Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Du skriver ju faktiskt att du behöver en "nödbroms"???

Jag har arbetat med omskolning av travare i många år och för att få ordning på "löphuvudet" är stångbett inte att rekommendera. Kliv av hästen och börja arbeta den från marken och lär den vad som förväntas av den. Tömkör och visa vägen. Jag har aldrig behövt någon nödbroms och inte de som ridit för mig heller. Sunt förnuft och normal utbildning av hästen, helt enkelt. Oavsett om det är en unghäst eller om den är en f.d. travhäst som körts i 10 år ska den ses som en outbildad häst och bemötas därefter.

Håller med.

Har man problem med att travaren ligger på eller sticker får man backa i utbildningen.
Att låta dem springa på framåt ger inget i längden, det finns snarare risk att man skapar onödiga konflikter osm försvårar omskolningen.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Fast man kan inte säga att det är så för alla.

Den senaste travaren jag hade kunde inte koppla av med tränsbett i munnen, hon var het som en spis och hade förmodligen vissa förväntningar på hur man behandlar och blir behandlad av ett tränsbett.

På henne gällde det att bryta ALLA gamla mönster och börja med ridningen som ett helt nytt kapitel utan spår av gammalt inlärt beteende.

När hon fick bära sin pelhamstång var hon mer avspänd och blev därigenom mer lyhörd.
Det handlade aldrig om att jag behövde hålla hårt i henne eller så, oavsett bett hade jag kunnat rida med sytråd, det handlade om att använda ett bett som inte triggade hennes gamla heta springarbeteende. :)

Sen är det kanske inte helt optimalt att utbilda en häst på stångbett, men det går ju att kombinera med utbildningsverktyg som tränsbett eller kapson. Eller en pelhamstång för allt-i-ett.

Du säger det själv, verkligen inte optimalt med stångbett. Bara väldigt okunnig.

Klarar man inte av grunderna utan tror att stången är lösningen så ska man ta hjälp.
Det är min fasta ståndpunkt. :)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Jag tycker att innan man börjar säga åt TS vilket bett hon ska rida på, vad som är "idioti" och häva ur sig saker som att varmblodiga travare som ras blir stressade av stångbett (ett uttalande som i sig visar på den okunnighet du påstår folk som rider med stång på sina varmblod har) så ska man ta reda på utbildningsnivån på hästen och vilken mentalitet hästen har. Att utgå från att TS häst är stressad och spänd bara för att hon upplever den som stark och snabb är att dra alla travare över en kam.

Att sätta ett stångbett på en stressad häst oavsett ras för att få stopp på dem är oftast en dålig idé, det är inte på något sätt något som är unikt för travare.

Sen tycker jag det är en trist inställning du verkar ha att så fort en travare blir lite snabb och stark så är den automatiskt stressad och spänd. Som om det helt enkelt inte är möjligt för travare att "bara" bli lite pigga och starka när man kommer ut i skogen med dem, som vilken annan häst som helst kan bli.

Jag strävar alltid efter att rida på så milda bett som möjligt och rider som sagt själv min travare på en tredelad D-ring och är också av åsikten att skarpa bett inte löser några problem utan då bör man träna mera. MEN, jag tycker inte det är fel att tillfälligt betsla upp en häst så länge man gör detta i kombination med träning och så länge man använder bettet på ett förnuftigt sätt (och inte väljer ett onödigt skarpt bett samt ser till att bettet passar och hästen trivs med det). Förhoppningsvis är målet att man ska kunna betsla ned igen inom en ganska snar framtid.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Pessoa magic! (alltså inte ett vanligt pessoabett, de är inte välkomna i mitt stall;))

http://www.tophorse.se/pessoamagicsystembett-p-405.html

Det fungerar som ett tredelat tills du tar i hästen, då blir det som ett rakt med lite tungfrihet (böjt).. Har inte träffat en häst som inte funkar på ett sådant. Tyvärr finns det inte så små som till mitt sto..:cry:
Underbart bett som var det enda min extremt känsliga, men heta valack kunde ha i början. Allt som blev för skarpt protesterade han emot. Men med detta fick han snabbt lära sej att när han streta så blev bettet skarpare och när han va samarbetsvillig så, ja..;)

Mvh Domino_s
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Fattar inte din logik, att betsla upp för att kunna betsla ner.
Gör om gör rätt. Befäst grunden så slipper du betsla upp.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Rider själv travare och är bekant med deras "löphuvud".

Ang att rida på dubbla tyglar är det en övningsfråga. Du kan hänga upp tränset på en krok i stallet och sedan bara stå där och öva på att korta och länga tyglarna utan att tappa styrseln på dem. Sen övar du på att rida med dem på inhägnat område så du känner hur mycket du behöver ta i stången för att få en reaktion från hästen. Ofta krävs det bara att man vrider om handen lite för att hästen ska känna av stången, men då vill det till att stångtygeln inte hänger och slänger utan att den ändå är relativt kortad så du inte behöver korta upp den så mycket innan du kan inverka på hästen.

Sen gäller det som med alla bett att man inte blir hängande på stången och sitter och tjuvhåller i onödan utan man tar och ger, lyssnar inte hästen tar man igen.

Det kan också vara en hjälp att ha olika tyglar till de olika bettringarna, om man t.ex. har vävribbtyglar, flätade tyglar, gummityglar eller vad man nu vill till "bridongen" dvs översta stora ringen och en annan typ av tygel till stången. Dressyrryttare eller andra som rider på kandar brukar ofta ha tyglar med sådana tvärgående ribbor (vafan heter det?) på och sedan är stångtygeln en helt slät lädertygel.

Kanske ska överväga och träna lite i stallet på detta. Jag tycker bara tanken på att hålla i två tyglar bara är krångligt. Ska man ha dem i samma grepp? Hmm. Kanske ska språka lite med tränaren och se vad hon anser (ja tänka sig, har vi ridtravarmännsikor också förnuft att anlita sånna....?:eek:)
Men jag tycker det låter vettigt med två tyglar, en som blir som vårt vanliga bett och den andra som faktiskt kan säga "stop och belägg". Jag kommer till största delen inte behöva ta i den skarpare tygeln, men när den väl behövs tror jag att hon snabbt lär sig att lyssna mer alert på mina förhållningar. Jag tror också att jag kommer behöva ta i den mindre för var gång det sker.

Hängande i bettet? Njä, ingen bra grej på en travare har jag lärt mig...;) Då går det om möjligt ännu fortare. :devil: Fast det är ju inte så konstigt, det är ju vad de var lärda till på travet.:grin:

Till alla som hatar skarpa bett:
Jag tänker ha detta i ungefär samma syfte som sporrar: förfinande hjälper som faktiskt får igenom mina hjälper. Till skillnad från sporrar tänker jag inte ha detta bettet för alltid. Men vi har en tröskel vi behöver komma över och det är att piloten på ryggen faktiskt även kan bromsa när gnistan i denna forna tävlingsmaskin tänds. Primadonnan är väldigt känslig och lydig, till stor del. Stannar och saktar av genom ytterst små hjälper. Men när tävlingsnerven kommer ikläm - då är det bannemej inte roligt att sitta där utan broms. Hur lydig hon än är sekunden innan. :crazy:
Dessutom är hon den lugnaste av alla hästar i stallet...
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Pessoa magic! (alltså inte ett vanligt pessoabett, de är inte välkomna i mitt stall;))

http://www.tophorse.se/pessoamagicsystembett-p-405.html

Det fungerar som ett tredelat tills du tar i hästen, då blir det som ett rakt med lite tungfrihet (böjt).. Har inte träffat en häst som inte funkar på ett sådant. Tyvärr finns det inte så små som till mitt sto..:cry:
Underbart bett som var det enda min extremt känsliga, men heta valack kunde ha i början. Allt som blev för skarpt protesterade han emot. Men med detta fick han snabbt lära sej att när han streta så blev bettet skarpare och när han va samarbetsvillig så, ja..;)

Mvh Domino_s


Jag har fått för mig att dessa tungfrihets-bett är att de istället trycks upp i gommen istället... Någon som vet mer här? Väldigt kluven här faktiskt. Jag trodde mer eller mindre att de flesta tredelade betten blev som "raka" när man tar hårade i hästen? Eller vad är den speciella designen just här?
Tyvärr fanns den inte heller till min lillas hästmun...
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Sen tycker jag det är en trist inställning du verkar ha att så fort en travare blir lite snabb och stark så är den automatiskt stressad och spänd. Som om det helt enkelt inte är möjligt för travare att "bara" bli lite pigga och starka när man kommer ut i skogen med dem, som vilken annan häst som helst kan bli.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Tycker du borde satsa på att undersöka de olika mundelar som finns istället - de som hästen faktiskt känner av hela tiden oavsett inverkan. En bra mundel som hästen gillar slår nog allehanda stångbett osv även som nödbroms tror jag :)

Min trivdes först bra på anatomiska tvådelade med låsning (likt Magicbetten det gå inte att vika alltså, mitt var ett Shires Curved med fasta ringar och hemmagjord låsning), numera är han såpass utbildad att han funkar bäst på tredelat anatomiskt (Sprenger Dynamic RS med D-ringar).

Fel bett i hans mun ger noll i broms, liksom fel ridning när han är för het på gröten.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Tycker du borde satsa på att undersöka de olika mundelar som finns istället - de som hästen faktiskt känner av hela tiden oavsett inverkan. En bra mundel som hästen gillar slår nog allehanda stångbett osv även som nödbroms tror jag :)

Min trivdes först bra på anatomiska tvådelade med låsning (likt Magicbetten det gå inte att vika alltså, mitt var ett Shires Curved med fasta ringar och hemmagjord låsning), numera är han såpass utbildad att han funkar bäst på tredelat anatomiskt (Sprenger Dynamic RS med D-ringar).

Fel bett i hans mun ger noll i broms, liksom fel ridning när han är för het på gröten.

Ja, du kan ju ha en poäng där.:) Men är det någon skillnad att sätta ett tre delat D-bett mot ett tredelat fullcheek som hon rids på idag? Det är därför jag undrar lite om hur bettet verkar i munnen. Men tyvärr blir tråden mer en pajkastning mellan de som tycker olika, istället för att upplysa varandra blir det mer en fråga om vad man själv tycker och tänker. Jag trodde tyvärr när jag startade tråden att det skulle bli så.

Jag vill veta vad som sker i hästens mun när man tar i tygeln på olika bett. Vrider det sig? Slår det upp i gommen? Vart kommer trycket? Tyvärr finns det ganska lite forskningsmaterial på det, av vad jag kunnat hitta.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Ett vanlig tredelat med fasta/D-ringar/fullcheck gissar jag friskt att det inte är så stor skillnad. Men om du rider på fullcheck kan du ju testa att rida med/utan de där öglorna (vad de nu heter?), enkelt test.

Ett anatomiskt vs ett vanligt bett kan det dock vara ganska stor skillnad på en känslig häst. Det tycker jag är jättevärt atttesta! Tom Hööks har ju flera billiga modeller nu såg jag i katalogen.

Att testa tredelat/tvådelat/rakt/mjukt rakt syntetbett är "grunden" tycker jag. Då får du ett hum om vad hästen gillar/inte gillar. Funkar den tex inte på ett rakt metallbett så tycker den troligtvis ett stångbett med samma mundel är rätt obehagligt oxå tex. Även om ett stångbett och ett tränsbett såklart inverkar olika i munnen vid tygeltag.

Min stänger tex inte ens munnen om raka bett i stallgången - lite lönlöst att köpa ett stångbett till honom som första test då liksom :p

Nu vet jag ju inte hur din häst funkar men ett annat tips är ju någon variant med bettlös inverkan oxå. Min red jag in bettlöst och hade sedan en tygel i hans vanliga engelska nosgrimma (pullback-nosgrimmor har irngar på sidorna, perfekt att sätta tygel i!) som extrabroms om vi skulle göra något speciellt/om han hade vilat osv i början.

Och han körs alltid med en deltatygel mellan bettet och den nosgrimman just för att han inte ska backa av för mycket från bettet (jag är kass med tömmar även om de är hängande :p), gör han det tappar man både styrning och broms och det blir ofrivillig rollkur. Micklem har ju en smidig lösning oxå.

Finns många små saker som spelar STOR roll för individen! Stång/inte stång är väldigt onyanserat :)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Det var en bra idé att testa de olika "mundelarna" för att se hur hon trivs med dem. Det negativa är väl att det kan bli en hel del med bett som kommer ligga och "skräpa" för jag gissar på att jag inte får lämna tillbaksdem när vi provat dem :p

Det jag inte gillar med raka bett är att det ger dåligt "finlir". Alltså att man inte kan jobba en sida i taget, utan att ett tygeltag känns genom hela bettet och därmed i båda sidor...

Bettlöst har jag inte vågat prova... Där är jag lite feg faktiskt. Är rädd att vi gör "Värmland runt på tre röda" om hon får tempot i sig.:D Men jag vet att många pratar om att det är så bra pga att det inte blir några skador i munnen, men det ger mycket spänningar i nacke och nosrygg.

Fördelar och nackdelar med alla bett, det kommer vi väl aldrig ifrån. Det kanske bara är att testa sig fram. Men jag vill gärna ta ett genomtänkt beslut där jag faktiskt tror att bettet jag sätter i munnen på henne kommer att gillas.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Var i Värmland finns du? Om du bor i närheten av mig (strax norr om Karlstad), så kan du få låna bett av mig för att prova. Jag har alla typer... Raka, två-delade, tre-delade, (med lösa ringar eller eggbett eller D-ring),gag- waterford-, kimblewick, spanska stång-bett, westernbett, körbett (med fasta skänklar eller rörliga skänklar). Rostfritt, järn, koppar, syntet osv.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Det var en bra idé att testa de olika "mundelarna" för att se hur hon trivs med dem. Det negativa är väl att det kan bli en hel del med bett som kommer ligga och "skräpa" för jag gissar på att jag inte får lämna tillbaksdem när vi provat dem :p

Det jag inte gillar med raka bett är att det ger dåligt "finlir". Alltså att man inte kan jobba en sida i taget, utan att ett tygeltag känns genom hela bettet och därmed i båda sidor...

Bettlöst har jag inte vågat prova... Där är jag lite feg faktiskt. Är rädd att vi gör "Värmland runt på tre röda" om hon får tempot i sig.:D Men jag vet att många pratar om att det är så bra pga att det inte blir några skador i munnen, men det ger mycket spänningar i nacke och nosrygg.

Fördelar och nackdelar med alla bett, det kommer vi väl aldrig ifrån. Det kanske bara är att testa sig fram. Men jag vill gärna ta ett genomtänkt beslut där jag faktiskt tror att bettet jag sätter i munnen på henne kommer att gillas.

Du har helt rätt, det är bara ett testa sig fram. Presentera olika modeller för henne och se vad hon tycker om.

Ge bettlöst en chans, på inhängnat område till att börja med. Många hästar blir fromma som lamm på det. Känns det lite osäkert så kanske ett kombinationsbett kan funka?
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Jag har fått för mig att dessa tungfrihets-bett är att de istället trycks upp i gommen istället... Någon som vet mer här? Väldigt kluven här faktiskt. Jag trodde mer eller mindre att de flesta tredelade betten blev som "raka" när man tar hårade i hästen? Eller vad är den speciella designen just här?
Tyvärr fanns den inte heller till min lillas hästmun...

När du tar ett vanligt tre-delat bett och sätter pekfingret under mittdelen på ett tredelat så trillar ju bettet ihop.. När du gör det med ett pessoa magic finns det en "låsmekanism" som gör att det inte kan göra så, utan det "håller upp det rakt". Ingen risk att det blir nåt kläm eller att det går upp i gommen..
Min valack hade hivat mej i första dike om det hade klämt tungan eller tryckt i gommen..:angel::devil:

Vilken otur.. Det är verkligen ett superbett annars! Fattar inte att de inte kan göra i små storlekar också, min kräver 10,5 och det är inget superlitet bett enligt mej..:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Kanske ska överväga och träna lite i stallet på detta. Jag tycker bara tanken på att hålla i två tyglar bara är krångligt. Ska man ha dem i samma grepp? Hmm. Kanske ska språka lite med tränaren och se vad hon anser (ja tänka sig, har vi ridtravarmännsikor också förnuft att anlita sånna....?:eek:)
Men jag tycker det låter vettigt med två tyglar, en som blir som vårt vanliga bett och den andra som faktiskt kan säga "stop och belägg". Jag kommer till största delen inte behöva ta i den skarpare tygeln, men när den väl behövs tror jag att hon snabbt lär sig att lyssna mer alert på mina förhållningar. Jag tror också att jag kommer behöva ta i den mindre för var gång det sker.

Hängande i bettet? Njä, ingen bra grej på en travare har jag lärt mig...;) Då går det om möjligt ännu fortare. :devil: Fast det är ju inte så konstigt, det är ju vad de var lärda till på travet.:grin:

Till alla som hatar skarpa bett:
Jag tänker ha detta i ungefär samma syfte som sporrar: förfinande hjälper som faktiskt får igenom mina hjälper. Till skillnad från sporrar tänker jag inte ha detta bettet för alltid. Men vi har en tröskel vi behöver komma över och det är att piloten på ryggen faktiskt även kan bromsa när gnistan i denna forna tävlingsmaskin tänds. Primadonnan är väldigt känslig och lydig, till stor del. Stannar och saktar av genom ytterst små hjälper. Men när tävlingsnerven kommer ikläm - då är det bannemej inte roligt att sitta där utan broms. Hur lydig hon än är sekunden innan. :crazy:
Dessutom är hon den lugnaste av alla hästar i stallet...


Asså:):)
BRA SKRIVET!:)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Har också en häst som gärna ökar tempot och blir svårstoppad.
Har nu testat igenom bett och 2 delat med lösa ringar eller rakt med lösa ringar är det enda som fungerar. Allt annat blir knas. Tungan över bettet, tungan hänger ut. Lägger tungan bakom bettet och får svårt att andas med fasta ringar eller 3 delat. Så stångbett eller annat var inte att tänka på.
Hästen ska ha ett anpassat bett den trivs med och får plats i munnen. Med hävstång så tycker jag det är svårt att sakta ned eftersom man måste dra lika hårt i båda tyglarna.
Som tur är finns det kurser för oss som suttit och nödbromsat med skadade senor i i fingrarna som följd.
Man ska inte bromsa en häst med båda tyglarna eller rakt fram, den lägger all tyngd i på bogarna och blir för stark.
Man får träna i låga farter och ryttaren bestämmer alltid tempot.
Man saktar farten genom att böja hästen så den inte kan skjuta ifrån med bakbenen. Lägger en volt om det finns plats eller för ena handen mot motsatt höft så fort tempot ökas. Efter mycket jobb så har jag fått en mer kontrollerbar häst. Han får sällan bestämma tempot, gäller även i ökat tempo. På vissa sträckor där vi förr alltid hade tempo så är det skritt tills vidare. Är han upphetsad och helstollig en dag så får man ta det lugnt och visa att idag så blir det ingen galopp. Kan bli galopp i en uppförsbacke eller pass efter ridningen i paddock. Han är i nuläget så mycket bättre att rida ut på. Men det är bara att vara konsekvent. Vi har jobbat på detta sen mars och har kanske kommit halvvägs med att jag bestämmer tempot. Mycket vilja kommer han alltid att ha vilket är kul men dom får inte ligga på bettet och hetsa utan skall vänta på ryttarens signal.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Fattar inte din logik, att betsla upp för att kunna betsla ner.
Gör om gör rätt. Befäst grunden så slipper du betsla upp.

Fast det är oerhört enkelt att skriva om man inte suttit i den situationen. Har du en het häst så kanske den måste få ut i skogen och springa, springa, springa 3 dagar i veckan för att du ska kunna rida de andra 3 dagarna på bana där du tränar med förfinade hjälper. Under den tiden behöver du kanske då något annat när du rider i skogen, just för att veta att hästen faktiskt stannar när du vill.

Min häst går utmärkt på tre-delat tränsbett, ännu bättre på baucherbett. Men i skogen om hon har en knepig dag föredrar jag kimblewickbettet. Är hon het och framåt kan jag sitta hur mycket jag vill och tänka halvhalter och sidvärtesrörelser, till slut slår det över i huvudet på henne och hon reser sig eller studsar uppåt. Kan jag istället trava framåt med bra tryck släpper spänningen snabbt och efter en kort stund kan vi börja finlira ändå. Men faktum kvarstår att om hon är galen får jag inte stopp på henne tillräckligt snabbt med ett tre-delat...

Nu för tiden kan vi rida ut med tränsbett, men man måste komma ihåg att alla hästar är inte stöpta i samma form.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Min senaste ridtravare reds på ett helt vanligt tredelat bett när han väl förstått vad jag menade med Stopp, lugna dig, vänta men innan det satt så fick jag mig ett par åkturer så fort en annan häst travade förbi, om än i sakta mak. (Detsamma hände när vi blev omkörda av en vit skåpbil som antagligen uppfattades som startbil :D)


:rofl: :rofl:
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Hej
Jag har ridit travare i över 40 år i skogen mest och jag vet precis hur du känner dig när man inte har någon broms. Vet när jag var yngre och red en "pigg" hingst och man tänkte "han stannar nog innan den långa nerförsbacken" inte roligt alla gånger. Men vad jag lärt mig genom åren är att istället för att ta till skarpare saker så gör tvärtemot. Har ridit hästar som skenat runt mer eller mindre och det kvittar hur mycket man drog i bromsen. Jag började helt enkelt sätta på ett mjukt läderbett, alltså läder helt igenom. Jag tror ingen av de jag ridit har stuckit med det. De blev nog så snopna över att det inte fanns något att dra emot att de helt tappade fattningen. Det handlar mycket om att våga släppa, de flesta travare går på tryck och ju mer du håller emot ju mer går de emot. Finns det inget att gå emot så finns inte problemet längre. Sen vet jag hur svårt det är att våga släppa och våga lita på att det inte drar iväg i 180 knyck. Vet en travtränare som var fenomenal på heta hästar, han sa man får inte ta i dom får då blir de heta, och det var precis vad han inte gjorde och de lallade runt som vilken såskopp som helst. Nästa gång nån annan körde och inte vågade släppa så var det dragkamp från början till slut och den kampen vinner alltid hästen.

Utmana dig själv lite ska du se att det går bättre.

Tussi
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 048
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
971
Senast: xDollyx
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp