Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gud vad skönt att se era kommentarer här. Jag skrev en kommentar på FB ang den här artikeln, att mycket lät konstigt, att alla hästar kan bli skadade, och att lantbrukstjänst inte kan komma och hämta samma sekund som hästen avlivas är liksom sånt som händer.

Men kolikerna. Det är många. Och när hästarna bara är ute 1-2 h/dag så är det inte ens konstigt. Och folk började argumentera om att hästar inte alls behövde röra på sig för att hålla igång magen... Hur har folk inte koll på sånt liksom?
Fast folk som känner till stället säger ju att de där 1-2 timmarna är lögn

Jag köper inte alls att allt bara handlar om en konflikt och hämdgrej, jag tror att delar av det där mycket väl kan vara sant och att allt inte är prima och perfekt på den ridskolan. När någon säger att "tro inte på allt ni läser" så gäller det ju även andra sidan.

Det är en stor ridskola och jag tror knappast att dom har möjlighet alltid att göra det som är rätt att göra. Som tex att låta hästarna få återhämtningen dom faktiskt behöver för att bli bra igen. Eller ihopsläppen tex, en sådan stor ridskola med vad jag antar har en viss ruljans på hästarna kräver att det är hagar med utrymme nog att klarar av att man ska kunna släppa ihop hästar flera gånger per år på ett säkert sätt för både befintlig flock och den nya hästen.

Jag har absolut ingen aning om hur hagarna ser ut där men när det är stor ruljans och flocken ändras ett par gånger per år så kräver det stora utrymmen för hästarnas säkerhet. För det är sällan ett problem med ihopsläpp om utrymme finns.

Jag känner absolut inte till Djursholms ridskola och ska inte uttala mig. Dock ger jag inte mycket för Länsstyrelsen. Denna 32-åriga ponny går fortfarande lektion på ridskolan i mina trakter. De har blivit anmälda pga magra o halta hästar flera gånger men LS gör noll.
Sist behövde de bara skicka foton på hästarna. Går ju bra att ställa i en viss vinkel så ser hästen inte så hemsk ut.🤷‍♀️

Bifogade filer

• att.IiIUJgMEyo1b_sSwn-UB1qqDz-p5K3i0nX8Z7C2gVxU.webp
    att.IiIUJgMEyo1b_sSwn-UB1qqDz-p5K3i0nX8Z7C2gVxU.webp
    446,6 KB · Visningar: 252
Länsstyrelsens kontroller ger jag inte heller så mycket för, de är en extrem "nulägesbild" där djurhållningen granskas översiktligt. Man kollar att det finns rimliga förutsättningar för saker men görs ju inte större utredningar direkt.

Låter dock förkastligt om man kan bevisa att en häst går på smärtstillande. Förbundet (om ridskolan är med där) borde nog också agera om de känner till det.
Ja just det att det är nuläget vid kontrollen är rätt viktigt att ta med sig. Jag anmälde en person som hade en unghäst gåendes på ridbanan dygnet runt i december. Utan vindskydd mm. Och som hade andra hästar uppstallade i otroligt små boxar på nätterna. Fler hästar än boxar, inga vindskydd för de som gick ute mm.

Jag anmälde i januari när alla försök prata med personen misslyckats. Bifogade bilder och filmer. Länsstyrelsen kom dit i MAJ.. Hästar på bete och hästhållaren ljög sig blå. Använde aldrig boxarna till uppstallning, hade inte haft hästar där på vintern och hade aaaaldrig haft häst på ridbanan på natten. LST anmärkte på inga fönster i stallet och det var allt.

Jag begärde ut rapporten och ringde sen lst som tyckte att det gick ju ingen häst på ridbanan nu och nej det fanns ingen ligghall nu men nu behövdes det ju inte och att de även om de hade filmer och bilder inte kunde bedöma vad som ev hänt förr. Inte ens att jag var beredd att vittna under ed gjorde skillnad.
"Vi kan bara bedöma det vi ser vid inspektionen"

Jävligt bekvämt då att inspektera fyra månader senare när gräs, värme och bete kommit. Då behövde de ju garanterat inte göra något åt anmälan...

Ja just det att det är nuläget vid kontrollen är rätt viktigt att ta med sig. Jag anmälde en person som hade en unghäst gåendes på ridbanan dygnet runt i december. Utan vindskydd mm. Och som hade andra hästar uppstallade i otroligt små boxar på nätterna. Fler hästar än boxar, inga vindskydd för de som gick ute mm.

Jag anmälde i januari när alla försök prata med personen misslyckats. Bifogade bilder och filmer. Länsstyrelsen kom dit i MAJ.. Hästar på bete och hästhållaren ljög sig blå. Använde aldrig boxarna till uppstallning, hade inte haft hästar där på vintern och hade aaaaldrig haft häst på ridbanan på natten. LST anmärkte på inga fönster i stallet och det var allt.

Jag begärde ut rapporten och ringde sen lst som tyckte att det gick ju ingen häst på ridbanan nu och nej det fanns ingen ligghall nu men nu behövdes det ju inte och att de även om de hade filmer och bilder inte kunde bedöma vad som ev hänt förr. Inte ens att jag var beredd att vittna under ed gjorde skillnad.

Jävligt bekvämt då att inspektera fyra månader senare när gräs, värme och bete kommit. Då behövde de ju garanterat inte göra något åt anmälan...
Ja, så är det. Nu tror jag ingen länsstyrelse väntat för att de är lata och det blir enkelt när det inte är någon brist längre, utan för att resurserna är för få.

Finns många som anmäler i april att djur gått ute hela vintern, och någon vecka senare är det inte längre ligghallskrav 🤷🏻‍♀️

I det läget du beskriver hade en polisanmälan varit mer effektiv, eftersom det fanns bevis och de utreder även dåtid vilket länsstyrelsen inte gör (nu anmälde ju du i tid men du förstår hoppas jag).

Man behöver uppenbarligen dokumentera själv för att kunna visa.🙄

Ja, så är det. Nu tror jag ingen länsstyrelse väntat för att de är lata och det blir enkelt när det inte är någon brist längre, utan för att resurserna är för få.

Finns många som anmäler i april att djur gått ute hela vintern, och någon vecka senare är det inte längre ligghallskrav 🤷🏻‍♀️

I det läget du beskriver hade en polisanmälan varit mer effektiv, eftersom det fanns bevis och de utreder även dåtid vilket länsstyrelsen inte gör (nu anmälde ju du i tid men du förstår hoppas jag).
Det når inte upp till djurplågeri så polisanmäla hade inte hjälpt.

Jag menade dock inte att lst är lata och därför inte kontrollerar, men det är ju ingen ide kolla den anmälan i maj ens. De kan ju redan på anmälan se att inget kan göras i maj

Sen hur lst prioriterar kommer jag nog aldrig förstå. Alltså oaktat deras personalresurs

Man behöver uppenbarligen dokumentera själv för att kunna visa.🙄
Det hjälper inte. Jag hade film och fotografier (med datum och tid), men de kunde lst inte lägga vikt vid för de kunde bara bedöma det som de såg vid kontrollen.

Däremot är ju dokumentation alltid bra för det kan ge tyngd åt anmälan och göra att lst tex åker ur tidigare. Men om det som är på dokumentationen inte finns/syns när de är på besök så spelar den ingen roll

Det når inte upp till djurplågeri så polisanmäla hade inte hjälpt.

Jag menade dock inte att lst är lata och därför inte kontrollerar, men det är ju ingen ide kolla den anmälan i maj ens. De kan ju redan på anmälan se att inget kan göras i maj

Sen hur lst prioriterar kommer jag nog aldrig förstå. Alltså oaktat deras personalresurs
Nej inte djurplågeri men brott mot DL.

Enligt en nationell rutin ska prioritering ske. Men om det gör så eller inte i hela landet har jag ingen aning om.

Nej inte djurplågeri men brott mot DL.

Enligt en nationell rutin ska prioritering ske. Men om det gör så eller inte i hela landet har jag ingen aning om.
Det hade tagit minst lika länge, just för det inte kan prioriteras som det borde. Däremot hade det gett djurhållaren en konsekvens, absolut. Mitt mål var dock mest att hästarna skulle slippa stå ute vintertid utan skydd. (Vintern efter slapp de det, det byggdes ligghall så någon nytta gjorde anmälan i alla fall)

Oavsett så går hästarna inte 1-2 timmar i hagen. De går ute från efter frukost till lektionerna börjar vid 14-15. De går i flock och majoriteten går ute dygnet runt från mitten av maj till mitten av september.

Ang koliken så är ju 11 fall på 80 hästar rätt mycket men i mitt stall med 12 hästar hade vi 4 kolik fall på 4 månader förra vintern, varav min egna hade 2 (hade aldrig haft kolik förut) under de 8 åren jag ägt henne. Hon har heller inte haft ett enda anfall på 1 år nu. Vi hade vatten i hagen, bra mat och motion....

Ja det håller jag med om men som någon annan skrev så vet man ju inte hur många hästar som haft det. Är det fördelat på 11 st eller 6st.
Var det i samband med väldigt kallt väder?
Foderbyte?
Nytt gräs som kom?
Jag tycker iallafall inte man ska dra för stora växlar på det.

Fast ska vi verkligen normalisera hagvistelse om ca 6 h/dag? Det gör mig otroligt deppig att det anses som acceptabelt. Det pågår lektioner från kl 8 vissa dagar, kompenseras dessa hästar med hagtid andra tider den dagen eller går de timmarna förlorat?

Att jämföra med ett stall på 12 hästar ett enskilt år, med ett på 80 hästar, är inte rimligt dock. Då får du titta på en 7-års period. Inget av det är ju "normalt" oavsett underliggande förklaringar (kallt väder kan vi ju stryka denna vinter, eftersom den var extremt mild och rutiner kring foderbyten kan förändras/göras bättre) och jag vet faktiskt inte om jag tycker att det är "bättre" om samma hästar haft återkommande kolik eller om det är olika hästar. Det är allvarligt att tre av dem behövt buköppnas oavsett. Jag reagerade på ordvalet i artikeln "bekräftade fall" - vad menar hon med det egentligen? Bekräftade i form av att behövt konsultera veterinär? Räknas tex inte fall med "kolikkänning" där personalen kanske kunnat stävja anfallet själva, då förstår jag att det skiljer sig 14 hästar i antalet kolikfall.

Fast ska vi verkligen normalisera hagvistelse om ca 6 h/dag? Det gör mig otroligt deppig att det anses som acceptabelt. Det pågår lektioner från kl 8 vissa dagar, kompenseras dessa hästar med hagtid andra tider den dagen eller går de timmarna förlorat?

Att jämföra med ett stall på 12 hästar ett enskilt år, med ett på 80 hästar, är inte rimligt dock. Då får du titta på en 7-års period. Inget av det är ju "normalt" oavsett underliggande förklaringar (kallt väder kan vi ju stryka denna vinter, eftersom den var extremt mild och rutiner kring foderbyten kan förändras/göras bättre) och jag vet faktiskt inte om jag tycker att det är "bättre" om samma hästar haft återkommande kolik eller om det är olika hästar. Det är allvarligt att tre av dem behövt buköppnas oavsett. Jag reagerade på ordvalet i artikeln "bekräftade fall" - vad menar hon med det egentligen? Bekräftade i form av att behövt konsultera veterinär? Räknas tex inte fall med "kolikkänning" där personalen kanske kunnat stävja anfallet själva, då förstår jag att det skiljer sig 14 hästar i antalet kolikfall.
Jag tolkar även jag bekräftade fall just som veterinärfall, inte "lite hängig och inte velat äta men bajsat efter 20 minuters promenad och sen varit sig själv igen"

Mer frågetecken än svar. Speciellt som jag inte läst artikeln i sin helhet utan bara det som står här och på en annan sida.
Varför fick så många hästar kolik? Och vilken siffra stämmer?
Lulu var helt blind eller delvis? Tyckte det var lite oklart. För många med begränsad syn anpassar sig bra bara de ser med ena ögat.

Om mycket av detta inte stämmer vad är då syftet att 4 personer vänder sig till pressen?

Även detta med hagvistelsen verkar skifta mellan att de knappt går ute till att de kommer in på eftermiddagen.

Kolik har varit väldigt vanligt i vinter, åtminstone här i trakterna, av oklar anledning. Vårt stall (nio hästar) har haft sju koliker, en häst av dessa har dock haft fem stycken (och ja - den är uppkollad av den ägaren utan att hitta något, är visserligen känslig i magen, i övrigt har vi 14 timmars utevistelse och motion på det i stallet samt analyserat foder där även mögel koncentration har kollats utan utfall).

I övrigt har jag vid förra året spenderat en del tid på ridskolan då dotterns bästa kompis rider där. Aldrig sett tillstymmelse till halt häst på lektionerna. Resten kan jag - och de flesta här - inte uttala mig om men tycker det är tragiskt att folk sväljer allt med hull och hår nu för tiden.

Kolik har varit väldigt vanligt i vinter, åtminstone här i trakterna, av oklar anledning. Vårt stall (nio hästar) har haft sju koliker, en häst av dessa har dock haft fem stycken (och ja - den är uppkollad av den ägaren utan att hitta något, är visserligen känslig i magen, i övrigt har vi 14 timmars utevistelse och motion på det i stallet samt analyserat foder där även mögel koncentration har kollats utan utfall).

I övrigt har jag vid förra året spenderat en del tid på ridskolan då dotterns bästa kompis rider där. Aldrig sett tillstymmelse till halt häst på lektionerna. Resten kan jag - och de flesta här - inte uttala mig om men tycker det är tragiskt att folk sväljer allt med hull och hår nu för tiden.
Tänkbar anledning med tanke på vädret, mycket plusgrader = mycket lera = mindre rörelse i hagen? Har ju ingen aning om hur det har sett ut hos er, utan det är en ren gissning.

Tänkbar anledning med tanke på vädret, mycket plusgrader = mycket lera = mindre rörelse i hagen? Har ju ingen aning om hur det har sett ut hos er, utan det är en ren gissning.
Kan säkert så vara. Rent krasst säger dock veterinärerna här omkring att det aldrig varit så mycket koliklarm som nu i regionen... Så det var inte enbart vårt stall jag syftade på. Men om vi haft sju koliker på nio hästar (även om det varit tre som varit drabbade), och det pratas om mycket kolik, känns 11 på 80 hästar inte särskilt mycket. Kan ju vara någon häst som faktiskt är oerhört känslig i magen och av någon anledning haft fler anfall, kan ju även, frånsett buköppningarna, handla om mindre koliker också.

Kan säkert så vara. Rent krasst säger dock veterinärerna här omkring att det aldrig varit så mycket koliklarm som nu i regionen... Så det var inte enbart vårt stall jag syftade på. Men om vi haft sju koliker på nio hästar (även om det varit tre som varit drabbade), och det pratas om mycket kolik, känns 11 på 80 hästar inte särskilt mycket. Kan ju vara någon häst som faktiskt är oerhört känslig i magen och av någon anledning haft fler anfall, kan ju även, frånsett buköppningarna, handla om mindre koliker också.
Jag tänker att vädret har sett likadant ut i hela regionen i stort iaf, så det känns som en trolig orsak då.

Det här är så knepigt. Alla vill ha fina, bra, stora, torra hagar som dessutom innehåller någon form av sysselsättning för hästarna. Men i verkligheten så kostar sånt pengar, väldigt mycket pengar.

Jag förstår vad du menar, att det inte känns som mycket. Men det ÄR mycket. Sen kan det finnas miljöorsaker som försvårar det hela, men att ha hästarna ute endast 6 timmar/dygn är troligen en stor faktor.

Nej vi ska inte normalisera det men det är ju så för de flesta ridskolor? Inte specifikt för Djursholm och gäller i rätt många inackorderingsstall.
Jag dementerade bara att de inte är ute 1-2 tim om dagen. Det är en lögn.

På min gård står det 90 häst. Tog bara exempel från mitt egna stall på gården 🤗

Nu blir det lite off-topic, men hur löser ridskolor som har hästarna ute längre det personalmässigt? För oss är det en omöjlighet förutom under bete när de går ute på natten och kommer in på förmiddagen. Annars är det 8 till 14 som funkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat