Bukefalos 28 år!

funderingar på dressyrhäst

vinkelina

Trådstartare
Sitter så smått och funderar på nästa häst (måste bara vinna på lotto först :D) men det hindrar ju inte en från att titta på annonser.

Och det finns MÅNGA fina hästar. Dock har jag börjat fundera om jag är för kräsen? Alla valacker går bort på en gång. Tänker nämligen lite krasst att man inte kan göra nått med en valack efter avslutad dressyrkarriär. Sto och hingst kan ju förhoppningsvis användas i avel.

Men är jag helt ensam om mina tankar. Vilka tycker ni generellt presterar bättre på banan, Hingst, sto eller valack?

Hur resonerar ni när ni skall skaffa ny dressyrhäst. Hoppas hitta en som man verkligen skulle komma ut på banorna med. Har visserligen inte ännu tävlat så mycket själv, men är intresserad. (orsaken är att min häst inte riktigt håller för annat än klubbtävlingar och att hon har åldern emot sig)

Vilket vore den ultimata åldern. Har själv ridit i 18 år, men känner att jag nog inte vill ha en unghäst, 10+ känns som en trygg ålder. den borde ju dessutom ha kommit en bit utbildningsmässigt oxå.

Mycket spridda funderingar idag ;)
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag kan bara utgå från mig själv och könet på hästen spelar för mig ingen roll, även om hingst komplicerar det hela häromkring då inte många stall tar emot hingstar. Jag har valack nu, har inget som helst avelsintresse för tillfället och skulle min valack bli skadad och obrukbar som ridhäst ja då får man gilla läget.

För mig är det heller inte aktuellt att köpa en 10-åring, jag tycker det är för "gammalt" och har heller inte råd att köpa en vettigt utbildad 10-åring med tillräckliga gångarter. Så skulle jag behöva köpa en ny idag skulle det bli en yngre talang som jag får utbilda själv. Men alla är vi olika och har olika förutsättningar som man får utgå ifrån.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

är på jakt efter en häst som är utbildad Lätt A + för är ungefär på den nivån jag själv är för tillfället tävlingsmässigt. samt att vi då skulle kunna utbilda oss tillsammans. Är inte så intresserad av unghäst då jag har ledproblem och bör "undvika" att trilla av. alltså ha en lugnare och säkrare häst som kanske inte tittar så mycket och har varit med ett tag
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Hade jag skullat köpa häst till mig själv (eller ja häst och häst-jag ska ha ponny:p) vill jag helt klart ha en 3-4åring. Dels så får man mycket ponny och talang för lite pengar och dels vill jag utblida själv. Ponnyn jag har nu har jag utbildat själv och hon är helt underbar att rida;)! Att köpa en 10-åring som är utbildad är inte heller helt lätt då man måste rida in sig på hur den hästen är riden och anpassa sig själv till hästen ist för tvärtom.

Men ska man ha just en välutbildad häst hade jag letat hos de duktoga meriterade ryttare som har saluhästar och säljer genom sitt företag. Det känns som det tryggaste alternativet OM något skulle gå fel. Oftast kan man då också fortsätta träna för säljaren så att man lär sig rida sin nya häst.

Vad det gäller kön på häst föredrar jag ston. det handlar mest om att jag oftast kommer bäst överens med dom:).

Ett annat krav jag dock har är att hästen SKA vara svenskfödd. Det för att jag vill stödja svenska uppfödare som också har en sund hästhållning och det i sin tur skapar hållbara hästar.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag föredrar ston och hingstar. Men jag skulle vilja ha en häst som är max 2-4 år om jag skulle köpa själv.
Precis som Fiorano skriver så får man mycket mer för pengarna då.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Men man kan också få mkt för pengarna om man köper en 10+ häst som bara är utbildad tom LA. Det ska mkt till för att man ska få några större pengar för en häst som inte kommit längre vid den åldern.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag skulle gärna skaffa antingen en rörlig, vettig unghäst på under två år som man kan hantera från grunden eller en "läromästare" som piffar, puffar och byter men inte gör det tillräckligt flashigt för att det ska duga på tävlingsbanan och det kan även gälla gången och rörelser på lätt nivå. Dvs en häst som kan lära mig nåt rent ridmässigt och som gillar att arbeta men inte kostar skjortan eftersom den inte plockat massor med rosetter.

Det jag inte aldrig mer ska köpa (och inte hade tänkt från början heller men råkade fastna för ändå och som har lärt mig enormt mycket och gett mig ett tålamod som inte är av denna värld :o:love:) är en äldre, viljestark, ouppfostrad, superkänslig och outbildad häst som inte är varken speciellt miljötränad eller riden. Det hela blir så mycket svårare när man har en häst som är gammal och stark och tycker att den vet bäst men inte har fått utbildning/erfarenhet nog att mentalt kunna klara av nya situationer. Jätteroligt när det väl fungerar med en sån häst men det tar väldigt mycket mer arbete än med en normal unghäst. Nu när jag har haft hästen över fem år och hon är en "dam i mogen ålder" går hon kanon och har ett helt fantastiskt tävlingspsyke men en häst med så mycket vilja ska man inte börja för sent med om man inte vill göra det svårt för sig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar på dressyrhäst

Lite KL

En duktig ryttare får helt klart mer för pengarna om den köper en ung, talanfull häst men har man t ex tidigare bara ridit upp till LA är det inte lätt att utbilda en häst till MSV (eller ännu högre). Även om man har en schysst häst och en bra tränare så blir det mycket svårare att t ex lära hästen byten när man själv aldrig gjort det, inte vet hur man ska rida med mer samling o s v.
Isåf skulle jag hellre köpa en välutbildad lite äldre häst som man kan få till ett bra pris dels p g a åldern och att den kanske inte har supergångarter eller är flashig. Sedan när den är pensionerad, då skulle jag köpa en riktigt fin unghäst att utbilda.
Sto eller valack tror jag inte spelar så stor roll egentligen, bara man hittar en häst som är arbetsvillig och har ett bra temperament.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

En 10 år gammal häst som är välutbildad/tävlad är dyr, den är ju på höjden av sin karriär sas.

Jag har köpt båda ungt och gammalt, en som kunde allt och en som knapt var styrbar, tycker inte man kan säga att det ena är smartare än det andra, det beror helt på personen som skall utbilda/rida hästen.

Vill du tävla osv direkt och inte är jätteduktig själv eller har obegränsad budget så tycker jag du skall köpa en lite äldre välutbildad läromästare som har varit ute i svängen länge.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Önskar ju komma ut ganska direkt. Skall jag ha unghäst borde jag köpa den nu om jag skall hinna med, vilket inte budgeten håller för.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag skulle absolut köpa en äldre läromästare om jag vore du. Det finns ju en massa duktigt hästfolk här ikring som kan hålla ögon och öron öppna.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag köpte en 14-årig superstabil läromästare som har tävlat MSVB med resultat. Han var inte i tävlingskondis när jag köpte honom, men jag har lärt mig otroligt mycket på honom. Jag gav inte mycket pengar för honom (förhållandevis) och trots att han nu är 16 tror jag att han har många år kvar på tävlingsbanorna med mig. Kan inte göra annat än att rekommendera att skaffa sig en äldre, klok häst, lära dig alla rörelserna och hur det "ska kännas" hela vägen upp i MSV-klasserna, och sen skaffa en unghäst efter några år som du kan föra över den kunskapen på. Min nästa häst blir en unghäst, men låt en häst lära dig innan du ger dig på att lära en häst :)
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag vill istället bara ha valacker eller möjligen en hingst. Jag har svårt för brunstiga ston och deras humörsvängningar som ställer till det på tävlingsbanan. Dessutom så har jag mycket lite intresse för avel och överlåter den delen till de som kan mer om saken.
När en valack eller hingst har gjort sitt på banan så blir de perfekta läromästare till någon mindre erfaren ryttare.

Jag hittade min dressyrhäst i ett försäljningsstall. Han var 9 år, tävlad Msv B och utbildad upp till St George. Däremot så hade han lite problem i kroppen och lite hanteringsproblem så jag fick honom rätt billigt. Problemen är inget som påverkat oss nämnvärt, man måste bara tänka till lite och jobba runt dem, så köpet var mycket lyckat och jag ångrar mig aldrig. :)
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Om pengarna tryter är det väl bara unghästar man har råd att kolla på tyvärr eller en häst med någon deffekt som inte kan ridas fullt ut.
Älre GP hästar är snordyra även om de bara kan träna och inte tävla GP. Det är iallafall vad jag ser ute påannonserna, kan en häst utföra piaff, passage och piruetter är de inte billiga.
Tja beror på vad man anser vara billigt:D men få under 150000 är vad jag sett iallafall.

Medans köper du en lovande unghäst/föl som i framtiden kan gå msv eller högre så kan du få ge allt mellan 30-60 tusen "bara"

Så fick jag göra när jag köpte häst, jag hade bara 40000 att röra mig med och ska du ha en läromästare för de får du ett ök typ 3 ben i graven eller koko i huvudet eller T-märkt insåg jag snabbt.

Så jag började leta på unghästar istället och fick 2 i ett ett sto med föl i magen.. fölet sålde jag och fick på så sätt lite kontanter till att köpa utrustning och lite "smått och gott".

Sedan har man ju fått gjort allt slit själv fast å andra sidan har ju jag utvecklats med hästlängder iom detta.

Sedan får man ju en häst precis så som man själv vill ha den ett stort pluss.. - är ju att man får vänta några år på att få tävla men de är de värt=)
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag håller med. Har haft ett par ston. Aldrig mer. Valacker är ju oftast stabila och coola. Ston däremot byter humör en gång i minuten.:grin:
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag hade som em-pirre skriver också köpt valack. Jag är visserligen en renodlad valackmänniska själv, jag har inte tålamod med fjanterier från märrar, brunster som givetvis kommer precis när man har dubbelpass med träning (eller huvvaligen: ett meeting) inplanerat osv. men bortsett från tycke och smak så hade jag utifrån de kriterier du uppställer valt en valack för att det lättare.

En tioårig valack som bara går LA är inte dyr och då slipper du också betala för säljarens idéer om att just deras halvökiga märr har ett avelsvärde värt tiotusentals kronor. :rofl: De flesta märrar bör inte få föl ändå, framför allt inte om de bara gått LA dressyr, om man vill avla för att få fram en tävlingsindivid som nästa häst - men det är ju bara min högst personliga åsikt. Det föds tillräcklig många mediokra föl undan fina, välpremierade ston för att prompt avla "bara för att". En häst som är pensionär kan ha ett värde utan att sättas i avel ändå. :)
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

ja hellre 75 000 på en tioåring än 40 000 på en 2åring som kostar 60-70 papp om året och tar flera år innan den går att "använda".
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

De flesta märrar bör inte få föl ändå, framför allt inte om de bara gått LA dressyr, om man vill avla för att få fram en tävlingsindivid som nästa häst - men det är ju bara min högst personliga åsikt. Det föds tillräcklig många mediokra föl undan fina, välpremierade ston för att prompt avla "bara för att". En häst som är pensionär kan ha ett värde utan att sättas i avel ändå. :)

:bow::bow::bow:
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Amen!

Sen kan man ju utan överdrift säga att dom flesta av oss "behöver" inte en wowhäst eller klarar att matcha den bra - för det är svårt.

Och många vågar ju inte chansa så som dom ser det, dvs köpa en billig häst. Priset är inte synonymt med hästens hållbarhet etc och köper man en häst på 10-14 år som har kontinuerliga resultat under årens lopp har den nog vart fräsch och kan hålla sig fräsch.

Jag köpte en billig (tycker jag) brun valack 13 år och välutbildad i hopp, dressyr & ft. Han är inte perfekt för någon gren men han räcker tillräckligt långt för mig och antagligen skulle många tjäna på att försöka hitta sådana. Jag annonserade själv och fick massor med intressanta svar, många tävlade MSVB, utb/startade st George eller så och ingen var dyr. Dom var bara inte bäst.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: Lobelia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 484
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt i dagsläget men kan komma att bli längre fram. Och använder anonymt nick för att det...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp