Galopptempo? *film*

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare avemaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 435
Sv: Galopptempo? *film*

apocalypsen skrev:
"Älgtrav" råkar vi alla utför, det är ett sätt för hästen att hantera obalans.
När hästen gör så är det viktigt att du rider in ordentligt i övergången. Sitt ner, korta upp galoppen så mycket det bara går och när du har det under lugn, fin kontroll och god balans, tala om med ditt säte att nu vill du rida i trav istället, tänk hela tiden lugn och broms med din kropp så att det inte blir galopp-övergång- trav- rusa. Då får du en lugnare övergång och slipper älgtraven.

Precis som det ska vara - grattis!
Huvudet faller på plats när han hittar balans och rytm. Det brukar vara det sista jag oroar mig för. Det är mycket viktigare att man rider sin häst bakifrån, bakbenen ska trampa och ryggen ska upp. Då kommer huvudet automatiskt.

Bara om du känner att du vill ha en och om den hjälper dig.
Personligen hjälper inte maringals mig ett smack så jag tar bort dem.
Även om man vill prova så ska man efterstäva att pryttlarna passar, annars är de bara ytterligare en attiralj som hästen bär runt på och som den kan störa sig på.

Den gubben går inte hem. Jag rider ibland nersutten dressyr i min hoppsadel. Går alldeles utmärkt och jag reser mig inte mer ur sadeln för det:p
Lite självkontroll kanske:angel: :D
Men de flesta hästar blir glada av hoppning, därför är det extra viktigt att man är petnoggrann med dressyren och inte använder hoppningen som en ursäkt till slarv.

Nu har jag moralpredikat färdigt för dagen *hänger pet-tantsmössan på kroken*

Jo man behöver ju det men det är ju så svååååårt. Han vill inte korta sig så mycket. Men man får trääääna :idea:

Jo precis det gör ju det. Bara det att när han stod på ridskolan innan så var det ju mest huvudet som gällde. såga ner och inte ben så när jag fick honom fick man typ inte nudda honom i sidorna.. men det blir bättre :)

Jag brukar inte vara så mycket för martigalar och sånt men det var extra pris och den var snygg :D hehe men jag använder den inte nå nu så. hehe

Haha jodå.. det brukar jag också kunna göra *ingen höjdare*
Men som sagt hoppsadel + korta läder + jag som lätt blir framåtlutad så blir det lätt så :D

moonlightgarden skrev:
Jasså, då kan jag informera dig om att dom första tre månaderna la jag ner en timme på henne innan jag ens fick in henne i boxen. Den du :p

Tålamod är något som krävs med hästar, använder man det å visar att man är envisare å att man aldrig ger sig å att det bara blir jobbigt av att inte göra något på en gång så vinner man dom över flesta problemen.

Jo jag veeet.. hehe. jag har mer tålamod när jag sitter på hästen tyvärr. kan jag stå läänge och vänta tills hästen går dit jag vill.

Men jag får gå till konsum och köpa lite extra tålamod tror jag :devil:

Du får göra det å så fort det tryter så kan du tänka på hur många timmar jag lagt ner :)

moonlightgarden skrev:
Du får göra det å så fort det tryter så kan du tänka på hur många timmar jag lagt ner :)

Haha ja jag får göra det.. kan nog behövas :angel:

Jo det kan det, annars så får du komma hit på lektioner :p

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 703
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 055
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 598
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på... 2
Svar
39
· Visningar
3 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka