Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Lyckats prata med mamma. Han HAR visat samma tendenser där. Sitta/gå och vråla för att få uppmärksamhet på nätterna. Jag har tolkat henne som för att gå ut, men det har tydligen även varit osorterat vrål för att "få saker på sitt vis". Och trots att han där fått komma upp i säng mm. Men han har velat få uppmärksamhet osv. Mamma har slängt ut honom då, fast han inte velat. Då har han kunnat sitta ute och vråla.

Inte alls alla nätter. Vissa har han valt att sova ute, andra velat komma ut, vissa velat vara inne och sovit lugnt och vissa valt att vara inne men vrålat på samma vis.

Skit också... Hon har ju berättar att han skrikit och velat ut, samt skrikit och åkt ut men jag har inte fattat det var två olika scenarion.
 
Spånar bara lite fritt... hur reagerar han när det kommer främmande till lägenheten? Tänker att du alltid kan prata med ett katthem, även om han är paniskt skygg för främlingar så om han fick komma direkt till ett jourhem (inne) när han visat att han ändå klarar av innomhuset så kunde det vara en början.

Jag antar att det inte är realistiskt att din mamma kommer ut från sjukhuset så snart att Lukas kan flytta hem igen?

Inte haft främmande men hos mamma flytt i panik. Och flyr här om nån går i trapphuset samt när en målare var utanför fönstret.

Med nya infon från mamma tror jag dock inte det är miljön som är problemet.
 
Fånga in den vrålapan och nyp fast han i armvecket och sov vidare när han kommer upp i sängen. Visserligen var det den andra kattens revir men de får väl lära sig att samsas.

Nej. Dels ska han inte lära sig man kan väcka folk för uppmärksamhet. Dels blir ingen lyckligare av osämja. Tror heller inte allt löses av att bara få sova i sängen. Då kunde han smyga upp bara. Jag vaknar inte om man inte idiotvrålar..
 
Jag har inget bra tips att komma med men för länge sedan när vi hade katt och bodde i lägenhet så var vår katt jättenöjd med att vara inne i lgh på nätterna (gick ut på dagarna) tills han fått vara hos mina föräldrar en sommar och då fått gå ut hur han ville genom kattlucka - det fungerade inte alls när vi sedan tog tillbaka honom. Han ville ut på nätterna och när det inte gick (vi bodde tre trappor upp utan hiss) så vrålade han hela nätterna. När han gjort det två veckor i sträck så insåg vi att det inte gick längre och han fick flytta permanent till mina föräldrar och fortsätta sitt nattliga spankulerande ute. Det fungerade utmärkt.

Så vad jag ville säga var att det kan ju vara så att han helt enkelt är så van vid att kunna vara ute på nätterna att han helt enkelt inte vill bo i lägenhet. Förstår ju att det sätter dig i en lite prekär situation dock eftersom han inte direkt är omplaceringsbar.

Det var så har trodde det skulle bli. Men han vill inte ut? Han vill "bara" man ska bry sig om honom.

Sen fick jag idag info av mamma att han gjort såhär hos henne med. Dvs det lutar mer åt att det är katten eller hur man ska säga. Natt-maror typ?
 
Sådant antiskällhalsband som till hundar... Inte hört nån som haft variant för katt men det kasnke finns det med.
 
Det var så har trodde det skulle bli. Men han vill inte ut? Han vill "bara" man ska bry sig om honom.

Sen fick jag idag info av mamma att han gjort såhär hos henne med. Dvs det lutar mer åt att det är katten eller hur man ska säga. Natt-maror typ?
Katter är ju nattdjur; det är naturligt att vara vaken och umgås då. Särskilt framåt småtimmarna. Han undrar säkert varför inte alla är uppe och hänger med honom.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Katter är ju nattdjur; det är naturligt att vara vaken och umgås då. Särskilt framåt småtimmarna. Han undrar säkert varför inte alla är uppe och hänger med honom.

Ja, för honom är det säkerligen helt obegriplig varför inte alla är uppe och i farten. Men det hjälper ju inte varken honom eller andra tyvärr.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Sådant antiskällhalsband som till hundar... Inte hört nån som haft variant för katt men det kasnke finns det med.

Finns nog inte till katt men om det så funnits så är det ju rena mardrömmen för en osäker eller otrygg individ. Eventuellt skulle det säkert kunna påverka vokaliserandet, men det djuret ger uttryck för (oro, rastlöshet eller vad som) skulle ju yttra sig på något annat vis istället. Troligen lika oönskat (finns väl eg få streasbeteenden hos djur som människan upplever som positiva)
 
Finns nog inte till katt men om det så funnits så är det ju rena mardrömmen för en osäker eller otrygg individ. Eventuellt skulle det säkert kunna påverka vokaliserandet, men det djuret ger uttryck för (oro, rastlöshet eller vad som) skulle ju yttra sig på något annat vis istället. Troligen lika oönskat (finns väl eg få streasbeteenden hos djur som människan upplever som positiva)
Risken är nog stor. Men som du påpekade att han hade kunnat lösa det med att bara vara nära bara han höll käften lite.
Men än har det bara gått ett litet tag, hoppas det bättrar sig.
 
Vill han inte leka alls? Min kompis lite nervösa skyggis har tidigare varit en nattvrålare men av en slump upptäckte kompisen att katten mådde bättre och bättre med nattrutiner, och tillslut slutade med nattvrål.

De börjar ca 40 minuter innan hon ska gå och lägga sig med en ritual där hon gör exakt samma saker. Leker med katten i 15 minuter (tror inte den katten "leker" aktivt men den gillar att titta och spana från under en soffa medan hon drar med en vippa runt på golvet osv, det räcker, det aktiverar ju ändå hjärnan lite.) sen tvättar hon ansiktet och borstar tänderna medan katten sitter i hallen och kikar, sen går hon och lägger en godis i en sko. När den är uppäten går de in i köket och hon häller upp mat. Går sedan på toa medan katten äter och när katten ätit säger hon "nu ska vi sova". Sen tror jag att hon ignorerat alla vrål osv totalt under nätterna.
Tog dock lång tid, hon sa att det kanske tog 5-6 månader innan hon började se riktiga framsteg. Nu några år senare är katten mycket mer trygg under nätterna så länge de gör ritualen.
 
Igår em fick han tredubbel dos zylkene (har läst att man veterinär internationellt börjat fundera om det inte behövs 2-3 ggr den nu rek dosen för effekt). Ett par h senare sprayade jag kattmynta och valerianaspray på alla mattor i alla rum.

På kvällen lekte han lite lite med en Da Bird! Det är första gången han övht visat intresse för lek. Innan har han inte ens tittat. Nu tittade han och vid ett par tillfällen så for det ut en tass! Om det berodde på zylkene eller ej låter jag vara osagt.

Senare på kvällen smög han omkring och kollade noggrannare på soffan och annat han inte visat intresse för. Sen låg han och snarkade i soffan.

Skrev vid 4-5 tillfällen inatt men inte konstant. Om det var en slump och engångsgrej (andra natten var så, men alla andra har varit vrål) återstår att se.

Haken med att ignorera vrål är att jag inte sover en sekund när han vrålar och även blir extremt stressad. Så stå ut med det i månader skulle skicka mig till psyket... 🙈

Men så länge jag står ut och pallar och saker inte blir värre ska han få en så god chans jag övht kan ge honom. Om det inte är bättre på nån dryg vecka till ska jag prata med min hemmaveterinär om man kan tänka sig skriva ut något lugnande att ge till natten och se om man kan bryta beteendet så. Men ville se vad feliway och högdos zylkene osv ger först.
 
Men nej! Man sprutar inte en katt som kommunicerar ångest.

Jag tror som @Zoya - omställningen är för stor, han vill ut.

Förutom då att han inte vill ut, och tydligen gjort lika när han haft möjlighet att gå ut.

Jag tror faktiskt mer, med senate infon från mamma, och just att han inte bryr sig alls om ut/dörr/etc att det är någon slags otrygghet. Och den otryggheten har nog alltid funnits där i någon form, mer eller mindre. Men nu syns den mycket mer dels pga miljöombytet och dels pga att någon ser katten hela tiden? Har googlat en massa nattetid och det överdrivna kelabdet anges på många ställen också vara tecken på otrygghet.

Så ur den aspekten är det här kanske bra. Att det blev tydligare. Och man förhoppningsvis kan hjälpa honom med det.

För som sagt, hela bilden vändes (för mig iaf) när mamma berättade att han nattvrålat hos henne med men INTE velat gå ut. Och när han då ändå åkt ut (för hon behövde sova) så har han kunnat sitta och skrika ute. Jag har som sagt tidigare inte fattat att han inte "bara" vrålat för att komma ut.

Sen hur man löser det är ju tiotusenkronorsfrågan. Han är inte nöjd hela tiden med att vara bara ute, han är inte nöjd inne/ute fritt och han är inte nöjd med bara inne. Men kan man hjälpa honom känna sig tryggare nattetid så kan man kanske hitta nöjd-hela-tiden läge.

Men som sagt, jag har skrivit det förr men skriver det igen, han vill inte ut när han vrålar.det hade varit mkt enklare förstå om han velat det dock.
 
Risken är nog stor. Men som du påpekade att han hade kunnat lösa det med att bara vara nära bara han höll käften lite.
Men än har det bara gått ett litet tag, hoppas det bättrar sig.

Fast det är ju vi människor som ser den lösningen. HAN ser den inte. Han skriker ju inte för att "nu ska jag störa människor" eller vara besvärlig. Utan han försöker hantera sin otrygghet på de sätt han kan. Att "straffa" det eller göra något somfår honom att bli mer otrygg är ju bara elakt. Som att spruta vatten på en baby som gråter.

Hur självklart och lätt vi människor än tycker det är, och hur störande det än är så KATTEN försöker i princip överleva och hantera det den känner/upplever. Oavsett om det är hormoner för en löpkatt, stress för en katt som inte trivs, längtan ut, oro, ångest, smärta eller rastlöshet.

Det gäller ju behandla orsaken, inte symptomen. Och problemet som katten har, inte bara problemet det skapar för människorna.

En bebis som skriker hela natten stör sömn lika mkt. Men ingen skulle sprays vatten eller fya den.
 
Funkar inte. Provat men endera hör jag för bra eller så har han en förträfflig frekvens. Jag hörde dock när de andra katterna hoppade ned från klätterställningen med öronproppar?? :/

Kanske behöver någon annan typ av öronproppar? Jag har också tyckt att jag hör genom öronproppar och sen fick jag ett par av någon apotekar tant i Australien och då hörde jag knappt något igenom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 708
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp