Galen häst i boxvila......promeneras....

Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Hej
Ingen upplyftande läsning det här för mig - min häst är ordinerad boxvila (ca 1 mån) pga gaffelbandsskada och om han tänker bli så här vill jag nog inte vara med. Han är dock inte så stor som din, ca 160, men det räcker.

Han kan inte stå själv inne i box (stod inne tis em efter att vet varit där, gnäggade mest och gick rundor), så han går i sjukhage (ord av vet), det gick bra igår så jag hoppas att det går bra där i alla fall, men när jag tog in honom så var han betydligt mer på tårna än vanligt. Om det skall fortsätta att öka så blir det ju kul om en månad när jag skall börja promenera. Han brukar annars klara jättebra att stå flera dagar, men går ju i en hage på nästan 1 ha så där brukar han dra några repor (därav gaffelbandsskaden).

Du skrev att du lagt in grenar han kan tugga på - vilken typ av träd hämtar du de grenarna från? Hur jag nu skall kunna identifiera några träd när det inte finns löv, men de kommer väl.
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

angående det lugnande medlet.... vetranquilen alltså.... det är lite kinkigt hur man ger det, det måste vara helt tyst och lugnt runtomkring hästen när det ges och tror det var en halvtimma framåt för annars blir det ingen effekt :crazy: och tro mig effekt blir det bara hästen fått ta det lugnt... usch, aldrig kul att lura i sin bäbis droger, men det är ju för deras egen skull...
sen har jag för mig att doseringen var rätt varierande typ 2-6 mått eller nåt liknande... kan kolla upp det, har en sån burk liggandes nånstans sen valackens boxvila...
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Fy, det där är aldrig roligt!
Hade det varit min häst så hade jag pleggat honom och/eller gått med honom inspänd. Du tar en longeringsgjord och spänner in honom med inspänningstyglar. Då kan han inte resa sig eller sticka iväg utan håller sig lugn. Kan kanske låta elakt i vissa öron men tänk vad som kan hända om han får fortsätta så här? Dels kan du själv bli skadad och så även han. Jag tror inte du behöver plegga/spänna in honom i 3,5 månader utan det är nog nu i början tills han vant sig.
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Tyvärr så går det inte att spänna in honom....blir helt galen när han blir "trängd" eller vad man ska kalla det på något vis....
Plegget jag har fått hjälper ju heller inte :crazy:
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Kusen fick medlet när det var lugnt o en timme innan vi skulle ut. Det stod 2 strukna mått för 500 kg häst på burken så han fick 2 rågade (väger 587 kg).....Det är alltid lugnt i mitt stall, bara 3 hästar. Fick tag på vet idag som sa att det enda alternativet var att spruta honom med ett medel som liknar Domesedan. Men det kan jag ju inte heller hålla på med i 3 månader + att när jag hämtade honom i Helsingborg så hade hästskötarna väntat med att ta ut kanylen tills jag kom för att han var så besvärlig :crazy: ....Hur ska han då bli ifall jag ska hålla på o spruta honom varje dag :confused:
Han är jätte lugn o så i stallet och kan stå o sova när man håller på med honom, bryr sig inte ens när man tar ut de andra hästarna..... varken i sin minihage eller i boxen, fast då får han hönät utanför fönstret så han har o göra...Detta är en i sig själv lugn o trygg herre.

Jag ska faktiskt försöka o ge lugnande i helgen o testa o rida lite istället. Känner mig konstigt nog tryggare på honom än jämte när han gör som han gör :crazy:
 
Sv: Galen häst i boxvila......promeneras....

Jag tar allt vad grenar o löv jag kan hitta. Allt som kan ge stimulans men inte näring ....
Fruktträd är älskade likaså granris o tallgrenar. De är inte så glada för ek eller björk men mycket annat går bra. Ge bara inte idegran som är jätte giftigt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 476
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 785
Senast: Lobelia
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 126
Senast: Werze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp