Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att betäcka mitt sto i år, men skulle behöva lite tips på hingst. Stoet är halvblod av grövre, äldre modell, ca 160 cm i mh, ganska lågställd och lång. Hennes stam är e. Zephyr ue. Kaliber. Hon har ganska bra gångarter och bra hoppteknik. Jag vill att avkomman ska bli en hopphäst men med bra gångarter som jag tänkt behålla själv. Behöver alltså en hingst som förädlar, ger höjd och är inriktad mot hoppning men ändå har bra, luftiga och energiska gångarter. Temperamentet är även väldigt viktigt! Jag har funderat på Armani Code och Carême bla. Någon som har några tips eller funderingar kring hingst till detta sto? :)

Av de hingstarna du valt finns bara Armani Code tillgänglig i aveln. En mycket fin hingst som säkert hade passat ditt sto. Är temperament väldigt viktigt hade jag valt att ta en äldre hingst som har bevisat nedärva bra temperament. De hästarna e. Aerline jag arbetat med har alla varit väldigt trevliga, bra exteriör, bra gångarter och hoppteknik.
 
Av de hingstarna du valt finns bara Armani Code tillgänglig i aveln. En mycket fin hingst som säkert hade passat ditt sto. Är temperament väldigt viktigt hade jag valt att ta en äldre hingst som har bevisat nedärva bra temperament. De hästarna e. Aerline jag arbetat med har alla varit väldigt trevliga, bra exteriör, bra gångarter och hoppteknik.
Tycker också att Aerline H verkar vara ett bra alternativ till stoet som nämndes.
 
Jag funderar på att betäcka mitt sto i år, men skulle behöva lite tips på hingst. Stoet är halvblod av grövre, äldre modell, ca 160 cm i mh, ganska lågställd och lång. Hennes stam är e. Zephyr ue. Kaliber. Hon har ganska bra gångarter och bra hoppteknik. Jag vill att avkomman ska bli en hopphäst men med bra gångarter som jag tänkt behålla själv. Behöver alltså en hingst som förädlar, ger höjd och är inriktad mot hoppning men ändå har bra, luftiga och energiska gångarter. Temperamentet är även väldigt viktigt! Jag har funderat på Armani Code och Carême bla. Någon som har några tips eller funderingar kring hingst till detta sto? :)

Careme är exporterad och har inte varit tillgänglig för svensk avel på några år.

Bravour är en mycket trevlig hingst som hoppar bra men även rör sig tilltalande.
 
Har sån beslutsångest för vilken hingst jag ska välja till mitt maidensto på 17 år.
Hon är e Stravinsky xx ue. Voltaire, 168 cm, danskt warmblod RDH.
Hon har 3 bra gångarter, klok som humla, arbetsvillig och ett mkt bra temperament. Känslig men håller nerverna i schack :) Något lågställd men växer i ridningen, lätt för samling
Önskar en avkomma med bra ridbarhet, högställd och åt det ädlare hållet.
Eftersom hon inte har haft något föl tidigare så vill jag inte chansa för mkt med tanke på kostnaderna.
Jag har själv några kandidater:
Sibelius, Total Hope, Zuidenwind, Freestyle, Temptation, Fürsten-Look eller Fürstenball.
Har ni några tips o råd att ge mig?



Mittlinjenmindre.jpg

Haltinnanrygg.png

Tack på förhand :)
 
Är det någon som vet vart Temptation finns just nu? Är han i Tyskland, eller?

Jag hadde för mig att han stod på Katrinelund i Dk? Han visades iaf upp på deras öppna dag...

Han är ju en superfin hingst som ger bra avkommor, jag har faktiskt funderat på honom om jag skulle vilja göra ett dressyrföl på mitt sto en gång i framtiden. :d Men jag tror inte att han rids/tävlast längre, undrast varför inte?

Nu är ju inte jag så jätteinsatt i dressyraveln, men jag kom omedelbart att tänka på om kanske Don Romantic kunde vara en kandidat åt ditt sto? Vad jag sett så ger han riktigt trevliga avkommor med mycket bra typ.
 
Vad roligt att du sett honom live, jag missade helt, då jag ÄNTLIGEN hade lyckats bestämma mig för hingst.... Men det gick ju inte så bra, därför jag nu tillslut valt denna. Galoppen är makalös, älskar modellen och behöver dessutom lite höjd. Tror det blir bra! Han är bokat och hon insemineras imorgon. :D


Inseminerades ditt sto idag. Landlord stoet inseminerades med Balou idag så nu är det bara att hålla tummarna :-)
 
Jag funderar på att betäcka mitt sto i år, men skulle behöva lite tips på hingst. Stoet är halvblod av grövre, äldre modell, ca 160 cm i mh, ganska lågställd och lång. Hennes stam är e. Zephyr ue. Kaliber. Hon har ganska bra gångarter och bra hoppteknik. Jag vill att avkomman ska bli en hopphäst men med bra gångarter som jag tänkt behålla själv. Behöver alltså en hingst som förädlar, ger höjd och är inriktad mot hoppning men ändå har bra, luftiga och energiska gångarter. Temperamentet är även väldigt viktigt! Jag har funderat på Armani Code och Carême bla. Någon som har några tips eller funderingar kring hingst till detta sto? :)

Någon som har erfarenhet av Careful? Skulle han kunna passa? kanske inte heller förädlar så mycket? :)
 
Inseminerades ditt sto idag. Landlord stoet inseminerades med Balou idag så nu är det bara att hålla tummarna :-)
Hon inseminerades igår (tis) och står sig tyvärr, så det blir insemination imorgon och koll på fredag. (Y) *hoppashoppas* Skicken är ju rätt dyra, så hoppas att det inte behöver bli fler.
 
Det är inte min uppfattning. Mycket trevlig hingst men inte särskilt ädel, vare sig han eller hans avkommor.

Dålig bild, men jag har i alla fall tagit den själv.

AerlineH949.jpg
Hm, kanske stämmer.. tycker dock att de avkommorna jag sett (har dessutom en i stallet) har varit ädla. Sen finns det ju såklart ett möderne också...
 
Hon inseminerades igår (tis) och står sig tyvärr, så det blir insemination imorgon och koll på fredag. (Y) *hoppashoppas* Skicken är ju rätt dyra, så hoppas att det inte behöver bli fler.

Då får vi hålla tummarna båda två och hoppas att vi får två fina fölungar i början av april nästa år. Vad har du för sto?
 
Jag funderar på att betäcka mitt sto i år, men skulle behöva lite tips på hingst. Stoet är halvblod av grövre, äldre modell, ca 160 cm i mh, ganska lågställd och lång. Hennes stam är e. Zephyr ue. Kaliber. Hon har ganska bra gångarter och bra hoppteknik. Jag vill att avkomman ska bli en hopphäst men med bra gångarter som jag tänkt behålla själv. Behöver alltså en hingst som förädlar, ger höjd och är inriktad mot hoppning men ändå har bra, luftiga och energiska gångarter. Temperamentet är även väldigt viktigt! Jag har funderat på Armani Code och Carême bla. Någon som har några tips eller funderingar kring hingst till detta sto? :)
Carême finns på fryst:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 356
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 555
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 958
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp