Galopp ända in i hörnet?

Gnapp

Trådstartare
Jag tränar enkla dressyrprogram med min häst: LC:1 och LB:1. Problemet jag har är galoppen snett igenom - hästen vill gärna bryta av till trav alldeles för långt innan vi kommer till hörnet (och framför allt är det han som bryter av, inte jag). Finns det bra tips på hur jag ska visa honom vad jag vill att han ska göra?

Fatta galopp igen hinner jag inte förrän vi är inne i den skarpa svängen i hörnet och då känns det svårt att få rätt (eller fel eller hur man vill se det) galopp igen. Fortsätta rida förvänd galopp runt svängen känns svårare än jag vill göra det; vår ridbana är inte jättestor. Vår ridbana har högt staket runt, så han är naturligtvis en klok häst som inte galopperar in i det (eller nåt).

Annars lyssnar han någorlunda, så det känns som att det stora problemet inte är att han är olydig egentligen, utan att han tänker själv just där, och jag behöver ett sätt att visa vad han egentligen borde göra så vi kan arbeta med det istället.
 
Men man ska inte rida förvänd galopp i LC och LB. :confused:

Det är ofta svårt för hästen att utföra en förvänd galopp med tvära svägar (genom hörn o dyl) så därför kan det vara en början att rida i en galopp på medellinjen och göra mjuka bågar, kanske runt koner/hinkar :idea:, och sedan låta bågarna gå längre och längre från konerna/hinkarna och närmare väggen.

Efter en del träning så borde man ha fått till en stark och bärig förvändgalopp, med hög svårighetsgrad.

mvh Jessica
 
För att behålla galoppen hela diagonalen är det väldigt viktigt att du behåller ställningen hela vägen.

I LB:1 skall du rida arbetsgalopp, mellangalopp och arbetsgalopp för att göra en snygg övergång där diagonalen möter fyrkantspåret. Övergången är (minst) lika viktig som galoppen i sig.

Studera programmen noga så du kan vägarna ordentligt, sitter det, får du lättare för att koncentrera dig på själva ridningen och då får du säkert övergången att fungera bättre.
 
Nej, precis - jag är inte ute efter förvänd galopp. Men om jag rider i höger galopp in i hörnet vill jag bryta av till trav vid bokstaven, och fortsätta i trav i vänstervarv. När hästen min bryter av till trav tidigare än jag vill, så hinner han in i hörnet innan jag hinner fatta galopp igen (dvs påpeka för honom att jag ville fortsätta galoppera) och då blir det förvänd galopp om jag ska fatta höger galopp igen (som ju var det vi höll på med). Jag borde förstås vara snabbare också, men det är sånt som kommer med tiden, hoppas jag. ;)
 
Vägarna kan jag. Övergångarna har jag också problem med, men där har jag lättare att räkna ut själv hur jag ska jobba vidare, eftersom det är mindre bundet till specifika platser. Ökar han inte på rätt ställe så kan jag be honom igen; samlar han sig inte så kan jag göra ett nytt försök, och jag kan jobba med övergångar oavsett var vi är för att få en häst som lyssnar mer (framför allt) framåt.

Men att faktiskt försöka samla ihop honom ordentligt i god tid före hörnet (istället för att jobba på att få honom att öka alldeles för länge) är nog ett bra sätt att tänka, och samma sak med tipset om ställningen. Tack!
 
Eftersom du vet att han tänker bryta av så var lite "före" honom och driv, driv, driv. Peta till lite med spöt om du har ett. Är du tillräckligt kvick hinner det inte bli mer än högst ett travsteg!
Rid ända fram till bokstaven i huvudet och håll honom framför skänkeln hela vägen. Driv i lite även när du gör avbrottet till trav för att han inte ska tappa sig och bli lång.

Beröm massor när han gör rätt! :)

Lycka till!

M.
 
Jag skulle nog testa hur det fungerar att rida halvt igenom, fortsätta på spåret i förvänd galopp och göra avbrottet före hörnet. Om det funkade skulle jag försöka rida samma väg men med antydan till ökning och så småningom försöka göra upptagningen så nära väggen som möjligt utan att få avbrott.

När detta fungerade skulle jag träna snett igenom utan ökning, sedan försöka lägga in lite ökning före meddellinjen och så hålla den allt längre. Men även då skulle jag lägga in halvt igenom och kanske volt tillbaka för att ta bort tendensan att bryta av före/vid väggen.

En liten fundering: Tar du för mycket i innertygeln (blivande ytter) för att hindra hästen att gena? I så fall är det kanske du och inte hästen som gör avbrottet.
 
När du övar så prova att göra en volt på diagonalen åt höger, när du rider höger galopp och vänster i vänster galopp. När volten fungerar utan att hästen bryter av, fortsätter du på diagonalen och bara tänker volt, så att du har ställning och vikthjälper kvar i rätt galopp. Om det behövs kan du göra flera volter längs diagonalen, men ju längre ner desto mindre, och svårare, blir de ju.
Lycka till :D
 
För att behålla galoppen hela diagonalen är det väldigt viktigt att du behåller ställningen hela vägen.

Hästen ska väl ändå vara rak på rakt spår...
 
Självklart ska den det, men i utbildningssyfte kan det vara värt att göra lite fel för att befästa att man inte byter eller bryter av för tidigt. Utbildningen kan vara av både häst och ryttare, det är inte säkert alls att det är hästen som gör fel i det här läget, utan kanske ryttaren som omedvetet sitter om eller håller i lite för mycket.
Vägen till raka vägar är inte alltid spikrak :smirk:
 
Det kan nog vara jag som gör saker jag inte borde - jag vet att jag inte alltid har nog koll på vad jag säger till hästen, även om jag jobbar på det. Men jag ska ta med mig de tips jag fått här, och jobba vidare. Tack alla så här långt!

(Första riktiga dressyrtävlingen på lördag. Jag räknar inte med några poäng att tala om, men som träning verkar det skoj. Och jag går efter teorin att på sin hemmaklubb får man komma dit och göra bort sig.)
 
Jag har haft samma problem som dig. Min häst visste att han snart skulle bryta av till trav och han bröt därför av för tidigt. Min tränare sa då till mig att inte bryta av till trav i hörnet utan bara samla upp galoppen och fortsätta genom hörnet i förvänd galopp och sedan bryta av efter hörnet. Jag gjorde det några gånger och det fungerade jag fick en perfekt mellangalopp och sedan samlade jag upp innan hörnet och fortsatte igenom hörnet. Efter det kunde jag sedan rida likadant men bryta av till trav vid bokstaven. Nu kunde ju min häst redan förvänd galopp men om din häst inte har tränat det tidigare så är det kanske inte ett särskillt bra förslag. Lycka till iaf
 
Ja självklart är det en sak hur man gör på träning och vid inlärning, men som det skrevs så var det som om att man ALLTID skulle ha hästen ställd och att det var självklart.
 
Sorry! Är nog lite dålig på att skriva allt jag tänker o då är det ju lätt att missuppfatta :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 187
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp