Fundering ateist och jul

Sv: Fundering ateist och jul

Jag är också ateist men ser julen som en anledning att pynta, tända ljus och fixa god mat. Den mörka årstiden behöver sånt. Det kan man förvisso göra ändå men traditionen med att det ska vara på ett visst sätt är lite som att återse en vän. Vintersolståndet är ju några dagar före jul så jag ser julen mer som en fest inför ljusets återkomst.

Lite samma här. December är så mörkt, älskar glitter, lysen, tända ljus, att få träffa släkt och vänner och visa uppskattning med presenter. Blir alltid som ett barn på julafton, jag bara älskar känslan av värme och mys. När Kalle Anka börjar börjar jag nästan åla runt på golvet i väntan på julklapparna. Blir lite lagom barnslig sådär ;-)

Tror inte på någon gud, men "firar" ändå Jul, påsk.. Men dock utan religösa inslag (så långt som det går).

Jag "firar" jul, mest för att alla andra tycker att jag måste.
Var det helt upp till mig, skulle jag se julhelgen som en trevlig, ledig helg att leka med det jag vill.
Eftersom "alla andra" tycker att det är tragiskt att vara ensam på jul så är jag hos goda vänner på julafton och äter god mat och är med på julklappsutdelning.
Min mamma köper julklappar varje år, liksom min syster. Jag ger julklappar tillbaka men tycker mest att det är onödigt krångel.

Mina vänner och min familj har tillräckligt god ekonomi att själva kunna köpa det vi önskar oss.

Mat värme och att umgås skriver jag under på, men jag tycker och tror att vi går mot tider där begreppet 'nära och kära' i de här sammanhangen får en annan betydelse. Det finns så mycket ensamhet i den här världen som blir extra utsatt när man ringar in högtider som något man bara firar med familjen. Jag tror vi går mer mot att man firar med sin familj - tillsammans med vänner och kanske helt okända men behövande, så kallat kollektivt alternativt julfirande.

Jag förstår inte... Menar du att vi går mer mot att fira med familjen, eller mer mot att fira med vänner och "andra"?

Att vi går emot att med ev familj att fira jul tillsammans med andra. Att julen inte längre kommer vara en isolerad familjehögtid.

Mina vänner och min familj har tillräckligt god ekonomi att själva kunna köpa det vi önskar oss.
Julklappar ger man väl ändå inte för att de man ger till inte har råd att köpa det själv? Grejen är ju att det är roligt att ge varandra gåvor.

Jag personligen struntar blankt i julen.
Men min man och mina barn vill gärna ha gran, julklappar, tomte, julkalender och julgodis. Så jag gör det för deras skull.
Men för mig är det en icke-högtid om man kan säga så :D
Jo, det finns en sak som jag älskar med julen.
Det är Tjolöholms slotts julbord!!!!! :D

Julklappar ger man väl ändå inte för att de man ger till inte har råd att köpa det själv? Grejen är ju att det är roligt att ge varandra gåvor.

Fast det blir mycket knepigare att hitta något lämpligt när folk köper sig det de vill ha själva.

I år har jag köpt biljetter till "Jesus Christ Superstar" åt mina föräldrar. Det var åtminstone fantasifullt.
Syrran, som bor i London, får Jonas Gardells böcker "torka inga tårar..."

Jag, som flera i tråden har svarat, firar jul men utan de religiösa inslagen. Kommer själv ihåg när vi hade avslutningar i kyrkan när jag gick i skolan. Blev väldigt illa berörd när prästen skulle lägga en välsignelse över oss. Tänkte inte bara på mig själv, utan t ex de muslimska eleverna också.

Jag känner mig inte så väldigt mycket som en hycklare. Den religiösa biten i dagens julfirande är så pass åtskild och lätt att separera från resten - och resten är ju mest ett hopkok av allsköns traditioner. Och traditioner är inte samma sak som religion.

Svarar för mina två senaste partners.

Exet är ateist med kristna föräldrar. Tror de är med i pingskyrkan eller något sådant. Han firar med dem varje år, men följer inte med till kyrkan och sådant. Går dock utan problem till kyrkan för att bevittna bröllop och dop för nära och kära.

Min nuvarande säger sig vara agnostiker och firar jul som "normalsvensken" skulle jag säga. Han har varit på julotta några gånger och vill gärna gifta sig i kyrkan.

Har tagit del av debatten ang skolavslutningar i kyrkor och då började jag fundera på om ateister firar jul? Jag har inte hittat någon i bekantskapskretsen att fråga så jag hoppas här!

Min motfråga är; Hur firar kristna jul?

Vad i ditt julfirande är religiöst/kristet?

Jag, som flera i tråden har svarat, firar jul men utan de religiösa inslagen. Kommer själv ihåg när vi hade avslutningar i kyrkan när jag gick i skolan. Blev väldigt illa berörd när prästen skulle lägga en välsignelse över oss. Tänkte inte bara på mig själv, utan t ex de muslimska eleverna också.
Då kristna, judar och muslimer tror på samma gud låter det lite märkligt att någon skulle ta illa upp av att få en välsignelse oavsett vem det är som ger den. Som ateist så tar jag inte heller illa upp, jag tror visserligen inte på det men det lär knappast göra någon skada heller. :D

Jag tar heller inte illa upp, men det känns lite pinsamt på nåt sätt. Lite Kejsarens nya kläder.

kl

Firar jul, men enbart p.g.a. presenterna, godiset, maten och sällskapet. Jag avskyr religion men tar gärna emot extra lediga dagar vid påsk, jul och sånt. :D

Jag är inte på något sätt religös. Jag tror inte på att Gud har skapat allt, o jag tror inte på att Jesus har funnits i den form han berättas om. Men jag gillar sagan och det den vill berätta. Så jag firar jul, jag vill gärna gå på julottan o höra sagan berättas, jag vill gärna ha en julkrubba framme, men ser det mer som passande sagofigurer än att jag ser det som att det föreställer personer som funnits.

Så jag vill alltså ha allt det där som julen handlar om, men jag tror inte på det.. hoppas ni förstår hur jag menar

Jag firar jul.... inte christmas.

Jul är för mig tiden runt vintersolståndet. Då det vänder och dagarna blir ljusare och ljusare. Man firar för att snart snart så är det VÅR och man kan gå ut i t-shirt och joggingbrallor UTAN att frysa häcken av sig!

Det har inget med religion att göra, det är snarare en astronomisk högtid-:D

:D För mig är det mer en gastronomisk högtid. Umgänge, mat och i viss mån dryck. Jag har börjat fira in julen ikväll - dricker en julöl medan jag surfar i väntan på att jag alldeles strax ska möta upp mina kompisar på kvarterskrogen. Sedan vankas fest hela helgen, dock väl kompenserat av jobb hela julhelgen...

Men i första hand är definitivt mat det jag främst förknippar med julen.

Det finns väldigt många inslag i vanligt julfirande som är religiösa.
Efter att ha haft några julbefriade år funderar jag på att köpa julgran i år. Men jag skulle inte sätta en stjärna i toppen...

Fast julgranen har inte en religiös betydelse..Tomten är ju heller inte det något religiöst..skulle väl vara julklapparna då som kan kopplas till något religiöst.

Senast ändrad:

Att fira jul på religiöst sätt är ju inte något sepciellt så..handlar mera om att man ska tänka till lite extra på Jesus och hans betydelse. Några speciella religiösa inslag finns ju inte med i den bemärkelsen. Kyrkan är inget man måste gå till, det går att tänka på Jesus betydelse även utanför kyrkan. Julen är mera en påminnelse för att man ska komma ihåg.

Oavsett religion så "firar" folk jul likadant oftast, mina utländska grannar firar även dom jul, vet dock inte deras religion eller om dom ens har någon men antar det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 369
Senast: sardellen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 190
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 520
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur