Bukefalos 28 år!

Fy för förs bolag

H

Helena B

Sitter o kollar försäkringar till mina hästar. Vill naturligtvis ha ner utgiften så mkt som möjligt. Har inte råd att ha hästarna för det dom är värda . Mellan A...a och I. skiljer det 4500 kr på ett år för mina2 hästar och A är dyrare. Det är väldigt mycket pengar för ett år. Fattar inte att det kan vara så stora skillnader. Precis samma villkor.
Tips- kolla runt NOGA!!!!:)
 
Sv: Fy för förs bolag

Exakt samma är de ju inte riktigt men visst är det ändå ganska stor skillnad i premierna.
Agria har ju tex 120 (eller om det är 125) dagars självriskperiod medan If bara hade 100dgr. If har 100% ersättning efter självrisken medan hos Agria kan du välja både hur stor den fasta delen ska var och sen om du vill ha rörlig %-del utöver det. Jämförde du tex motsvarande If´s 2500kr + 100% med Agrias 2800 + 100% ? Eller fick du prisexempel hos Agria på självrisk 1800 + 100% ? Det gör ju skillnad i premie.
Generellt upplever jag det dock som att Agria är dyrare på premierna.

Men som exempel kan jag ju ta min bil, hos de jag försäkrade hos 6000kr, konkurrerande bolag 11500kr.... DÅ kan man prata skillnader. :smirk:
 
Sv: Fy för förs bolag

Jag jämförde Agria, If och Folksam för mina tre kallblodshästar och Agria var oslagbart billigast (Agria Plus, 2300 i självrisk, 0% rörlig).
Sen har jag dessutom extra rabatt eftersom vår gård är godkänd "Säker hästverksamhet".

Immer
 
Sv: Fy för förs bolag

Visst ska man jämföra bolagen med varandra och för min del är det viktigaste vad som görs efter att olyckan är framme, inte vad jag får betala när inget händer. Av den anledningen kommer jag aldrig någonsin mer att befatta mig med något som har med If eller deras dotterbolag att göra. :smirk: Jag har bara blivit proffsigt bemött av Agrias personal och de har alltid varit snabba att reglera vid skador eller utdömningar, under > 20 års tid som kund med hundar, katter och hästar har det aldrig varit några som helst problem. :bow:

Inte ens min bekant som jobbade på If var kund hos dem utan hade/har Agria. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Fy för förs bolag

Lite lustigt som jag upptäckt nu i vår är att om jag som stor hästägare delar upp mina försäkringar mellan de tre största bolagen, (A, F, S) så får jag billigare premie totalt!
Jag har ju så många hästar att jag kan dela upp dem så att jag får mängdrabatt på alla bolagen och genom att välja "rätt" häst till "rätt" bolag får jag totalt sett lägre premie än om jag har alla i samma bolag.
 
Sv: Fy för förs bolag

Jag jämförde Agria, If och Folksam för mina tre kallblodshästar och Agria var oslagbart billigast (Agria Plus, 2300 i självrisk, 0% rörlig).
Sen har jag dessutom extra rabatt eftersom vår gård är godkänd "Säker hästverksamhet".

Immer
Jag har rabatt för säker gård och ändå vart det dyrare hos Agria.
 
Sv: Fy för förs bolag

Visst ska man jämföra bolagen med varandra och för min del är det viktigaste vad som görs efter att olyckan är framme, inte vad jag får betala när inget händer. Av den anledningen kommer jag aldrig någonsin mer att befatta mig med något som har med If eller deras dotterbolag att göra. :smirk: Jag har bara blivit proffsigt bemött av Agrias personal och de har alltid varit snabba att reglera vid skador eller utdömningar, under > 20 års tid som kund med hundar, katter och hästar har det aldrig varit några som helst problem. :bow:

Inte ens min bekant som jobbade på If var kund hos dem utan hade/har Agria. :D

lust att skicka pm o berätta mera?
 
Sv: Fy för förs bolag

Vad glad och positiv jag blev när jag läste vad du skrivit om Agria. Jag ha ett Maistic-sto som jag blir tvungen att ta bort och jag är orolig att dem krabbar med mig, fast jag egentligen inte ha någon andledning att tro det. Har aldrig behövt nyttja mina försäkringar innan, men veterinären hade skickat livskadeanmälan till Agria i måndags... så nu är det bara att vänta....

Visst ska man jämföra bolagen med varandra och för min del är det viktigaste vad som görs efter att olyckan är framme, inte vad jag får betala när inget händer. Av den anledningen kommer jag aldrig någonsin mer att befatta mig med något som har med If eller deras dotterbolag att göra. :smirk: Jag har bara blivit proffsigt bemött av Agrias personal och de har alltid varit snabba att reglera vid skador eller utdömningar, under > 20 års tid som kund med hundar, katter och hästar har det aldrig varit några som helst problem. :bow:

Inte ens min bekant som jobbade på If var kund hos dem utan hade/har Agria. :D
 
Sv: Fy för förs bolag

hej!

Och jag är helnöjd med If.. Varje gång häst varit skadad (typ 3 gånger varje år känns det som) har ersättning kommit som ett brev på posten (ja, ok, vi bråkade lite innan dom bestämde sej för var akupunktur utförd av vet skulle hamna). Och jag känner en tjej som jobbar på if och har alla sina försäkringar där..

Det skiljer nog i uppfattning, men jag byter helst inte!

/ Lavinia, med häst som är jäkligt dyr i drift och ändå nästa aldrig är ridbar..
 
Sv: Fy för förs bolag

Har min fjording försäkrad i f***sam, betalar max ca 1300:- på ett år. Fullförsäkrad. Tro alldrig att dom föra ägarna heller har behövt anndvända försäkringen, det är nog därför den är rätså bilig och att hon är av en tålig ras. Det skulle knappt vara värt att ringa runt och kolla vad det kostar. Skulle nog max få ner kosnaden med en femtio lapp. // Anna
 
Sv: Fy för förs bolag

Visst ska man jämföra bolagen med varandra och för min del är det viktigaste vad som görs efter att olyckan är framme, inte vad jag får betala när inget händer.
Bra sagt! Och givetvis gäller det även att man planerar för det skydd man behöver själv: självrisken och vart den sätts påverkar t ex premien mycket. "A1" eller "A2" eller kombination däremellan kan också göra mycket för premien - men det är helt skilda villkor för ersättningsgrad då också.

Och försäkringar - oavsett typ - skall man se över med jämna mellanrum.

Vi har Agria, och "säker hästgård", och de gånger vi behövt assistans har allt funkat suveränt. Bara den kontakten skulle för mig vara värd en slant i "service-peng" varje år ...
 
Sv: Fy för förs bolag

Detta upptäckte jag också!!

Hos Agria skulle Stora vetvården för 120000kr med självrisk på 1800kr + 0% kosta strax över 6000kr

På IF kostar deras stora vetvård + "sämsta" livförsäkringen värde 5000kr, 2500kr i fast självrisk 2200kr/ år

Så de där 25dagarna extra som finns hos Agria samt de 700kr som självrisken är billigare tar liksom ut sig på den nästan 4000kr dyrare premien!

Jag har hitintills inte haft problem med If men vet dom som haft det då har det dock gällt utdömmning pga hältor. Iom att jag inte har nån livsförsäkring (5000kr i katastrof bara för att jag "måste") så känns det som att det kvittar. :angel:
 
Sv: Fy för förs bolag

Visst ska man jämföra bolagen med varandra och för min del är det viktigaste vad som görs efter att olyckan är framme, inte vad jag får betala när inget händer.

Absolut! Problemet är väl bara att har du aldrig haft en häst försäkrad, eller något annat djur så har du liksom inget att gå på gällande service och frågar man här så kommer man att få höra både bu och bä om alla bolagen och då måste man ju skilja dem åt på något annat sätt och där kommer ju premien in, tillsammans med villkoren.

Min erfarenhet av Agria är tex motsatt din men jag är jättenöjd med det jag valt, snabba och utan krångel.
 
Sv: Fy för förs bolag

Pratade nyss med Ultuna angående ett försäkringsärende och deras uppfattning är att Agria är snabbare med utbetalningarna än andra bolag generellt. Sällan några problem med Agria enligt den jag pratade räkningar och journaler med. :bow:
 
Sv: Fy för förs bolag

Jag har bara positiva erfarenheter av Agria med...fick ut både skadeersättningar och livbelopp snabbt och utan diskussion.

Egentligen borde jag ha guldläge att utvärdera försäkringsbolag eftersom jag har en häst försäkrad i varje av de större bolagen (If, Folksam, Agria och Sveland) men *peppar,peppar* så är det bara två av bolagen jag behövt använda mig av försäkringen på, Agria och Folksam och jag är nöjd med bådas service.

Sen när man pratar premier så har jag märkt att det kan skilja rätt mycket på bolagen beroende på ras och typ av försäkring man behöver. Min shettis var dyrare i Folksam än Agria men med halvblodet var det tvärtom. Så att säga att ett bolag generellt är billigare är lite svårt.
 
Sv: Fy för förs bolag

Och min klinik säger tvärtom. :angel: Lustigt!

Så som jag skrev, har man ingen egen erfarenhet så kommer man att få olika svar beroende på vem man frågar och då är det andra saker, såsom premie och villkor som fäller avgörandet.
 
Sv: Fy för förs bolag

Lustigt och lustigt, mycket märkligt att det ska skilja så mellan kliniker och bolag vilka som är mest proffsig i att hantera försäkringsärenden. :crazy:
 
Sv: Fy för förs bolag

Uppdaterar min egen lite..

Skickade in 2 fakturor till förs.bolaget i måndags, idag har jag pengarna.. Som sagt, inget att klaga på:-)

/ Lavinia, faktiskt lite chockad över att det gick SÅ snabbt, brukar direktreglera..
 
Sv: Fy för förs bolag

Precis det jag menar. Du kan fråga x antal personer och du kommer att få x antal svar. Det finns inte ett bolag som är alltigenom bäst utan alla har både nöjda och missnöjda kunder.

Står du då utan egna erfarenheter så... Vad ska du då gå på?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 540
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 083
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp