Bukefalos 28 år!

Fy för förs bolag

Sv: Fy för förs bolag

Det stämmer! Visst må Agria vara något dyrare, men de tjaffsar aldrig då det väl är dags för utbetalning! :bow:
 
Sv: Fy för förs bolag

Det är inte min erfarenhet efter att ha sett omgivningen gråta och slita hår. Tvärtom; Agria har hållt fler hästar vid liv än något annat bolag jag har hört om.

Kompisen hade en tävlingshäst som fick behandlas i två år (!) där två olika veterinärer dömt ut hästen. Den svarade inte på någon behandling, var helt oridbar i två år. Ändå fick den gå på behandling efter behandling. Trist att behöva stå och betala för en häst man skaffat för att tävla, som man inte ens kan rida. Det slutade med att ägaren fick panik av att se sin dåliga häst bli sämre, och tog till slut bort den utan att blanda in livförsäkringen.
 
Sv: Fy för förs bolag

Jag är sjukt nöjd med Sveland! Har alla mina försäkrade där!
Ex. så är travvalacken försäkrad A1 30.000 kr och typ 60 000? liv för en kostnad av 204 kr/månad
 
Sv: Fy för förs bolag

Jag har hört helt tvärt om - Att Agria är jättesvåra att ha att göra med. Till o med kliniken här där jag bor säger att Agria är skit. Att If är mycket lättare att ha o göra med.
Har själv också BARA positivt att säga om Ifs hästförsäkringar...men bara skit om Agria
 
Sv: Fy för förs bolag

Enda gången jag har haft problem var med Agria.Har efter denna hästs bortgång ej vågat anlita detta bolag igen!
Stod på djursjukhuset och fick lösa ut hästen med 6000:-,då Agria vägrade ta skadan:cry:
Det löste sig så småningom,men förtroendet för dem sjönk.
 
Sv: Fy för förs bolag

Lustigt att det kan vara så olika.
Jag hade min shettis på klinik, det visade sig att han hade ett allvarligt medfött hjärtfel och han avlivades. Jag tog beslutet innan förs.bolaget var kontaktat eftersom vet. rådde mig ditåt. Hon skrev också på intyget att han avlivats på inrådan av vet, kanske spelar det roll vad veterinären intygar/ger för prognos?

Eller också kanske det spelar roll hur mycket pengar det handlar om?
 
Sv: Fy för förs bolag

Vi hade agria förut, tills dess att första olyckan kom, är inte så jätte insatt men sjukt dyrt blev de iaf så sedan dess har vi haft folksam o varit super nöjda.. Mycket billigare då hästen ja har nu var försäkrad i agria när ja köpte henne, ja bytte till de exakt samma i folksam o de blev stor skillnad, iaf för mig som betalar o så vidare själv;)
 
Sv: Fy för förs bolag

Hästen var försäkrad i 30000:- ,så det var inga stora belopp för Agria!Fick till sist ut både för klinikbesök och utdömning,men det satt hårt åt!
Det är inte helt roligt att stå på klinik och behöva lösa ut hästen med 6000:- när man tror att det ska gå att direktreglera.
Detta är några år sedan och jag har efter det haft Sveland.
Dock inte (peppar ,peppar) haft några klinikbesök.
Tycker fler försäkringsbolag skulle premiera oss som inte utnyttjar försäkringarna.Har på nära håll sätt flera som fått hästar utslagna på ganska lösa grunder och andra som inte följer råden ang konvalescens ,utan istället börjar hoppträna innan hästen är friskförklarad.Sådana människor skulle INTE få ut några försäkringspengar!
 
Sv: Fy för förs bolag

Hade förra ponnyn i Folksam, det betalade ut samma vecka som avlivnings"beviset" kom in. Dock var vi inte helt överens om summan, vet dock inte vad veterinären skrev i livskadeanmälan. I sak kan man säga att vi båda hade rätt.

Annars så har de utan knot ersätt ALLT. Även sådant som inte ingick i försäkringen (mediciner b la, kan ha varit för jag fick det från kliniken och inte på recept).

Så även Neffi är försäkrad i Folksam, hon hade dock till året innan jag köpte henne en försäkring i Agria (tror jag). Den hade jag velat ha kvar men eftersom den var avslutad så kunde jag lika gärna välja ett annat bolag.

Neffi har dock än så länge inte träffat veterinären och i höst har hon varit försäkrad där i två år utan att jag ens funderat på att använda den. Fölis kommer att bli försäkrad där också.

Min travare var försäkrad där också med Dolda Fel och allt. Men någon sade upp den och bytte och nu står han någonstans och är halt och de får inga pengar. Klantigt värre!
 
Sv: Fy för förs bolag

Hej
Kan berätta en liten tråkig story runt ett av de större bolagen som börjar på bokstaven A.....
Har min häst försäkrad för en skit summa 40 000 ( mindre än jag köpte för). Förra året så bytte jag bank, meddelade dem detta eftersom jag har försäkringen på auto giro som dom drar automatiskt varje månad. Nu i maj fick jag en trevlig räkning på 16 000 kr :confused: Fattade inget, min kompis som är säljare för dem gick in och kollade vad f_n som hänt. Då visar det sig att dom tagit emot min anmälan om bank byte, men inte gjort bytet. Dom har inte heller meddelat mig utan kräver nu mig på lite mer än 6000 kr för förra året plus 10 000 kr för detta året (som dom chock höjt i mina ögon).
Fattar inget, men går med på att betala för murphys lag säger att ifall jag gör en ny försäkring och får en månadskarens så kommer något att hända!!!:eek: Ber även att dom skall sänka försäkringen för att ha råd, istället för 120 000 kr i vet vård så vill jag ha 60 000 kr. Får en ny avvisering, har dom fått med ändringarna, ICKE!!. Betalar nu snällt in räkningen på 16 000 kr för att jag orkar inte bråka. Undrar fortfarande vad som hade hänt ifall hästen skadats/dött under det året då dom inte dragit något från mitt konto (vilket dom erkänner att dom gjort fel). Försäkringbolag är bra så länge som dom funkar, men inte roliga då det blir krångel är min erfarenhet.
/B
 
Sv: Fy för förs bolag

Hua, trist. Men har du inte reagerat på att det inte dragits något sen maj då????

Men, det är inte kul när det trasslar. Jag höll på att få magsår på dem här i våras. Jag insåg att de lagt fblstoet jag köpte och försäkrade in i nov på samma årsförfallo (1/4) som mitt arabsto. Detta innebar att jag förlorade många tusenlappar iom chockpremiehöjningen, jmf med om de lagt henne på 'rätt' förfallo (dvs 1/11). Jag ringde och de sa själv att 'ja ojdå, du det här har vi inte tänkt på, du förlorar ju på det'. (Sedan dess har mååånga klagat).

Hursom, jag bad dem ta bort fbl ur samlingsförs och ge henne 'rätt' förfallo. Får först svaret det inte går, men sen går det visst ändå. Finemang.

Sen får jag autogiroaviseringen och hålle rpå att trilla av stolen. Jag har alltså från november - mars betalat in varje månad, för både fbldamen och arabstoet. Men när de plockar ut fbldonnan så följer inte pengarna som är inbetalda till hennes öfrsäkring med. Utan plötsligt ligger arabstoet massor med PLUS, och fblstoet ligger lika mycket MINUS. Dvs plötsligt så ska jag inte betala något på arabstoet på en herrans massa månader, men ska hosta upp för 5 månader på en gång för fblstoet.

Sen började ett jämrans trassel, där inget gick att fixa, det var bara betala och se glad ut och gjorde jag inte det annulerades ju försäkringen. Tillslut fick jag tag på en människa som insåg problemet och lyckades lösa det. Tyvärr hittade hon inget annat sätt att lösa det än att annulera hela försäkringen och teckna om den (vilket gav årsförallo 1 mars, dvs jag tjänade ännu mer på det, vilket de själva erkände men som damen jag pratade med sa 'det här är vårt fel så den smällen får vi ta).

Så, jag vet hur det är när det krånglar med inbetalningarna och man får klumpsummor. Fast samtidigt ska man ju vara glad att de inte bara tycker 'försäkring obetald, annulerad' iaf, men man önskar ju att de kunde liiite mer iaf se SITT ansvar, jag hade ju ändå betalat till punkt och pricka.

Men som sagt, reagerade du inte att det inte drogs? Jag kollar försäkringsautogirodragningar som en hök varje månad, det räcker med att EN skiter sig för att bolagen ska kunna annulera försäkringen om de har lust med det..
 
Sv: Fy för förs bolag

Tyvärr så tillhör jag den gruppen av folk som har autogiro för att slippa kolla :angel:
Tog för givet att dom skulle hört av sig ifall det vart något krångel, min polare såg i registret att dom tagit emot min anmälan om bankbyte, men inte gjort något av den eller kontaktat mig när dom försökte dra på det gamla kontot......
Trodde i min enfald att autogiro var perfekt för oss som jobbar mycket (för mycket) och inte har tid med alla räkningar och allt annat.

/b
 
Sv: Fy för förs bolag

Har en följd fråga till detta om försäkringar, har alltid hört att man inte skall byta bolag för att det kan bli strul. Är det karens månaden som man tänker på då? Kan man ha kvar hästen i det gamla bolaget under karensmånaden så att man ändå har en försäkring ifall något händer. Eller vad är det folk menar med att man "aldrig skall byta bolag"?

/B
 
Sv: Fy för förs bolag

Har du inte koll på vad som dras eller inte dras på ditt bankkonto??

Och förmodligen kan de inte införa några ändringar i en försäkring om det inte är dags för omsättning av den, så ändringarna kommer väl till efter nästa förfallodatum.

Däremot brukar man ju få en liten lapp om att de inte kunnat dra autogiro och att det kommer dras dubbelt nästa månad (eller liknande) från de flesta bolag. Så det verkar ju konstigt.
 
Sv: Fy för förs bolag

Om man byter bolag finns en risk att det nya bolaget vid en ev. skada hävdar att skadan uppkommit innan hästen varit försäkrad hos dem. Och det gamla bolaget som då skulle stått för skadan, där har du ju ingen förtsäkring längre.

I princip kan de dock inte hävda det hur länge som helst, kanske ett par år.
 
Sv: Fy för förs bolag

Förstår dig, själv har jag 5 hästar och har inte heller råd att försäkra dem i de dem är värda. Men har bestämt mig att plocka bort 2 av dem nästa år och faktiskt ha dem oförsäkrade. Bara att hoppas att inget händer, har kanske haft tur, bara en enda häst har skadat sig och sytt ett par stygn på snart 10 år. men plocka jag bort försäkringen så händer det säkert ngt:crazy: Försäkrade min fölunge i 10 000 kr nyligen i Agria, kostar mig 4500 kr första året, så visst är det dyrt, undra vad det skulle kosta att försäkra ponnyn som är värd 100 000 kr:D;)
 
Sv: Fy för förs bolag

Nu när vi har fyra hästar kände jag att jag var tvingad att minska på försäkringskostnaderna. Har alltid haft A***a o varit nöjd med det, aldrig problem och alltid snabb service (trots att väninnor haft problem m samma bolag)
Jag valde att plocka bort livförsäkringarna men har resten kvar på "max", det gör att jag troligen inte behöver ställas inför valet att behandla eller ta bort hästen när det gäller ekonomin. Dessutom kan aldrig någon av våra livskamrater ersättas av pengar.... om det skulle vara så illa att det inte går att rädda deras liv.
Men det är ju bara så som vi här hemma på gården resonerar...
 
Sv: Fy för förs bolag

Pratade nyss med Ultuna angående ett försäkringsärende och deras uppfattning är att Agria är snabbare med utbetalningarna än andra bolag generellt. Sällan några problem med Agria enligt den jag pratade räkningar och journaler med. :bow:


Exakt samma sak säger min klinik (Mälarkliniken) generellt. Sen svor de ju en del över Agria med när de först sa nej men efter att ha fått hela journalen sa sa ja till att betala en OP innan, när räkningen kom nekade de direktreglera den. Då stoppade vet dock förhandsbeskedet i faxen och sen betalade de.

Jag har dömt ut 2 i Agria och 1 i Sveland (den blev T-märkt) och i båda fallen kom pengarna snabbt. Agria har som mål att behandla livskadeanmälningar inom en arbetsvecka.

Sen, jag har varit i dispyt med båda bolagen, det har dock alltid löst sig, och jag är nöjd med båda. Jag föredrar Agria dock, då de erbjuder en bättre försäkringsomfattning i vetvårdsdelen.
 
Sv: Fy för förs bolag

Om man byter bolag finns en risk att det nya bolaget vid en ev. skada hävdar att skadan uppkommit innan hästen varit försäkrad hos dem. Och det gamla bolaget som då skulle stått för skadan, där har du ju ingen förtsäkring längre.

I princip kan de dock inte hävda det hur länge som helst, kanske ett par år.

De kan sålänge skadan kan dateras hävda det hela hästens livstid. Och det är veterinärmedicinsk expertis som ska 'åldersbestämma'. Lös benbitar av OCDtyp t ex, det är enkelt att datera och det spelar ingen roll om det är 10 år efter bytet, det ingår fortfarande i friskrivningen mot fel som förelåg vid försäkringens tecknande. Dock avänder sig bolagen ganska ofta av goodwill om det gått lååång tid sen nytecknandet. Men mans ka inte räkna med det för enligt reglerna behöver de inte betala.

Min valack införsäkrades (byte från annat bolag till Sveland) som fyraåring. Som nioåring dömdes han ut för en hasledsdefekt. Lättdaterad sådan. Sveland betalade utan knot både vetvård och liversättning. (Vilket förvånade T-märkande vet, som sen la till 'ja, Sveland är då det bästa bolaget, ALDRIG något krångel. Så som sagt, veterinärerna har olika erf de med). Men de had ekunnat neka att betala en enda krona, fullt legitimt.
 
Sv: Fy för förs bolag

Hej
Jag erkänner utan knot att jag har haft dålig koll på vad som dragits och inte dragits. Har arbetat mycket, till och med bott på hotell brevid jobbet periodvis för att jag inte hunnit hem. Bolaget erkänner dock att dom gjort fel som inte en enda gång !!!! skickat ut någon avi eller liknande till mig när dom inte kunnat dra pengarna. Dom loggar alla brev, avier dom skickar ut och dom ser klart och tydligt att dom inte skickat något alls. Så dom bär en stor del i skulden (även jag har skuld i detta). Vad som gör mig mest upprörd är att när jag disskuterar detta med deras säljare och lägger fram förslaget att vi skall göra en ny försäkring, dels med ett lägre belopp samt att jag skall slippa betala för detta 2/3 dels år som hästen i mina ögon varit oförsäkrad så hotar hon mig med att jag skall få karens på juverinflammation i såfall,VA hästen hade det som unghäst 2 ggr och är nu nio år och har inte haft problem de senaste 4.a åren. Finner mig tyvärr inte i situationen då utan ber snällt att få göra lite andra ändringar för att få ner premien som i mina ögon höjts oskäligt mycket. Men inte ens dettta lyckas de med. Har nu betalt, orkar inte krångla. Kan även tillägga att jag har haft två hästar tidigare i samma bolag och aldrig haft krångel. Men denna gång blev det bara en sak för mycket. :(
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 540
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 083
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp