Gar inte att fanga i hagen

angelaL

Trådstartare
Hej jag har tankt att jag ska borja rida en hast, problemet ar att hasten inte gar att fanga i hagen.

Jag har varigt dara en gang och satt nar agaren forsokt fanga hasten. Vilket ledde till att hasten sprang runt i hagen tills den var dyngsur av svett och agaren gav upp.

Hon har inte kunna fanga sin hast pa flera ar, och den gar in sjalv pa kvallen, nar de far foder, och ska hon rida sa ber hon de som tar hand om hasten att inte slappa ut den pa morgonen,

Om jag ska rida kommer jag inte kunna rida den pa morgonen, och gora pa det latta sattet.

alltsa behover jag trana hasten att komma till mig, vilket jag antar kommer att ta lang tid och mycket talamod.

Jag haller pa att forsoka tanka ut ett satt jag ska ta i tu med problemet pa.

att locka med godis fungerar inte, det har agaren anvant sig av,, :smirk: Hasten ar superduktig pa att snappa at sig och springa darifran,, ;)

Jag har funderat pa att borja kliker trana hasten i hagen, utan att forsoka fanga den, bara fa den att "leka" med mig.

Har aven funderat pa uttrotningsmetoden vilket bettyder att man gar efter hasten tills den later sig fangas, men tror inte att det skulle fungera.

Bara vara i hagen, utan att forsoka fanga den, tills hasten kommer fram till en, med en bra bok el nage sadant?

och om man fangar hasten satter man pa den grimman, gar in, ger den nage gottis i stallet, och sedan slapper ut den, har jag lyckats med det nagra ganger, sa kanske jag masserar den, for att sakta be den att gora mer kravande saker.

Hur skulle ni gora, vad har ni for erfarehneter?

Sv: Gar inte att fanga i hagen

sådär är min med.
Eller har blivit. Svinjobbigt.
Får ta in andra hästen för att få tag i min.
Kan inte begripa varför dock

ja, min gamla arab var så... ibland satt jag i hagen i två timmar och var inte så glad, men sedan började jag ta med mig fika och satte mig på en stol i hagen med ryggen åt hästarna, då blev hon nyfiken och kom fram och ville smaka. Jag gav henne godis men fångade henne inte. utan hon fick komma fram till mig flera ggr och nosa.
(det ska vara roligt och spännande att komma till matte)
jag lämnade hagen utan infångningsförsök, och gissa om hon blev snopen. Jag gjorde såhär många ggr. Det tar tid, och jag fick hoppa över ridningen många ggr för min väntan, men det var värt besväret för det hjälpte, fast ibland så såg jag på henne direkt att
"idag får du inte ta mig"

då lade jag grimskaftet utanför hagen och "låtsades" som om jag skulle bara gå en vända i hagen.
gick in till stallet en stund och gick sedan ut och satte mig på huk, då kom hon fram minsann, hon följde efter mig som en hund då. men jag tog fortfarande inte med henne ur hagen den gången heller utan bara gav lite godis när hon kom fram. sen gick jag in i stallet igen en stund.
(hon stod då kvar och tittade efter mig)
efter många många ggr så kom hon fram till slut. :crazy: suck, det krävder stort tålamod och MYCKET tid.....
men, det var det värt

på min ponny går det inte att sätta sig på huk osv, det han gör då är att efter ett jävla bra långt tag så kommer han fram snabbt biter en i ryggen och springer bockande iväg....

det jag har gjort är att när han går i hagen (helst inte så stor så man slipper springa så mycket) så jagar jag på han så han inte får stanna/äta och pushar på han så han skrittar springer non stop tills han vänder och går mot mig. han stannar och låter mig ta honom (står aldeles still) och det hela är avklarat. han håller sig snäll (kommer när man visslar även när han har rymt) och sen testar han mig nån gång och då börjar jag pusha honom framåt (rör han inte, utan går bara mot honom) och efter några minuter kommer han fram.

har "lärt" mig hur jag skulle göra genom att titta på en film som hette typ "problemhästar".... provade och det funkade, iaf för min ponny.

hästen din kanske inte kommer fram för att den tycker att det gör ont att bli riden?

Kom ihåg att ALDRIG locka in hästen med godis, ALDRIG! då får den belöning för att ha sprungit iväg. min mamma gjorde det en gång och sen fick jag pusha han hur länge som helst!!! + att jag fick upprepa det några extra gånger!

Alla dessa hästar som är svårfångade har en bra anledning till att vara det. När jag hjälper folk med deras svårfångade hästar så får man först fundera över "varför".
Ett sätt som alltid har fungerat, oavsett vilken typ av häst det är, har varit att gå efter hästen tills den stannar och väntar på att bli intagen. Man går efter den, bara så att den skrittar och man låter den inte beta eller stanna. Man får inte få hästen att börja springa, det blir liksom fel, då tar den till ett knep för att tjäna tid så den kan stå och beta en stund. En häst tog det 45 minuter innan hon gav med sig. Nästa dag tog det 30 min, dagen efter det 20 min.
Och anledningen till att hon inte ville komma in var för att folket som höll hand om henne när ägaren inte gjorde det hade mutat hästen med godsaker. Det ledde till att hästen inte kom in såvida folk inte hade med sig godis, men hästen skall följa med in ändå! Hästen skall vilja komma in. GE ALDRIG EN HÄST GODIS I HAGEN, eller i handen.
Sen när man väl fått in hästen kanske man bara skall pyssla, för det är DET som hästen kommer komma ihåg, nästa gång du skall ta in den, hur sista stunden var innan hon fick komma ut till sina kompisar i hagen igen.
Min häst kan vara sådär också att hon får för sig att inte gå in, men då går jag efter henne och hon vet ju att jag inte ger med mig så bara efter några sekunder vänder hon på sig och står där och glor på mig som "okey då, let's go."
Man får inte ge med sig, det gör bara saken värre.

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa... 2
Svar
24
· Visningar
2 444
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 344
Senast: Raderad medlem 120709
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 281
Senast: Huggorm
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt... 2
Svar
24
· Visningar
3 264
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka