Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Jahapp nu sitter jag och grinar såhär på lördagskvällen. Helt plötsligt kommer Lukas ut under sängen och går genom rummet ut i hallen. Jag var snabb att följa efter och stänga så det bara var jag och Lukas i hallen/köket. Lukas smög runt, kom sen och krävde gos. Spann så det dånade och kunde inte få nog av kel. Åt lite mat. Och gosade vidare. Sen gick vi in i sovrummet igen där han headbuttade siamesen. Sen tänkte han hälsa på ragdollen men hon fräste och flydde.

Särbon sa "hej Lukas" från sängen och Lukas återvände till sitt gömställe. Men inte mer rädd än att han åt en dreamies som sköts in dit.

Och jag grinar som en liten unge. Glada tårar.

Det blev dimmigt här nu, plötslig dimma inomhus :heart
 
Lukas har 2-3 gånger under natten samt nu 6 på morgonen väckt mig med att skrika men gett sig efter ett tag. Vid 06 kissade han dock på golvet i sovrummet, en stoor pöl. Bredvid sin korg som jag tagit med. Oklart om det var en stressyttring eller liknande eller ett "desperat olycka" bara. Jag märkte det när han skulle krafsa över.

Jag har tyvärr bara en låda för stunden, vilket såklart ska åtgärdas idag.

Han är vänlig mot de andra katterna även om han kan ge mixade signaler och stryka sig emot och fräsa samtidigt. Det har skrämt siamesen en del.

Ragdollen vägrar fortfarande prata med mig, har inte sovit i sängen och är rejält ur gängorna. Men ingen har slagits och det får se som ett mirakel under förutsättningarna. Även om hjärtat blöder för mina stackars surtanter som istället för sociala och gosiga är just sura och spattiga.
 
IMG_20190630_151933.jpg
 
Jag har tre gånger skickat ner en översocial katt ur sängen... (det är ragdollens hemrevir så jag vill inte han ska vara där om det inte är nödvändigt just nu).

Han är missnöjd mellan varven, lite oklart över vad. Mest går han omkring och socialpratar febrilt och försöker med tass-kraft förmå mig att keeeeeela. Han ahr För jävligt långa och vassa klor och inte en chans jag kan klippa dem :/
 
Jag har tre gånger skickat ner en översocial katt ur sängen... (det är ragdollens hemrevir så jag vill inte han ska vara där om det inte är nödvändigt just nu).

Han är missnöjd mellan varven, lite oklart över vad. Mest går han omkring och socialpratar febrilt och försöker med tass-kraft förmå mig att keeeeeela. Han ahr För jävligt långa och vassa klor och inte en chans jag kan klippa dem :/
Mina går inte heller att klippa klorna på, de är ursnälla annars med allt möjligt som att ge medicin eller diverse undersökningar hos veterinär och annat obehagligt. Men just klippa klor är ren panik hos båda. Jag brukar ta 1 till 2 klor när de sover. Visserligen är alltid någon klo lång men det är enda sättet.
 
Mina går inte heller att klippa klorna på, de är ursnälla annars med allt möjligt som att ge medicin eller diverse undersökningar hos veterinär och annat obehagligt. Men just klippa klor är ren panik hos båda. Jag brukar ta 1 till 2 klor när de sover. Visserligen är alltid någon klo lång men det är enda sättet.

Ja jag tror det är enda chansen. Jag får ju kolla klorna osv men han ålar och spinner och mjölktrampar i luften så det finns inte ens chans komma åt. Och jag får inte hålla i tassen.

Tar väl ett tag innan man kan komma nära när han sover djupt men känns som han verkligen måste vara "halvt medvetslös". Borde finnas lugnande till katter man kunde ge hemma...

Han är väldigt trampig och tar gärna tag med tassarna för att styra ens hand osv. Så han rivs rätt bra av misstag, och fastnar med klorna i textilier så vore väldigt bra få de klippta, de är både långa och sylvassa (aldrig klippta sen kastreringen), men är ju inte mkt göra åt.
 
Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt stall. Otroligt rädd I början. Han fick mat och sovplats, en värmelampa osv. Han förresten - han var så skygg att det tog ett halvår nästan att kunna se kön. Okastrerad hane.

Tålmodigt blev han mer orädd, kom fram mm. Katrerades och vaccinerades och fick ett namn, Lukas, och ett permanent hem hos mig. Har helt klart varit tam en gång i tiden, så troligen sommarkatt eller liknande. Men det lär vara längesen. Är uppskattningsvis 7-9år idag om jag minns rätt, och fortfarande väldigt väldigt skygg mot andra än mig och min mamma. Livrädd för män.

Det tog nästan två år innan han vågade komma in och kunna vara avslappnad inne. Helt är han det inte riktigt än.

Sedan december 2017 bor jag på annat håll men Lukas har bott kvar på gården tillsammans med min mamma. Fungerat bra. Han kommer in minst morgon och kväll o h äter och kelar. Kan sova inne vissa nätter med. Fler om det är dåligt väder ;)

Min mamma har dock legat på sjukhus ganska lång tid. I början ställde grannarna ut mat men den tog mest fåglarna och grannarna såg Lukas äta deras katters mat i deras ladugård så nu ställs ingen mat ut utan de håller bara koll. De ser honom på håll men han aktar sig noga för att komma nära.

När jag varit där har han inte synts till de flesta gånger men kommit ibland. Idag kom han och vrålade så fort jag klev ur bilen och höll sen i två timmar på att gosa ihjäl sig. Han var så ofantligt sällskapssjuk och kelen ;(

Jag var otroligt nära lura in honom i en bur och ta med honom hem. Samtidigt så jag bor i en lägenhet i stan. En etta på 38 kvm. Med två andra katter dessutom, som nog dock är mest en fördel i sammanhanget. Men han skulle som jag tror ha panik och vantrivs extremt i stan. Så det är nog bara en fåfäng tanke..

Men hur gör man om mamma inte blir så hon kan komma hem och ta hand om missen igen? Byta hem på en så rädd katt som dessutom INTE "kan hållas inne" i början. Han har haft personer som varit regelbundet hos mamma osv som han borde närmat sig lite nu men han är lika skräckslagen ännu för de. Så jag och mamma är de enda som ens fått vara nära...

Jag skulle ta bort honom.
Det känns lite orättvist stressfyllt för en äldre katt. Och mamma låter inte kapabel att ta hand om honom igen heller.
 
Lukas har alltid, från dagen han valde att lita på mig, varit extremt kelig. Men närmare klippa klorna är jag inte idag jmf med nu.
Samma här. Båda är extremt keliga, man märker att de var utan sina första 3 år. De litar totalt på mig, sover båda på rygg med mig i sängen, älskar när jag kliar magen. Hålla tassen vid gos, inga problem. Men hålla för att klippa blir ren panik och med så långa vassa klor ger det en sönderriven matte. Tyvärr för mina fastnar också i textilier och ger mig ibland rivsår vid gos pga sylvassa klor.
 
Ett drygt dygn senare så Lukas äter, äter, äter, äter, dricker, kelar, kelar med särbon samt ligger och sover ute i rummet. Hoppar upp i sängen med. Bajsat en gång på låda men inte kissat.

Han är helt obrydd över de andra katterna och headbumpar siamesen. Inga problem äta i samma rum som de andra. Han pratar otroligt mkt men mest socialprat. En del missnöjd klagan av oklar anledning.

Siamesen är rätt avslappnad. Lite hämmad men marginellt.

Ragdollen däremot har det jättejobbigt och är rätt stressad och osäker. Lider med henne, och saknar min keliga, sociala sov kompis... Men förhoppningsvis blir det lättare för henne snart.

Så so far går det okej.
 
Ett drygt dygn senare så Lukas äter, äter, äter, äter, dricker, kelar, kelar med särbon samt ligger och sover ute i rummet. Hoppar upp i sängen med. Bajsat en gång på låda men inte kissat.

Han är helt obrydd över de andra katterna och headbumpar siamesen. Inga problem äta i samma rum som de andra. Han pratar otroligt mkt men mest socialprat. En del missnöjd klagan av oklar anledning.

Siamesen är rätt avslappnad. Lite hämmad men marginellt.

Ragdollen däremot har det jättejobbigt och är rätt stressad och osäker. Lider med henne, och saknar min keliga, sociala sov kompis... Men förhoppningsvis blir det lättare för henne snart.

Så so far går det okej.
Skaffa klösbrädor/klöspinnar? Vi klipper inte klorna alls på vår katthemskatt, men han håller dem i hyfsat skick själv.
 
Skaffa klösbrädor/klöspinnar? Vi klipper inte klorna alls på vår katthemskatt, men han håller dem i hyfsat skick själv.

Han har ju haft både klösträd och hela naturen att använda. Så tror det här är längden hans klor är sas, och de är nog enormt praktiska utomhus.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Från 01 inatt till nu har en viss katt oupphörligt låtit. Varierande allmänt småprat, uppfordrande tillsägelse och missnöjda vrål. Jag är mer död än levande. Kanske inte bästa uppladdningen för att börja jobba halvtid efter 2 mån sjukskrivning :S

Inga olyckor i alla fall.
 
Om det inte skulle funka i lägenheten, kan inte någon av din mammas grannar tänkas vara intresserade av att ta över katten?

Han låter dem inte komma närmare än 30 meter. Det har gått två år.

De låter honom tveklöst äta i deras ladugård samt håller koll på honom så gott det går. Men det innebär noll social kontakt och en hälsotillsyn som inte riktigt är tillräcklig. Tyvärr.

Det andra grannparet skulle nog inget hellre vilja än ha katt igen men det är ju samma sak där

OM Lukas var nöjd utan den sociala biten från människor skulle jag utan tvekan låta honom leva fri men övervakad och ta de åtgärder som krävs den dag man ser att han är skadad eller sjuk. Lite som TNR. Mwn han är ju så jäkla social med de som är utvalda och märks ju nu hur mkt han saknar det när han inte får det ;(
 
Han låter dem inte komma närmare än 30 meter. Det har gått två år.

De låter honom tveklöst äta i deras ladugård samt håller koll på honom så gott det går. Men det innebär noll social kontakt och en hälsotillsyn som inte riktigt är tillräcklig. Tyvärr.

Det andra grannparet skulle nog inget hellre vilja än ha katt igen men det är ju samma sak där

OM Lukas var nöjd utan den sociala biten från människor skulle jag utan tvekan låta honom leva fri men övervakad och ta de åtgärder som krävs den dag man ser att han är skadad eller sjuk. Lite som TNR. Mwn han är ju så jäkla social med de som är utvalda och märks ju nu hur mkt han saknar det när han inte får det ;(
Okej, jag förstår.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 718
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 202
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 368
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 426
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp