Går det ens att bli frisk?

För mig är det ju en milsvid skillnad i om jag är född "fel", d.v.s. att det inte går att ändra på hur jag fungerar, eller om det helt enkelt är så att jag lärt mig fel p.g.a. de erfarenheter jag haft. I det fallet är överlevdnadsmekanismerna jag skaffat mig inte längre användbara och stjälper mig i min nuvarande situation. Då får jag lära om.

Jag känner bara hopplöshet och rädsla inför sånt som inte går att ändra på. Det blir rent av en panikreaktion och jag låser mig.

Och psykologens åsikt om att jag var rigid, baserade han på att jag inte kunde tänka mig att bo i lägenhet. Att jag däremot kan tänka mig en annan boendeform, t.ex. kollektiv, hyrt hus, husvagn/pyttehus/tiny house, gör tydligen ingen skillnad. Sen råkar jag ha den bästa boendeformen jag kan ha (eget hus som jag kämpat för att få) så det byter jag inte bort särskilt lättvindigt. Huset är det bästa jag har faktiskt. Den är min trygghet.

Förmodligen ställer jag rätt höga krav på en terapeut. Jag har ju noterat att i mina vardagsrelationer, så är det vissa människor som kan säga saker till mig som andra inte skulle kunna göra. I det ena fallet skulle jag köpa vad som sägs, i det andra fallet skulle jag troligen tjura ihop eller bli rädd. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför det är så här, men en teori är att de som kan leverera obehaglig information utan att jag spårar ur, uppfattas som trygga, vänliga och ärliga i sitt sätt att bemöta mig.

Rädsla är en känsla som styr mig väldigt mycket och det är nog det som ställer till det mest för mig.

Oavsett om dina automatiska reaktioner beror på medfödda eller förvärvade egenskaper så går det att ändra sitt sätt att tänka.

Titta bara på personer med Aspergers syndrom. Många kan öva upp förmågor så att de fungerar väldigt väl i "normala" sociala sammanhang. Det är tufft för dem, men det går.

Jo, jag vet att du skrivit att terapeuten baserat sin bedömning om din rigiditet på det där med bostad.
Men jag skriver att du uttrycker dig på ett sätt här på bukefalos som för att det är förståeligt att den tolkningen kommer.
Det innebär alltså att du i flera olika sammanhang beter dig på ett väldigt låst sätt.
 
Jag blev röntgad under min utredning. Så uppenbart så kan man bli det och jag var då inte med i ett forskningsprojekt.

Prata med en läkare om det istället, sen finns det en hel del att läsa om det på nätet överlag. Erfarenheterna och lösningarna på utmattning är inte likadan för alla. Folk läker på olika sätt och en del verkar bli hjälpta av medicin och vila och förändrade levnadsvanor medans andra behöver annat.


Låter mer som att du behöver en arbetsterapeut än en psykolog. Dom hjälper ju till med att skapa nya rutiner och leta efter det som i vardagen tar energi och som gör återhämtningen svårare.


Varför är du så stensäker på just den diagnosen? Jag har liknande problem som du har och jag har inte fått någon sådan diagnos. Mitt ursprungsproblem är autismen som orsakar mycket av allt annat jag har. Men klart att ha diagnoser som går att ”bota” är bättre att ha men tyvärr kan man ju inte välja sin diagnos utan det görs ju genom vården och utredningar och grejer.
Du låter okunnig. Jag är det inte. Vi utbildar folk om utmattning på mitt jobb och jag har utöver detta läst en del om ämnet. Dessutom har jag både träffat och pratat med åtskilliga som drabbats.

Hur bra är du själv på att hantera medmänniskor som mår dåligt? Orkar du med dem?

Det kan ju verka som om en människa som mår dåligt behöver vara ifred när den agerar som du gör. Det kan vara därför folk "drar" - av hänsyn.
Är det att ta hänsyn att inte ö.h.t. kommunicera med den det berör? Jag har inga problem med folk kanske inte orkar med mig just då, men har jävligt stora problem med när folk inte kommunicerar med mig.

Oavsett om dina automatiska reaktioner beror på medfödda eller förvärvade egenskaper så går det att ändra sitt sätt att tänka.

Titta bara på personer med Aspergers syndrom. Många kan öva upp förmågor så att de fungerar väldigt väl i "normala" sociala sammanhang. Det är tufft för dem, men det går.

Jo, jag vet att du skrivit att terapeuten baserat sin bedömning om din rigiditet på det där med bostad.
Men jag skriver att du uttrycker dig på ett sätt här på bukefalos som för att det är förståeligt att den tolkningen kommer.
Det innebär alltså att du i flera olika sammanhang beter dig på ett väldigt låst sätt.
Mitt största problem är rädsla och ångest. Ingen verkar fatta hur det påverkar mig. Jag blir låst av det.

Sociala sammanhang är inget problem för mig så länge det inte innebär att jag tycker om den andre.
 
Du låter okunnig. Jag är det inte. Vi utbildar folk om utmattning på mitt jobb och jag har utöver detta läst en del om ämnet. Dessutom har jag både träffat och pratat med åtskilliga som drabbats.
Nej jag är inte okunnig, jag är bara väldigt väl medveten om att folk reagerar olika på saker och ting och det finns ingen mall att följa vid utbrändhet och depressioner osv utan man måste pröva sig fram och inte låsa sig vid saker och ting för då blir inget bättre. Det finns inget att du har den och den diagnosen och då ska det och det fungera, jag får tex mediciner som helt går emot att ta vid vissa av mina diagnoser men dom fungerar för mig ändå. Mediciner väger upp varandra och fungerar olika vid olika kombinationer. Man måste pröva sig fram.

Hade jag inte lyssnat på andra med liknande erfarenhet och lyssnat på vården osv så hade jag aldrig kommit fram till vad som fungerar för mig oavsett vad mina diagnoser är. Jag levde länge med att förneka vissa av diagnoserna och det gjorde att jag nästan helt gick under tillslut.

Men grattis annars om du har det så utstakat att du vet din diagnos, vet vad den beror på och vet vad du behöver för behandling för att bli bättre. För det är långt ifrån alla som vet allt sånt.
 
Senast ändrad:
Nej jag är inte okunnig, jag är bara väldigt väl medveten om att folk reagerar olika på saker och ting och det finns ingen mall att följa vid utbrändhet och depressioner osv utan man måste pröva sig fram och inte låsa sig vid saker och ting för då blir inget bättre.
Du har fortfarande inte fattat? Hjärnskador vid utmattning kan inte medicineras bort. Det är inget att diskutera ens.

Och röntgen görs inte av utmattade. Har du blivit det så är det ett extremt undantag.

Jag vet att folk kan reagera olika vid utmattning men det hör liksom inte hit. En person som gick i samma rehabgrupp som kompisen jag nämnde ovan, hade blivit utmattad p.g.a. en familjemedlem. Andra hade andra orsaker. Hur man reagerar och hur illa det blir är individuellt. Rehabiliteringen är ändå densamma. Hur den implementeras i varje enskild individs liv, får ju förstås variera.
 
Du har fortfarande inte fattat? Hjärnskador vid utmattning kan inte medicineras bort. Det är inget att diskutera ens.
Det du inte verkar förstå är att det handlar inte om att bli "frisk", det handlar om att bli väl fungerande och tillfreds med sitt liv. Frisk som i ditt fall verkar vara "normal" kan nog dom flesta med psykiska sjukdomar och besvär glömma att bli. Frisk är ett väldigt dåligt ord i sammanhanget tycker jag. Jag har diagnoser men jag anser mig inte sjuk för det i stunder jag är väl fungerande, det är sådan här som jag är. Det är ett tillstånd som förändras utefter hur jag jobbar med mig själv.
Och röntgen görs inte av utmattade. Har du blivit det så är det ett extremt undantag.
Röntgen görs vid många neuropsykiatriska utredningar. Det är inget extremt undantag för mig.
Jag vet att folk kan reagera olika vid utmattning men det hör liksom inte hit. En person som gick i samma rehabgrupp som kompisen jag nämnde ovan, hade blivit utmattad p.g.a. en familjemedlem. Andra hade andra orsaker. Hur man reagerar och hur illa det blir är individuellt. Rehabiliteringen är ändå densamma. Hur den implementeras i varje enskild individs liv, får ju förstås variera.
Och vad är diagnoserna som ofta leder till utmattning tror du? I mitt fall är det min autism som orsakar en otrolig utmattning hos mig såfort jag tar på mig jobb osv. Ofta har folk som blir utmattade av jobb osv kanske en medfödd känslighet osv som gör dom mer sårbara för stressen och sånt.

Det gäller ju att hitta sättet och livet man fungerar med och inte lika mycket att lära sig hantera det som tar på ens energi och kraft för det kan hända att man psykiskt helt enkelt aldrig kommer klara av det som "normala" klarar av. Jag måste utesluta det lite som tar min energi för jag klarar inte av det helt enkelt.

Och nej, jag har inte diagnosen utmattning men jag har många av symptomen såfort jag tar mig an något jobb och liknande.
 
Det du inte verkar förstå är att det handlar inte om att bli "frisk", det handlar om att bli väl fungerande och tillfreds med sitt liv. Frisk som i ditt fall verkar vara "normal" kan nog dom flesta med psykiska sjukdomar och besvär glömma att bli. Frisk är ett väldigt dåligt ord i sammanhanget tycker jag. Jag har diagnoser men jag anser mig inte sjuk för det i stunder jag är väl fungerande, det är sådan här som jag är. Det är ett tillstånd som förändras utefter hur jag jobbar med mig själv.

Röntgen görs vid många neuropsykiatriska utredningar. Det är inget extremt undantag för mig.

Och vad är diagnoserna som ofta leder till utmattning tror du? I mitt fall är det min autism som orsakar en otrolig utmattning hos mig såfort jag tar på mig jobb osv. Ofta har folk som blir utmattade av jobb osv kanske en medfödd känslighet osv som gör dom mer sårbara för stressen och sånt.

Det gäller ju att hitta sättet och livet man fungerar med och inte lika mycket att lära sig hantera det som tar på ens energi och kraft för det kan hända att man psykiskt helt enkelt aldrig kommer klara av det som "normala" klarar av. Jag måste utesluta det lite som tar min energi för jag klarar inte av det helt enkelt.

Och nej, jag har inte diagnosen utmattning men jag har många av symptomen såfort jag tar mig an något jobb och liknande.

:banghead:

Du snackar om röntgen vid neuropsykiatriska åkommor, men utmattning är ingen neuropsykiatrisk åkomma! Blanda inte ihop dessa!

Även om det i ditt fall är autism som orsakar utmattning så är det verkligen inte allmängiltigt. Många har ingen diagnos i botten. Däremot kan de ha en personlighet som skapar problem, t.ex. att man är överambitiös och alltid vill leverera.
 
Senast ändrad:
:banghead:

Du snackar om röntgen vid neuropsykiatriska åkommor, men utmattning är ingen neuropsykiatrisk åkomma! Blanda inte ihop dessa!
Men det leder till andra diagnoser, det leder till depressioner och det leder till psykoser till och med, det samverkar med många andra diagnoser. Sällan att folk bara har en diagnos utan det är ofta mera komplext och därför också svårt att behandla. Autismen har en drös vanliga underdiagnoser. Jag har fyra stycken underdiagnoser som pga att dom har gått för långt utan behandling förstört mycket för mig. Men dom grundar sig i dom autistiska dragen jag är född med och för mig gör det livet lättare då jag vet vad jag kan utesluta i mitt liv mer eller mindre då jag vet att även om jag vill så kan jag inte klara av det som "normala" kan utan får göra det på andra sätt.
Om det i ditt fall är autism som orsakar utmattning så är det verkligen inte allmängiltigt. Många har ingen sådan diagnos i botten. Däremot kan de ha en personlighet som skapar problem, t.ex. att man är överambitiös och alltid vill leverera.
Om du bara anade hur vanligt det är att få fel diagnos när ursprunget till problemen ofta är autism. Det finns otroligt många artiklar om folk som mår dåligt hela livet som tillslut fått den rätta diagnosen och har tillslut börjat kunna leva. Autism är vanligt att missa då många andra problem som depressioner osv döljer saker och ting. Det gäller att hitta orsaken till att man mår som man mår och inte bara behandla symptomen som kommer från ursprungsproblemet.

Jag kommer aldrig förstå varför du är så extremt emot allt som har eller hintar mot autismspektrum att göra.
 
Senast ändrad:
Men det leder till andra diagnoser, det leder till depressioner och det leder till psykoser till och med, det samverkar med många andra diagnoser. Sällan att folk bara har en diagnos utan det är ofta mera komplext och därför också svårt att behandla. Autismen har en drös vanliga underdiagnoser. Jag har fyra stycken underdiagnoser som pga att dom har gått för långt utan behandling förstört mycket för mig. Men dom grundar sig i dom autistiska dragen jag är född med och för mig gör det livet lättare då jag vet vad jag kan utesluta i mitt liv mer eller mindre då jag vet att även om jag vill så kan jag inte klara av det som "normala" kan utan får göra det på andra sätt.
Om du bara anade hur vanligt det är att få fel diagnos när ursprunget till problemen ofta är autism. Det finns otroligt många artiklar om folk som mår dåligt hela livet som tillslut fått den rätta diagnosen och har tillslut börjat kunna leva. Autism är vanligt att missa då många andra problem som depressioner osv döljer saker och ting. Det gäller att hitta orsaken till att man mår som man mår och inte bara behandla symptomen som kommer från ursprungsproblemet.

Jag kommer aldrig förstå varför du är så extremt emot allt som har eller hintar mot autismspektrum att göra.
Den här tråden handlar inte om autism.

Jag har inte svårt att kommunicera med folk.
Jag har inga problem att bryta rutiner.
Jag står inte i butiker i evigheter för att välja ut rätt frukt.
Jag minutplanerar inte min vardag.
Jag kan snabbstäda vid behov.
o.s.v.

Släpp det.
 
Den här tråden handlar inte om autism.

Jag har inte svårt att kommunicera med folk.
Jag har inga problem att bryta rutiner.
Jag står inte i butiker i evigheter för att välja ut rätt frukt.
Jag minutplanerar inte min vardag.
Jag kan snabbstäda vid behov.
o.s.v.

Släpp det.

Vad är det som gör att du känner att du behöver vara så otrevlig mot @Grazing , som framför många kloka allmängiltiga synpunkter kring psykiatri och psykiatrisk behandling?

Du påstår också att utmattning ger specifika skador i frontalloben hos de drabbade. Jag gissar att du här grundar dig på Psykolog Agneta Sandströms rapport?
Dock tycker jag att det är en för långt dragen slutsats: man har i MR-studierna sett nedsatt aktivitet i vissa delar av hjärnan jämfört med friska kontroller.
Det betyder inte att man med säkerhet kan påstå att utmattningen orsakat de skadorna, och det betyder heller inte att man kan dra slutsatsen att "skadorna" (jag tycker att "skillnader" är ett bättre ord här) inte går att behandla med mediciner.

Du lutar dig mot en psykologs uttalande gällande medicinering.
EN psykolog.
En persons forskning, som vid det här laget har fått några år på nacken men som egentligen inte reproducerats.

Det Agneta S tycker är absolut inte lögn. Men hennes slutsatser vilar på grunden av väldigt små studier på väldigt få patienter. Det är intressanta fynd, men långt från vad man kan utgår från som en allmängiltig sanning.

Jag tycker att @Grazing gjort bra inlägg där hon beskriver komplexiteten både gällande diagnostik och behandling.
 
Mitt största problem är rädsla och ångest. Ingen verkar fatta hur det påverkar mig. Jag blir låst av det.

och därför behöver du träna dig på att reagera på mer funktionella sätt även vid rädsla och ångest.
Träna dig på att kunna tänka på andra sätt än dina automatiska tankar.
Träna dig på att tänka att "oj, nu låser jag mig igen! Vad kan jag tänka annorlunda?" hellre än att tillåta dig att fastna i det låsta läget.

Ändring: Kanske till och med träna dig på att inte bara komma med invändningar och se hinder när någon berättar något, som @Grazing . Träna dig på att tänka att det kanske ligger något i vad som sägs och skrivs, och inte bara säga nej, nej, nej, inte, inte, inte, fel, fel, fel.
 
Senast ändrad:
och därför behöver du träna dig på att reagera på mer funktionella sätt även vid rädsla och ångest.
Träna dig på att kunna tänka på andra sätt än dina automatiska tankar.
Träna dig på att tänka att "oj, nu låser jag mig igen! Vad kan jag tänka annorlunda?" hellre än att tillåta dig att fastna i det låsta läget.

Ändring: Kanske till och med träna dig på att inte bara komma med invändningar och se hinder när någon berättar något, som @Grazing . Träna dig på att tänka att det kanske ligger något i vad som sägs och skrivs, och inte bara säga nej, nej, nej, inte, inte, inte.
Det går inte utan hjälp.

@Grazing är ute och cyklar. Man röntgar inte utmattade för att ställa diagnos. Inte medicinerar man utmattning heller.
 
Den här tråden handlar inte om autism.

Jag har inte svårt att kommunicera med folk.
Jag har inga problem att bryta rutiner.
Jag står inte i butiker i evigheter för att välja ut rätt frukt.
Jag minutplanerar inte min vardag.
Jag kan snabbstäda vid behov.
o.s.v.

Släpp det.
Bara för att du inte tycker om det folk säger så behöver du inte vara så taskig i dina svar och nedlåtande mot de som har autism.
Du avgör öht inte om folk har autism genom att titta på hur lång tid de lägger på att välja frukt i affären eller hur mycket man minutplanerar respektive bryter rutiner.
 
Jag har inte svårt att kommunicera med folk.
Jag har inga problem att bryta rutiner.
Jag står inte i butiker i evigheter för att välja ut rätt frukt.
Jag minutplanerar inte min vardag.
Jag kan snabbstäda vid behov.
o.s.v.
Nu kommer fördomarna fram igen. Jag är asperger och kan skriva din lista enligt nedan

Jag har inte svårt att kommunicera med folk.
Jag har vissa problem att bryta rutiner.
Jag står inte i butiker i evigheter för att välja ut rätt frukt.
Jag minutplanerar inte min vardag.
Jag kan snabbstäda vid behov.

Du har en väldigt skev bild av vad asperger/högfungerande autism är.
 
Fast i @Grazings fall gjorde man ju det. Kanske det var enda gången i världshistorien, kanske det kommer att bli rutin i framtiden. Oavsett så kunde du kanske nöjt dig med att konstatera att det var ovanligt?
Det har ju framkommit att det inte skedde p.g.a. utmattningen utan p.g.a. autism. Dessa är inte samma sak.

Hon sa en del annat i inlägget också...

Att notera att symtomen så som du beskriver dem är potentiellt förenliga med fler bakgrundsorsaker (ev. i samverkan) än de som du framför som alenarådande är inte okunnigt.
Jag vet det, men det hör inte hit, framförallt eftersom som folk här tenderar att förklara mina problem med en enda orsak. Det finns andra orsaker.

20181111_190821.jpg

Jag har inte heller problem med de grejerna men har ändå en asbergerdiagnos.
Jag ryckte en trave symptom på måfå. Det var inte möjligt att få med allt, därför stod det o.s.v. på slutet.
 
Den här tråden handlar inte om autism.

Jag har inte svårt att kommunicera med folk.
Jag har inga problem att bryta rutiner.
Jag står inte i butiker i evigheter för att välja ut rätt frukt.
Jag minutplanerar inte min vardag.
Jag kan snabbstäda vid behov.
o.s.v.

Släpp det.

Det är väl ingen som har sagt att tråden handlar om autism? @Grazing tog det som exempel och förklarade att många olika diagnoser hänger ihop, och vissa diagnoser för med sig andra diagnoser osv.

Och detta är bara fördomar. Autism är så mycket mer (eller mindre, allt är individuellt) är det du listade. Är det någon som har påstått att du skulle ha autism?
 
@Magiana ingen härinne kan så klart ställa ngn diagnos eller komma med ngt rakt svar till dig hur du ska må bättre. tror det är därför olika diagnoser nämns -- oavsett dom stämmer helt in på dig eller inte -- för ingen härinne kan svara specifikt för dig.

men ändå gärna vill försöka komma med råd -- o då bara kan utgå från egna erfarenheter utifrån liknande problematik såsom du beskriver det. dvs. råd hur man i vissa situationer Kan försöka tänka o agera för det ska bli bättre.

det är kan jag tänka mig därför du får svar från så olika perspektiv o utifrån olika diagnoser. inte för ngn försöker diagnostisera Dig -- utan för många har följt dina trådar härinne o försöker komma med råd på vägen till förhoppningsvis en bättre o mer fungerande vardag. även än mindre diagnosspecifika råd som vilka vägar man kan prova för o kunna få o -- kunna ta till sig -- hjälp.

därför mkt överlappar o tar sig lika uttryck oavsett grundproblematik. o för mkt heltenkelt är mänskligt o livet är föränderligt -- oavsett ev diagnos.
 
Angående CT-skalle vid utmattning så är det inte ovanligt att det sker i samband med att remiss skrivs för minnesutredning. Dåligt minne är vanligt vid utmattning men också ett tecken på demens, och vid en omfattande demensutredning behöver man en CT-skalle. Vi får många remisser för minnesutredningar gällande utbrända/utmattade patienter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp