"Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

L

liten82

Eya var lite stel under gårdagen, helst precis efter vila.
När hon steg upp var det som om bakbenen inte riktigt ville följa med, men när hon gått en bit så blev det helt bra.
Under dagen idag har det blivit MYCKET sämre, det märks tydligt att hon har ont, hon ser ut precis som om hon är dödsfull när hon går, bakdelen vinglar efter :cry:

Jag tänkte att det bara var växtvärk, men nu på eftermiddagen har det varit riktigt mycket. Hon blir fortfarande bättre när hon rört sej lite, men skillnaden är inte stor.
Kan valpar bli så stela av växtvärk???
Eller vad kan det vara?

Jag har försökt ringa vår jourveterinär men telefonen är inte på.
VAD att göra??
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Jag hittade numret till agrias telefonveterinär, eftersom att hon äter och dricker så trodde dom inte att det var någon fara utan antingen en muskelsträckning eller växtvärk.

Jag tycker att det är konstigt om det skulle vara en muskelsträckning eftersom att halva valpen är "ur funktion".
Det borde väl vara mer exakt om det satt i det?
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Jag har försökt ringa vår jourveterinär men telefonen är inte på.
VAD att göra??
Ring till en annan veterinär!! :idea:

Jag trodde först att valpen kunde ha lågt blodsocker, det händer hos vissa valpar ibland om de inte ätit på en längre stund. Men eftersom din valp äter och dricker är det inte det.
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Borrelia ger tyvärr sådana symptom du beskriver.

sambons morsas hund fick det förra året. Blev "omkörd av arselet" hela tiden när hon gick. Kunde inte stödja på baken utan ragglade fram o tebax.

/Tobbe
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Borrelia ger tyvärr sådana symptom du beskriver.

sambons morsas hund fick det förra året. Blev "omkörd av arselet" hela tiden när hon gick. Kunde inte stödja på baken utan ragglade fram o tebax.

/Tobbe


Hm, men då borde jag ju hittat någon fästing på henne, eller?
Jag vet inte, vi har ju inte så mkt fästingar här uppe, men jag var i Uppsala över valborg, kan symptomen komma så långt efter?
Och jag har aldrig hittat några fästingar på henne..
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Det kan juh ha suttit en fästing som ätit o klart o hoppat bort redan. Inte alltid man upptäcker dom små äcklena.

Vad jag har förstått tar det lite tid innan symptomen kommer. vet inte exakt, men en vecka eller mer tar det nog alla gånger.

Håller symptomen i sig skulle jag iaf rådfråga vetten om just borrelia så man ev kan utesluta det iaf.

/Tobbe
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Det kan juh ha suttit en fästing som ätit o klart o hoppat bort redan. Inte alltid man upptäcker dom små äcklena.

Vad jag har förstått tar det lite tid innan symptomen kommer. vet inte exakt, men en vecka eller mer tar det nog alla gånger.

Håller symptomen i sig skulle jag iaf rådfråga vetten om just borrelia så man ev kan utesluta det iaf.

/Tobbe

Jag kollade efter fästingar noga när jag var där, så om hon haft en fästing så kan den ha suttit MAX 1 dag.
(Hon brukar sova i min säng emellanåt och jag tycker att fästingar är ungefär de äckligaste som finns, därav jag kollade så noga).
Men jag ska ringa vet och boka tid i morgon om det inte är bättre!
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Usch då, hoppas att det löser sig!
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Läste på ett annat forum om en hund som var stel och vinglig i bakdelen, just den hade blivit förgiftad av Tea Tree oil.
Hoppas hunden kvicknar till!
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Hej!
jag hade direkt misstänkt borrelia eller nån typ av "förgiftning".
feber?puls? hur ser slemhinnorna ut?
hoppas hon inte blir sämre..
prillan
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Alltså dom är luriga dom där äcklen, vi kollar verkligen super duper noga på våran hund ( eftersom vi råkat ut för fästingburen sjukdom på henne förut ) .

Fastän vi kollar henne flera gånger om dagen så lyckades vi missa en som vi sedan såg när den hade släppt och låg där fet och äcklig..
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

:eek: :eek: :eek:
Hur blir man förgiftad av Tea Tree Oil? Jag trodde att det var bra och nyttigt.

Outspädd tea tree oil är inget bra för djur. man ska inte använda det på några djur som har risker att få i sig det. Står på förpackningen.

Testade lite på min häst emot mugg utblandat med barnolja vilket fungerade kanon men de sa att man inte skulle ha det på hund eller katt eftersom de har lätt att slicka i sig det.

Till TS -hoppas din valp blir bättra snart
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

memmas hund blev så när hon var valp det slutade med att det var urinsten..
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Detta hände min hund som valp 9 veckor, men hon fick även krampanfall. Detta berodde på en enklare förgiftning av något slag som gav henne dåliga njutvärden. Helt återställd efter 1 vecka utan medicinering.

Det hände även för något år sedan, hon tappade hela bakkärran. Kunde inte gå och föll omkull. Denna gång var det vätskebrist trots att hon druckit.

Så jag tycker absolut att du ska besöka veterinär omg.

Hoppas att lilla vovven mår bättre !!
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Nu har jag pratat med flera veterinärer och de tror alla att hon har överansträngt sej= Ont i kroppen/musklerna.
Dom sa också att om det är en fästingsjukdom så bör hon ha fått feber och det har hon inte (då borde hon heller inte bli bättre när hon rört sej lite).
Så nu ska jag hålla henne väldigt stilla ha henne i koppel och skild från de andra hundarna, så ska jag avvakta tills i morgon, blir det inte bättre får jag åka in med henne!

Hädanefter får jag också vara mer noga med att bromsa upp henne när hon busar och så, jag har nog varit för dålig på det :(
 
Sv: "Full" valp- AKUT HJÄLP!!!

Fick precis samma symtom på en vuxen tax som vi haft. Hon låg på djursjukhus en vecka utan att de kunde konstatera vad det var. Hon åt rätt bra första dagarna men sen låg hon på dropp ett tag.
Hon blev helt återställd men det tog lång tid innan hon blev den goa glada tjej som hon brukade vara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 735
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vi har en 9 månaders jämthundstik som har blivit sjuk men vi vet inte vad som är fel med henne. Det började i november då vi skulle...
Svar
1
· Visningar
1 251
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 595
Senast: phie
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 400
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp