Går maskinen sönder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 388
T

TheOne

Hittade ingen bättre forumsrubrik... frågan är, går en vanlig tvättmaskin sönder av hästhår om man tvättar schabrak, lindor mm i den? Är hästhåren värre än tex hundhår, min hund sover i sängen, hennes hår borde ju inte vara värre än dom hästhår som kommer från ett avborstat schabrak??

Sv: Går maskinen sönder?

nä det tar ett tag iaf. :p min gammla gick sönder men vet ej om det beror på hår/sand eller annat. den nya lever än, trots flitigt tvättande av leriga skydd och håriga täcken.. :p

Maskinen går inte sönder, men det kan bli stopp i silen så att vattnet inte spolas ut maskinen, då får man plocka isär och göra rent.

Jag råkade stoppa in ett oborstat schabrak i tvättmaskinen en gång.
Och det blev verkligen hår precis överallt, alla rör och allting. Behöver jag nämna att mamma inte var så glad på mig efter det:D!

Det finns speciella tvättpåsar man kan köpa. Jag har köpt en på konsum. Jag har inte tvättat håriga hästsaker i den men jag kan tänka mig att håren stannar i påsen. Sedan får man kanske borsta bort dem. De finns i olika storlekar. kanske ngt att prova?

Jag har en stor tvättsäck från ett tvättföretag..
Där stoppar jag alla hästgrejor och in i maskinen,inte ett hårstrå i maskinen när jag är klar!

Sen skakar jag bara ur allt hår ur säcken,så är den redo till nästa gång!

Jag brukar tvätta allting som får plats i tvättmaskinen i just tvättmaskinen. Om den var mycket smutsigt eller hårigt så sätter jag på en tom tvätt för att skölja ur maskinen efteråt.

Vi har en helt vanlig tvättmaskin i stallet som används näst intill varje dag. Vi borstar aldrig av några grejer innan vi slänger in dom i maskin däremot rengör vi silen/ventilen efter varje tvätt. Maskinen har fungerat i 1år och är som i nyskick än.:laugh:

Jag brukar tvätta hästsakerna hemma i vår tvättmaskin och det har inte varit några problem. Men jag borstar alltid bort lera och så mycket hår som möjligt innan jag stoppar in sakerna i maskinen.

Hehe :p, jag stoppade in ett fleecetäcke som hästen haft under fällningsperioden och tvättade, min mamma blev allt annat än glad :D

Schabrak och sånt är nog ofarligt men jag stoppade in ett termotäcke av storlek 145... Den tvättmaskinen blev aldrig sig själv igen tur att det var när vbi hyrde hus :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 253
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 317
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 781
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka