Bukefalos 28 år!

Fukt/röta i hästtransporten?

Alexandra_W

Trådstartare
Min transport måste ta in vatten någonstans, men hur sjutton kommer man på VAR?

Har fått problem med röta vid kanterna (mot väggen) av golvet, längst bak. Halva grunden till problemet är nog att jag luftat mattan lite för sällan, och haft en häst som kissat i släpet (ovant för mig). Så det som varit tillräckligt många gånger luftning har inte räckt till helt enkelt.

Hursom, röta blev det, och jag skrapade bort det som var skadat för att se hur djupt det gick. Sen skulle jag låta det torka upp. Det var där problemen började.

Det torkade - nästan. Men såfort det regnade var det blött igen. Jag höll på att få krupp på det, men visst, hög luftfuktighet etc.

Samtidigt, det måste komma in fukt någonstans i släpet då problemet är värst när släpet står. Dvs det kan vara (tillsynes) torrt när jag kört, jag viker undan mattan och släpet står. Nästa gång jag tar det är det blött där.

Det SER UT som vattnet kommer in framifrån någonstans och rinner bakåt. Nu sist när släpet stod 2 veckor vid kliniken, tyvärr med mattan ej uppvikt (tänkte på det det) hade det växt SVAMPAR i det blöta därbak :crazy:

Pappa kom förbi med sin 'brännare', en käck tingest som producerar 800 grader celsius och blåser ut hetluft. Fick köra den flera svänger, för efterhand som det torkade, så kröp det ju upp mer fukt underifrån. När det var hyfsat torrt hade jag på cuprinol, och ska 'eftertorka' därbak med varmluftspistolen tills det verkar sluta krypa upp fukt.

Men HUR löser jag var fan vattnet kommer in? Ska byta golv efter vintern, men det är ju meningslöst om det fortsätter läcka in vatten? =/ (Iofs pratade pappa om att lägga in alugolv i vår istället, men väggarna är ju fortf plyfa så måste ju bli av med att släpet tar in vatten liksom)
 
Sv: Fukt/röta i hästtransporten?

Kommer det in vatten även när släpet står stilla? Eller bara när du kör i regnväder? I så fall får du be någon köra åt dig och själv ställa dig där bak ;)
 
Sv: Fukt/röta i hästtransporten?

När det står stilla ffa misstänker jag ju.

Saken är den att jag i princip aldrig SER något vatten i släpet. Men blött blir det. Men jag förstår inte vart det kommer in.

Det verkar INTE komma in ett dugg när man kör, ens i ösregn, ironiskt nog?

Men som sagt, misstänker starkt skötardörren, men vet inte hur jag ska ta reda på var/varför där?
 
Sv: Fukt/röta i hästtransporten?

Kanske mer ett sommarnöje, men det borde ju gå att kolla med trädgårdsslangen:)
 
Sv: Fukt/röta i hästtransporten?

Jag har haft samma problem som dig men det har nu visat sig vara
ett annat problem.

Jag hade inget problem med släpet i somras.

Men nu på hösten började jag hitta pölar på golvet under mattan.
Trodde att det läckte in från skarven mellan tak och väggar så
jag tog bort det gamla siliconet och siliconat om allt.
Bytte tätningslisterna till skötardörren men fortfarade fuktigt på golvet på några fläckar.

Snokade då runt lite när släpet stått stilla någon vecka o då upptäckte jag
att det är lite fukt i taket överallt i stort sett. som sedan rinner ner längs väggarna och samlas i pölar på golvet.
Måste vara att fukten i det trevliga vädret vi har nu som letar sig in på något vis (rampen) och sedan inte hittar ut :crazy:

Så numera står en torrboll från biltema i släpet. och då är det torrt och fint :)
 
Sv: Fukt/röta i hästtransporten?

SKa sösöka kika så, jag har dock utsugsfläkt, solcellsdriven, så iaf tidigare (när solen sken..) borde ju det ventilerat ut. Men ska kika lite när det stått en stund. Tack för tipset.

Och Lilla MY - smart med vattenslangen! Fast nog bäst ta det till våren ja.
 
Sv: Fukt/röta i hästtransporten?

Jag hade ett likadant släp som du förut och det läckte in på precis samma sätt, golvet ruttet längst bak i hörnen.
Även svampodlingen var den samma :cool:
Det kom som du säger framifrån och rann bakåt mest men på min sipprade det även in längs väggarna, det jag kunde luska ut var att det rann från taket på utsidan, ner längs väggen, in under listen och kröp upp på/i golvet.
Skarven mellan vägg/golv var alltså inte tät.

Jag kollade med trädgårdsslangen när jag tvättade släpet på sommaren.

Läckte alltid vid regn, stillastående som i rörelse.
 
Sv: Fukt/röta i hästtransporten?

Det kommer absolut framifrån, var en pöl under mattan i framkant idag. En del kommer via de förbannade 'hålen i taket', men fläcken ovanpå mattan var ganska liten. Så det som kryper under mattan tror jag kommer någon annanstans ifrån. Misstänker fortfarande skötardörren, men kan inte räkna ut HUR egentligen.

Listen mellan golv/vägg där i bakkant är ju otät som f*n nu, i och med att det är röta i nederkant på väggen. Men vattnet kommer inte in där, utan det kommer in i fram och rinner bakåt. Där fram ser det ju tätt ut men fan vet om det är det.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 222
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 570
Senast: nickan1
·
Anläggning Hjälp, tips, idéer ang fuktproblem, tack tack! Nu när det är skitväder är hela stallet blött! Det är kallstall, gammal ladugård med...
Svar
19
· Visningar
3 200
Senast: Texaz
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp