Gabapentin mot smärta

Centaur

Trådstartare
Är det någon här som tar eller har provat det?

Jag har blivit erbjuden att testa men gabapentin har den värsta biverkningslistan jag någonsin sett!! :eek:
Många väldigt allvarliga biverkningar bland de som är mycket vanliga och vanliga.
 
Jag har ätit gabapentin i snart ett halvår mot nervsmärta, större delen av det i maxdos dessutom. Då jag blev mer eller mindre akut sjuk så hade jag ingen tanke på biverkningar (jag skulle ha tagit i princip vad som helst de kastade på mig för att jag desperat ville att det jag upplevde skulle försvinna) utan det är först nu i efterhand som jag faktiskt läst bipacksedeln. Och ja, den är oerhört skrämmande.

Jag har hittills inte (peppar peppar) upplevt någon av biverkningarna förutom trötthetskänslan och dåsigheten. Jag går hos psykolog på grund av nedstämdhet och kan ibland känna samma känslor som under PMS, alltså lite lättirriterad osv, men nedstämdheten hade jag nog upplevt oavsett då den direkt hör ihop med sorgen över mitt sjukdomstillstånd och PMS-känslorna kan lika gärna bero på mirenaspiralen kan fick insatt i samma veva.

För mig är det mitt enda alternativ i dagsläget så jag kommer nog att knapra på, men följer tråden med stort intresse för att läsa andras upplevelser.
 
Jag har!! Fick så läskiga reaktioner att jag fick avbryta :nailbiting: Fick typ varenda biverkning på listan så det var inte alls till någon nytta för mig. Dock är jag hemskt känslig mot biverkningar och reagerar på i princip alla mediciner :crazy:
 
Sambon gjorde det ett tag när hans hand blev mosad under en fot. Jag tror han slutade tidigare än vad gabapentinet tog slut.
 
Jag är också extremt känslig för biverkningar. Jag har smärtlindring som fungerar någorlunda, dvs långt från smärtfri men orkar fortsätta leva, i form av opiater. Det är det enda jag tålt. Har provat alla alternativa smärtstillande så som cymbalta, lyrica, tramadol, tryptizol etc men fått hemska biverkningar. Vet inte om det är en bra idé att prova en ny medicin när biverkningslistan ser ut som den gör.

Från fass:
Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare):

  • virusinfektion

  • dåsighet, yrsel, bristande koordinationsförmåga

  • trötthet, feber.

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

  • lunginflammation, luftvägsinfektion, urinvägsinfektion, infektion, öroninflammation eller andra infektioner

  • lågt antal vita blodkroppar

  • allmän sjukdomskänsla, ökad mottaglighet för infektioner (lågt antal vita blodkroppar)

  • anorexi, ökad aptit

  • ilska mot andra, förvirring, skiftande sinnesstämning, depression, ångest, nervositet, tankesvårigheter

  • kramper, ryckiga rörelser, talrubbningar, minnesförlust, darrningar, sömnsvårigheter, huvudvärk, känslig hud, nedsatt känsel (domningar), försämrad koordinationsförmåga, onormala ögonrörelser, kraftigare, svagare eller frånvarande reflexer

  • dimsyn, dubbelseende

  • svindel

  • högt blodtryck, värmevallningar eller vidgning av blodkärlen

  • andningssvårigheter, bronkit, halsont, hosta, torrhet i näsan

  • kräkning, illamående, tandproblem, inflammerat tandkött, diarré, magont, matsmältningsbesvär, förstoppning, muntorrhet eller torrhet i halsen, gasbildning

  • ansiktssvullnad, blåmärken, utslag, klåda, akne

  • värk i leder, muskler och rygg, kramper

  • erektionsproblem (impotens)

  • svullnad i armar och ben, gångsvårigheter, svaghet, smärta, allmän sjukdomskänsla, influensaliknande symtom

  • minskat antal vita blodkroppar (fastställt i laboratorietest), viktökning

  • olycksfall, fraktur, skrubbsår.
 
Jag har ätit Lyrica och Tryptizol och också fått hemska biverkningar men numera äter jag Gabapentin och Saroten mot nervsmärtorna och har inga hemska biverkningar av dom mer än muntorrhet.

Testa och låt det ta tid när du trappar upp Gabapentin är mitt tips.
Jag hoppas att du får börja med en låg dosering och att du gått ett schema för upptrappning.
 
Jag trappade också upp gabapentinet rätt sakta trots att det blev insatt rätt akut, kanske därför jag också har sluppit de mer läskiga biverkningarna.
 
Jag har ätit Lyrica och Tryptizol och också fått hemska biverkningar men numera äter jag Gabapentin och Saroten mot nervsmärtorna och har inga hemska biverkningar av dom mer än muntorrhet.

Testa och låt det ta tid när du trappar upp Gabapentin är mitt tips.
Jag hoppas att du får börja med en låg dosering och att du gått ett schema för upptrappning.

Ja, skulle börja på 100 mg till natten.
 
Ja, skulle börja på 100 mg till natten.

Ska du gå på den dosen länge?

Jag äter Gabapentin 3 ggr/dag på höst och vinter sedan trappar jag ner den till 1 gg/dag eftersom jag inte har så ont när det är varmt ute.

Jag måste själv ha en långsam upptrappning annars får jag biverkningar några veckor det är därför jag tipsade om en långsam upptrappning.
 
Glömde doseringen :D

Jag äter 300 mg×3/dag.

När jag trappar upp och trappar ner så äter jag samma dosering i 2 veckor åt gången.
 
Jag har ätit Gabapentinet i omgångar .Började förra sommaren och trappade enligt föreskrifterna dvs från 1-3 piller på 3 dagar men fick biverkningar .Yr i huvudet och blev alldeles knasig .Efter två veckor började jag kissa på mig när jag sov men slutade tvärt efter att bytt sängkläder tre gånger en natt .Sedan i mars hade jag hemska nervsmärtor och dr övertalade mig att försöka igen men då trappade jag på 2 veckor istället och det fungerade perfekt .Blev av med nervsmärtan och mådde ganska hyfsat men om jag drack sprit så kunde jag bli sängvätare igen .Så för drygt två månader sedan så började jag få utmattningssyndrom men dr trode det berode på Gabapentinet men det gjorde det inte så jag är fri från Gaban nu men har fått tillbaka smärtan men inte lika kraftigt Jag åt 1200 mg om dagen .Jag åt dom i 7 månader
 
Ska du gå på den dosen länge?

Jag äter Gabapentin 3 ggr/dag på höst och vinter sedan trappar jag ner den till 1 gg/dag eftersom jag inte har så ont när det är varmt ute.

Jag måste själv ha en långsam upptrappning annars får jag biverkningar några veckor det är därför jag tipsade om en långsam upptrappning.

Jag skulle öka var 3-4 dag, men eftersom jag är hyperkänslig sa läkaren 1 gång i veckan. Alltså vecka 1 100 mg kväll, vecka 2 100 mg kväll+100 mg morgon, vecka 3 100 mg kväll, morgon och middag. Vecka 4 200 mg kväll, 100 mg morgon och 100 mg middag.

Är allra mest rädd för att infektioner är en vanlig biverkning, jag är redan väldigt infektionskänslig och har dåligt immunförsvar.
 
De flesta läkemedel ser rätt vidriga ut om man kollar Fass.. Gabapentin är ett gissel i mitt jobb eftersom det krockar med många läkemedel jag kan råka vilja sätta in, men det går i regel att komma runt.

Har haft flera patienter som haft mycket god effekt och flera som slutat. Min högst personliga uppfattning är att det är ett väldigt bra läkemedel för de det fungerar för men att det inte är för alla.
 
Jag skulle öka var 3-4 dag, men eftersom jag är hyperkänslig sa läkaren 1 gång i veckan. Alltså vecka 1 100 mg kväll, vecka 2 100 mg kväll+100 mg morgon, vecka 3 100 mg kväll, morgon och middag. Vecka 4 200 mg kväll, 100 mg morgon och 100 mg middag.

Är allra mest rädd för att infektioner är en vanlig biverkning, jag är redan väldigt infektionskänslig och har dåligt immunförsvar.

Jag tar medicin som sänker immunförsvaret och hade så dåliga värden sist att jag inte fick någon ny omgång medicin pga det.

Har fått mina värden på immunförsvaret mätt i ca 10 år och har under hela tiden ätit Gabapentin men det är först nu mina värden är katastrofalt dåliga.

Att mitt immunförsvar är så pass försämrat nu beror dock inte på Gabapentin utan pga den immunsänkande medicinen.
 
Jag har ätit i fulldos (1200mg x3), och har trappat ner till 1200mg x2 pga att jag oftast glömmer mitt-på-dagen-dosen.
Var ordentligt trött i början, men bara några dagar efter doshöjning.
Inga problem nu, även om medicinen inte gör det jag hoppades på, dvs minska migränen. Däremot har det god effekt på mina känselstörningar, så jag kommer troligen trappa ner till lägsta möjliga dos framöver.
Biverkningslistor ser inte sällan för hemska ut, men det betyder ju verkligen inte att den enskilda användaren får dem. Prova är enda sättet att veta.
 
Jag har ätit i fulldos (1200mg x3), och har trappat ner till 1200mg x2 pga att jag oftast glömmer mitt-på-dagen-dosen.
Var ordentligt trött i början, men bara några dagar efter doshöjning.
Inga problem nu, även om medicinen inte gör det jag hoppades på, dvs minska migränen. Däremot har det god effekt på mina känselstörningar, så jag kommer troligen trappa ner till lägsta möjliga dos framöver.
Biverkningslistor ser inte sällan för hemska ut, men det betyder ju verkligen inte att den enskilda användaren får dem. Prova är enda sättet att veta.

Fulldos varierar utifrån styrkan på Gabapentinet man tar.

Jag åt 900 mg kapslar tidigare och då var maxdosen så hög som 4800 mg/dag.

Om jag glömmer min mitt på dagen dos så tar jag den på kvällen bara.

Fast jag har då låg dos som 300×3/dag och då funkar det ok att göra så.
 
Jag har testat Gabapentin, den lägsta styrkan och mängden. Höll ut i en vecka. Jag fick en konstig känsla av overklighet, som om jag befann mig utanför min egen kropp. Framförallt fick jag andningssvårigheter. Kändes verkligen som jag skulle drunkna. Slutade med ambulans till akuten. Därefter har jag inte vågat testa igen även om en av mina läkare vill det.

Nu menar jag dock inte att skrämma dig på något sätt. Jag tycker verkligen att du ska ge det ett försök. Det som inte fungerade för mig kan säkert fungera utmärkt för någon annan. Och all hjälp man kan få för att finna smärtlindring tycker jag är värt att testa.

Idag äter jag Saroten mot nervsmärta istället. Hade jag funnit något ytterligare som hjälpte mig än mer att leva med smärta hade jag blivit överlycklig. Men jag har blivit lite rädd för att prova fler mediciner.
 
Är det någon här som tar eller har provat det?

Jag har blivit erbjuden att testa men gabapentin har den värsta biverkningslistan jag någonsin sett!! :eek:
Många väldigt allvarliga biverkningar bland de som är mycket vanliga och vanliga.
Jag provade. Men hann bara 3 veckor in i upptrappningen innan vi fick avbryta behandlingen. Muntorr, direkt ökad aptit, de var dom "lindriga" biverkningarna. Sedan blev jag fruktansvärt trött och de värsta av allt var att jag liksom blev otroligt seg o frånvarande på något sätt. Kunde höra att personer pratade med mig, men kunde "frysa fast" o liksom bara apatiskt sitta o stirra i tomma luften framför mig.

Läkare avbröt direkt beh pga av biverkningarna.
 
Jag har testat Gabapentin, den lägsta styrkan och mängden. Höll ut i en vecka. Jag fick en konstig känsla av overklighet, som om jag befann mig utanför min egen kropp. Framförallt fick jag andningssvårigheter. Kändes verkligen som jag skulle drunkna. Slutade med ambulans till akuten. Därefter har jag inte vågat testa igen även om en av mina läkare vill det.

Nu menar jag dock inte att skrämma dig på något sätt. Jag tycker verkligen att du ska ge det ett försök. Det som inte fungerade för mig kan säkert fungera utmärkt för någon annan. Och all hjälp man kan få för att finna smärtlindring tycker jag är värt att testa.

Idag äter jag Saroten mot nervsmärta istället. Hade jag funnit något ytterligare som hjälpte mig än mer att leva med smärta hade jag blivit överlycklig. Men jag har blivit lite rädd för att prova fler mediciner.
Har också Saroten. Får i alla fall sova lite på den tabletten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 563
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2
Svar
20
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp