Fysiologisk verkning.

Sv: Fysiologisk verkning.

hur påverkas hovbenet av att snedbeslatas?

Varför uppkommer skruvande rörelser med benen/hoven? Och varför försvinner sånna "rörelsestörningar" om hoven verkas med markparallellt hovben?
det är knappast en patentlösning för alla med en sån defekt.
Vad händer med ben som växer under tryck?
Vad händer med alla ben över hoven o resten av kroppen om den belastar fel:angel:
Den ngt sneda enstaka verkningen kan få hästen att räta upp sig, så nej jag tror inte att hovbenet tar stryk av det.
Däremot kanske den skulle få skor igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning.

att sko ett föl med växande hovben tex.

Jmfr kinesiska flickor med lindade fötter. Vad händer med växande ben under tryck?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Vad händer med alla ben över hoven o resten av kroppen om den belastar fel:angel:

mig veterligen finns det inte patent på korrekt verkning nej. tack och lov.;)

varför skulle kroppen må bra av en obalans i hoven?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

att sko ett föl med växande hovben tex.

Jmfr kinesiska flickor med lindade fötter. Vad händer med växande ben under tryck?
Jag tror inte att du har sett föl som varit extremt krokiga i sina ben o hur en plastsko som limmas fast har hjälpt dem till att bli helt normala.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

mig veterligen finns det inte patent på korrekt verkning nej. tack och lov.;)

varför skulle kroppen må bra av en obalans i hoven?
Det är ju som attlägga in hålfotsinlägg eller en ha en ortopedisk sko- för att slippa värk i fötter, vrister, knän, höfter o även i förlängningen ryggen- likadant med hästar.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

mig veterligen finns det inte patent på korrekt verkning nej. tack och lov.;)

varför skulle kroppen må bra av en obalans i hoven?

Därför att en mindre obalans i hoven kan rätta till en stor obalans i benet.
Det man strävar efter är att få en så rak linje som möjligt genom HELA benet.

Tex så skulle inte en extremt fransysk häst alltid må bra av att man försökte bryta denna linje bara för att hovarna ska peka rakt sas.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Det är inte frågan om hur hästens ben SKALL vara skapta utan att många hästar inte är rätt skapta i benen. En ev snedhet måste tas ut någonstans. Tänk på det innan du beskyller folk för att inget lära sig. Vad har du lärt dig? Vem har lärt dig det?
Något ovanför hoven har du definitivt inte lärt dig eller fattat.
Luktar Strasser lång väg!
PL


Ursäkta men va det här inlägget riktat till mig?
:confused:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

*kl*

Hur ska en förstärkt skevhet i hoven kunna göra den balanserad?


En förstärkt skevhet i hoven blir den secundära åkomman. Det primära felet ligger i en benaxel där benet i belastningsfasen inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning.

En benaxel som tar upp belastningen i benets styvaste riktning kommer leda till en balanserad hov,balanserat hovben och eventuella av vikande rörelse mönster såsom nystning,biljardering kommer att avta.

Observera nu att vi talar om en frisk häst, en häst med en skada kommer fortfarande uppvisa en diagonal skevhet i det överbelastade benet.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Vet inte om det finns bra bilder någonstans.
Men om du har möjlighet så besök hovlsgarskolan i Skara. Där kan du även få se hela benen.

Bra litteratur, kan rekomendera Hästens hovvård av Lars_Erik Magnusson.

MIn gamla mentor:p (nej, inte bara i hovar)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

mig veterligen finns det inte patent på korrekt verkning nej. tack och lov.;)

varför skulle kroppen må bra av en obalans i hoven?

Det är väl självklart att ingen häst mår bra av en obalans, men att hemställa den till enbart hoven är väl som att stirra lika långt som näsan räcker. Obalansen uppstår av många olika orsaker, fysiska för att nämna en. Med fysiska kan menas både medfödda och tillskansade, oavsett måste dessa räknas med inklusive hästens exteriör samt rörelsemönster för att få en så nära balanserad verkning som möjligt.
Har hästen även en ryttare (ridhäst) så kan snudd på bli rena lotteriet, vad många ryttare inte begriper är att den största obalansen står de själva för. Antingen genom att ha en dålig kroppskontroll, eller för det faktum att ryttaren själv är helt skev i sin egen kropp. De flesta ryttare märker inte ens det själva, utan ser/märker obalansen i hästen men fattar inte orsaken.
För hästen blir det högst påtagligt, detta fortplantar sig genom hästen kropp och mycket av resultatet kommer fram i hovarna.

Jag tror att det är på sin plats att fundera lite längre än enbart i hovnivå.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Det är väl självklart att ingen häst mår bra av en obalans, men att hemställa den till enbart hoven är väl som att stirra lika långt som näsan räcker. Obalansen uppstår av många olika orsaker, fysiska för att nämna en. Med fysiska kan menas både medfödda och tillskansade, oavsett måste dessa räknas med inklusive hästens exteriör samt rörelsemönster för att få en så nära balanserad verkning som möjligt.
Har hästen även en ryttare (ridhäst) så kan snudd på bli rena lotteriet, vad många ryttare inte begriper är att den största obalansen står de själva för. Antingen genom att ha en dålig kroppskontroll, eller för det faktum att ryttaren själv är helt skev i sin egen kropp. De flesta ryttare märker inte ens det själva, utan ser/märker obalansen i hästen men fattar inte orsaken.
För hästen blir det högst påtagligt, detta fortplantar sig genom hästen kropp och mycket av resultatet kommer fram i hovarna.

Jag tror att det är på sin plats att fundera lite längre än enbart i hovnivå.

Jag kan inte förstå varför en moderator av en tråd ska ta parti för en enda sida?! Jag trodde att Boj fanns till för att rensa bort otrevliga oetiska inlägg t.ex!
Hur vore det t.ex. om jag sa till mina elever i skolan (är lärare på högstadienivå och S-anhängare) att de där :devil: moderaterna de förstör en massa för Sverige och är ingenting ni ska lyssna på, så gå nu hem till era föräldrar och förklarar för de hur mkt de förstör för Sverige genom deras urusla politik! Herregud jag skulle ju kunna bli anmäld för sådana påhopp, och påtvingad kunskap! Likadant är det här när du Boj strukturerar upp tråden utefter hur du ser på hovvård plus att du lägger in din syn. Borde inte en moderator vara opartisk?! Om du nu vill göra inlägg kunde du ju skaffa en anonym användare istället... Att helt stödja Coaris tes trots att man tydligt ser en skevhet i Lives hovbild, att då tydligt ta hans parti genom att radera Lives och mina inlägg tycker jag är skamligt och visar återigen på vuxnas oförmåga att diskutera olikheter med varandra på ett trevligt sätt utan att döma varandra. Vi är väl här för att diskutera och ta del av varandras åsikter?! Istället blir det rena pajkastningen även från Boj. Att inte folk kan bete sig vuxet?!

Hälsn från en besviken Liebling som försöker diskutera på ett trevligt och vuxet sätt utifrån min kunskap och mina hästars välmående som grundpelare:cry:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

varför skulle kroppen må bra av en obalans i hoven?

För att antalet brytningar i leder aldrig är enbart en till antalet, utan alltid minst två. Därför kommer resten av kroppen må väldigt bra av att ibland verkas i "obalans". Man måste titta på resten av kroppen ovanför hoven för att lyckas få en HÄST i balans!
Jag har vad jag vet aldrig träffat en häst som är perfekt i sin exteriör.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag kan inte förstå varför en moderator av en tråd ska ta parti för en enda sida?! Jag trodde att Boj fanns till för att rensa bort otrevliga oetiska inlägg t.ex!

Åja, Boj rättar även till mig och Coari emellanåt när det behövs...Jag tycker hon är rättvis, trots att jag blir tillrättavisad när jag går över gränsen.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 077
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp