Bukefalos 28 år!

Fy för förs bolag

Sv: Fy för förs bolag

Inte enligt den veterinär jag pratade med när min häst behandlades (Mälarkliniken). Hon menade på (och det var också den uppfattning hon fått från de hästar hon behandlat vs försäkringsbolagen) att har man haft samma försäkringsbolag i mer än två år (ca) tar de skadan oavsett om den uppkommit tidigare.

Jag hade i alla fall inga problem med att få ut ersättning på min försäkring för undersökningar när min hästs rörelsestörning förändrades. En rörelsestörning som kommer av att han är stelopererad som tvååring under ett annat bolag. Men då hade jag haft honom försäkrad i det nya bolaget i närmare tre år innan jag ens hade ut veterinär till honom.
 
Sv: Fy för förs bolag

Som sagt så är det ju jättekonstigt att du inte fått en avi om att din betalning inte dragits.

Men jag skulle själv aldrig våga låta bli att ha koll på vad som dras och inte dras från mitt konto.

Råkade faktiskt ut för något liknande men med If, jag står som ägare på en häst som egentligen är min systers, så jag står på försäkringen men det är hon som ska betala den. Blev många turer innan de lyckades få till det med autogiro och allt.

Mitt i allt det kom någon smart handläggare på att det var lättast att säga upp försäkringen och teckna en ny för att allt skulle bli rätt. Problemet var bara att hästen var över 16 så då nekade datasystemet att göra en ny försäkring...vet att de fick ha möte om hur de skulle göra men det löste sig som tur var i alla fall till slut.
 
Sv: Fy för förs bolag

Inte enligt den veterinär jag pratade med när min häst behandlades (Mälarkliniken). Hon menade på (och det var också den uppfattning hon fått från de hästar hon behandlat vs försäkringsbolagen) att har man haft samma försäkringsbolag i mer än två år (ca) tar de skadan oavsett om den uppkommit tidigare.

Jag hade i alla fall inga problem med att få ut ersättning på min försäkring för undersökningar när min hästs rörelsestörning förändrades. En rörelsestörning som kommer av att han är stelopererad som tvååring under ett annat bolag. Men då hade jag haft honom försäkrad i det nya bolaget i närmare tre år innan jag ens hade ut veterinär till honom.

Veterinärerna har inte alltid koll på villkoren, tro mig.

Sen, goodwill förekommer som sagt. Men man ska inte RÄKNA med det. Jag misstänker det har mycket att göra med vilken skadereglerare man får. För trots att jag t ex just fått sådan skada betald som de inte 'skulle' ha betalat, så kan jag rada upp X exempel ur bekantskapskretsen där de INTE fått ut. Och då på betydligt 'mindre' saker, som bolaget anser är en komplikation till något som funnits innan.

Och läser du villkoren för bolagen ser du svart på vitt att det inte finns någon preskriptionstid, utan det är permanenta undantag utan tidsbegränsning.

Så, man ska vara beredd på att de INTE betalar, och se det som en bonus om det gör det.

T ex enligt iaf EN av Svelands kundtjänstmänniskor så har de som allmän, informell policy att 'vid låga belopp' om hästen stått försäkrad några år, så de betalar ändå. När jag velade om jag skulle T-märka valacken eller ej (ett nej hade inneburit att han varit HELT utan försäkring) så ringde jag faktiskt Sveland och låtsades vara presumtiv kund som ville byta bolag på min fyraåriga valack, försäkra i ditt försäkring i datt livbelopp (ie exakt så som valacken försäkrades), men jag hade ju hört så myycket om det där med att byta bolag och undrade vad som skulle hända OM det vore så att jag höjde till X i livvärde, och sen efter Y tid blev hästen halt och det var något som fanns innan? Det var då denna kundtjänstmänniska sa det att 'vid sådana belopp och den situation du beskriver då betalar vi'. Och de gjorde det i verkligheten med iaf i valackens fall. Men jag vet som sagt andra fall där de INTE gjort det.

Så, räkna inte med det, men tacka för det om/när det händer. Bolag ÄR inte per definition elaka, profithungriga monster som till varje pris vill slippa att betala. Både A och S har flera gånger frångått sina egna regler till förmån för mig/mina hästar. Men man kan aldrig RÄKNA med att de ska gå rakt emot sina egna villkor liksom. Och villkoren är VÄLDIGT tydliga.
 
Sv: Fy för förs bolag

Samma sak med hästambulansen med för den delen, alla jag varit i kontakt med kommenterar vilka bra försäkringsskydd jag har på mina djur + hur enkelt det är med Agria när det är försäkringsärenden. :bow: Ambulansförarens kommentar när jag sa att jag hade Agria var: "Bra". :D :cool:

För övrig har jag väldigt svårt att förstå att man inte märker när försäkringen inte dra om man har autogiro. :confused:
 
Sv: Fy för förs bolag

Beror kanske också på hur öppna kort man kört med och säkert som du säger beloppet. Min häst behövde inte någon dyr vård och är heller inte försäkrad i något högt belopp.
 
