Går folk fortfarande på djurparker?!

Jag tycker också att det är trist att vilda djur hålls i bur så att säga, å andra sidan så med tanke på den vägen vi går mot med klimatet och utrotningen av naturliga marker för djur på jorden och utrotning av vilda djur så behöver vi djurparker. De är också ett bra sätt att undervisa barn. Det är en helt anna sak att se ett vilt djur på riktigt och känna dess närvaro och känna för det, jämfört med att se en vacker naturfilm. För, fasen vet hur länge till man kan se vissa av de vilda djuren på film snart?

Jag har också svårt att se hur man kan vara anti djurparker men samtidigt hålla hästar i stall och små hagar, de vandrar ju en bit per dygn. Hundar och katter som husdjur. Hamster och kaniner i bur.
:bow: Du är klok du Enya, som alltid!!
 
Fast det där är inte sant, deras hägn uppfyller med råge utrymmeskraven i föreskriften.

För pingviner i den storleken krävs för utomhusvisning 100m2, bassängen ska vara minst 50m2.
Deras hägn är 460m2 varav 150m2 bassäng, som även är djupare än vad som krävs.
Så bra med dina kunskaper i en sån här grupp!
Jag går på djurpark, främst Skansen men har även planer på Kolmården.
Jag äter kött och det hade känts som lite dubbelmoral att okeja slaktdjurens levnadsstandard men vägra djurpark.
 
Hägnet de har nu har de haft i ett gäng år vid det här laget.

Ja, jag utgår ifrån vad personalen jag pratade gav för information där och då. Jag tar det för osannolikt att de skulle lämna ut felaktiga uppgifter, men jag kan ha pratat med fel personer.
 
OT När jag läser tråden tänker jag på Santiago som var apa på Furuvik. Han sparade stenar för att ha och kasta på publiken. Han blev världsberömd, för det var ett av de första bevisen på att andra djur än människor kunde planera för framtiden. Han förutsåg vad som skulle hända och vidtog åtgärder. Åtgärder som inte kunde förklaras med instinkt. Sedan att hans planerande ledde till att fler människor kom :(

Även om det är ledsamt. Vi behöver den här typen av kunskap om våra medvarelser
 
Det finns en serie som heter The Zoo (ITV) som handlar om London Zoo, världens äldsta. Visst kan man ha åsikter om deras djurhållning men samtidigt inser man hur mycket annat de gör. Som håller kurser för att bota araknafobi, föder upp grodor (som var i princip utdöda) - och chefen där är ganska irriterad att inte alla förstår hur fantastiska amfibier är. Eller chefen för insekter som är otroligt passionerad/besatt av insekter inklusive spindlar. Och är lycklig över när folk kommer över sin spindelfobi eftersom det gör att de inte dödar spindlar. :rofl:

Jag älskar den lite excentriska personalen, som mannen som var en börsmäklare i City, mycket pengar, en Porsche, en flådig lägenhet. Hatade sitt jobb och bytte bana till att ta hand om gorillor. Njuter varje dag. Alla i personalen anser att just deras arter är de mest speciella och viktigaste.

Man inser också att de faktiskt gör mycket viktigt bevarandearbete, inte bara för de populära djuren som tigrar, gorillas osv, utan även en liten gul groda från Australien som bara finns på en ö och som besökarna antagligen aldrig kommer att se. Bl.a försöker de föda upp sjöhästar som är utrotningshotade. De gräver också desperat hål för att försöka hitta ett ägg som lagts av en Komodo dragon.
 
Som konfirmationsresa åkte vi till Berlin, där gick vi på djurparken och jag drömmer fortfarande om det...
Endel djur gick i glaskuber. De hade format 8or de gick i, runt runt.. De var hemskt 😢

Kolmården var det många år sen jag var på, tjaffset om vargarna har gjort en less... att folk äns skulle in där?

Men jag kan må dåligt i vissa stall med där hästarna står i box mycket och har små hagar/går ensamma.
 
OT När jag läser tråden tänker jag på Santiago som var apa på Furuvik. Han sparade stenar för att ha och kasta på publiken. Han blev världsberömd, för det var ett av de första bevisen på att andra djur än människor kunde planera för framtiden. Han förutsåg vad som skulle hända och vidtog åtgärder. Åtgärder som inte kunde förklaras med instinkt. Sedan att hans planerande ledde till att fler människor kom :(

Även om det är ledsamt. Vi behöver den här typen av kunskap om våra medvarelser

Har även i många år funnits en elefanttjur på Borås djurpark som gått själv då han kastade stenar på besökare och var mer aggressivt lagt även mot skötarna.

Vi fick den informationen under en guidning för länge sen, så tror att den tjuren är utbytt idag mot en annan tjur.
 
Jag tycker också att det är trist att vilda djur hålls i bur så att säga, å andra sidan så med tanke på den vägen vi går mot med klimatet och utrotningen av naturliga marker för djur på jorden och utrotning av vilda djur så behöver vi djurparker. De är också ett bra sätt att undervisa barn. Det är en helt anna sak att se ett vilt djur på riktigt och känna dess närvaro och känna för det, jämfört med att se en vacker naturfilm. För, fasen vet hur länge till man kan se vissa av de vilda djuren på film snart?

Jag har också svårt att se hur man kan vara anti djurparker men samtidigt hålla hästar i stall och små hagar, de vandrar ju en bit per dygn. Hundar och katter som husdjur. Hamster och kaniner i bur.
Så väldigt bra skrivet!
Känner likadant.
 
Som konfirmationsresa åkte vi till Berlin, där gick vi på djurparken och jag drömmer fortfarande om det...
Endel djur gick i glaskuber. De hade format 8or de gick i, runt runt.. De var hemskt 😢

Kolmården var det många år sen jag var på, tjaffset om vargarna har gjort en less... att folk äns skulle in där?

Men jag kan må dåligt i vissa stall med där hästarna står i box mycket och har små hagar/går ensamma.

Usch, din text får mig att tänka på när vi besökte Parken Zoo i Eskilstuna för många år sen. Svart panter bodde i en glasbur som inte var jättestor, äckligt vatten hos uttrarna och hos krokodilerna (alligatorer?). Tigrarna gick maniskt upp och ner på ett nedtrampat spår. Så när de vände så gick de på varandra. Kort efter vår besök så hamnade parken zoo i media vilket inte alls gjorde mig förvånad.

Är förhoppningsvis bättre numera.
 
Vi åker på djurparker, mest till Borås Djurpark där vi i princip alltid har säsongskort. Vi har varit en gång på Parken Zoo och två gånger till Kolmården.

Med kritiska ögon så finns det massor att förbättra på parkerna. Speciellt tigerinhägnaden i Borås enligt min åsikt, där jag nu senast hörde av en personal att de har planer på att sluta med tigrar och låta apor flytta dit istället (minns inte vilken art de sa).

Mina nyfikna barn undrar varför djuren inte lever i de vilda, och de läser gärna på informationsskyltarna om arternas sårbarhet och framtid. Nu sist gick personalen runt med skinn från noshörning och betar från elefant för att förklara varför de blir jagade av människor. Vi pratar också om att björnar är inga gulliga djur att mysa med, och att vargarna inte är några snälla hundar. För mina barn har det blivit mer konkret att se djuren och dess inhägnader för att förstå hur farliga de är.
 
Intressant att läsa allas svar.
Jag har varit på djurpark (Lycksele?) när jag var liten.
Kan dock inte minnas något från det, utan det jag lärt mig om vilda djur har väl mest varit från skolan eller teveprogram.
 
Utan djurparkerna skulle flera av arterna vara utrotade för länge sedan. Vilket jag personligen anser värre än att ha djur i hägn.

För att vilda djur ska kunna leva fritt måste människan ändra sitt sätt att leva, bo och resa. Men det är ju få som är beredda att ge upp och ändra sitt sätt att leva..
 
Jag har bara varit på Skansen och Parken Zoo senaste typ 30 åren. Båda ställena fick mig att må dåligt. Visst är det intressant att få se djuren, det erkänner jag. Men min åsikt är att åtminstone Skansen borde göra sig av med sina vilda djur och helt satsa på svenska lantdjur. För mig, var de flesta burar/inhägnader där för små. Alt öppna en viltfilial utanför stan med större ytor. Hur det är för de vattenlevande djuren, vet jag inte. Är inte insatt i deras behov.
 
Junsele djurpark finns också.
Jörvsö zoo?
Förlåt men Järvzoo är det, ligger i Järvsö :)

Väldigt trevligt ställe. Varit där flertalet gånger framförallt när jag gick i skolan. Det är väldigt stora hägn och det är ingen garanti att man ser något. Har nog bara sett järven en gång och jag har säkert varit där minst 15 gånger.

De har byggt som en upphöjd gångväg i trä så man liksom går över/igenom alla hägn i en lång slinga där det finns lite platser på vägen att stanna och fika osv. Alldeles i början finns som en liten bondgård med tama getter, kaniner osv som man får klappa.

Kommer man vissa tider osv så kan man även få se när djuren matas och björnungar brukar finnas den tiden på året det är dags för det också.

Rekommenderas varmt till alla, framförallt de med barn.
 
Usch, din text får mig att tänka på när vi besökte Parken Zoo i Eskilstuna för många år sen. Svart panter bodde i en glasbur som inte var jättestor, äckligt vatten hos uttrarna och hos krokodilerna (alligatorer?). Tigrarna gick maniskt upp och ner på ett nedtrampat spår. Så när de vände så gick de på varandra. Kort efter vår besök så hamnade parken zoo i media vilket inte alls gjorde mig förvånad.

Är förhoppningsvis bättre numera.
Parken Zoo fick ny styrning efter rabalder i media och är så mycket bättre nu!
 
Jag ska till Furuvik på fredag, kan ge rapport efter det. Annars har jag varit på Nordens Ark och Parken zoo under de senaste åren och på båda ställena tycker jag att så länge man är med på guidningar och så och därmed får ökad förståelse så ser man att de gör ett bra jobb. Om man däremot bara går omkring planlöst och gissar på vad som är bra och inte så är det mycket möjligt att man inte får en bra uppfattning.

Generellt tycker jag att parker där man måste leta efter djuren i hägnen är bäst. Vi lyckades tex inte ens se någon tiger på Nordens Ark, då är det ett stort och bra hägn!
 
När min dotter var liten gick vi ofta till Nordens Ark - för att vara djurpark tycker jag den är bra, de har bara djur som kommer från ”rätt” klimatzon för att trivas här, de har stora hägn och verkar arbeta bra med berikning, jag har inte sett några djur där med stereotypa beteenden. De riktar ju också in sig på arter som i någon mån är hotade och deltar i eller driver bevarandeprogram för dem.

När jag själv var barn var det tradition att åka till Borås djurpark någon av de första dagarna på sommarlovet med pappa, som var lärare (på den tiden hade även lärare 10 veckors sommarlov). Det är ju en mer ”traditionell” djurpark även om den är snäppet bättre än ”djur i bur”. Jag skulle inte åka dit med barn idag, vill inte förmedla den bilden eller synen på djur.

Jag har också varit en del i Slottsskogen som barn, men numera blir jag bara deprimerad av pingvinerna och sälarna - alldeles för litet utrymme tycker jag!
 
Generellt tycker jag att parker där man måste leta efter djuren i hägnen är bäst. Vi lyckades tex inte ens se någon tiger på Nordens Ark, då är det ett stort och bra hägn!
Brukar aldrig lyckas se varg där, ha bara hänt nån enstaka gång! Och uttrarna har jag fortfarande aldrig sett 😂
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
Svar
19
· Visningar
532
Senast: Amha
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 553
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp