Gallra bland stona

Sv: Gallra bland stona

Alla godkända hingstar är inte klass I. Det finns en del som har under 38 p exteriört som ändå blivit godkända på sin hoppstam t ex.

Angående avelsrådgivning så är det något som en del lokala avelsföreningar håller på med.
 
Sv: Gallra bland stona

Jag har förståelse för att man kan få svårt att säga nej ibland till stoägare som kommer dragandes med alltifrån " turistbussar och pansarvagnar till regelrätta spjälstaket" och gud vet allt man ibland får se :crazy:

Många gånger så kan man studera stona för att förstå vilken kunskap eller brist på kunskap vi stoägare besitter, bara genom att studera stoet som ska betäckas...Och om man då som hinsgthållare ska avstyra den betäckning på ett " snyggt sätt " så är det inte säkert att ägaren är mottaglig för den åsikten. ( det är ju förresten bara att titta här på foumet vilka hätska debatter det blir ibland ;) )

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Konie skrev:
En liten reflektion.... Har under våren/ försommaren ringt till ett flertal hingstägare/ hingsthållare för att hitta "Mr Right" till mina ston. En (1) enda var överhuvudtaget intresserad av VILKET sto som det var tal om.....

Det där har jag funderat lite på. Jag pratade ju med en hingstägare, och där frågades det dels på tfn vad det var för sto, och sen även om mer info när jag var där och kikade. Både frågades och studerades på seminstationen med, men om det (på seminstationen) var för jag så uttalat bad om hjääälp med hingstval som skulle kunna passa både stoet och det jag önskade eller ej vet jag inte. Men sen när det ringdes och beställdes sperma så frågade ju hingsttationen inte en fråga. Alls. Så endera är det 'sak samma' för dem, eller så litar de på seminstationen. Samtidigt, det borde vara ordentligt 'illa' hingstval om seminstationen ska säga 'vi tänker inte beställa sperma från den hingsten till det här stoet. Byt hingst eller åk härifrån!' liksom..

/Alexandra - som på fullt allvar från början när hon började kolla på halvblodshingstar åt sitt arabsto var orolig för att det skulle bli nej redan på telefon just för det är ett arabsto. Fast jag oroade mig ju i onödan, men jag var seriöst fundersam över risken att det skulle bli så.
 
Sv: Gallra bland stona

clownen skrev:
Jag har förståelse för att man kan få svårt att säga nej ibland till stoägare som kommer dragandes med alltifrån " turistbussar och pansarvagnar till regelrätta spjälstaket" och gud vet allt man ibland får se :crazy:

Många gånger så kan man studera stona för att förstå vilken kunskap eller brist på kunskap vi stoägare besitter, bara genom att studera stoet som ska betäckas...Och om man då som hinsgthållare ska avstyra den betäckning på ett " snyggt sätt " så är det inte säkert att ägaren är mottaglig för den åsikten. ( det är ju förresten bara att titta här på foumet vilka hätska debatter det blir ibland ;) )

Helen
Hur ska hingstägarna kunna kontrollera alla ston deras hingst semineras med? De skulle inte få göra annat än att åka kors och tvärs genom Sverige dagarna i ända! Det är ju inte heller seminstationens ansvar att hålla koll på vilka ston som betäcks, hur ska de kunna besitta all kunskap om stammar - hopp-dressyr, rastypiska krav på olika hästraser, exteriör osv. De har nog ändå fullt upp så här i betäckningstider.
 
Sv: Gallra bland stona

clownen skrev:
Jag har förståelse för att man kan få svårt att säga nej ibland till stoägare som kommer dragandes med alltifrån " turistbussar och pansarvagnar till regelrätta spjälstaket" och gud vet allt man ibland får se :crazy:
Självklart har jag full förståelse för hingstägare som "släpper igenom" både det ena och det andra ekonomiska skäl, men står man samtidigt och ondgör sig över sina kunders ston och tycker att de hör hemma på en helt annan form av transport är det ju bara att lägga ribban på hög nivå för vad som tas emot. :crazy:

Jag tycker inte det går ihop med att ena stunden kräset rynka på näsan och nästa svälja allt bara man får betalt. ;)
 
Sv: Gallra bland stona

Hej!
Jag är ny här på Bukefalos, men jag har tjuvkikat ett tag :D . Jag tycker definitivt att uppfödarna ska ta in mer tyskt blod till Sverige. När jag var i Tyskland och jobbade så red jag flera hästar med Weltmeyerblod och de var helt fantastiska! Om uppfödarna gallrade ut lite av sitt stomaterial med gammalt svenskt blod skulle de få plats med lite nytt istället :)
 
Sv: Gallra bland stona

Hur ska hingstägarna kunna kontrollera alla ston deras hingst semineras med?
Jag menar givetvis dem stona som kommer till den egna stationen. :smirk: Det vill säga dom som semineras via AI eller N...

De skulle inte få göra annat än att åka kors och tvärs genom Sverige dagarna i ända! Det är ju inte heller seminstationens ansvar att hålla koll på vilka ston som betäcks, hur ska de kunna besitta all kunskap om stammar - hopp-dressyr, rastypiska krav på olika hästraser, exteriör osv. De har nog ändå fullt upp så här i betäckningstider.
Jag menar inte heller att seminstationen eller hingsthållaren ska ansvara för vilka ston som ska betäckas utan det är stoägarens ansvar...

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Jag förstår hur du menar men vill samtidigt lägga en ytterligare aspekt på det hela...

Om man som hingsthållare vill föra den svenska sporthästaveln framåt och investerar i en för ändamålet fin hingst då kan man väl även få önska att även stoägarna höjde kvaliten på sin ston också ?

Hingsthållaren kan aldrig bestämma vilket stomatreal som ska ingå i den svenska aveln utan jag menar att det är vi stoägare som ska stå för den biten...och som stoägare så tror jag att vi måste vara oerhört självkritiska när vi bedömmer våra ston och deras avkommor...

Vi ondgör oss ofta över folk som betäcker med hingstar som inte är godkända osv. och menar att bara för att en hingst har sina kulor kvar så ska han inte betäcka till höger och vänster utan testats först.

Men många gånger så kan stoägarna vara i samma sits att bara för att dem har ett sto - så blir det någon slags självklarhet att då måste det betäckas...

Sedan så kan väl iofs sig en hingst bli far till ett större antal avkommor på en säsong jämfört med ett sto - men ändå är det inte antalet som är det viktiga utan ansvaret vårt för stona och hingsthållarens för hingsten...

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Välkommen till Buke !

Tycker du att vi skulle rensa ut det gamla svenska blodet och ersätta med tex. Weltmeyer blod ?

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Tack!
I och för sig finns ju redan en del Weltmeyerblod här i landet men det finns ju även andra fina tyska stammar. Jag menar ju naturligtvis inte att allt svenskt ska bort, men det är ju bra att förnya :) .
 
Sv: Gallra bland stona

Fast jag tror inte att vi ska låta oos förblindas av att det är just tyskt blod :smirk: Utan jag tror att vi ska ta det bästa inom varje förbund i alla länder.

Dessutom så har vi en hel del fina stolinjer som är svenska som vi absolut ska ta tillvara på och vårda ömt.

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Ja, det var precis så som jag menade :) ! Vilka olika blodslinjer ska behållas eller gallras bort tycker ni? Är det värt att avla på ett sto som är från en viss blodslinje trots att den inte fått så bra poäng på visningar eller har tävlat?
 
Sv: Gallra bland stona

clownen skrev:
Om man som hingsthållare vill föra den svenska sporthästaveln framåt och investerar i en för ändamålet fin hingst då kan man väl även få önska att även stoägarna höjde kvaliten på sin ston också ?
Helen
Några funderingar - om vi ska höja kvalitén på stona hur gör vi det? Importerar? Även om vi "rensar ut" de sämre stona så är det ju förmodligen samma avkommor som blir till (avkommorna till stona av bra kvalité föds ju i vilket fall som helst). (Jag menar eliten blir ju inte bättre för att man rensar ut de sämre.) Eller ska man uppmuntra de bra 3-åringarna att komma in i aveln utan att de visar vad de går för på tävlingsbanan?

Kanske vore det bra med någon typ av grönt kort i avel, där det ingick information om allt man behöver tänka på och lära sig om i samband med avel; seminering - fölning, exteriör osv. så kanske folk lärde sig vad som är lämpligt att avla på och inte. Rabatter till alla som genomgått kursen?:idea: Jag vet inte, jag kanske bara svamlar.:crazy:
 
Sv: Gallra bland stona

Visst förstår jag att en hingstägare vill få bra ston till sin hingst eftersom det förhoppningsvis blir det bra föl som genererar fler betäckningar = mer pengar. Samtidigt tycker jag som sagt inte att det går att rynka på näsan åt andras ston när man tar emot vad som än kommer. Vill man inte få de sämre stona får man ju lära sig att säga nej, bla Silverkedjan och Welsh tackar nej till ston som de anser inte hör hemma i aveln eller inte passar deras hingst/hingstar. :bow:

Visst har även jag sett de som sett ut som allt annat än något man borde ta föl efter, men ett av de stona vet jag lämnade mkt bra föl som verkligen inte hade hennes typ. Fast jag kan gissa att ev. hingstägare fick slag när de såg henne. :D
 
Sv: Gallra bland stona

Aladdin skrev:
Eller ska man uppmuntra de bra 3-åringarna att komma in i aveln utan att de visar vad de går för på tävlingsbanan?

Det gör vi ju redan, genom stimulanspaketet som är knutet till treårstesterna? De - och treårstestets placering på året - är ju till för att stimulera att de bra treårsstona sätts i avel just som treåringar. Finns ju både fördelar och nackdelar. Fördelen är att de får ivf en avkomma tidigt, innan de 'fastnar' i sporten (och kanske inte går till avel förrän de är 15, och då är det dessutom ofta lättare om de haft ett föl redan). Samtidigt så är det ju just avel på ston vi inte har en aning om hur de presterar på tävlingsbanorna.

Man får en fingervisning efter X år både hur de nedärver i enstaka fall (det där fölet tillverkat som treåring) och hur de presterar på banorna. Det kommer ju dock alltid finnas hästar som inte lever upp till förväntningarna man hade när de var tre, och som lämnar avkomma som kanske inte blev så bra.

Samtidigt är det ju svårt att hitta ett vattentätt sätt..
 
Sv: Gallra bland stona

Ännu en reflektion från Alex, som tycker det här ämnet är väldigt intressant...

Det här med att gallra bland stona osv leder ju in på det där om man enbart ska försöka avla 'topphästar', för de där ordinära exemplaren kommer ändå, även om man korsar det bästa med det bästa och håller tummarna. Eller ska vi ha en ganska bred avel? (inom rimliga gränser såklart).

Jag har ju betäckt mitt treåriga arabsto med halvblodshingst. Jag var PETIG som fasiken med en hel massa i hingstvalet (därför det blev halvblod och inte arabhingst t ex), men jag räknar ju övht inte med att avkomman kommer bli ett exceptionellt halvblodsexemplar. Dvs avkomman kommer knappast lämna några större avtryck inom halvblodsvärlden eller vad man ska kalla det (eller någon annanstans heller än i mitt hjärta). Visst, chansen att det blir jackpot finns alltid, men det handlar då helt om slump och tur i sådana fall.

Mitt sto kan ju knappast säga tillför halvblodsaveln i stort så himla mycket. Hon är väldigt snygg exteriört (anser även halvblodsfolk) så visst det blir antagligen ett vackert föl. Men hon har inga gångarter att komma med i 'halvblodsögon' (hon är ju inte bedömd, pga diverse motstridiga besked från ASVH ang om hon var visningsberättigad på treårs eller ej, det visade tillslut att hon var det, som hon går och står dvs utan tilläggsregistrering etc, men då var det försent), och eftersom hon bara är tre har hon ju inte visat någon prestation. Och även det man nu kunnat se kan ju ändras, hennes höga ridbarhet t ex kan ju när man sätter lite press på henne senare visa sig vara en illusion etc.

MEN, jag avlar ju för att ge MIG en avkomma. Och det JAG vill ha och det halvblodsaveln i stort vill ha är inte samma sak på alla punkter. Dels vill jag ha en mindre individ än man vill se generellt bland halvblod. Jag vill dessutom ha en nättare typ av avkomma än man generellt vill se. Och lite sådana saker. Jag brukar skämta om att jag vill ha ett torktumlat halvblod :angel:

De krav jag har ställt på hingsten är att den ska ha en typ som är högt bedömd (och att den ska vara högställd och lättare i typen), vara allround samt att den ska ha minst 40 poäng totalt och hög ridbarhet samt ha avkommor i bedömningsmässig ålder och ha ett gott temperament som nedärvs (där går ju åsikterna isär om Akribori dock)

Dvs jag försöker maxa oddsen för att få en avkomma som inte bara jag skulle tycka var bra. Men samtidigt så vet jag ju att MITT avelsmål inte är vad majoriteten vill ha, t ex vill jag som sagt ha mindre och nättare individ. Dessutom är arabblod inte det mest eftertraktade direkt.

Så beroende på hur man ser det så kan man ju se det som att det borde gallras ur och stoet inte blandas in i halvblodsavel, eftersom avkomman högst troligt inte kommer bli ur en hett eftertraktad kombination, helt ointressant för 'toppen' och dessutom inte riktigt i linje med sporthästmålets alla parametrar. Samtidigt så finns det goda odds att det blir precis den typ av avkomma JAG vill ha, och jag har tagit in flera olika utomståendes åsikter i om det är bra eller dumt att betäcka stoet osv.

Självklart skulle jag kunna leta upp en avkomma som är vad jag vill ha, och köpa den. Men om jag nu vill göra en egen?

Det är ju där det alltid och osvikligen blir knepigt. Man ska inte avla av sentimentala skäl, men det finns ju avel för eget bruk som inte är sentimentalt, med ston som inte är dåliga etc, men där själva målet med avkomman inte är detsamma som 'de stora' vill se? Hur ska gallringen tillämpas där?
 
Sv: Gallra bland stona

Alex-jag tror inte att du ska ta åt dig allt för mycket när man diskuterar "sentimentala" stoägare som bara vill ha en avkomma efter sin häst. Du verkar ju vara hysteriskt noga, och arab+halvblod har ju visat sig vara en bra kombination i vissa fall. Jag red en sån komb. utomlands, den gick svår hopp, svår fält och msv dressyr-så visst kan kombinationen funka:) Dessutom behöver alla inte avla fram hästar för svår klass, men ambitionen bör nog ligga högre än skogsmullenivå iaf, håller du inte med? Visst bör man väl ha i åtanke att avkomman ska kunna prestera ngt på banan, vara korrekt och trevligt och dessutom renrasig?
Samtidigt får man inte glömma att det i många fall är matchningen av hästarna som styr hur långt de går, inte allt ligger i stammen även om det underlättar om den är vettig!

Men jag tycker ändå att vissa ston borde gallras ut, först och främst för stoägarens/hästens skull. Min uppfattning är att många som betäcker ex. ett korsningssto, travarsto eller liknande med godk. halvblodshingst tror att avkomman ska bli en kopia av pappan, eller oxå skriver de att de ska behålla avkomman själv (vilket de säkert oxå tänker men i många fall blir det ju inte så).Dessa ston tillför ju nästan aldrig något till aveln, dessutom blir de ganska svårsålda, vilket kan vålla problem längre fram.

Visst, undantag finns alltid, visa mig en travare som går msv med bra resultat så håller jag med om att den kanske kan tillföra aveln ngt, men oftast inte. Och i dessa fall tycker jag att hingsthållaren har ett ansvar att iaf informera om att ex. kombinationen travare- halvblod blir betydligt svårare att sälja än renrasigt halvblod, trots att den är minst lika dyr i tillverkningskostnad.

Ett sätt att hjälpa oss hobbyavlare att använda rätt ston är som andra skrivit om tidigare, en bra avelsrådgivning som klart och tydligt kan ge besked om det överhuvudtaget är lämpligt att betäcka stoet eller ej. Tror att många skulle tänka till både en och två gånger innan de betäcker ett sto som man fått besked om skulle vara olämpligt att betäcka. Eller också kanske man kan få tips om alternativ hingst, kanske korsningen travare-arab är lämpligare än travare-halvblod? Vad vet jag...
 
Sv: Gallra bland stona

clownen skrev:
Om man som hingsthållare vill föra den svenska sporthästaveln framåt och investerar i en för ändamålet fin hingst då kan man väl även få önska att även stoägarna höjde kvaliten på sin ston också ?

Hingsthållaren kan aldrig bestämma vilket stomatreal som ska ingå i den svenska aveln utan jag menar att det är vi stoägare som ska stå för den biten...och som stoägare så tror jag att vi måste vara oerhört självkritiska när vi bedömmer våra ston och deras avkommor...
Helen

Jag ringde en hingsthållare som hade flera hingstar som jag tyckte var intressanta till mitt sto. H*n bad mig maila ett kort och info om stoet så skulle h*n höra av sig och vi skulle diskutera vilken hingst som kunde passa bäst. De skulle också skicka material om de aktuella hingstarna. H*n har varken skickat material eller hört av sig hittills - antingen så ansåg de att ingen av hingstarna passade till mitt sto (AB-prem, diplom 42 p, ELIT mor och mormor) eller så bryr de sig faktiskt inte så mycket om vilka ston de får till sina hingstar.
 
Sv: Gallra bland stona

Ja då försår jag att du blev irriterad. Betäckte du henne med en annan hingst sedan då ?

Helen
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 185
Senast: Cilva
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 372
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 125
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp