Bukefalos 28 år!

fundering kring klassisk dressyr

Sv: fundering kring klassisk dressyr

Det ser jag ju på hästen / märker på andras kommentarer / hör jag på tränaren / känner i min kropp. När hästen känns fyllig under sadeln, när hon är lätt att styra med bara tanken, när spåren efter bakhovarna blir djupare än de efter framhovarna, när det hörs på hovklappret mot cementen i stallgången, när hon känns stark och stolt och energisk, när det känns att rumpan styr framdelen, då tror jag att jag är rätt på det.

Naturlig talang och känsla låter bra såklart, men nu har ju inte jag det, så vad vill du jag ska göra? Det är ju inte precis något man kan välja..?
Och kanske, kanske rentav kan det bli en ridlärare av mig nån gång i framtiden, eftersom jag i och med avsaknaden av den naturliga talangen, kan förklara hur man gör för andra talanglösa ryttare såsom jag själv.
Så jag vet inte om det är så mycket bättre. Jag har rätt kul.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Det gör jag på gnägg och inte här, förresten var dom inte dyra när jag köpte dom du, dom var unghästar allihopa och jag har utbildat dom själv så det så :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fundering kring klassisk dressyr

En bra ridlärare måste kunna förmedla känslan inte bara tala om en massa tekniskt dravel då kan man ju lika gärna stå och läsa direkt ur en bok.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Och HUR menar du att man förmedlar en känsla bättre än att visa eleven hur hon ska göra för att få fram den?


Och förresten, känns inte uttrycket "så det så" lite mer hemmahörande på dagis, än ett forum för vuxna människor..?
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Du har du väl tjuvkikat på Ft sidan då för här inne har jag aldrig skrivit något om dom direkt , andra kanske gör det men inte jag.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Känns inte hela uttalandet om mina dyra fina ft hästar mer hemmahörande i sandlådan eller kanske i skolan för dom avundsjuka
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Du har till och med skrivit inlägg på ft så varför ljuger du
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Men om du inte har känslan hur skall du då kunna visa den för någon annan??
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

fio skrev:
Men om du inte har känslan hur skall du då kunna visa den för någon annan??

Men har du verkligen läsförståelseproblem eller gör du dig dummare än vad du är?
Jag HAR känslan för vissa saker NU, men VÄGEN till att finna den har varit genom TEORI och torr PRAKTIK.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

inte vet jag när det är daterat det får du väl leta efter själv då, det tänker inte jag göra iallafall. MEn eftersom du vet så mycket om mina hästar och alla tävlingar så har du ju varit inne på dom andra forumen även om du inte vill erkänna det.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Fast det är en milsvid skillnad på att ha en liten del av känsla och att förmedla den till någon annan.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Hur tycker du att det ska göras om då? Vad är det som inte stämmer, och hur är det egentligen?
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Nej. Precis som du säger, behöver inte ett ledande tygeltag flytta bakdelen. Allt handlar om balans. Om du läser min text en gång till ser du att jag bl a skrivit att ju högre elevation (=bromsning) desto tvärare vändning får man. Så egentligen håller vi nog med varann.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Ledande är tex longering, håller kvar framdelen. Flyttar det innre frambenet, har ingen egentlig påverkan på bak.
Indirekt är inte trängande då den tas på insidan. Men påverkar diagonala bak.
Säkert mer men orkade inte läsa allt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: shia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 650
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 131
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 015
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp