Ful konst?

Visa bifogad fil 104125
Jag tänker ju inte införa ett förbud mot ful konst, men jag har svårt att se varför nån, någonstans troligen har betalat för skapande av detta.
Jag är mest intresserad av den märkliga inramningen - det verkar vara en oljemålning (av den tjocka färgen upptill att döma) och jag har aldrig varit med om att man satt passepartout och glas på en olja..... Eller? Till vänster ser passepartouten böjd ut?? Jättekonstigt.

I övrigt så tänker jag att "konst" är uttryckta känslor - i form av bild, skulptur, musik, dans etc etc. Så det kan vara hur "fult" som helst, liksom känslor inte alltid är vackra och begripliga. Och folk har målningar på sina väggar hemma, som jag aldrig i livet velat titta på dag ut och dag in, helst inte en minut. Men för dem är det underbart. Den som köper in konst till en arbetsplats kanske ska ta mer hänsyn till de anställdas inställning, kanske låta folk rösta bland olika alternativ? Jag menar, hemma kan man ju välja och välja bort, men på en arbetsplats får man blunda isåfall. Och konsten kostade företaget (ofta) stora pengar, omän avdragsgillt.
 
Visa bifogad fil 104125
Jag tänker ju inte införa ett förbud mot ful konst, men jag har svårt att se varför nån, någonstans troligen har betalat för skapande av detta.
Min första tanke var om det var en psykolog som målat den, men den tanken är väl nästan mer "förbjuden" än att tänka "ful konst"! Jag tänkte att mycket var ju övermålat så nog finns det någon baktanke med målningen, säkert om känslor och livet.....
 
Jag älskar dålig medeltidskonst. Det är uppenbart gjort av klåpare och otroligt fult, men så fult att det blir roligt.
20221029_163915.jpg


Lite nyare än medeltid men lika dåligt. Den här hänger också i min samling!
 
Jag tycker att säga att det är ful konst är lite fel.
men man kan tycka att det inte passar sin egna smak.
jag kan inte förvänta att alla ska gilla det jag gör.
Jag gör det jag tycker om främst för mig,
om någon annan tycker att det är fult så är det dens smak. jag gillar det jag gör men kan inte tvinga någons åsikt. emn jag tror att alla som skapar tycker om det själva skapar. och det är inte fult.
 
Jag tycker att säga att det är ful konst är lite fel.
men man kan tycka att det inte passar sin egna smak.
jag kan inte förvänta att alla ska gilla det jag gör.
Jag gör det jag tycker om främst för mig,
om någon annan tycker att det är fult så är det dens smak. jag gillar det jag gör men kan inte tvinga någons åsikt. emn jag tror att alla som skapar tycker om det själva skapar. och det är inte fult.
Fast det finns ju konst som man tycker är ful och det är okej. All konst behöver inte vara fin för att man gillar den.
 
Jag är en person som ligger långt från konst. Jag har dock en fråga utifrån vad som tagits upp här gällande definitionen/ickedefinitionen av vad som är konst. Hoppas att det är ok @parellikusken då den är lite riktad till dig. Du har ju studerat konst på universitetsnivå med antagningsprov. Vad tittar de på då? Om allt kan vara konst, fint, fult, dålig teknik osv. Jag fattar nog inte. Det är så flummigt (inte illa menat då) och så långt från min naturvetenskapliga hjärna och tänkande att jag inte förstår. Varför anses någons antagningsprov/examensuppgift etc "bättre" än någon annans om "allt" kan vara konst? 🤔
 
Min första tanke var om det var en psykolog som målat den, men den tanken är väl nästan mer "förbjuden" än att tänka "ful konst"! Jag tänkte att mycket var ju övermålat så nog finns det någon baktanke med målningen, säkert om känslor och livet.....
Vilken intressant association, kan du inte berätta lite mer om den? Med psykologen alltså! :)
 
Jag är en person som ligger långt från konst. Jag har dock en fråga utifrån vad som tagits upp här gällande definitionen/ickedefinitionen av vad som är konst. Hoppas att det är ok @parellikusken då den är lite riktad till dig. Du har ju studerat konst på universitetsnivå med antagningsprov. Vad tittar de på då? Om allt kan vara konst, fint, fult, dålig teknik osv. Jag fattar nog inte. Det är så flummigt (inte illa menat då) och så långt från min naturvetenskapliga hjärna och tänkande att jag inte förstår. Varför anses någons antagningsprov/examensuppgift etc "bättre" än någon annans om "allt" kan vara konst? 🤔
Jag har suttit med vid bedömning och intervjuer av potentiella nya studenter också. Helt klart intressant!
Jag har pluggat konsthantverk och där är processen viktig i bedömningen, hur väl man dokumenterar den och hur den ser ut. Om mN kan föra en dialog om varför processen ser ut som den gör. Osv.
Men man tittar också på hur konstnärsskapet i helhet ser ut och väl man tror den eventuellt blivande studenten kan ta till sig undervisningen.

När jag tittar på mina egna arbetsprover skiljer de sig väldigt mycket på när jag sökte till bachelor och när jag sökte till master. Hade betydligt mer utvecklat språk till master än till BA. Man ser att jag fått förklara mina verk sjukt många gånger till master, medan till kandidaten var det mycket flummigare och otydligare.
 
Vilken intressant association, kan du inte berätta lite mer om den? Med psykologen alltså! :)
Det tyckte jag att jag gjorde, finns väl kanske inte så mycket mer att utveckla. :)
Psykologer arbetar med känslor, tex sådant som man gömmer undan och inte har hanterat men borde. Man skulle kunna uttrycka att verket visar något som gömts undan, som lyser igenom ändå på sätt och vis, som obearbetade saker så ofta gör. Den tavlan hade ju varit ett utmärkt sätt att förklara för någon hur det faktiskt är/ser ut/verkar för personen när det finns saker bakom som påverkar ens liv rätt mycket.

"Här, jag har målat en tavla av hur ditt inre ser ut just nu". Typ.

Bara en tanke jag fick alltså. Att tanken skulle vara förbjuden är ju för att jag på sätt och vis faktiskt påstod att psykologer målar fult...
 
Jag är en person som ligger långt från konst. Jag har dock en fråga utifrån vad som tagits upp här gällande definitionen/ickedefinitionen av vad som är konst. Hoppas att det är ok @parellikusken då den är lite riktad till dig. Du har ju studerat konst på universitetsnivå med antagningsprov. Vad tittar de på då? Om allt kan vara konst, fint, fult, dålig teknik osv. Jag fattar nog inte. Det är så flummigt (inte illa menat då) och så långt från min naturvetenskapliga hjärna och tänkande att jag inte förstår. Varför anses någons antagningsprov/examensuppgift etc "bättre" än någon annans om "allt" kan vara konst? 🤔
Tillägg.
Konst ligger inte så långt ifrån vetenskap heller tycker jag. Det är ju någon slags forskning båda delarna. Jag har hållit på mycket med geologi och geologiska processer i mitt konstnärskap då det intresserat mig mycket.

Är du intresserad av konst inom akademin är det ju alltid kul att kolla in konstnärlig forskning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp