Utfodring i hage för tjock häst.

Twihard

Trådstartare
Hej! Jag och en stallkompis ska ha 2 av våra hästar ihop i vinter i en hage med begränsad fodermängd. De andra hästarna går på fri tillgång men våra klarar inte av detta. (jag har en shettis och hon en stor häst som haft fång), men vi tänkte att våra hästar skulle få hö blandat med halm i slowfeednät ute.

Nu är problemet dock att hagen de ska få inte har bra möjligheter för att hänga upp slowfeednät enligt gårdsägaren. Nu undrar jag om ni har tips på andra alternativ? Hört att man kan ta en soptunna och skära ut ett litet hål i botten där höet rinner ut... Men hur får man tunnan att stå stå stabilt ute? Någon tipsade om en slags foderlåda med ett lock med hål i som man kunde köpa. Men förstår inte vart eller hur hästarna når det på botten av lådan.

Har ni tips på ett bra sätt att få höet att räcka lite längre och drygas ut, så hästarna har något att göra fastän de inte får fri tillgång på hö (däremot fri tillgång på halm)
 
Har du någon bild? :) Vi tänkte först slå ner några stolpar i marken att hänga nät mellan men det gick inte enligt markägaren :)

Mja, inga bilder tror jag men jag har pappas ritning på den ena varianten :D
Höhäck.png
 
Vi har en enklare variant också i stallet, utan tak. Den är typ en låda med en ram för att fästa nät i. Båda varianterna är hyfsat flyttbara :)
 
Jag har den här, har höjt upp den lite nu så endast min stora kan äta uppifrån, medan de små äter ur hålen på sidorna.

36693
 
Jag själv skulle undvika nät om någon av hästarna har skor.

Jag har hört om folk som fodrar hö/halm-blandning i tex badkar ute och så har de lagt en eller två stora stenar över så hästarna får dra en del för att få ut strå.... De säger att det fungerar men jag har inte sett det med egna ögon.
 
Jag har byggt foderlådor av två pallar, 2 pallkragar, en botten av plywood och två bindringar fastskruvade som jag fäster karbinhakar i. Näten kräver en aning modifikation för den här metoden i form av ett långt snöre (jag kör flagglina) som man näste ihop nätet med.
 
Jag ber om ursäkt för att jag inte kommer med något konkret förslag på slowfeedinglösning, men är det helt uteslutet att istället endast ge fritt med halm ute och portionera ut hö i givor ett par gånger per dygn?
Det är (enligt mig) den absolut enklaste lösningen som fungerar på nästan alla hästar, vare sig de står på stall eller på lösdriftshållning.
De allra flesta hästar äter av halmen, men inte lika glatt som av hö/hösilage. Visst finns det undantag i form av individer som helt ratar halmen och vissa som glatt trycker i sig oavbrutet av halmen likaväl som av hö, men majoriteten fungerar det mycket väl för, enligt min erfarenhet.
De hästar och ponnier jag har haft under 20+-års tid, har utan undantag fungerat väl på halm som enda grovfider under långa hagtider (en individ har haft åsikter om vilken sorts halm som är ätbar och hur vältröskad halmen får vara för att hon ska tacka ja till att äta av den)..
Mina hästar får hö två till tre gånger per dygn, men har alltid fri tillgång på grovfoder ute och inne, i form av halm. De är nöjda och glada och står ofta och har kafferep vid halmbalen i hagen, men går sedan därifrån och gör något annat. De håller lagom hull, de individer som har stressätit hö har lugnat ned sig efter en period och äter lugnare även vid höfodringarna. Min plånbok mår bra, även den, eftersom pållarna äter den mängd hö de behöver enligt sin uträknade foderstat och inte mer :).
 
Någon tipsade om en slags foderlåda med ett lock med hål i som man kunde köpa. Men förstår inte vart eller hur hästarna når det på botten av lådan.

Det är en platta med hål som sänks efterhand som volymen grovfoder i lådan minskar.
Jag hade föredragit en sådan lösning jämfört med hängande slowfeeding nät. Det blir onormal ätställning för dem med hängande nät, och sliter på både tänder och nackar.
 
Min första tanke när jag läste ditt inlägg var att ni måste ha en lösning som fungerar utifrån att det är en stor häst och en shettis som ska gå ihop.
Ni måste alltså ha en lösning där den stora hästen kan äta sina kilo hö utan att shettisen kommer och av det och äter för mycket.
För även om den stora hästen har haft fång och bör hållas i lagom hull så ska den ju hur som helst ha bra mycket mer hö per dag än vad en shettis ska ha.

Min shettis går med mina stora hästar. Hon har PPID och bör absolut inte bli överviktig för då får hon fång direkt. Vi har löst det så att vi har en hög foderlåda med tak över. I den har vi antingen rundbal med nät med extra små maskor (2x2 cm) eller så fodrar vi med hö tre gånger per dag i den åt de stora hästarna. Shettisen når inte ner i lådan och får inget hö utan hon äter av det spill som blir från de stora. Det håller hon sig fin i hull på och får inte i sig så mycket åt gången utan hon kan småäta under hela dygnet.
Är det väldigt kallt -20 eller kallare under flera dagar så ger vi henne en tuss extra hö på backen.

Här är en bild, dock har vi gjort sidorna högre för något år sedan än vad dom är på den bilden så hon inte ska stå så och hänga över kanten så hon nästan stryps 😅🙈
 

Bifogade filer

  • 66FAD92D-C620-4DE9-85F1-7DCD86CA4CB7.jpeg
    66FAD92D-C620-4DE9-85F1-7DCD86CA4CB7.jpeg
    107 KB · Visningar: 61
@Kristall10 fast de ska ha fri tillgång till halm och bara en högiva som räcker lite längre i hagen som jag tolkar det. Så det blir inte lika viktigt att "skilja behoven".
Så kan det säkert vara. Det framgår ju inte hur stora mängder hö det handlar om utan det står bara att de tänkt ha slowfeedingnät med hö blandat med halm i.
 
Så kan det säkert vara. Det framgår ju inte hur stora mängder hö det handlar om utan det står bara att de tänkt ha slowfeedingnät med hö blandat med halm i.


Jag tolkade det som att de utöver detta har fri tillgång till halm, (sista stycket) dvs bara lite halm i nätet för att ytterligare länga hötiden. Men TS får förklara :D
 
Jag ber om ursäkt för att jag inte kommer med något konkret förslag på slowfeedinglösning, men är det helt uteslutet att istället endast ge fritt med halm ute och portionera ut hö i givor ett par gånger per dygn?
Det är (enligt mig) den absolut enklaste lösningen som fungerar på nästan alla hästar, vare sig de står på stall eller på lösdriftshållning.
De allra flesta hästar äter av halmen, men inte lika glatt som av hö/hösilage. Visst finns det undantag i form av individer som helt ratar halmen och vissa som glatt trycker i sig oavbrutet av halmen likaväl som av hö, men majoriteten fungerar det mycket väl för, enligt min erfarenhet.
De hästar och ponnier jag har haft under 20+-års tid, har utan undantag fungerat väl på halm som enda grovfider under långa hagtider (en individ har haft åsikter om vilken sorts halm som är ätbar och hur vältröskad halmen får vara för att hon ska tacka ja till att äta av den)..
Mina hästar får hö två till tre gånger per dygn, men har alltid fri tillgång på grovfoder ute och inne, i form av halm. De är nöjda och glada och står ofta och har kafferep vid halmbalen i hagen, men går sedan därifrån och gör något annat. De håller lagom hull, de individer som har stressätit hö har lugnat ned sig efter en period och äter lugnare även vid höfodringarna. Min plånbok mår bra, även den, eftersom pållarna äter den mängd hö de behöver enligt sin uträknade foderstat och inte mer :).

Jag hade velat det men det finns ingen som lunchfodrar. Bara morgon och kväll så då är fri tillgång det de har och då jag vill att frukosten räcker längre vill jag sänka deras ättid så de tar längre tid för frukosten att ta slut.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Senast: CFrisk
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 688
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp