Går det ens att bli frisk?

Är det någon som har påstått att du skulle ha autism?
Ja. Eller åtminstone att jag skulle vara autistisk. Men hur jag än vänder och vrider på det och läser om alla nyanser av det och andras erfarenheter, så får jag det inte att stämma på mig. De eventuella fragment av igenkänning som finns har andra möjliga förklaringar, men dessa bygger man inte en autismdiagnos på.

Tidningsklippet ovan är däremot något jag verkligen känner igen mig i, framförallt frasen "har attityden att ingenting är omöjligt". Det där har jag levt efter hela livet. Det har varit mitt signum.
 
Det går inte utan hjälp.

@Grazing är ute och cyklar. Man röntgar inte utmattade för att ställa diagnos. Inte medicinerar man utmattning heller.

Du är elak.

Nej, det är sant att olika radiologiska utredningsmetoder inte är rutin vid utredning av förmodad utmattning.

Men visst är det vanligt att människor som diagnosticerats med utmattningsdepression medicineras.
Där är det du som är kategorisk och möjligen ute och cyklar.
Om man tittar på 1177.se, som väl får anses vara tillförlitligt, så står det ju under "behandling" att läkemedelsbehandling är en vanlig del.

Och även om du inte håller med @Grazing så behöver du inte vara så otrevlig och dömande i dina svar.
Grazing har i den här tråden skrivit flera nyanserade inlägg som beskrivit komplexiteten i psykisk sjukdom. Väldigt bra.
Men du väljer att dumförklara och behandla henne nedlåtande eftersom du inte känner igen dig i den beskrivning som ges.
En beskrivning som är nyanserad och klok.
Det är synd.
 
Angående CT-skalle vid utmattning så är det inte ovanligt att det sker i samband med att remiss skrivs för minnesutredning. Dåligt minne är vanligt vid utmattning men också ett tecken på demens, och vid en omfattande demensutredning behöver man en CT-skalle. Vi får många remisser för minnesutredningar gällande utbrända/utmattade patienter.
Okej, men då får man väl anta att det finns annat som tyder på demens? För jag har aldrig hört att man regelbundet gör minnesutredningar på utmattade patienter.
 
Tidningsklippet ovan är däremot något jag verkligen känner igen mig i, framförallt frasen "har attityden att ingenting är omöjligt". Det där har jag levt efter hela livet. Det har varit mitt signum.

Känner du igen dig i beskrivningen "ingenting är omöjligt"?

Det är inte en bild som du visar upp här.
På bukefalos visar du upp en attityd om att allt är omöjligt och ingenting fungerar.
 
Du är elak.

Nej, det är sant att olika radiologiska utredningsmetoder inte är rutin vid utredning av förmodad utmattning.

Men visst är det vanligt att människor som diagnosticerats med utmattningsdepression medicineras.
Där är det du som är kategorisk och möjligen ute och cyklar.
Om man tittar på 1177.se, som väl får anses vara tillförlitligt, så står det ju under "behandling" att läkemedelsbehandling är en vanlig del.

Och även om du inte håller med @Grazing så behöver du inte vara så otrevlig och dömande i dina svar.
Grazing har i den här tråden skrivit flera nyanserade inlägg som beskrivit komplexiteten i psykisk sjukdom. Väldigt bra.
Men du väljer att dumförklara och behandla henne nedlåtande eftersom du inte känner igen dig i den beskrivning som ges.
En beskrivning som är nyanserad och klok.
Det är synd.
Även jag går på medicin. För depressionen. Inte utmattningen.
 
Okej, men då får man väl anta att det finns annat som tyder på demens? För jag har aldrig hört att man regelbundet gör minnesutredningar på utmattade patienter.
Det beror säkert på åldern på den drabbade.
Om det är en 25-åring är nog inte demens en rimlig alternativ diagnos; om det är en 55-åring eller en 50-åring kan det antagligen vara av intresse att ta reda på om det är tidig demens.
 
Okej, men då får man väl anta att det finns annat som tyder på demens? För jag har aldrig hört att man regelbundet gör minnesutredningar på utmattade patienter.
Kognitiva tester som görs hos t.ex primärvården. Men är man utbränd så kan de ge lika dåligt resultat som för någon som är dement. Nedstämdhet, dåligt minne och problem med kognitionen är alla symtom för demens - och utmattning.
 
Även jag går på medicin. För depressionen. Inte utmattningen.

Du tycker inte att utmattning och depression hänger ihop?
Men nej, det verkar ju inte som om någon behandling som ges idag, är särskilt effektiv vid utmattningssyndrom eller utmattningsdepression.
Varken psykoterapi eller fysioterapi eller läkemedelsterapi verkar ju fungera speciellt effektivt.
 
Känner du igen dig i beskrivningen "ingenting är omöjligt"?

Det är inte en bild som du visar upp här.
På bukefalos visar du upp en attityd om att allt är omöjligt och ingenting fungerar.
YES, I DO!!!

Hur tror du jag blev frisk från min panikångest som jag hade i 27 år? Hur tror du jag lyckades komma ur min sjukskrivning som varade i över tio år och min psykiater ville förtidspensionera mig för att jag var ett hopplöst fall? Hur tror du att jag på bara några år gått från socialbidragstagare till husägare? Hur tror du att jag lyckades få ett bra jobb trots avsaknad av utbildning och kontakter och med en bakgrund som långtidssjukskriven?

Det där är saker som verkat omöjliga men jag har inte gett upp och jag har nått mina mål.

Men det är ju nu jag betalar priset. Som rätt svårt sjuk i depression så ser jag det mesta i svart och har tappat hoppet om framtiden.

Du tycker inte att utmattning och depression hänger ihop?
Men nej, det verkar ju inte som om någon behandling som ges idag, är särskilt effektiv vid utmattningssyndrom eller utmattningsdepression.
Varken psykoterapi eller fysioterapi eller läkemedelsterapi verkar ju fungera speciellt effektivt.
Det hänger ofta ihop men definitivt inte alltid.

Min kompis fick bra rehab, men det är långt ifrån alla som får det.
 
YES, I DO!!!

Hur tror du jag blev frisk från min panikångest som jag hade i 27 år? Hur tror du jag lyckades komma ur min sjukskrivning som varade i över tio år och min psykiater ville förtidspensionera mig för att jag var ett hopplöst fall? Hur tror du att jag på bara några år gått från socialbidragstagare till husägare? Hur tror du att jag lyckades få ett bra jobb trots avsaknad av utbildning och kontakter och med en bakgrund som långtidssjukskriven?

Det där är saker som verkat omöjliga men jag har inte gett upp och jag har nått mina mål.

Men det är ju nu jag betalar priset. Som rätt svårt sjuk i depression så ser jag det mesta i svart och har tappat hoppet om framtiden.


Det hänger ofta ihop men definitivt inte alltid.

Min kompis fick bra rehab, men det är långt ifrån alla som får det.

Men om ingenting är omöjligt, så förstår jag verkligen inte din attityd kring att fungera bättre.
Där inget duger, inget fungerar, inget går och inget är tillräckligt bra.
 
Du tycker inte att utmattning och depression hänger ihop?
Men nej, det verkar ju inte som om någon behandling som ges idag, är särskilt effektiv vid utmattningssyndrom eller utmattningsdepression.
Varken psykoterapi eller fysioterapi eller läkemedelsterapi verkar ju fungera speciellt effektivt.
Hittills har sjukvården varit väldigt tydlig med att man inte medicinerar utmattning utan möjligen medicinerar man en eventuell depression. Man kan ha både depression och utmattning samtidigt men båda kan även uppträda var för sig. Jag förstår inte varför du envisas med att trycka på om detta.
 
Hittills har sjukvården varit väldigt tydlig med att man inte medicinerar utmattning utan möjligen medicinerar man en eventuell depression. Man kan ha både depression och utmattning samtidigt men båda kan även uppträda var för sig. Jag förstår inte varför du envisas med att trycka på om detta.

"envisas" och "trycka på"?
och vad syftar du på med "sjukvården"? Syftar du på enskilda yrkespersoner eller syftar du på officiella behandlingsrekommendationer?
 
Livet känns rätt meningslöst om man inte kan förverkliga drömmar.

Kan man få nya drömmar då om man får ändrade förutsättningar?

När jag var 15 år fick jag en allvarlig nackskada. Det var rätt mycket som iom det fick skrotas. Och en hel del som jag idag inte heller kan göra pga det. Och jag måste också vara försiktig med att pressa för hårt iom att jag likt du är lite för istadig och för dålig på att lyssna på min kropp.

Har jag ett bra liv? Ja!
Har jag förverkligat en massa andra drömmar? Ja!
Är jag nöjd och ser fram emot fler mål? Ja!

Så även om du måste revidera några mål eller skjuta dem på framtiden behöver du inte bli utan uppnådda mål och drömmar.
Du har som du skriver presterat väldigt väl under några få år som köpt ditt hus tex. Nu kanske du får ha enklare delmål eller helt enkelt drömma mindre ett tag.
 
"envisas" och "trycka på"?
och vad syftar du på med "sjukvården"? Syftar du på enskilda yrkespersoner eller syftar du på officiella behandlingsrekommendationer?
Till exempel detta menar jag med sjukvården "Det finns inga belägg för att man kan behandla själva utmattningssyndromet med medicin."
https://www.vgregion.se/ov/ism/stress--rad-och-behandling/utmattningssyndrom/rad-och-behandling/

Att du upprepade gånger och i en mästrande ton säger samma sak till en person som uppenbarligen mår väldigt dåligt och har startat en tråd om sitt mående eftersom hen inte ser en utväg.
 
Men om ingenting är omöjligt, så förstår jag verkligen inte din attityd kring att fungera bättre.
Där inget duger, inget fungerar, inget går och inget är tillräckligt bra.
Det är ju verkligen flera mils skillnad på att ha en svår depression och att inte ha det. När du förstår detta så kommer du också förstå min attityd.

Kan man få nya drömmar då om man får ändrade förutsättningar?

När jag var 15 år fick jag en allvarlig nackskada. Det var rätt mycket som iom det fick skrotas. Och en hel del som jag idag inte heller kan göra pga det. Och jag måste också vara försiktig med att pressa för hårt iom att jag likt du är lite för istadig och för dålig på att lyssna på min kropp.

Har jag ett bra liv? Ja!
Har jag förverkligat en massa andra drömmar? Ja!
Är jag nöjd och ser fram emot fler mål? Ja!

Så även om du måste revidera några mål eller skjuta dem på framtiden behöver du inte bli utan uppnådda mål och drömmar.
Du har som du skriver presterat väldigt väl under några få år som köpt ditt hus tex. Nu kanske du får ha enklare delmål eller helt enkelt drömma mindre ett tag.
Jag vet inte riktigt. Det är förvisso fortfarande massor jag skulle vilja göra men som det inte längre är någon mening med. Det är inte värt att kämpa för dessa längre. Precis exakt allt faller med avsaknaden av en familj. Jag har ingen glädje av något i ensamhet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 071
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 986
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 907
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp