Gallra bland stona

Sv: Gallra bland stona

Jag kan inte påstå att jag blev irriterad men i alla fall något förvånad för jag trodde att mitt sto skulle vara intressant för hingstägare/hingsthållare.

Jag ringde faktiskt en gång till och lämnade en hälsning med den som svarade i telefonen samt påminde om att jag inte fått utlovat material skickat. Har fortfarande (minst 1,5 månader senare) varken fått material eller hört av någon...

Jag ringde till stoets uppfödare och hon "styrde" in mig på en annan linje - men ännu är inte stoet betäckt. Hon står med vaxtappar och är på dag 333...

HeJe
 
Sv: Gallra bland stona

sydney skrev:
Dessutom behöver alla inte avla fram hästar för svår klass, men ambitionen bör nog ligga högre än skogsmullenivå iaf, håller du inte med? Visst bör man väl ha i åtanke att avkomman ska kunna prestera ngt på banan, vara korrekt och trevligt och dessutom renrasig?

Jo, där är jag helt enig med dig! och samtliga 'kriterier' har jag ju tagit hänsyn till i mitt hingstval. Och även 'renrasbiten' är viktig för mig, även om det är en rätt udda situation. Genom att begå det som ia rabögon är korsningsavel skapar jag ett renrasigt halvblod. Men just attd et ska bli renrasigt hbl (registreringsberättigat på gröna papper) är jag ju himla kinkig med just för jag lägger på 'annan ras' än stoet är. Så alla hingstar som 'bara' är avelsvärderade t ex gick bort direkt.
 
Sv: Gallra bland stona

Till och börja med så är ju hingstarna som är godkända gott och väl klass I och uppåt, och för det andra är det ju fritt att avla på vad man vill i stoväg, det man som hingsthållare inser att de flesta stoägare saknar sån självkritik och är hemmablinda, men tycker stoägarna att man skall avla på klass II och neråt så är det ju upp till dem men vad vi skall med dessa till och göra kan jag inte förstå. Man talar om att dyr eller billig hingst inte påverkar ekonomin men vad som jag tror är ekonomi är att skaffa sig ett högklassigt avelsto
Jag håller med dig, det är lätt att bli litet hemmablind och inbilla sig att det egna stoet har bättre egenskaper än den egentligen har.

Men finns det inte jättemånga ston som inte är visade alls? Hur skall man ställa sig till dem?
 
Sv: Gallra bland stona

Självklart har jag full förståelse för hingstägare som "släpper igenom" både det ena och det andra ekonomiska skäl, men står man samtidigt och ondgör sig över sina kunders ston och tycker att de hör hemma på en helt annan form av transport är det ju bara att lägga ribban på hög nivå för vad som tas emot. :crazy:

Jag tycker inte det går ihop med att ena stunden kräset rynka på näsan och nästa svälja allt bara man får betalt. ;)

Men det är väl inte så svårt att förstå ;) Det är ju pengarna vi lever av och vill stoägarna betala för att betäcka sina ston så är det väl upp till dem. Fast har ni tänkt på hur mycket det kostar att föda upp en häst, det är väldigt dyrt, varför chansa:confused:
 
Sv: Gallra bland stona

**KL**
Jag tillhör dem som inte tycker att alla ston i avel måste vara klass 1, såvida de har något annat bra att erbjuda, och är sunda individer. Däremot betyder det ju att man måste vara extra omtänksam när man väljer hingst. Jag tror helt klart på en avelsrådgivning i Sverige, dit jag kan ta mitt sto, eller genom att skicka en film, foto och stam, och lite nyttig info om temperament, ev. tidigare avkommor etc. så kan vi rätta upp aveln ganska snabbt. Jag tror helt enkelt att de flesta ston(inom rimliga gränser) kan ge bättre avkomma än sig själv om den matchas med rätt hingst. Och det är kanske inte poppishingsten, eller den som står på naturlig betäckning i byn.
Det är bara att inse, att många av oss har innte samma kunskap som de gamla uppfödarna, men vi har så vi så otroligt mycket större hingstutbud att välja mellan. Det borde alltså finnas en bra matchning till fler ston. Vi ska bara hitta rätt matchning. Har man ett svagare sto så kanske man får smälla till med en dyrare beprövad hingst.
Med detta vill jag inte säga att alla ston ska vara i avel, utan dem som faktiskt har något att tillföra. Och jag vill inte säga att världens bästa hingst lämnar kanonavkomma med ett mediokert sto. Men det är en bit på vägen. Folk kommer nog inte att sluta avla på sina ston, men en bra vägledning hade ju ökat chansen för att nästa generation blir bättre.
Ulrika
 
Sv: Gallra bland stona

Visst är det dyrt att föda upp en häst, men om "alla" med ston som inte är klass I eller diplom valde att inte betäcka alls så undrar jag hur det skulle gå med ekonomin för de flesta hingstägare? :angel: Jag håller fast vid att antingen så gallrar man ut själv vilka ston som får tillträde till sin fantastiske hingst, eller så tig och svälj! :d
 
Sv: Gallra bland stona

Visst är det dyrt att föda upp en häst, men om "alla" med ston som inte är klass I eller diplom valde att inte betäcka alls så undrar jag hur det skulle gå med ekonomin för de flesta hingstägare? :angel: Jag håller fast vid att antingen så gallrar man ut själv vilka ston som får tillträde till sin fantastiske hingst, eller så tig och svälj! :d

:bow: :bow:
Jag håller med både dig och pastejja i era inlägg, men jag tror också att det som avelsföreningarna vill är att få ett "snabbt" resultat. Det är alltså troligtvis snabbare och lättare att få rasen att gå framåt om man avlar på bättre ston. Jag håller fullkomligt med om att även ett sto "klass II" eller sämre kan förbättra sin avkomma med rätt hingst, men det går ju långsammare fram för aveln. Jag är fortfarande nyfiken på hur man gör om man har ett sto som inte är visat alls - det är ju jättemånga och det måste ju finnas jättefina ston bland alla dessa.
 
Sv: Gallra bland stona

Det är nog som alltid ett stort problem med ovisade ston vad som kan passa dem och framförallt om de öht har något i aveln att göra, mer med tanke på ev. defekter än vilken klass de håller. Visst, det blir inga avelsmässigt stora framsteg av att avla på "vad som helst" och alla ston har inte i aveln att göra, men jag är betydligt mer oroad över att folk betäcker med vilken hingst som helst som råkar stå i närheten och är "jättesnäll och jättefin". :crazy: Man behöver ju bara läsa annonserna här på buke vad som erbjuds både som föl och till "avel". Hur många betäcker med enda mål att få ett föl och hur många är det inte med egen hingst, ovisad, som betäcker allt från ardenner och travare till grannens ponny?

Ett sto som iaf är visat har man ju papper på och fått ett omdöme om, men ston och hingstar som varken är visade eller går att hantera så pass att de går att visa tycker jag är en större anledning till oro när det gäller att föra aveln frammåt. Om man inte klarar av att hantera sin egen häst, hur ska man då klara av att hantera ett föl och senare en unghäst?
 
Sv: Gallra bland stona

Det är nog som alltid ett stort problem med ovisade ston vad som kan passa dem och framförallt om de öht har något i aveln att göra, mer med tanke på ev. defekter än vilken klass de håller. Visst, det blir inga avelsmässigt stora framsteg av att avla på "vad som helst" och alla ston har inte i aveln att göra, men jag är betydligt mer oroad över att folk betäcker med vilken hingst som helst som råkar stå i närheten och är "jättesnäll och jättefin". :

Det har du rätt i! Jag har roat mig med att kolla Blup på ston jag själv känner, och kan konstatera att hingstvalet är A och O, bortsett från att stoet själv givetvis måste besitta vissa kvaliteter. Men kombinationen är helt avgörande för vad det blir. Har sett många riktigt fina ston lämna mediokert med vissa hingstar, men fått golden crosses med en annan. Inavlade ston verkar lämna jämnare, men de behöver inte nödvändigtvis ha jättebra poäng själva. Har sett ston med 5-or och 4-or på vissa gångarter lämna avkommor med 8-or och 9-or. Avel är så komplicerat!
När det gäller mitt eget stos möderne har jag konstaterat att ju bättre gångartshingstar uppfödaren valde, desto bättre blev resultat, särskilt på just skritt, trav, galopp och typ. De mediokra hingstarna gav ingenting med det stoet.
 
Sv: Gallra bland stona

När det gäller mitt eget stos möderne har jag konstaterat att ju bättre gångartshingstar uppfödaren valde, desto bättre blev resultat, särskilt på just skritt, trav, galopp och typ. De mediokra hingstarna gav ingenting med det stoet.

Men hur vet man om en hingst är medioker för ens sto? Visst, man kan gå på hingstens visnings-resultat och även egna prestationer, men det är ju inte alltid så säkert att det blir lyckat ändå :confused: . Hur gör man tex med ett utpräglat gångarts-sto, skall hingsten vara helt dressyrinriktad eller skall man försöka få en mer allround? Jag antar att jag själv skulle titta litet mer på extriören då, för att kompensera ev. svagheter hos stoet - är det rätt tänkt?
 
Sv: Gallra bland stona

Men hur vet man om en hingst är medioker för ens sto? Visst, man kan gå på hingstens visnings-resultat och även egna prestationer, men det är ju inte alltid så säkert att det blir lyckat ändå :confused: . Hur gör man tex med ett utpräglat gångarts-sto, skall hingsten vara helt dressyrinriktad eller skall man försöka få en mer allround? Jag antar att jag själv skulle titta litet mer på extriören då, för att kompensera ev. svagheter hos stoet - är det rätt tänkt?

Oj! Är ingen expert alls, jag har bara kollat vad som har fungerat med ston jag själv känner till :o . De dyrare hingstarna utomlands (plus några elitpremierade svenska) gav bättre resultat tex än hingstar som sedemera blivit kasserade eller inte lämnat något avtryck i aveln. Det på ett sto utan särskilda meriter. Det är inte lätt att veta på förhand, förstås, så därför satsar jag på en meriterad hingst i år, då jag inte vet hur stoet nedärver sig.

De bästa avkommorna i min begränasade undersökning var ofta korsningar med sin egen stolinje (genom någon godkänd hingst från samma familj). Eller så är de linjeavlade på bra hingstar.

Om gångartsstoet skulle jag definitivt satsa på en gångartshingst, även om man inte kan vara säker på någonting. Men ska man fördubbla stoets goda egensakaper låter det som en bra idé.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gallra bland stona

Hmm ja det där kan man ju tvista om. Har ett sto av klass I som inte lämnat några jättestora spår efter sig om man säger så. Medan vi har ett sto med klass II som faktiskt lämnat riktigt bra än sålänge. Nu är avkommerna unga den äldsta 6 år. Men jag tycker det vore fel att sluta avla på henne då avkommerna hittills bla. fått fina poäng i hoppningen 9-9 resp 9-8. En har segrat i kvalitets. Startat i final i Falsterbo etc.

Det jag tycker är av intresse är väl att man inte bara avlar på sitt sto för att hon är "min" och så himla mysig..... Utan att man har ett mål. Målet i grund och botten är väl ändå att få fram en avkomma som iallafall teoretiskt sett blir bättre än sina föräldrar såväl exteriört som meritmässigt?!

Sedan så är det ju givetvis vissa skavanker man väljer bort att avla på och då även den individen. Där tror jag att kunskaperna brister hos många. Säkert hos mig med emellanåt. För det är ju ändå så att vi ser olika på saker och ting. Det jag tycker är en petitess kanske en annan ser som allvarligt.... vice versa.


Gira :banana:
 
Sv: Gallra bland stona

De bästa avkommorna i min begränasade undersökning var ofta korsningar med sin egen stolinje (genom någon godkänd hingst från samma familj)....
Om jag då föjer din rekomendation vad det gäller mitt hannoveranersto som kommer ur kebandinafamiljen så ska jag mao. betäcka henne med Don Primero, Don Schufro, Sunny Boy eller Ron Rubin :D

Jag kanske borde fundera lite :smirk:

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Det jag tycker är av intresse är väl att man inte bara avlar på sitt sto för att hon är "min" och så himla mysig..... Utan att man har ett mål. Målet i grund och botten är väl ändå att få fram en avkomma som iallafall teoretiskt sett blir bättre än sina föräldrar såväl exteriört som meritmässigt?!
Gira :banana:

:banana: :banana: :banana:
Precis vad jag tycker också. Jag har ett diplomsto (gångarter) som haft ett föl, men jag tycker att hon är litet "omodern" i typen, så jag skulle vilja ha någon hingst som är både smäcker och byggd i uppförsbacke (och har bra steg) nästa gång jag betäcker. Fast man kanske inte kan få allt här i världen ... :angel:
 
Sv: Gallra bland stona

Om jag då föjer din rekomendation vad det gäller mitt hannoveranersto som kommer ur kebandinafamiljen så ska jag mao. betäcka henne med Don Primero, Don Schufro, Sunny Boy eller Ron Rubin :D

Jag kanske borde fundera lite :smirk:

Helen

Det tycker jag absolut att du ska fundera på! Om familjen är lika bra som jag tror att den är (ska läsa på mer om den) är det värt att testa. Jag hade definitivt gjort det, av tre skäl: 1. det ökar chanserna för en bra avkomma och jämn nedärvning, och 2: nämnda hingstar hör till de bästa i världen även utan linjeavel, och 3: har sett en sådan korsning som kostade strax under miljonen som föl. Helt fantastisk.

Har faktiskt svårt att tro att det skulle misslyckas! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gallra bland stona

Det jag tycker är av intresse är väl att man inte bara avlar på sitt sto för att hon är "min" och så himla mysig..... Utan att man har ett mål. Målet i grund och botten är väl ändå att få fram en avkomma som iallafall teoretiskt sett blir bättre än sina föräldrar såväl exteriört som meritmässigt?!
Gira :banana:

Jag tänkte ta föl på mitt sto trots att hon inte hör till de mysigaste :angel: - tvärtom. Däremot har hon en fantastisk rörlighet, elasticitet och smidighet, och är dessutom elegant att se på, så jag hoppas att hon nedärver detta. Med en lite längre hals och rakare ben skulle jag få en superhäst, så det är vad jag har beställt och hoppas på... :o :D

Nedärvning är omöjligt att förutspå. Man måste helt enkelt ta ett par föl och testa. Jag tycker trots allt att det är bättre att testa en gång för mycket än för lite, för det finns många ston som inte ser mycket ut för världen som har gett otroliga hästar. Jag kan tänka mig att tyskarna inte ansåg att Don Primero var särskilt elegant som unghäst; korpulent, grov med taxben, inget avelsämne precis. Men tji fick de!
 
Sv: Gallra bland stona

:banana: :banana: :banana:
Precis vad jag tycker också. Jag har ett diplomsto (gångarter) som haft ett föl, men jag tycker att hon är litet "omodern" i typen, så jag skulle vilja ha någon hingst som är både smäcker och byggd i uppförsbacke (och har bra steg) nästa gång jag betäcker. Fast man kanske inte kan få allt här i världen ... :angel:

Kan tipsa om Sandreo, om stoet har hög ridbarhet och talang för samling (är lite osäker hur han är på den fronten eftersom han är så ung). Nedärver supertyp och mycket vackra huvuden och långa ben. Har sett några föl och de har varit lika förtjusande allihop.
 
Sv: Gallra bland stona

**KL**
Frågan är ju vad man ska satsa på. Stoet som jag har varit och tittat på kommer också från en sådan linje som verkar lämna bäst om den korsas med en hingst från samma linje(enligt Blup). Men problemet är att det inte finns så många att välja mellan, och de som finns är inte direkt den högädla varianten. Ska jag välja det som bevisat att det brukar fungera eller satsa på en hingst som är mycket ädel? Stoet i sig själv är mycket rejält, men i övrigt har hon en bra typ och verkar mycket sympatisk. Jag har inte köpt stoet än, så det är bara tankar som eventuellt också passar för andra ston jag kommer att titta på.
Ulrika
 
Sv: Gallra bland stona

har sett en sådan korsning som kostade strax under miljonen som föl. Helt fantastisk.
Vilken då ?

Har faktiskt svårt att tro att det skulle misslyckas! :)
Bra då räknar jag dig som spekulant med stor plånbok på den blivande fölungen :D ;)

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Jovisst, har själv en märr som ser ut som en förväxt ponny, typ :angel: men hon hoppar med ett otroligt tryck. Ska bara hitta den rätta hingsten. Vet inte om vi lade rätt i år men eftersom det varit bekymmer med att få dräktigt och hon kom till oss i juli blev det att vi valde en hingst med god fertilitet och som har bra bakom sig.

Annars kan jag till viss del hålla med dig i om att hellre testa en gång för mycket än för litet. Hur skulle vi annars hitta outcross och få fram nya toppindivider?
men å andra sidan är det vanskligt då du ändå bara har ett visst antal föl per sto...

Jag har själv en förmåga att lägga varannan ung mer oprövad hingst och hingst med bra meriter på avkommer osv. Att bara betäcka med nytt ungt och oprövat kan vara att lägga alla ägg i en korg då köpare gärna vill ha en uns aning om vad som komma skall av fölet...


Gira :banana:

som bara har ett hinstval klart till våren... Concept e. Concerto II
gammal länk: www.hengste-roxfoerde.de/hengste.htm som då ska betäcka vårt Calido I - Calando I märr och få fram ett helsyskon till märrens första avkomma som mer än väl sköter sig super. :bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 185
Senast: Cilva
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 372
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 125
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp