Gammal häst och hö.

kopparberg

Trådstartare
Jag har på flera ställen hört att äldre hästar inte kan tillgodogöra sig sitt hö lika bra som yngre.

Jag har en nu 21-årig häst, i fint hull (för närvarande överhull...).
Överhullet beror på att han vilat ett par veckor, men nu ska han sättas igång för fullt igen.
Och då ska jag ju höja fodermängden lite.

Jag har analyserat hö, som det går att räkna fram mkt bra foderstat med.
Men törs jag bara höja höet? Kan han tillgodogöra sig mer hö?
Eller bör han fortsätta att bara få sina 12 kg hö/dag, och jag ger honom tex lucern i stället för att höja hömängden?
Dessutom står han på halm, som han äter en del av.

Ngn som har erfarenhet av det och kan ge råd?
Jag vill inte "vänta och se" om han faller ur, det är ju SVÅRT att få upp hull på gammelpållar!
 
Det enda jag hört är att hästar som är gamla och har dåliga tänder kan ha lite svårt att tillgodogöra sig höt. Om du kollat tänderna och de är ok tror jag inte att det ska vara någon fara! Det som kan vara lite problematiskt är havren som man ev måste byta till kross om det kommer ut mycket hela havrekorn ur rumpan! :D
 
12 kg är ganska mkt, min häst (22år) skulle nog aldrig klara att äta så mkt! Jag ger lite lusern i tillägg. Det är ju främst proteinet som dom har svårt att tillgodogöra sig, så därför ger jag lusern.
 
Hans tänder var enligt tandis väldigt bra!
Och det kommer inte ut mer havre i dyngan än förut, för jag brukar kolla det då och då.

Då oroar jag mig förhoppningsvis i onödan! :)
 
"Vänta och se" är ngt som inte ligger för mig.
Så min variant är då att hästen får fortsätta ligga på lite överhull, att jag fodrar på lite extra för att vara säker.
Känns bättre i så fall att då se att hästen börjar gå från överhull till normalhull. För då känns det som om jag har mer tid på mig att "åtgärda".
Håller jag honom i normalhull så blir det ju underhull fortare än om han är i överhull liksom.

Just överhullet anser jag inget problem för just den hästen, för han tävlar inte längre, och har dessutom rejäla ben, som klarar att bära upp rätt mkt vikt utan att ta skada.
Tex är han i det närmaste helt torr i lederna, och har inga överben.
 
Han käkar glatt upp sina 12 kg mitt matvrak! :D
Och drar i sig ett par kg halm/dygn också!

Håller med om att proteinet är viktigt!
Men just i år har jag bra värden i mitt hö! Annars skulle jag göra som dig, ge lucern.
 
Dels är det väl det där med tänderna, som andra har skrivit.

Sedan läste jag i Plancks bok (Hästens näringsbehov och utfodring) att gamla hästar kan ha svårare att bryta ner foder i någon av tarmarna, och att man därför kunde ge relativt mer av foder som skulle brytas ner i en annan tarm (*dåligt minne*). Eftersom jag hittills inte har listat ut vilket foder som bryts ner i vilken tarm, hoppas jag att min gamling håller hullet tills jag har blivit lite klokare.

Men jag kan återkomma om vilken tarm det var om du vill...
 
[citat
Just överhullet anser jag inget problem för just den hästen, för han tävlar inte längre, och har dessutom rejäla ben, som klarar att bära upp rätt mkt vikt utan att ta skada.
Tex är han i det närmaste helt torr i lederna, och har inga överben.



[/quote]

Då förstår jag inte :confused:.......då är ju allt frid o fröjd ju :D
 
"Gamla hästar (över 20 år) får ofta en försämrad grovtarmsfunktion. De behöver därför en större andel foder som bryts ner i tunntarmen än när de var yngre" (Planck 2003:57)

Men som sagt: jag vet inte vilket foder som bryts ned i grovtarmen. Jag tror att proteiner, fett, mineraler och vitaminer bryts ned i tunntarmen. Det känns emellertid mycket märkligt att klumpa ihop å ena sidan proteiner och fett, med å den andra vitaminer och mineraler. Det är ju helt olika saker! I grovtarmen skulle då eventuellt kolhydrater (stärkelse) brytas ned.

Men som sagt, jag har inte riktigt förstått det där. :confused:
 
Fast om han äter en del halm så borde det ju funka att ersätta det med mer hö. Vet i och för sig inte hur gamla hästar tillgodogör sig just proteiner. Det enda jag hört är att de brukar ha svårare för hö pga tänderna.
 
Men jag är en sådan som alltid varit FÖRUTSEENDE.
Exempel är att jag låter fysioterapeft titta på mina hästar regelbundet, för då märker hon skavankerna innan de blir skador.

Jag sätter i brodden INNAN det är isgata utomhus. Så jag slipper stå och välja en morgon på att låta hästarna stå kvar inne, eller gå som Bambi i hagen.

Jag ringer och bokar hö INNAN det är helt slut. Så jag har några dagar på mig om höleverantören är borta.

Bokar hovis minst en vecka INNAN jag vill att han kommer.
Eftersom jag vet att han kan vara fullbokad.

Så jag är en sådan som helt enkelt "motar Olle i grind" och LIGGER FÖRE i stället för att "vänta och se", och då kanske få ett sämre resultat.
 
Kanske höja nattgivan av hö då?

Fast jag misstänker att halmätandet just nu beror på att han har vilat ett par veckor, att han helt enkelt är uttråkad! För han brukar inte äta SÅ mkt halm! :crazy:
Få se vad som händer nu när han börjar jobbas ordentligt igen.
 
Sådan är jag också... :) Fodrar hellre på lite extra, än ventar för att se om han tänkar bli tunn.. Men jag tror nog inte att det är nån fara med din häst, han verkar må bra! Ge lite extra hö när det blir kallare kanske? Fast det misstänker jag att du redan gör.... ;)
 
Det blir allt mer hö om det blir kallt!
Han är så rund och go´ min gammelpålle! :love:
Han blir liksom tjock runt om, får inte fettvalkar eller mage nedåt.
Så nu ser han ut som ett klot! :D
Fast jag såg honom under ryttare i tisdags, och då såg han faktiskt inte tjock ut alls!

Hur gammal var din häst?
 
Jag har en gammal hbl val på 21 år som har väldigt svårt för att hålla sig i bar hull.
Han äter 12 kg hö/dag, 1 kg Hippo basic, 1 kg lucern pellets, 500g betfor, 1 kg fibergi bas.
Och nu har han börjat gå upp bra i hull och börjar se fin ut.
Hö äter han hur mycket som helst och hade jag lagt in 20 kg så hade han ätit 20 kg! Halm äter han ej. Tyvärr så har jag inte ekonomi att ge honom hur mycket som helst men nu börjar han se bra ut igen så foderstaten är nog bra som den är.

Ge så mycket grovfoder som han äter så brukar de gå upp, helst då oxå iom att ditt hö är bra värden på.
 
det är konstigt en häst på bete kan knapra i sig uppåt 60 kilo om dagen i hö(gräs)
Men skulle jag lägga in 12 kilo på kvällen till min häst skulle det ligga kvar 8 kilo minst på morgonen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 673
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 124
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Jag och en stallkompis ska ha 2 av våra hästar ihop i vinter i en hage med begränsad fodermängd. De andra hästarna går på fri...
2
Svar
20
· Visningar
3 362
Senast: Twihard
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 716
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp