Fuska ett kvitto?

Suspiria

Trådstartare
Jag säljer varor som jag tillverkar själv, det syns alltså inte på något lager osv om jag säljer något svart ibland, vilket jag gör någon gång till vänner och bekanta. En person köpte ett par varor och frågade om kvitto då personen har företag (personen ville väl fuska lite), jag ville dock inte sälja det med moms och grejer utan svart så personen bad om ett kvitto som inte är äkta för min del då.

Men så funderar jag på om det kan märkas på något vis hos mig? Så att jag får problem för det dvs.

Har du företag är det väl lite riskabelt ifall det kollas upp. Ville köparen inte betala moms, ska hen inte heller ha nåt kvitto, tycker jag. På kvittot ska ju momsen tas upp.
Ja, hen ville ha som ett riktigt kvitto med moms och grejer. Men det känns lite riskabelt. Jag sa ju ja till det först men sen kom jag på att det kanske var väldigt dumt.

Jag säljer varor som jag tillverkar själv, det syns alltså inte på något lager osv om jag säljer något svart ibland, vilket jag gör någon gång till vänner och bekanta. En person köpte ett par varor och frågade om kvitto då personen har företag (personen ville väl fuska lite), jag ville dock inte sälja det med moms och grejer utan svart så personen bad om ett kvitto som inte är äkta för min del då.

Men så funderar jag på om det kan märkas på något vis hos mig? Så att jag får problem för det dvs.

Alltså... antingen kör man vitt och tar del av förmånerna man har av det (dra moms etc). Eller så gör man inte det. Har du dragit av moms och kostnader för material är det väl helt rimligt att man också tar betalt vitt för slutprodukten man säljer.

Har man F-skatt och är registrerad för moms är det idioti att chansa. Visst, risken är väl liten men det är pga allt fusk som det är så stora begränsningar för vad en enskild firma kan dra av (även om det är befogade kostnader).

/F-skattare och momsregistrerad

Jag undrar lite vad som kan hända. Det är väl skattebrott gissar jag? Jag kommer säga att det inte känns rätt men om jag blir ifrågasatt vill jag kunna säga att det är för att det kan bli si och så med problem.

Alltså... antingen kör man vitt och tar del av förmånerna man har av det (dra moms etc). Eller så gör man inte det. Har du dragit av moms och kostnader för material är det väl helt rimligt att man också tar betalt vitt för slutprodukten man säljer.
Det jag tillverkat av har jag köpt "svart" (för egna pengar) innan jag startade företaget så det är inget som är köpt för företagets pengar.

Det jag tillverkat av har jag köpt "svart" (för egna pengar) innan jag startade företaget så det är inget som är köpt för företagets pengar.

Du kan faktiskt ta upp sådana kostnader när du startar företag under vissa omständigheter, det är bara att kolla med Skatteverket. Jag har inte kollat upp detaljerna angående det eftersom det aldrig varit aktuellt för mig.

Jag anser att F-skatt och momsregistrering är förmåner man ska vara rädd om, dvs inte missbruka dem.

Du kan faktiskt ta upp sådana kostnader när du startar företag under vissa omständigheter, det är bara att kolla med Skatteverket. Jag har inte kollat upp detaljerna angående det eftersom det aldrig varit aktuellt för mig.

Jag anser att F-skatt och momsregistrering är förmåner man ska vara rädd om, dvs inte missbruka dem.
Jag har också hört det, gjorde dock aldrig det med dessa mindre grejer jag redan hade.

Ska det stå moms på kvittot måste du själv ha företag och vara momsregistrerad. Har du företag eller säljer du som privatperson?
Jag har företag men i enstaka fall har jag sålt som privatperson. Materialet till detta har varit sådant som köpts för egna pengar innan företaget startade.

Jag har företag men i enstaka fall har jag sålt som privatperson. Materialet till detta har varit sådant som köpts för egna pengar innan företaget startade.

Jag kan inte reglerna i detalj men jag tror inte du någonstans lagligt kan sälja något som privatperson (dvs som hobby) som din firma också säljer. Dvs man kan tex driva ett företag med revisorstjänster och sedan som hobby sälja sina oljemålningar.

Jag kan inte reglerna i detalj men jag tror inte du någonstans lagligt kan sälja något som privatperson (dvs som hobby) som din firma också säljer. Dvs man kan tex driva ett företag med revisorstjänster och sedan som hobby sälja sina oljemålningar.
Det är möjligt, har inte heller helt koll på det. Det är dock inget jag gör utöver till vänner och bekanta någon enstaka gång, även om det då oftast brukar bli någon form av byte. Du får den här och så får jag en höbal, tex.

Jag har nu pratat med skatteverket också så kan med gott samvete säga nej till detta med fejkkvitto iallafall.

Ja, hen ville ha som ett riktigt kvitto med moms och grejer. Men det känns lite riskabelt. Jag sa ju ja till det först men sen kom jag på att det kanske var väldigt dumt.
Är det inte dummare av dig att sälja saker svart som du inte tar upp i deklarationen?
Däremot har du väl viss rätt att ha mindre inkomster av en hobby på privatekonomin utan att ha företag (f-skatt) om jag minns rätt.
Info lär finnas på skatteverkets hemsida.
Och då kan du inte ge kvitto med moms om du har det som hobbyinkomst om jag förstätt rätt.

Edit: insåg just att du TS svarade medan jag skrev inlägget. Bra att du pratat med skatteverket men du borde som sagt kolla om ovanstående också.

Vill man undvika problem så följer man reglerna. Så absolut nej, inte tillverka fuskkvitton - det är ganska allvarligt brott.

Vill man bedriva seriös näringsverksamhet så ska man släppa tankarna på att sälja saker under bordet och svart. Vill du sälja billigare till bekanta och vänner, ge rabatt. Men redovisa korrekt.

Material som man har privat kan tas upp i firman. Är det mindre summor, är det bara att redovisa in i verksamheten som lager eller tillgång för ett rimligt värde och anteckna hur man satt värdet. Är det större värden så bör man anlita oberoende part som värderingsman.

"jag ville dock inte sälja det med moms" - nej, @Suspiria, lagen är lag. Det handlar inte om vilja, annat än "jag ville begå ett brott i just det här fallet".

Jag säger som @athena_arabians, vi ska vara rädda om vårt samhälle och våra förmåner. Vill man slippa problem (som var ursprungsformuleringen) så kan man göra det väldigt enkelt för sig, begå helt enkelt inte medvetna brott som del av näringsverksamheten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 538
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur... 9 10 11
Svar
219
· Visningar
16 358
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 726
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka