning. Har man bara tillgång på ett varmstall, ja, då blir vintertäcken en nödvändigthet. Har man ett kallstall, då behövs inte täcken. Börjar man täcka en häst som står i kallstall, ja, då måste man täcka hästen både när det är inne och ute.
Hälsning Maja
 
Så när du står och huttrar och hackar tänder, då fryser du inte? Då gör du det för att hålla värmnen? Ja, så måste det vara. Givetvis skakar man för att hålla värmen, människor som hästar. Det är ju därför man skakar, för att man fryser.
 
URSÄKTA MEN JAG BÖRJAR NÄSTAN BLI LITE FÖRBANNAD NU :mad:
Ja!När jag skakar fryser jag!
Ja för att hålla värmen.
Om folk kunde läsa vad jag skrivit i mitt först inlägg skulle jag slippa svara på alla dessa frågor.

det stod att det VAR NÅGOT EN ANNAN MÄNNISKA SA TILL MIG samt att jag inte vet om det var sant.
 

Liknande trådar

Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 912
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att...
2
Svar
27
· Visningar
2 056
Senast: Derivata
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 128
Senast: Snubbelfot
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp