Bukefalos 28 år!

Funderar på att köpa en system kamera.

lillamy73

Trådstartare
Älskar att fotografera men har nu tröttnat på min vanliga olympus digital kamera som har ett antal år på nacken. Tycker att den ger oskarpa bilder. Är helt omöjligt att fota utan blixt för då blir bilderna suddiga. Tar hundra år innan den fotar efter att man tryckt på knappen.

Någon som har tips på en bra nybörjar kamera som inte kostar allt för mycket?
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Jag hade gärna också ägt en systemkamera, men vi har inte de pengarna som krävs för att bara kunna köpa sådär "vips". Och spara ihop till en själv är inte det lättaste när man är en tjej i tonåren. Men jag har iallafall tänk mig en Nikon D40, verkar vara en hyffsad bra nybörjar kamera och den billigase, rekomenderar också att köpa en begagnat kanske?


Ps. Nu ska mina kusiner få en systemare, bortskämda och rika som de är, lite sårad blir man .ds
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Jag köpte en Canon EOS 400D för ca två veckor sedan.
Jag tycker den är lätt att förstå!

Med kitobjektivet kostar den strax över 5 tusen, beror ju sen på vilken affär.

Jag köpte ett paket med;
Kameran + två objektiv + 2 gb minneskort för 6990:-
Jag är mycket nöjd!:D
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Nikon D40 är nog det mest prisvärda och billigaste som finns nu, brukar gå att hitta för runt 4 och ibland till och med 3. Däremot är det en extremt bra och kompetent kamera med extremt bra bildkvalité, det finns en anledning till varför proffsen köper den som en liten kompakt kamera istället för kompaktkameror, för de har höga krav på bildkvalitén.

400D är också en bra kamera men dyrare och inte bättre bildkvalité, dessutom är Canons kitobjektiv som följer med i kiten rent av usla där Nikons är riktigt bra för vad de kostar. Kom ihåg att det är objektiven som gör den största delen för bildkvalitén. Bra glas = Bra teknisk bildkvalité.
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Jag har nyligen köpt en Nikon D40 och är supernöjd, den kan jag verkligen rekomendera. Otroligt prisvärd, betalade endast drygt 4000 kronor med kitobjektiv, minneskort 2gb och kameraväska. Köp! :D
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Kan ni inte visa några bilder av era kameror?¨
skulle vara intressant att se.

Är inne på en Nikon d40
(men min man tycker en canon eos 400D eftersom en arbets kompis till honom rekomenderat den)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Kan ni inte visa några bilder av era kameror?¨
skulle vara intressant att se.

Är inne på en Nikon d40
(men min man tycker en canon eos 400D eftersom en arbets kompis till honom rekomenderat den)

Kamerahusen i sig begränsar inte särskilt mycket när det gäller teknisk bildkvalité, det är objektiven som gör. Köper du Canon så behöver ni nog köpa nya objektiv, för deras objektiv som följer med är usla, medans Nikons är väldigt bra.

Kom också ihåg att ni köper in er i ett system, nu är det visserligen Nikon och Canon ni funderar över och båda har extremt stora och bra system, så det spelar mindre roll vilken av dem ni väljer ur den aspekten.
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Visst kan jag visa bilder, fotade med autoläget, dock har jag inte inga bilder att visa tagna med kitobjektivet utan dessa är tagna med ett 55-200/4-5,6.

CSC_0596.jpg


DSC_0131.jpg
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Snygga kort.

Funderar också på att byta kamera och blir nog en Nikon D40. Verkar vara mkt kamera för pengarna :) Och en bra nybörjarkamera som jag förstått det.
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Här är lite bilder tagna med Canon EOS 400D + Tamron AF 55-200mm F/4-5,6







 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

55-200 brukar klassas som ett kitobjekiv då det ingår i kiten där man får med två objektiv från Nikon. Dvs. Nikon har bestämt att det skall finnas kit med det objektivet, inte handlarna, därav kitobjektiv. Sen finns det kit med andra objektiv som vissa handlare sätter ihop och de brukar inte kallas för kitobjektiv.

Nu blev detta ganska allmänt och en KL är väl kanske att föredra!
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Eftersom att canons kitobjektiv inte är något att hänga i julgranen skulle jag absolut valt Nikon D40.
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Instämmer, Canons kitobjektiv suger tyvärr. Kör på Nikon om du vill få bra objektiv med från början.
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Jag köpte mig en Olympus E-410 i julas. De bästa jag gjort på länge! Den är helt underbar :love:
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Irenes + Sedna: Tack för svar! Jag litar på er å kör på en Nikon D40.

Men en fråga till :D
När man köper ett objektiv spelar det nån roll vilket märke? Har sett sigma och tamron, är dem lika bra?
Tänkte mig ett tamron 70-300 telezoom med auto fokus för runt 1500kr, är det nåt att ha?
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Ja, det är ett prisvärt objektiv. Se till att du köper objektivet med Nikonfattning, det brukar kort och gott kallas för "för Nikon" eller något sånt av butikerna.
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Det beror väl på vem som står bakom? ;)

Borde kanske tillagt att de suger i relation till Nikons kitobjektiv!
 
Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Hur är Nikon D60? Min man tycker att vi ska köpa en sådan?
Någon som har bilder tagen med en sådan?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Squie
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 774
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Ni som kan, jag behöver lite hjälp! Gillar att ta kort och fotografera och har önskat mig pengar till min 30-årsdag för att kunna...
2
Svar
26
· Visningar
3 063
Senast: via
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D40 (ca 3 år gammal) som jag har varit extremt nöjd med. Har till den ett 55-200 objektiv som bara är :love:! MEN...
Svar
9
· Visningar
1 493
Senast: Mononoke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp