Funktionsskillnad pullar vs aachen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 541
C

CeciliaW

Dum fråga, jag vet.... men frågar man inte får man inget veta.:smirk:

Vad är det egentligen för skillnad mellan Pullarnosgrimma och Aachennosgrimma? Utseendemässigt så ser jag naturligtvis skillnad, men i funktion? Är det nån skillnad?

Sv: Funktionsskillnad pullar vs aachen?

Ptja.. de sitter ju inte riktigt likadant. En aachennosgrimma - precis som en engelsk- sitter ju under kindbenet, och kan därmed trycka på kinderna så att hästen går o biter i sig. Sen kan en aachenrem hindra luftvägarna om man spänner den för hårt. Spänner man en pullarnosgrimma rätt ska man inte kunna hindra andningen alls. Pullaren ger dessutom punkttryck över nosryggen och under underkäken, och ska därmed upplevas som något "skarpare" (har inte märkt av detta själv dock).

Tigertofflan skrev:
Ptja.. de sitter ju inte riktigt likadant. En aachennosgrimma - precis som en engelsk- sitter ju under kindbenet, och kan därmed trycka på kinderna så att hästen går o biter i sig. Sen kan en aachenrem hindra luftvägarna om man spänner den för hårt. Spänner man en pullarnosgrimma rätt ska man inte kunna hindra andningen alls. Pullaren ger dessutom punkttryck över nosryggen och under underkäken, och ska därmed upplevas som något "skarpare" (har inte märkt av detta själv dock).

Ah, tack... som jag misstänkte då, att Pullarnosgrimma anses vara lite "starkare". Tack för förklaringen!

Hästtanläkaren sa till mig att ett pullarträns var det bästa man kunde ha (rätt spänt och på rätt plats givetvis) de ger tydligen ett jämt tryck och riskerar inte (som många andra nosgrimmor) att trycka så att hästen biter sig eller eller dylikt

Hoppas det är ok att jag slänger in en fråga här.

Hur jämför ni då dessa två med remontnosgrimma??

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera... 2
Svar
20
· Visningar
1 438
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 402
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
20 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka