Gallra bland stona

Sv: Gallra bland stona

För mig som alltid har förespråkat att vi måste få till en stark förening för stoägarna kom det här litegrann som ett knytnävsslag i ansiktet. Nog för att jag visste att det förekom att stoägare struntar i konsekvenserna av sina betäckningar - men inte att det var så vanligt. Jag skulle inte vilja ingå i en förening som representerar den här delen av stoägarna som gör på det här viset.

Man kanske skulle ha någon slags certifiering för stoägare och deras avelsveksamhet istället....eller någon form av kvalitetssäkring...vad vet jag....

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Jag är faktiskt inte ett dugg förvånad av det resultatet. Vet flera tyvärr som inte vakar på sina ston alls utan menar på att det är naturligt att föla det klarar märren själv :crazy:
Men samtliga av de jag vet som har denna inställning har en sak gemensamt och det är män, mångåriga uppfödare och som helt saknar känslor ( i alla fall utåt) för sina hästar både ston och fölungar. Skulle bli mkt förvånad om jag en dag såg någon av dessa stå och kela med ett av stona eller fölungarna för den delen också.

Sedan kan man ju bara läsa här inne på forumet, vissa kallar det ju vaka att titta till stoet 1-2 ggr på en natt, hur stor chans är det att de kommer att vara med på fölningen ? Och hur många gånger har man inte sedan mkt riktigt läst att de kom ut också stod det ett föl där. Jag kan inte fatta hur man vågar vara så nonchalant, det finns inte i min värld. Idag går det att köpa en bra kamera för ca 1000:- och sedan kan man lugnt ligga kvar inne och följa stoet på monitorn, varför har folk inte kamera på sina ston, vad är 1000:- jämfört med värdet på sto och föl ?

Levande fölavgift eller inte tror jag inte spelar så stor roll, hörde själv en skrämmande kommentar från en uppfödare, både sto och föl är bra försäkrade så går det åt pipan så förlorar jag ändå inte så mkt.:eek: (Detta gällde ett föl med 90-dygns avgift).

Mkt skall man höra innan öronen trillar av och nu förtiden blir man tyvärr inte så förvånad längre.:crazy:
 
Sv: Gallra bland stona

clownen skrev:
Jag vet faktist inte men jag blev duktigt irriterad när jag läste artikeln.

Dessutom så bidrar det till att fler säkert kommer att överge levande fölavgiften på hingstarna nästa år - nu när det så klart framgår att stoägarna ej tar hand om fölningarna :cool:

Helen

Vilka grunder har Ridsport för sitt uttalande?

*nyfiken* (har ej tidningen och kunde inte hitta ngt på deras hemsida)
 
Sv: Gallra bland stona

Darby skrev:
Vilka grunder har Ridsport för sitt uttalande?

*nyfiken* (har ej tidningen och kunde inte hitta ngt på deras hemsida)

Citat från Ridsport "Närmare 30 procent som svarat på Ridsports webbfråga härom veckan uppgav att de inte övervakar sitt dräktiga sto när fölningen närmar sig"
 
Sv: Gallra bland stona

gylle skrev:
Sedan kan man ju bara läsa här inne på forumet, vissa kallar det ju vaka att titta till stoet 1-2 ggr på en natt, hur stor chans är det att de kommer att vara med på fölningen ? Och hur många gånger har man inte sedan mkt riktigt läst att de kom ut också stod det ett föl där. Jag kan inte fatta hur man vågar vara så nonchalant, det finns inte i min värld. Idag går det att köpa en bra kamera för ca 1000:- och sedan kan man lugnt ligga kvar inne och följa stoet på monitorn, varför har folk inte kamera på sina ston, vad är 1000:- jämfört med värdet på sto och föl ?

Fast ibland upplever jag att folk generellt litar för mycket på tekniken istället för att lära sig att läsa sina hästar. Missförstå mig inte, jag tycker det finns en hel del intressanta grejer på marknaden :idea:
 
Sv: Gallra bland stona

mimus skrev:
Men för mig snurrar det helt snett, bara för att man inte har betalt fölungen så skulle man övervaka fölningen mindre eller inte alls??
Stoet då?
Henne borde man vara rädd om.
Nä, jag vill tror att det är av helt andra orsaker som folk väljer på vilket sätt de sköter övervakning och fölning.


Ja du, då snurrar vi ikapp. Jag blev mordisk när jag läste artikeln, bara skakade på huvudet; vem resonerar så?!?!

Inte fan lämnar man stoet vind för våg bara för att fölet ej är fullbetalt. Så cynisk kan ingen stoägare vara.... det finns bara inte i min värld.
Jag vägrar acceptera att folk med vilje skulle resonera så. Då är man ju inte korrekt funtad.

Om man sedan passar på sitt sto mer eller mindre det är en sak, vissa av oss är ju extermt noga andra litar mer på na(turen). Men att man i princip skulle skita i vad som händer med föl och sto av ekonomiska skäl.... nej. Att mista ett föl är bland det värsta jag varit med om, den skuld och sorg man känner... alla förhoppningar som kommer på skam, drömmar, planer. Att se sitt sto sörja fölet.... huga.
Att det finns människor som skulle bara skaka av sig det det tror jag inte på. Så kall är ingen.

Menar ni andra verkligen det? Då måste det vara någon sörländskt, för jag känner ingen sån ;)
 
Sv: Gallra bland stona

Med andra ord så har undersökningen en hel del brister, för vem vet om de som svarat verkligen har någon erfarenhet av dräktighet och fölning? Och frågan i sig är ju väldigt "öppen".
 
Sv: Gallra bland stona

Jag tror att det är okunskap som gör att vissa inte vakar över stona.
Jag som nu försöker bli "uppfödare" och har liten egen erfarenhet av just fölningar, men mycket "hästerfarenhet" av allt som kommer efter detta, märker att mina ridvänner, tävlingsvänner m fl ser frågande på mig när jag berättar att jag vakar över stoet. "Klarar " dom inte det själv undrar dom. Jo, säger jag men man vill ju inte chansa eller hur. -Nej det är klart, håller dom med, men jag ser att eg. så tycker dom att detta är jättekonstigt, men PGA okunskap. Detta är hästägare som är pedantiska vad gäller skötsel, ridning, fodring, hälsa, m m på sina valacker, och dom har precis som jag haft hästar samt jobbat inom hästeriet i flera år, men precis som många andra vet dom inte vad som ev. kan hända vid obevakad fölning.

Jag skulle dock tro att ju dyrare hingst/sto desto nogrannare vakning vid fölning, för även om känslorna styr mkt är det säkert stor skillnad generellt på hur hobbyuppfödaren vakar över sitt korsningssto som blivit betäckt med grannhingsten, än hur uppfödaren med diplomstoet och hingst i högre prisklassen vakar. Tror jag iaf...
 
Sv: Gallra bland stona

Burra skrev:
Det skrivs så mycket om ston av modern och omodern typ, men som hingsthållare så inser man ju att aveln kommer inte att gå framåt så länge man inte har så mycket självkritik när man betäcker ston som inte är klass ett. Vi stod här på backen och gjorde ett överslag och tyckte att det var många av stona som skulle passa bättre i en annan värld, och tilläggas kan att det inte är högre kvalitet på stona av internationellt ursprung, och faktiskt så är fullblodsstona oftare av högre kvalitet,

jag tycker att detta skulle vara en mycket bra regel, då skulle sverig komma längre med sin avel snabbt.
 
Sv: Gallra bland stona

sydney skrev:
Jag skulle dock tro att ju dyrare hingst/sto desto nogrannare vakning vid fölning, för även om känslorna styr mkt är det säkert stor skillnad generellt på hur hobbyuppfödaren vakar över sitt korsningssto som blivit betäckt med grannhingsten, än hur uppfödaren med diplomstoet och hingst i högre prisklassen vakar. Tror jag iaf...

Jag har varit med om både och i mina "hästkretsar". Nån gång har det varit stoägare med fint välstammat sto, betäckt med dyr hingst som "missat" fölningen och nån gång eget sto som betäckts med egen hingst av tveksamt avelsvärde.
Min slutsats är att det krävs engagemang och nogrannhet hela vägen om man ska få ett levande föl av god kvalitet. Från planering till fölning. Det kan endå gå åt skogen.
Bra att ridsport lyfter upp en sån här sak.
 
Sv: Gallra bland stona

clownen skrev:
För mig som alltid har förespråkat att vi måste få till en stark förening för stoägarna kom det här litegrann som ett knytnävsslag i ansiktet. Nog för att jag visste att det förekom att stoägare struntar i konsekvenserna av sina betäckningar - men inte att det var så vanligt. Jag skulle inte vilja ingå i en förening som representerar den här delen av stoägarna som gör på det här viset.

Man kanske skulle ha någon slags certifiering för stoägare och deras avelsveksamhet istället....eller någon form av kvalitetssäkring...vad vet jag....

Helen

Halloj!! Går det inte att få in artikeln här någonstans på forumet? Skulle gärna vilja läsa vad som står.

Får dottern och jag komma till dig sen på lite kurs eller certifiering ;)
 
Sv: Gallra bland stona

*KL*

Lite reflektioner..

Det här med bedömning av benställ, och att fler och fler hästar får sjuor. Samt det som någon skrev att en exteriördomare hade tyckt att en 8:a var 'korrekta ben' och vad ska då 9 och 10 vara till, kan det vara mer än korrekt?

Min förra unghäst som tyvärr fick avsluta sina dagar bara två år gammal fick just en sjua på sitt benställ när hon visades på premiering som tvååring. Och det absolut enda 'negativa' som står är 'obetydligt tåvid HF'. Och om det var det enda de hittade som inte var bra, varför fick hon då inte högre poäng? Samtidigt som det på en annan häst med 7:a på ben kan vara både det ena och det andra i avvikelseväg?

Endera är det så att domarna skriver/säger för lite, och då borde de bli tydligare vad de grundar sitt beslut på. Eller så sätter de helt sonika knasiga siffror. Min dam fick 7 - 7 på gångarter, hon skulle inte ha högre den dagen heller då hon var väldigt matt och joggade istället för att trava. Men kritiken för traven säger: Lätt trav med bra takt och gott påskjut. Poäng: 7' Och samma sak där, kritiken går överhuvudtaget inte ihop med poängen liksom.. Nu i just det fallet vet jag ju det som inte står - att hästen för dagen var väldigt matt och inte visade speciellt mycket trav. Men om jag inte hade sett hästen på bedömningsdagen, och läst kritiken hade jag ju också undrat VAD det var som gav sjuan, när kritiken säger annat?

På typ fick samma sto en 8:a, med enda kommentar: 'Välproportionerlig'.

Sen, att bara använda Klass 1 ston i avel är en enormt bra målsättning. Men det slår snettd et med tycker jag. Om man då visar sitt sto som treåring och stoet är i växtfas, har en dålig dag etc så kommer ju poängen och då även klassindelningen att bli lägre än stoet kanske är värd. Missar stoet bedömningen helt så har du ju inget alls att gå på heller.

Så tycker det är himla knepigt, och det vore väldigt bra om det fanns mer avelsrådgivning/avelslämplighetsbedömning att tillgå, framförallt för de unga stona som inte har meriter att luta sig mot, och även om man kan säga en del om ridbarheten som treåringar så KAN man även få vissa överraskingar id en vägen längre fram när man sätter press på dem..

Men gott temperament, hög ridbarhet och bra exteriör är ju det man vill ha, men jag skulle vilja lägga MINST lika stor vikt vid de två förstnämnda som det sistnämnda. (Annars kan det gå som med många D-Dayavkommor. Sopade banan med resten på fölvisningarna, men det var inte så jättemånga som kom till treårs, och det finns mer än en D-Dayhäst med dåligt temperament och låg ridbarhet. Men de är säkerligen fortfarande SNYGGA som treåringar liksom och skulle säkert kunna bli Klass 1 en del av dem. Men man kanske ska låta bli att avla på de där exemplaren som inte blev så lyckade temperamentsmässigt..

/Alexandra - vars sto inte är bedömt tyvärr (skulle gärna vilja veta vad hon skulle fått för siffror då den första kommentaren som brukar fällas om henne är 'snygg'), men som har en god exteriör, såvitt det går att bedöma än god ridbarhet och ett bra men bestämt temperament, fast hornen kan växa ut ibland. Men som jag har svårt att tro skulle få mer än sju på sina gångarter av en halvblodsdomare.
 
Sv: Gallra bland stona

En liten reflektion.... Har under våren/ försommaren ringt till ett flertal hingstägare/ hingsthållare för att hitta "Mr Right" till mina ston. En (1) enda var överhuvudtaget intresserad av VILKET sto som det var tal om.....
 
Sv: Gallra bland stona

De jag har ringt till har varit varierat intresserade. En del har erkänt sig osäker på stoets härstamning och tom gett andra alternativ till hingst än den jag tänkt på(dock alltid andra hingstar i deras stall:angel: ).

Men de flesta har frågat lite om stoet, tyvärr har de flesta tyckt att mitt sto skulle passa utmärkt med just deras hingst. Opartiska är de då inte.

Jag vill ha en opartisk avelsrådgivare att ringa, maila eller tom visa stoet för, skulle det finnas en sån i både norra, mellersta och södra sverige skulle aveln definitivt gå framåt.
Denne person ska finnas tillgänglig året om, även om det kostar skulle resultaten troligen överväga kostnaderna.

Tycker det är dags att avelssverige tar sitt ansvar och istället för att prata ska det bli dags att göra något. De allra flesta uppfödarna i sverige är små hobbyavlare som jag med 1 eller 2 ston, och med lite tur får man fram något/några föl varje år. Vi har inte mindre ambition än de stora uppfödarna, det enda vi inte har i samma omfattning är kunskapen, erfarenheten och i vissa fall pengarna som de stora har. Jag vill verkligen lära mig mer och få fram riktigt bra hästar, inga skogsmullar, men lite hjälp på vägen vore inte fel.
 
Sv: Gallra bland stona

Det där med att gallra bort 3 års ston bara för de inte blivit klass 1
kan nog vara väldigt farligt,med tanke på hur bedömningen av unghästar går till.Tror oxå att det hade varit bra med mer självkritik och uppriktighet om hingstarna från hingshållares/ägares sida för att för aveln framåt.

celem
 
Sv: Gallra bland stona

celemene skrev:
Det där med att gallra bort 3 års ston bara för de inte blivit klass 1
kan nog vara väldigt farligt,med tanke på hur bedömningen av unghästar går till.Tror oxå att det hade varit bra med mer självkritik och uppriktighet om hingstarna från hingshållares/ägares sida för att för aveln framåt.

celem

Håller med dig om detta...alla hästar är inte "färdiga" för ett sådant prov vid tre års ålder (varken mentalt eller fysiskt). Plus att gångarter mm inte behöver vara fullt utvecklade vid så låg ålder!

Jag funderar också över de ston som kanske är klass 2 men som förärver sig mycket bra och ger klass 1 avkommor, nog borde de vara välkomna i den svenska halvblodaveln? Om de då aldrig får någon chans går vi ju miste om en del bra hästar!

Hur bra kvalitet man än har på både ston och hingstar så kommer det komma avkommor som inte är klass 1!

Eftersom jag inte är så insatt i halvblodsaveln ännu (kommer förhoppningsvis bli) så har jag en fråga till er som är mer insatta: förklara hur en "gammalmodig" häst ser ut jämfört med en "modern"...
Handlar det "bara" om grov vs. lätt...lågställd vs. högställd ....under 162 cm hög vs över165 cm hög osv?

/Kristin
 
Sv: Gallra bland stona

Till och börja med så är ju hingstarna som är godkända gott och väl klass I och uppåt, och för det andra är det ju fritt att avla på vad man vill i stoväg, det man som hingsthållare inser att de flesta stoägare saknar sån självkritik och är hemmablinda, men tycker stoägarna att man skall avla på klass II och neråt så är det ju upp till dem men vad vi skall med dessa till och göra kan jag inte förstå. Man talar om att dyr eller billig hingst inte påverkar ekonomin men vad som jag tror är ekonomi är att skaffa sig ett högklassigt avelsto
 
Sv: Gallra bland stona

Men VAD är klass II?
Klass II på treårstestet, är det alltid ett dåligt sto då? Kan man inte bara ha haft en dålig dag? Måste man alltid se till siffrorna? Är inte stoets faktiska egenskaper viktigare än de subjektivt satta siffrorna?

Jag HÅLLER MED om att man bör vara mer kritisk när man väljer avelsston, men VEM ska avgöra det? Är det verkligen så enkelt att man kan titta på stoet på stallbacken och konstatera att hon är svag exteriört? Är inte en bra ridbarhet och hoppförmåga något att avla på? Ska man BARA avla på ston som fått 50 poäng på treårstestet och sen gått svår klass?

Det är lätt att bara sitta och kritisera det andra gör, varför inte komma med konstruktiva förslag om HUR man ska värdera stoet? Eller ser du bara till siffrorna?
 
Sv: Gallra bland stona

ancan skrev:
Det är väl så att klass IV ston ej rekomenderas alls till avel, kanske man skulle ta med klass III stona där också?

Hur gör man då när man har ett sto som har prestiondiplom i hoppning och klass IV i gångarter?
Hade ni satt det stoet i avel?

Jag gjorde det och hon har nu 5 avkommor (en född i år, ska visas i år) av dessa så har 4 fått klass I på fölvisning och en är visad på treåstest (en inte visad för h*n var inte på långa vägar färdig för det, en ska visas nästa år) och fick diplom i hoppning (vann regionalt) och klass I i gångarter.
 
Sv: Gallra bland stona

Men vad hindrar dig från att neka stoägare vars ston inte blivit visade eller som har sämre poäng än klass I? Då slipper du stå där på stallplanen och rysa över alla dåliga ston utan det blir de andra hingstägarna som tar dem istället. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 184
Senast: Cilva
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 372
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp