J
jamjam
Sv: Galopptempo? *film*
det ser helt ok ut
det ser helt ok ut
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
apocalypsen skrev:"Älgtrav" råkar vi alla utför, det är ett sätt för hästen att hantera obalans.
När hästen gör så är det viktigt att du rider in ordentligt i övergången. Sitt ner, korta upp galoppen så mycket det bara går och när du har det under lugn, fin kontroll och god balans, tala om med ditt säte att nu vill du rida i trav istället, tänk hela tiden lugn och broms med din kropp så att det inte blir galopp-övergång- trav- rusa. Då får du en lugnare övergång och slipper älgtraven.
Precis som det ska vara - grattis!
Huvudet faller på plats när han hittar balans och rytm. Det brukar vara det sista jag oroar mig för. Det är mycket viktigare att man rider sin häst bakifrån, bakbenen ska trampa och ryggen ska upp. Då kommer huvudet automatiskt.
Bara om du känner att du vill ha en och om den hjälper dig.
Personligen hjälper inte maringals mig ett smack så jag tar bort dem.
Även om man vill prova så ska man efterstäva att pryttlarna passar, annars är de bara ytterligare en attiralj som hästen bär runt på och som den kan störa sig på.
Den gubben går inte hem. Jag rider ibland nersutten dressyr i min hoppsadel. Går alldeles utmärkt och jag reser mig inte mer ur sadeln för det![]()
Lite självkontroll kanske![]()
![]()
Men de flesta hästar blir glada av hoppning, därför är det extra viktigt att man är petnoggrann med dressyren och inte använder hoppningen som en ursäkt till slarv.
Nu har jag moralpredikat färdigt för dagen *hänger pet-tantsmössan på kroken*
moonlightgarden skrev:Jasså, då kan jag informera dig om att dom första tre månaderna la jag ner en timme på henne innan jag ens fick in henne i boxen. Den du
Tålamod är något som krävs med hästar, använder man det å visar att man är envisare å att man aldrig ger sig å att det bara blir jobbigt av att inte göra något på en gång så vinner man dom över flesta problemen.
moonlightgarden skrev:Du får göra det å så fort det tryter så kan du tänka på hur många timmar jag lagt ner![]()
moonlightgarden skrev:Jo det kan det, annars så får du komma hit på lektioner![]()