Sv: Fy för förs bolag

Beror kanske också på hur öppna kort man kört med och säkert som du säger beloppet. Min häst behövde inte någon dyr vård och är heller inte försäkrad i något högt belopp.


Min stod ju i 30 i liv, så inget högt belopp där heller. Ang öppna kort så jag försökte ju inte dölja någonting, däremot frågade jag ju vet om det gick att datera defekten, och det gick det ju. Det står däremot inte i några papper att 'hasledsdefekt, uppkommen innan X års ålder'. Däremot står det ju i papprena från första rtg 'bla bla bla defekt hasled bla bla, diagnos osäker - tidigare trauma? medfött? gammal OCD? gammal cysta?', och sen efter artroskopin står det 'OCD defekt'. Han är utdömd för kronisk hälta från hasleden VB dock, men bolaget fick ju alla papper i samband med utdömningen, och jag antar/förutsätter att de läst dem.

Veterinärvården kostade - under de 9 månader vi försökte innan vi gav upp, bara för det relaterat till defekten, totalt mer än hans livvärde, bara artroskopin gick med alla kringkostnader lös på 15 000 kr.

Så, jag ringde dem inte och sa 'hej, ni ser att det står OCD defekt va, ni vet att de är jättelättdaterade va? jaha det visst nu, ja jag skulle bara kolla' *s* men jag försökte ingenstans dölja det, och inte vet heller.

Hade han däremot stått i 100 000 kr, är jag inte lika säker på att de lika glatt betalat faktiskt..

Men, jag är GLAD att de gjorde det, och insåg eg inte förrän efteråt vilken TUR jag egentligen haft, och den fulla vidden av vad det där bolagsbytet när han var 4 år kunde kostat mig. No need to say att jag ALDRIG kommer byta bolag på en häst mer (synd att utmana ödet igen). Och gissa vad GLAD jag är att jag inte året innan bytte till AGria som jag tänkte.. Jag tror INTE de hade betalat en sekin då..
 
Sv: Fy för förs bolag

Så du menar att de gick att datera defekten till innan de fyra åren du haft detta bolag med säkerhet?

Jag hade kanske ännu mer tur...min häst opererades ju som tvååring med ersättning från ett bolag. Jag köpte honom som 6-åring och bytte då bolag och som 9-åring fick han en förändring i gången som förmodligen (men inte säkert dock) är relaterad till operationen. Han har hela tiden varit A1ad utan reservationer.
 
Sv: Fy för förs bolag

Så du menar att de gick att datera defekten till innan de fyra åren du haft detta bolag med säkerhet?

Mm, precis. Den enda 'tveksamhet' som finns/fanns är hur mycket av hältan som var/är från defekten. Han är som sagt utslagen för kronisk hälta från hasleden. Han hade ju en hasledsinflammation som motstod alla behandlingsförsök, inklusive OP. I samma led finns en gammal OCDdefekt alltså. Som går att detar till långt innan hältan/problemen kom.

Till en början trodde de inte defekten hade med saken att göra alls, samtidigt så när träningen gick över en viss gräns blev han halt, hältan lokaliserades till hasleden VB och röntgen visade defekten. Och när hältan vägrade ge sig, så är det ju tämligen svårt att tro den beror på annat/skylla på annat. Men eftersom det inte går att bevisa (bara anta/tro) så är alltså slutdiagnosen kronisk hälta från hasleden VB.
 
Senast ändrad:
Sv: Fy för förs bolag

Om man byter bolag finns en risk att det nya bolaget vid en ev. skada hävdar att skadan uppkommit innan hästen varit försäkrad hos dem. Och det gamla bolaget som då skulle stått för skadan, där har du ju ingen förtsäkring längre.

I princip kan de dock inte hävda det hur länge som helst, kanske ett par år.

Dom kan hävda det väldigt länge och är det skelettskador kan dom dateras väldigt väl tydligen.

Plus att när du byter bolag inte inte längre har rätt till ersättning för sådant som är medfött, t.ex. lösa benbitar.

/Camilla
 
Sv: Fy för förs bolag

Jo, men det spelar väll stor roll varför det blev så dyrt? Hade du tex bara fast självrisk på 1800 kr eller 20 % rörlig självrisk? Det spelar ju en stor roll. Och om du hade 30 000 eller 120 000 i veterinärförsäkring...

Eller om det var någon skada som den haft innan den försäkrades eller något sånt lurigt...

:confused: :bump:
 
Sv: Fy för förs bolag

Hm, menar du att försäkringsbolaget kan säga att hasledsinflamationen hade han fått innan han var 4 år? Och haft den i 5 år?

Vilka olika krånliga erfarenheter har ni varit med om när ni bytt försäkringsbolag? Vilka olika skador kan dessa problemen uppstå med?
 
Sv: Fy för förs bolag

Aha, oki, hade inte läst alla dina svar ang hasledsinflamationen...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 540
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 083
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp