Galet mycket skärmtid

tott

Trådstartare
Jag har sedan några veckor en inställning på telefonen som varje måndag visar hur mycket skärmtid jag har haft veckan innan. FY, vad hemskt att se sanningen!!
Jag bor ensam och sysselsätter mig en hel del med att kolla Facebook, Instagram osv osv, men att jag i medeltal är 3 timmar och 28 minuter per dag framför skärmen är ju helt galet!

Hur mycket skärmtid har ni?

...och hjälp mig att bli sämre på att sitta och stirra på skärmen :bow:
 
Mina barn använder min telefon också, så det är svårt att veta hur mycket av skärmtiden som är jag. Men det är alldeles för mycket. Jag jobbar på det.
 
Mina barn använder min telefon också, så det är svårt att veta hur mycket av skärmtiden som är jag. Men det är alldeles för mycket. Jag jobbar på det.
Hur gör du då du "jobbar på det"? Ersätter du telefontittandet med något annat - sådär aktivt, eller försöker du bara ha det i tankarna att du ska minska ner?
 
Jag slog just på den settingen i telefonen :) just nu vet jag att det är mycket(föräldraledig, babyn sover bara på mig på dagarna, så tillbringar mycket tid i soffan med sovande baby)
 
Sätt tidsbegränsningar på appar, tex 30 minuter på instagram per dag.

Fundera på vad du egentligen skulle vilja göra/åstadkomma med din dag om du hade 2 timmar mer att spendera på något. En hobby kanske? Se till att läsa en bok i 30 minuter när du får behov av att skrolla på telefonen, dvs bär med dig en pocket i väskan och plocka upp den istället för telefonen när du har tråkigt även om du är ute.
 
Jag har stängt av den där funktionen, hade ungefär lika lång tid skärmtid jag med som du. Det kändes hemskt men gjorde mig ingen nytta att få de uppkört i ansiktet utan försöker tänka på det rent allmänt bara att lägga undan telefonen.

Jag stickar mycket och under vissa projekt måste jag titta i mönster hur jag ska sticka och mönstren har jag på telefonen så sånt kan ju också göra att tiden drar iväg utan att det är nått jag vill ändra på.
 
Jag har tidsbegränsningar med kod på appar. Ibland ber jag min man byta kod och inte säga den till mig :p Men jag klarar mig oftast bra bara med att bli påmind om att "tiden är ute".
 
Jag har sedan några veckor en inställning på telefonen som varje måndag visar hur mycket skärmtid jag har haft veckan innan. FY, vad hemskt att se sanningen!!
Jag bor ensam och sysselsätter mig en hel del med att kolla Facebook, Instagram osv osv, men att jag i medeltal är 3 timmar och 28 minuter per dag framför skärmen är ju helt galet!

Hur mycket skärmtid har ni?

...och hjälp mig att bli sämre på att sitta och stirra på skärmen :bow:

Jag har aldrig kollat hur mycket tid det blir men ser ofta till att inte ha telefonen med eller iaf på ljudlöst. När jag grejar i trädgården har jag aldrig telefonen om det inte är så att jag väntar på ett viktigt samtal. Det är skönt att inte kunna gå att nå ibland.

Edit: När jag ska sova vill jag verkligen inte ha skärmtid, jag läser hellre en bok.
 
Jag stängde direkt av den där funktionen när den lades till för några år sedan. Tycker skärmtid är helt ointressant med tanke på att man ofta använder telefonen till så himla mycket olika saker. Som tex att jag lägger mycket tid på det här forumet eller på sociala medier, varför skulle det vara något fel? Det andas ju väldigt mycket värderingar om att digital interaktion skulle vara sämre än IRL-interaktion.
 
Jag har sedan några veckor en inställning på telefonen som varje måndag visar hur mycket skärmtid jag har haft veckan innan. FY, vad hemskt att se sanningen!!
Jag bor ensam och sysselsätter mig en hel del med att kolla Facebook, Instagram osv osv, men att jag i medeltal är 3 timmar och 28 minuter per dag framför skärmen är ju helt galet!

Hur mycket skärmtid har ni?

...och hjälp mig att bli sämre på att sitta och stirra på skärmen :bow:
Ungefär det. Har känt att fixa med mobiltelefonen inte är ett dugg avslappnande utan mer ger en vag känsla av stress och att för mycket av det gör det svårare att komma till att fokusera på en bok eller ett dataspel, vilket är väldigt avslappnande för mig. Men försöker lösa det genom att läsa mer/dataspela mer, lättare att fokusera på att göra någonting istället för att försöka inte göra någonting.
 
Jag snittar också över tre timmar per dag, och ser att det är webläsaren, messenger och facebook som tar tiden.

Messenger ser jag som ett sätt att kommunicera så den bryr jag mig inte om. Webläsaren vet jag ju är Buke, några bloggar jag följer sporadiskt och sedan ett sätt att kolla upp saker, som typ recept, SBK tävling, equipe och liknande, vilket inte heller stör mig. Förutom när jag fastnar när jag egentligen har annat/annan att fokusera på.

Facebook är när jag har tråkigt eller inte riktigt orkar komma igång. Så det är framför allt det jag skulle vilja minska.

Ser inte att digital interaktion är sämre än IRL-interaktion per se, men när det äter tid från IRL-interaktion eller blir en flykt från att göra annat så är jag inte nöjd med mitt val av fokus. Ändå är det så jäkla svårt att lägga från sig telefonen!

Har lättare att sluta surfa när jag sitter vid datorn, någon som har en bra förklaring på varför det är så?
 
Jag har sedan några veckor en inställning på telefonen som varje måndag visar hur mycket skärmtid jag har haft veckan innan. FY, vad hemskt att se sanningen!!
Jag bor ensam och sysselsätter mig en hel del med att kolla Facebook, Instagram osv osv, men att jag i medeltal är 3 timmar och 28 minuter per dag framför skärmen är ju helt galet!

Hur mycket skärmtid har ni?

...och hjälp mig att bli sämre på att sitta och stirra på skärmen :bow:

Jag ligger närmare 6-8 timmar per dag O_o Måste skaffa ett liv.
 
Jag ligger ofta kring 5h per dag och märker absolut att jag mår sämre av mycket skärmtid/när jag mår sämre får jag mycket skärmtid. När jag mår bra ligger jag runt 2h och det känns rimligt. Sen beror det så klart på vad jag gör med min skärmtid. Jag kan få mycket skärmtid för att jag använt mig av att hålla koll på ett virkmönster eller ett recept eller ett skolarbete och då blir det inte en dålig grej, men när det blir ett sätt att komma undan jobbiga tankar (eller spä på dem) är det mindre hälsosamt.
 
Min höga skärmtid kan bero på att jag ofta ser på play/film på paddan och tiden visas ju för både tfn och padda ihop.
 
Jag har mer än halva mitt liv i telefonen, har inga som helst dåligt samvete för stor skärmtid. Vad beträffar sociala medier, använder jag inte facebook, dock instagram men är mycket lite aktiv där, men snittar nog på bra mycket mer än blott 3 timmar ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 477
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
87 027
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag tillhör den kategorin av människor som ofta är inne och "tjuvläser" på Buke, men jag har aldrig tagit mig för att författa något...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp