Fuska ett kvitto?

Att sälja varor/tjänster svart är ett mynt med två sidor.
Självklart är det så att samhället får in mindre skatt vilket på sikt kan skada det samhälle man bor i.
Men, alla som håller på med småföretagande vet samtidigt att mindre summor svarta pengar fungerar som smörjmedel, dels för den egna förmågan till konsumtion och dels gentemot kunder.
Det kan ju handla om så enkla saker som att en bilmek fixar en elektrikers bil och får elen dragen i sommarstugan i byte.

Problemen uppstår om svartäffärerna blir för stora.
Om en hantverkare jobbar ihop 50 000 på ett år så är det egentligen inte så farligt.
oftast konsumerar han upp dessa pengar så moms kommer in till samhället i alla fall.
Han köper konsumtionsvaror vilka inte går att spåra in i hans bokföring.
Åker han dit får han skatta för pengarna + en straffavgift. men mer brukar det inte bli.
Om man däremot fibblar med falska kvitton så lyfter man kriminaliteten ytterligare ett snäpp och samhället ser betydligt allvarligare på det. Det handlar ju i praktiken om dokumentförfalskning.

Samhället måste hålla efter denna verksamheten därför att det dels minskar skatteintäkterna och dels snedvrider konkurrensen.

Men jag tror nog att de flesta inser svårigheten:
Kalle tjänar brutto 50 000 i månaden
15 i sociala avgifter, 15 i skatt och 20 000 till konsumtion.
Ska fixa till en paddock
vitt 50 000 = 2,5 nettomånadslön
Svart 20 000 = 1 nettomånadslön
För Kalle som inte kan dra utgifterna så blir det mer än halva priset...

För ett fullt pris hade han inte låtit ngn göra jobbet
nu blev det gjiort och staten får in 6000 i moms tack vare den extrakonsumtion grävaren kan unna sig.
6000 istället för 0 är ju inte det sämsta :angel:

Varför vill du fuska och sälja svart, när kunden vill köpa vitt?
Om man läser tråden så framgår det väldigt tydligt att kunden inte ville köpa vitt.
Det största skattebrottet är väl att du säljer svart av det som hör ditt företag.
TS har inte lagt in det som lager, materialet är köpt för egna pengar innan företaget startades.

kl
Självklart skall materialet tas in i företaget, lika självklart skall man inte sälja svart.

Men - momsen får hon ju dra av sen, i sitt företag!
Självklart, men hen tyckte väl det var bättre att betala en lägre summa och dra av moms på den, än att betala moms utöver den summan. Hen ville även att varan skulle benämnas som något annat på kvittot så att den var ok att ta på företaget. Men nu är det iaf avklarat.

Men om man vill begå momsbedrägeri så vill man. Det görs i stor skala av organiserat yrkeskriminella och i liten skala av andra kriminella (som omnämns i den här tråden).
Jag måste vara otroligt naiv, men jag begriper inte hur det går till? Yrkeskriminella lämnar väl ingen skattedeklaration överhuvudtaget? Och om så vore fallet, tar dom alltså upp moms via falska kvitton?? En sån sak skulle väl avslöjas rätt snart, för jag misstänker att Skattemyndigheten vet vad de ska leta efter.

Jag måste vara otroligt naiv, men jag begriper inte hur det går till? Yrkeskriminella lämnar väl ingen skattedeklaration överhuvudtaget? Och om så vore fallet, tar dom alltså upp moms via falska kvitton?? En sån sak skulle väl avslöjas rätt snart, för jag misstänker att Skattemyndigheten vet vad de ska leta efter.
Som jag fattade fallet här ville personen att TS skulle låta bli att redovisa momsen, men personen själv skulle rapportera in att hen betalat moms. Dvs personen ifråga ville att TS skulle begå skattebedrägeri på ett sätt som gjorde att hen fick ett lägre pris men samtidigt själv var ren. Skumt minst sagt.

Jo, de lämnar skattedeklaration på moms med stora belopp just med falska fakturor so.m grund. Får "tillbaka" momsen. När SKV uppdagar det är pengarna borta och ansvarig sitter på en parkbänk och dricker Sofiero .

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 538
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur... 9 10 11
Svar
219
· Visningar
16 358
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 724
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka