Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Bättre inatt. Skrek en del men inte konstant. Verkar fortfarande inte skrika "jag vill ut" utan mer "hallå personaaaalen?!" respektive små attacker av "allmän oro".

Han är ute i lägenheten för det mesta, sover både utsträckt och på rygg. Hämtar sig ganska snabbt efter läskiga grejer (hårfön, robotdammsugaren, målare på skylift utanför fönstret osv).

Dock fortfarande extremt översocial och rätt ljudlig och krävande. Skulle gärna vilja att han aktiverade sig lite och fick bränna lite energi men det är svårt få en sån katt som honom att leka med några konstgjorda grejer. Satte på en film för katter med fåglar på TVn, men efter att ha hoppat på TVn för att ta dem och insett de var fejk så var det ointressant. Han har heller inte suttit i fönstret.

Men tror en del av allmän oro attackerna är rastlöshet och överenergi. Han är ju van med en helt annan energinivå. Nu sover han och äter. Och äter. Och äter 🙈
 
På den uppblåsbara extrasängen husse sover i pga min brutna axel

IMG_20190701_180600.jpg
 
Hur går det med de andra katterna nu då?

Det går för att vara de omständigheterna som är samt bara några dagar riktigt bra. Det är lite spänt och osäkert och bitvis lite fräs. Men de bråkar inte, de kan vara i samma rum osv. Men alla är lite "på tårna" för oväntade ljud, lite "hämmade" osv.

Men det kunde varit tokstress och bloody murder liksom.

Funderar på att även skaffa en feliway friends och köra samtidigt som classic, men har inget riktigt bra uttag att sätta den i, sitter en gardin för uttaget som är aktuellt.
 
Felifriend kan kanske hjälpa Ragdollen.
Härligt att höra att det ändå funkar över förväntan.
 
Var en av de som följde Lukaskatten då - så tycker det är fantastiskt roligt att han återkommer i forumet! Så småningom har han nog uppfostrat matte tillräckligt, men först måste han ju få henne att förstå vad han vill, om han vet det själv vill säga.
 
Var en av de som följde Lukaskatten då - så tycker det är fantastiskt roligt att han återkommer i forumet! Så småningom har han nog uppfostrat matte tillräckligt, men först måste han ju få henne att förstå vad han vill, om han vet det själv vill säga.

Lukaskatten bör lägga sin energi på annat än att skrika sönder mattes nerver. Den taktiken kan ge bokstavligt talat ödesdigra konsekvenser...
 
Lukaskatten bör lägga sin energi på annat än att skrika sönder mattes nerver. Den taktiken kan ge bokstavligt talat ödesdigra konsekvenser...
Det ger sig nog varteftersom men det är klart att det kan ta ett tag med så stor omställning och så dessutom en period där det inte hjälpte att skrika för ingen var där som hörde.
 
Det ger sig nog varteftersom men det är klart att det kan ta ett tag med så stor omställning och så dessutom en period där det inte hjälpte att skrika för ingen var där som hörde.

Absolut saker kan ta tid. Sen tror jag förvisso inte det har ngt med att skrikit förut och ingen lyssnat, snarare isf tvärtom men främst att han är orolig på nätterna. Men tänker han hålla mig vaken hela nätterna kommer det hör försöket avbrytas snarast. Hur stor vilja etc man än har så måste vardagen fungera. Det gör den inte om man inte får sova mer än 30 min per natt. Tyvärr.

Jag anser iofs inte det är okej en katt ska skrika hela nätterna någon längre period ur kattens hänseende heller, men där är tidsspannet något längre.
 
Absolut saker kan ta tid. Sen tror jag förvisso inte det har ngt med att skrikit förut och ingen lyssnat, snarare isf tvärtom men främst att han är orolig på nätterna. Men tänker han hålla mig vaken hela nätterna kommer det hör försöket avbrytas snarast. Hur stor vilja etc man än har så måste vardagen fungera. Det gör den inte om man inte får sova mer än 30 min per natt. Tyvärr.

Jag anser iofs inte det är okej en katt ska skrika hela nätterna någon längre period ur kattens hänseende heller, men där är tidsspannet något längre.

Skriker han även om han är ensam utan de andra katterna? Kanske ensamhet passar honom bättre som fd utekatt?
 
Skriker han även om han är ensam utan de andra katterna? Kanske ensamhet passar honom bättre som fd utekatt?

Det är ju svårt att veta, jag kan ju inte gärna kasta ut dem. Han är dock helt avslappnad med de andra och uppfattar honom som väldigt social mot mina tanter. Så har det varit sen första gången för flera år sedan med. Han har även levt fertil och "vild" levande med enbart ett litet minimalt jack i örat. Så jag bedömer honom som en katt som faktiskt tyr sig till andra katter. Märktes ju även när mamma blev sjuk. Grannarna gav mat ute på trappen hos mamma, men Lukas gick istället och åt i grannarnas ladugård med deras katter.

Så jag tror inte de andra katterna påverkar. Han är gärna där de är också och söker väldigt mkt fysisk kontakt med siameshonan (ragdollen tillåter det inte). Han och siameshonan äter panna mot panna på samma tallrik utan minsta knorr också. Så jag tror vrålande skulle vara värre utan de andra.

Hos mamma har han vrålat på nätterna när han vill ut, tills han släppts ut. Inte alla nätter men vissa. Kan gjort det på dag med. Men då har han varit vid dörren och vrålat och inget förutom ut har hjälpt. Nu hos mig så han är inte vid dörren och han är nöjd om man ger honom uppmärksamhet. (vilket han inte får men det verkar vara det han är ute efter, och är väl därför han kommer upp i sängen med)

Inatt vrålade han också, och var upp en miljon gånger i sängen (och åkte ner). Jag sov nada och fantiserade om amerikansk approach till problemet, kapa stämbanden 🙈

Går bra frma till ungefär midnatt. Sen framåt morgonen blir han nöjd och lugn igen. Oavsett om jag går upp då eller sover.

Tillägg. När han skriker så initialt sitter han själv i köket och vrålar. Provar alla olika läten han kan men mest det där djupa klagande. När det inte funkar kommer han in i sovrummet och provar hela registret. När det inte funkar går han nån annanstans och skriker. Men det är ingen skillnad om han är i rummet med mig och katterna eller I rummet intill helt ensam.

Ska köpa zylkene idag. Sen har jag slut på förslag :(
 
Det är ju svårt att veta, jag kan ju inte gärna kasta ut dem. Han är dock helt avslappnad med de andra och uppfattar honom som väldigt social mot mina tanter. Så har det varit sen första gången för flera år sedan med. Han har även levt fertil och "vild" levande med enbart ett litet minimalt jack i örat. Så jag bedömer honom som en katt som faktiskt tyr sig till andra katter. Märktes ju även när mamma blev sjuk. Grannarna gav mat ute på trappen hos mamma, men Lukas gick istället och åt i grannarnas ladugård med deras katter.

Så jag tror inte de andra katterna påverkar. Han är gärna där de är också och söker väldigt mkt fysisk kontakt med siameshonan (ragdollen tillåter det inte). Han och siameshonan äter panna mot panna på samma tallrik utan minsta knorr också. Så jag tror vrålande skulle vara värre utan de andra.

Hos mamma har han vrålat på nätterna när han vill ut, tills han släppts ut. Inte alla nätter men vissa. Kan gjort det på dag med. Men då har han varit vid dörren och vrålat och inget förutom ut har hjälpt. Nu hos mig så han är inte vid dörren och han är nöjd om man ger honom uppmärksamhet. (vilket han inte får men det verkar vara det han är ute efter, och är väl därför han kommer upp i sängen med)

Inatt vrålade han också, och var upp en miljon gånger i sängen (och åkte ner). Jag sov nada och fantiserade om amerikansk approach till problemet, kapa stämbanden 🙈

Går bra frma till ungefär midnatt. Sen framåt morgonen blir han nöjd och lugn igen. Oavsett om jag går upp då eller sover.

Tillägg. När han skriker så initialt sitter han själv i köket och vrålar. Provar alla olika läten han kan men mest det där djupa klagande. När det inte funkar kommer han in i sovrummet och provar hela registret. När det inte funkar går han nån annanstans och skriker. Men det är ingen skillnad om han är i rummet med mig och katterna eller I rummet intill helt ensam.

Ska köpa zylkene idag. Sen har jag slut på förslag :(

Spånar bara lite fritt... hur reagerar han när det kommer främmande till lägenheten? Tänker att du alltid kan prata med ett katthem, även om han är paniskt skygg för främlingar så om han fick komma direkt till ett jourhem (inne) när han visat att han ändå klarar av innomhuset så kunde det vara en början.

Jag antar att det inte är realistiskt att din mamma kommer ut från sjukhuset så snart att Lukas kan flytta hem igen?
 
Fånga in den vrålapan och nyp fast han i armvecket och sov vidare när han kommer upp i sängen. Visserligen var det den andra kattens revir men de får väl lära sig att samsas.
 
Kan vrålandet på nätterna ha och göra med ljuden som är i lägenheter på nätterna? De är ju ett väldigt annorlunda ljud i hus/utomhus på nätterna. Ljudet studsar annorlunda och kanske upplevs som allmänt konstigt vilket gör honom osäker. Även ljus från bilar som passerar och gör att skuggor rör sig/ träd som vajar i skenet från någon lampa. Iom att han blir mer tillfreds på morgonen igen.
Jag märkte det lite på min kattunge jag skaffade för ett år sedan. Hon var uppväxt i hus och väldigt kavat men i cirka en vecka var hon orolig just på nätterna, nu är hon så pass kavat att hon gick fram till ljuden i väggarna och hörnen och liksom satt och superspanade och följde ljuden i rören. Sedan skrek hon som en galning och gjorde allt för att jag skulle vara vaken och hålla i henne/klappa.

Alltså - Lukas :love:
 
Jag har inget bra tips att komma med men för länge sedan när vi hade katt och bodde i lägenhet så var vår katt jättenöjd med att vara inne i lgh på nätterna (gick ut på dagarna) tills han fått vara hos mina föräldrar en sommar och då fått gå ut hur han ville genom kattlucka - det fungerade inte alls när vi sedan tog tillbaka honom. Han ville ut på nätterna och när det inte gick (vi bodde tre trappor upp utan hiss) så vrålade han hela nätterna. När han gjort det två veckor i sträck så insåg vi att det inte gick längre och han fick flytta permanent till mina föräldrar och fortsätta sitt nattliga spankulerande ute. Det fungerade utmärkt.

Så vad jag ville säga var att det kan ju vara så att han helt enkelt är så van vid att kunna vara ute på nätterna att han helt enkelt inte vill bo i lägenhet. Förstår ju att det sätter dig i en lite prekär situation dock eftersom han inte direkt är omplaceringsbar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 718
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 202
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 370
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 426
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp