*Funderingar* Hostande häst

TheWickedWitch

Trådstartare
Var och fodrade hästen nu på morgonen innan utläppet, hade tänkt prova ge lucernet på morgonen istället då jag inte är säker på svällningstiden och det ibland bara blir en timme jag är i stallet på kvällen. Lucernet och betforn hade legat i blöt i ca 12 timmar nu i morse när jag fodrade och jag upplevde det som att han var lite ovillig att äta "gröten", jag gick in i ett annat rum och pysslade för att han inte skulle bli stressad av att jag stog och väntade utanför boxen på att han skulle bli klar. När jag hörde att han slutat äta så gick jag dit varav jag möts av en hostande häst, jag upplevde hostan lite likt den rethosta man själv får när man svalt fel eller svalt ner mat som "fastnar", han hostade-tuggade-hostade och det var ordentliga hostningar.
Jahaja tänkte jag, bara han inte håller på att få foderstrupsförstoppning, han ignorerade röran i krubban vid det här laget, men verkade vilja ut, så jag tog på grimma, grimskaft och gick ut med honom, och han var då helt klart hungrig, gick och snålade gräs från marken och gick direkt till höet när han kom ut. Han var lika pigg och glad som vanligt och hostan som bortblåst i alla fall...
Det är dags för koll av tänderna, men han har inte haft några problem att äta torr krafft samt höet, och den här givan var ju som en gröt, så jag vet inte om tänderna kan spela in?
Jag hade blandat betforn och lucernet (0,3 kg betfor + 0,5kg lucern pellets) med ca 5 liter vatten.

Någon som har någon teori om vad som hände, vad som kan göras för att det inte ska hända igen osv ?
Ska man kanske byta ut pelletsen till hackat strå?

TPFH Frida
 
Sv: *Funderingar* Hostande häst

Har själv ett sto som inte kan äta pelletrerat foder. Hon sätter i halsen konstant om hon får pellets. Nu behöver det inte vara det detta berodde på. Hästar kan, precis som människor, stressa i sig maten och då sätta i halsen. Min gör gärna det också...tyvärr. Brukarha uppsikt över henne tills hon ätit upp största delen av maten, om hon inte verkar kasta i sig maten kan jag gå en sväng till sadelkammaren under tiden hon äter. Det blir nästan som att hon får i sig maten blandat med luft och då hamnar det fel men jag vet inte om det är så. Iaf, hackat tycker jag bättre om än pellets men det är min helt personliga åsikt. Köpa gärna hem parafinolja och en stor spruta (utan nål maturligtvis) och ha redo om pållen får foderförstoppning eller sätter i halsen kan man ge dem 1 dl olja och 1 dl vatten (alternativt 2/2) spruta ner det i halsen så brukar det lossna på 3-4 minuter. Funkar även bra om de har pillat i sig jord och grus som har fastnt i magen...löser upp det direkt.

Hoppas inte det händer igen! Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 074
Senast: Dalmas
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 863
Senast: Iso
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Boj
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 502
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp