Bukefalos 28 år!

funderingar på dressyrhäst

Sv: funderingar på dressyrhäst

Precis. Och har man inga planer på att tävla nationellt så behöver man kanske ingen superhäst. Att hästen då kanske har tävlat lätt a med goda resultat och kan rörelser till msv är ju ändå rätt bra. Tidigare ägare kanske inte vill/orkar/ har möjlighet att tävla högre klasser.

Köpte min nuvarande när hon var 16. Utbildad lätt b men kan rörelser lätt a. Dock ej så bra att de ger poäng på tävling så vi håller oss till lätt b tävlingar. Vilket jag är nöjd med. Nu skall vi dock bara hålla oss till klubbtävlingar då hon just fyllt 20
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Skriver ett litet inlägg här för att lätt hitta tillbaka till tråden, skulle nämligen kunnat vara jag som skrev trådstarten :)
Är ganska mycket i samma sits, funderar på om jag ska köpa en unghäst med riktigt god potential eller en lite äldre välutbildad häst. Har tänkt lägga ca 100' på min nya häst men det är SÅ svårt att veta vad man för för de pengarna?! Det dräller ju av annonser med försöljare som övervärderar sina hästar. Vad är egentligen rimligt att kräva av en häst (ung som rutinerad) för den summan??

Kan tillägga att jag har som mål att tävla nationellt.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Fast helt ärligt, för att rida svår klass idag med bra resultat behöver du ingen wow-häst.
Du behöver en stadig, schysst häst med förtjänster som lyfter upp svagheterna och som kan gå "Prickfritt" om du vill ha en chans till placeringar, det beror självklart på motståndet men det är ju "samma gamla vanliga" som rider om pallplatserna i lilla rundan just nu.
Många som går där är inte gångartshästar som är superduper, är man duktig, envis och tränar satan tror jag absolut man kan komma som ingen alls och göra ok resultat där.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

åh vad jag väntade på ditt svar!

Jag tycker det visar sig rätt bra på junior/YRsidan.
De som rider de högsta klasserna där har inte de vackraste eller rörligaste hästarna utan mer "gamla, hederliga halvblod". Men hästar som gör sitt jobb
och som det inte tog tio år att få att gå ut i hörnen.

Primula, för 100 000 tycker jag du kan hitta en trevlig msvbhäst som inte är allt för gammal. Priserna är klart förhandlingsbara i dagsläget.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

haha jaså? bara för att min är ful, billig & brun? ;)

som J/YR behöver du en tuuuuuuusen gånger bättre (=rörligare, finare, på så vis, ni får förstå helt enkelt) häst för att satsa än om du satsar mot GP "för dig själv" så att säga, helt galet.
för att hävda sig som J/YR och speciellt i internationella sammanhang så krävs det enormt, enormt, enormt mycket i dagsläget. helst ska du ha möjlighet att sponsra sporten på något vis, hehehehe...
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Har du missat junior/ young rider hästarna? :O Det är ju oftast riktiga värstinghästar!
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

som J/YR behöver du en tuuuuuuusen gånger bättre (=rörligare, finare, på så vis, ni får förstå helt enkelt) häst för att satsa än om du satsar mot GP "för dig själv" så att säga, helt galet.
för att hävda sig som J/YR och speciellt i internationella sammanhang så krävs det enormt, enormt, enormt mycket i dagsläget. helst ska du ha möjlighet att sponsra sporten på något vis, hehehehe...

:bow::bow: Dagens J/YR hästar är oftast sjuhelvete mycket bättre än måååååånga hästar på GP nivå. :o
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Dock inte alla, men dom bästa J/YR är sagolika, kanske dom 4-6 bästa. Sen är det mycket krafs... :angel:
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Haha ja Jag har bara sett tråkiga bruna bernsteinhästar :p
Kanske har kollat på fel ställen.

Bredvid, nä för att din är en kalas tävlingshäst! Och du tävlar istället för att ägna dagarna att få en fin bängbula att gå ut i hörn. Tycker du gjorde ett väldigt klokt val fast du rider väldigt bra.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Det är nog lite som i alla sporter, det handlar inte om att bara hitta talang utan även finna den som tål träning, vill träna och dessutom höjer sig på tävling.
 
Sv: funderingar på dressyrhäst

Jag håller med. Har haft ett par ston. Aldrig mer. Valacker är ju oftast stabila och coola. Ston däremot byter humör en gång i minuten.:grin:

Håller med om att det finns en hel del sådana ston som man får se upp för om man vill köpa sto, dock blir det allt bättre - det kommer allt fler ston i de högsta klasserna då aveln har gett oss allt fler stabila ston. Jag har själv nog nog suttit på fler instabila valacker än ston :) (instabila valacker finns det fler av än många är medvetna om :p ).
Själv har jag bara ston (5st) för tillfället och av alla dom ponnyer/hästar jag ridit så har det enbart varit ett par stycken som varit ngt kinkiga vid brunst (varav den ena under utbildningens gång skiftade från att vara kinkig under brunst till att bli än mer harmonisk istället :D ).
Mina halvblod märker man aldrig av att de är brunstiga :). Upplever det som att det är ngt som stona förärver starkt ner till sina avkommor - kinkig eller ej. Så det är aldrig fel att läsa på om stostammen innan man åker o tittar.


*kl* TS
Tycker du gör rätt i att leta efter en mer erfaren äldre som du kan lära dig på, är guld värt om man har den möjligheten.

Primula: Ja där är mängder med försäljare som övervärderar sina hästar... När man ser dom undrar man om det är samma häst som i annonsen? :p Men är rätt förhandlingsbart i dagsläget, så det går säkert att pruta både lite här o där :)
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar på dressyrhäst

Håller med dig!
Vi har också bara ston nu och har så haft ett tag. De är helt suveräna och inte det minsta stoiga eller griniga. Istället är de ambitiösa, bjuder till själva och har otroligt hög arbetsmoral. Det går inte att avgöra när de brunstar utan de är precis som vanligt, möjligtvis att den ena blir aningens mer flockberoende och lite gnäggig.

Vi har tidigare haft både valack och hingst och jag vill påstå att dessa hade mer åsikter och huvud än vad våra ston har tillsammans. Jag tror det egentligen inte handlar om kön utan snarare om individ, en bra häst är en bra häst oavsett om det är ett sto, valack eller hingst. :laugh:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 457
Senast: Lobelia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 483
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt i dagsläget men kan komma att bli längre fram. Och använder anonymt nick för att det...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp