Gård och ekonomisk stress

Bukefalos 30 år!

Du får väl svara på vad du vill , trådar flyter ut. MEN. Du skriver att er enskilda firma går plus minus noll. Om man har en enskild firma så ska den vara vinstdrivande. Under några års uppbyggnad kan en firma få lov att gå back eller plus minus noll men då ska man kunna förklara detta för skattemyndigheten. Du kommer vid en revision, som kommer komma om det är som du säger, aldrig kunna förklara för skattemyndigheten att du drar av diesel plast frön etc etc för att du har kor men aldrig slaktar några på slakteri. Säger du att du äter upp alla så kommer de 1.inte tro dig. 2. Kolla om du tagit upp alla dina uppätna kor i deklarationen ( det är snordyrt jag har gjort det själv). Det kan ju rent hypotetiskt vara så att det finns skog som ger inkomst så ni går mer plus eller F- verksamhet men då går ju inte er enskilda firma plus minus noll. Då kommer skattemyndigheten klassa dina kor som hobby, vilket de är i nuläget.

Å andra sidan finns det enorma mängder enskilda firmor som går plus minus noll eller med förlust i all evighet.

Det står inte hur höga lånen är, gården kanske inte är så högt belånad? Kan man skruva och laga själv så är ju materialet oftast inte en så stor kostnad. Oftast är ju arbetet mer än halva kostanden saker som behöver lagas. Köttet och hönorna kanske går jämt upp dvs det de kostar mot vad det skulle ha kostat att köpa samma varor i affären kanske går jämt ut.
Jo rent generellt så är det dyrt även med reservdelarna. Läs mitt svar om enskild firma . Det är inget vinstdrivande tänk om man äter upp allt kött själv. Och visst hönorna, men om bara 30 värper, man äter väldigt mkt ägg själv och säljer resten så blir det ändå inga stora summor även om äggen skulle inbringa mer pengar än vanliga ätägg. Och var hittar du en traktor för 10000 ?

Jag rättar mig själv givetvis är det inte bara till slakteri man kan sälja nöt utan till liv också för att få inkomst.

För att amortering+ränta skulle ligga såpass högt att i princip hela inkomsten av ett 75% personlig assistent-jobb skulle gå åt till bara det.

Det är alltså inte så att jag anklagar TS för missskötsel av djuren, utan jag tycker att storyn är för bra för att vara sann.

Med dagens räntor, elpriser, foderpriset, veterinärpriser osv så går kalkylen inte ihop.

Och definitivt inte bankernas KALP, som dom varit väldigt strikta med sen pandemin.

Men om personen köpte gården för typ 20 år sen är storyn möjlig. Eller om dom cashade en stor del så dom är väldigt lågt belånade. Eller om dom har rejäl kapitalinkomst från fonder.

Men man får helt enkelt inte ett lån på flera millar med så låg inkomst som en deltid pers ass nuförtiden, det är totalstopp på det. Så något i storyn stämmer inte.
PERSONERNA, vi är ju två. Och min man jobbar heltid med något bättre lön än mig men fortfarande ingen hög lön. Och gården köptes innan pandemin ja. Vi fick in en bra kontantinsats när vi sålde våran förra gård.

Äter familjen mycket kött och egenodlade grönsaker så kan man tjäna mycket pengar på egenhushållning med egna kor. Bakar man så slipper man köpa mjölk och smör och grädde etc. Odlar man egna kryddor så spar man mycket. Bröd kostar massor nu.

Vi har familje- hydroponisk odling av sallad på vintern och en sådan sallad att köpa i affären är minst 30kr, vi äter 2 i veckan.

Det har blivit väldigt dyrt i Sverige och egenförsörjning chatt förädla egna produkter i matväg är mer ekonomiskt attraktivt nu. Folk, kunder, har mer pengar att köpa varor för nu också.

REKO-ringarna gör att det är lättare att sälja sin lokalproducerade mat. Ja @_Zacke_ jag tror att du har en fin framtid på din lilla gård bara du fortsätter att hålla ned kostnaderna. Fortsätt skriv.

Att hålla ned kostnaderna i företag är inte populärt om målet är hög BNP för Sverige men det målet behöver inte den lilla jordbrukaren ha.

PERSONERNA, vi är ju två. Och min man jobbar heltid med något bättre lön än mig men fortfarande ingen hög lön. Och gården köptes innan pandemin ja. Vi fick in en bra kontantinsats när vi sålde våran förra gård.
Men det kanske hade varit bra för trådens informationsvärde att du då samtidigt som du skriver att ni inte har problem med ekonomin och att du inte kan förstå alls hur andra med gård har problem som tjänar betydligt mer än er-att ni vad det verkar inte har så mkt lån??

Det kan ju vara så och troligt är att andra har väldigt mkt mer lån än er? och därför att ekonomin skaver.

Sedan kan jag inte låta bli att undra hur 2 personer kan äta så enorma mängder nötkött som det måste bli?

Äter familjen mycket kött och egenodlade grönsaker så kan man tjäna mycket pengar på egenhushållning med egna kor. Bakar man så slipper man köpa mjölk och smör och grädde etc. Odlar man egna kryddor så spar man mycket. Bröd kostar massor nu.

Var står det att korna mjölkas? Men hursom, man får ändå inte dra av kostnaderna för korna i en enskild firma om man äter upp alla själv.

• Haha
Reactions: fio
Men det kanske hade varit bra för trådens informationsvärde att du då samtidigt som du skriver att ni inte har problem med ekonomin och att du inte kan förstå alls hur andra med gård har problem som tjänar betydligt mer än er-att ni vad det verkar inte har så mkt lån??

Det kan ju vara så och troligt är att andra har väldigt mkt mer lån än er? och därför att ekonomin skaver.

Sedan kan jag inte låta bli att undra hur 2 personer kan äta så enorma mängder nötkött som det måste bli?
Med våra inkomster tycker jag att det är mycket lån vi har, vi amorterar dessutom extra så stora delar av våran inkomst går till lånet. Däremot inga lån på något annat. Ingen annan har ju skrivit vad dom har i lån så hur ska jag kunna utgå från det?
Ja dels har vi inte slaktat mycket än då vi ju inte haft korna så länge. Och förövrigt äter vi vuxna så gott som carnivore med kött och ägg plus att överskott går till hundmat. Vi har även stor familj som vi ofta bjuder på mat. Vill du ha mer info om min kosthållning eller räcker det?😅

Det här var rikigt fult. Att anta att våra djur far illa och att gården är i dåligt skick. Tycker inte att jag behöver gå ut mer om våran ekonomi men gården värderades för några år(5 typ?) sen till 3,6milj. Och har troligtvis stigit sen dess. I ett område där gårdar är rätt billiga. När vi köpte var den dock lägre i pris för det var innan priserna på gårdar rusade. Har sagt hela tiden att en rejäl buffert finns så några veterinärbesök är inga problem alls. Djuren är det vi sliter för varje dag och just anledningen till att vi inte vill skicka till slakteri.
Jag blir uppriktigt ledsen nu av att bli så misstrodd. Antingen hittar jag på alltihop, fuskar med deklarationen eller vansköter mina djur. Min tanke från början var bara att ge lite hopp om att man kan ha en gård utan ekonomisk kris.
Ser inte att jag kan få er att ändra uppfattning så kommer lämna tråden nu.

Jag förstår att det känns ifrågasättande med alla frågor.

För egen del har jag mest varit intresserad av att nyansera budskapet att "det behöver inte vara så kostsamt att bo på gård med djur". Att det är så för er, verkar bero på förutsättningarna att ni kunnat köpa en gård till bra pris och att ni även efter det har ett stort kapital så att ni har buffert till det som behövs. Det behöver komma fram, för det är grunden för slutsatsen att det idag inte är så dyrt för er.

Det behöver inte sig inte vara så märkligt, om man är lite äldre och man har sålt tidigare hus med vinst, barnen är utflugna osv. Inte så ovanligt heller i min värld att förverkliga en dröm om att ha djur mer som hobby än som verksamhet.

Men nästan varje vecka kommer det upp trådar på Buke från personer i en helt annan situation som letar hopp om att de ska kunna skaffa sig en gård. Som bara hsr några år på arbetsmarknaden, är på väg att bilda familj, inte gjort någon bostadskarriär, är på väg att maxa sina banklån för att vara kunna flytta in och saknar extra kapital att ta av för det som behövs efter att de flyttat in. Och att spara ihop 300 000 på 5 år (vilket inte är mycket i sammanhanget) är ändå 5000 varje månad som måste in på spar/buffertkonto utöver alla nödvändiga behov som måste betalas på en gång, räntor, amortering, och vardagliga kostnader.

För dessas skull är det viktigt att det framkommer vad som är förutsättningarna för att man ska kunna säga att det är billigt att bo på gård. Annars blir det som att säga att det är billigt med elbil, men inte berätta att man hade kapital att köpa den kontant och att man har produktionsöverskott från solceller som ger den elen.

Så jag menar inte att ifrågasätta dig på något sätt :heart Jag är bara mån om att hela bilden kommer fram för dem som drömmer om att också bo på gård.

Jag förstår att det känns ifrågasättande med alla frågor.

För egen del har jag mest varit intresserad av att nyansera budskapet att "det behöver inte vara så kostsamt att bo på gård med djur". Att det är så för er, verkar bero på förutsättningarna att ni kunnat köpa en gård till bra pris och att ni även efter det har ett stort kapital så att ni har buffert till det som behövs. Det behöver komma fram, för det är grunden för slutsatsen att det idag inte är så dyrt för er.

Det behöver inte sig inte vara så märkligt, om man är lite äldre och man har sålt tidigare hus med vinst, barnen är utflugna osv. Inte så ovanligt heller i min värld att förverkliga en dröm om att ha djur mer som hobby än som verksamhet.

Men nästan varje vecka kommer det upp trådar på Buke från personer i en helt annan situation som letar hopp om att de ska kunna skaffa sig en gård. Som bara hsr några år på arbetsmarknaden, är på väg att bilda familj, inte gjort någon bostadskarriär, är på väg att maxa sina banklån för att vara kunna flytta in och saknar extra kapital att ta av för det som behövs efter att de flyttat in. Och att spara ihop 300 000 på 5 år (vilket inte är mycket i sammanhanget) är ändå 5000 varje månad som måste in på spar/buffertkonto utöver alla nödvändiga behov som måste betalas på en gång, räntor, amortering, och vardagliga kostnader.

För dessas skull är det viktigt att det framkommer vad som är förutsättningarna för att man ska kunna säga att det är billigt att bo på gård. Annars blir det som att säga att det är billigt med elbil, men inte berätta att man hade kapital att köpa den kontant och att man har produktionsöverskott från solceller som ger den elen.

Så jag menar inte att ifrågasätta dig på något sätt :heart Jag är bara mån om att hela bilden kommer fram för dem som drömmer om att också bo på gård.
Jag förstår! Det finns många delar som styr, och förutsättningarna är långt ifrån lika för alla.

Dock vill jag som 90-talist med barn i förskoleålder inte kalla mig för "lite äldre" även fast man kanske är påväg där åt 🙈

Jag tar @_Zacke_ i försvar här. Det beror ju helt på vart i landet man bor och hur dyrt det är att köpa hus där? Jag har inget lantbruk, men mitt ställe är taxerat som lantbruksfastighet och jag har ett par hästar som hobby. Jag betalade två miljoner för hela gården 2023 (så det var efter pandemin), huset är i hyfsat skick (renoverat genomgripande av de som ägde stället före han jag köpte av runt 2015), värmepannan är från 2021. Det enda var att det inte fanns kommunalt vatten och avlopp och det visste både jag och säljaren (det var därför han sålde, för att han inte ville betala för det när kommunen dömde ut alla enskilda avlopp på vår ort oavsett hur nya de var, jag hade hyrt huset av honom innan dess).

Jag har en förhållandevis hög inkomst, men jag är ensam. Så det jag får i lön är väl typ samma som två låginkomsttagare. Banken hade inga som helst synpunkter på det? Mina föräldrar tog ett litet lån på 170 000 för att "rädda" möjligheten för att utöka lånet när jag behövde koppla på avloppet (bankens förslag, så de var helt med på detta) och innan någon går i taket fullständigt så har vi skrivit papper på det så mina syskon inte ska bli drabbade. Jag amorterar ganska ordentligt på det lånet, och har betalat av ungefär 100 000 sen dess på det. Räknar jag bort det lånet, eftersom den amorteringen är så hög, betalar jag inte mer i lån för hela gården än vad jag gjorde på hyran innan. Eller som jag hade fått ge för en tvåa inne i stan och en stallplats någon annanstans.

Då bor jag ändå i de dyrare delarna av min kommun. Hade jag förflyttat mig längre åt andra hållet hade jag fått en riktigt, riktigt fin gård för två millar.

För mig är det värt det alla dagar i veckan att inte åka på utlandssemestrar, kanske inte klippa mig så ofta, inte köpa så mycket kläder och utemat mot att få leva så här och ha hästarna hemma. Det kommer bli en enorm lättnad ekonomiskt när lånet till mina föräldrar är avbetalat dessutom (den höga amorteringen är ju för att bli av med det så fort som möjligt och bli skuldfri till dem). Hade jag haft en partner med ungefär likvärdig lön som mig hade vi stått oss väldigt gott på det. Men bor man nånstans där allt är svindyrt är ju läget ett helt annat, men man kan ju inte döma ut folk och misstro dem när det helt enkelt kanske bara är så att det inte är lika dyrt där de bor?

Jag förstår! Det finns många delar som styr, och förutsättningarna är långt ifrån lika för alla.

Dock vill jag som 90-talist med barn i förskoleålder inte kalla mig för "lite äldre" även fast man kanske är påväg där åt 🙈

Nej, jag vet förstås inget om dig/er :D och borde nog varit tydligare med att jag där filosoferade i allmänhet över att våra olika liv ofta hsr rätt naturliga förklaringar.

Och med tillägget om att ni är unga och har mindre barn i familjen, så pekar väl det ytterligare på hur ovanlig situation ni har, jämfört med de flesta andra. Att ha ett stort grundkapital inden åldern och kunna rodda runt gård och familjeliv på två mycket små inkomster är inte något som alla kommer att kunna fixa, hur mycket vilja man än har att bo på gård.

Jodå, en av få saker vi inte gör själva utan betalar för är en revisor som ser till att allt blir rätt. Vi har ju inkomst i eu-stöd och arrende, vilket ju inte är något unikt för våran gård.
Inkomst : arrende eller EU-stöd. Men ni kvittar ju den inkomsten med avdrag på skötsel och foder och diesel och maskiner till era kor som inte ger någon inkomst.Som ni har för egen del och som inte ger plus på kontot. Det är jättekonstigt att er revisor tycker det är rätt att driva en enskild firma så vilket det såklart inte är. Jag tycker - för att återknyta till tråden- att det är viktigt att det kommer fram annars låter det väldigt enkelt med enskild firma och bo på landet och att det är därför ni klarar er så bra vilket givetvis är en delförklaring. Det optimala är att ha en enskild firma , gå plus minus noll, slippa skatta, slippa lägga moms men ändå plocka ut fördelar, som kött och sannolikt också få tillbaka momspengar på era utgifter .

Nej, jag vet förstås inget om dig/er :D och borde nog varit tydligare med att jag där filosoferade i allmänhet över att våra olika liv ofta hsr rätt naturliga förklaringar.

Och med tillägget om att ni är unga och har mindre barn i familjen, så pekar väl det ytterligare på hur ovanlig situation ni har, jämfört med de flesta andra. Att ha ett stort grundkapital inden åldern och kunna rodda runt gård och familjeliv på två mycket små inkomster är inte något som alla kommer att kunna fixa, hur mycket vilja man än har att bo på gård.
Ja så är det, tänker varje dag på att vi är lyckligt lottade 🙏 och det här med att leva snålt. Jag tycker ju inte att vi gör det, men för många andra kanske vårat liv skulle kännas som snålt? Det skiljer sig säkert också mycket.

Inkomst : arrende eller EU-stöd. Men ni kvittar ju den inkomsten med avdrag på skötsel och foder och diesel och maskiner till era kor som inte ger någon inkomst.Som ni har för egen del och som inte ger plus på kontot. Det är jättekonstigt att er revisor tycker det är rätt att driva en enskild firma så vilket det såklart inte är. Jag tycker - för att återknyta till tråden- att det är viktigt att det kommer fram annars låter det väldigt enkelt med enskild firma och bo på landet och att det är därför ni klarar er så bra vilket givetvis är en delförklaring. Det optimala är att ha en enskild firma , gå plus minus noll, slippa skatta, slippa lägga moms men ändå plocka ut fördelar, som kött och sannolikt också få tillbaka momspengar på era utgifter .
Om det är någon som är noga med att allt med skatteverket ska bli rätt så är det jag, livrädd att av misstag tabba mig med något där. Därav att vi har en revisor även fast det kostar en hel del och jag egentligen kunde lärt mig att göra det själv. Mycket av eu-stödet vi får är ju för att korna betar marken, annars hade vi behövt putsa ner det.

Ja så är det, tänker varje dag på att vi är lyckligt lottade 🙏 och det här med att leva snålt. Jag tycker ju inte att vi gör det, men för många andra kanske vårat liv skulle kännas som snålt? Det skiljer sig säkert också mycket.

Igen gör jag en hypotetisk överslagsräkning baserat på hur jag tänker, eftersom jag inte vill fråga om er exakta ekonomi :)

Om jag ska räkna på låga kostnader och utgår från att en person har ett bruttolön på 28 000 och jobbar halvtid och en person har en bruttolön på 40 000 och jobbar heltid, så får de ut ungefär 40 000 kr efter skatt. Om man antar ett lån på 2M och ränta på 3,5%, med en mindre antingen obligatorisk amortering eller frivillig, så kan man anta en kostnad till banken på 7 500 kr/mån. Med tillägg för ytterligare fasta kostnader för boendet kan man säga 14 000 kr/mån. Med 5000 kr sparande till framtida hus/gårdsbehov så är det 19 000 kr/mån. En tusenlapp för medier och kommunikation, 20 000.

Ofta har man 2 bilar när man bor på landet, och säg 2000/bil och månad så är man uppe i 24 000.

Personligt sparande 500 kr/månad, 25 000 kr.

Då är det 15 000 kr kvar i månaden för 2 vuxna och minst 1 barn, för mat, kläder, vård och mediciner, glasögon, nöjen och vänner, familj- och släktsammankomster, allt övrigt. Socialbidragsnormen verkar ligga på drygt 10 000 för 2 vuxna och 1 förskolebarn, så jag skulle säga att leva på 15 000 för 3p är rätt lågt och inte skulle tillåta särskilt mycket extra utöver det mest basala. Resor t ex behöver ju inte innebära semester, utan kan handla om att besöka familj och släkt vid jul, bröllop eller begravning. Bor man långt ifrån varandra kan det lätt kosta 10 000 för ett par dagars tripp. Nu har jag också räknat med en relativt låg ränta historiskt, stiger den så är ekonomin snabbt mycket mindre.

Men, som jag varit inne på så tycker jag inte att man ska stirra sig blind på vardagens kostnader. Ofta när man pratar om att man "lever snålt" så är det man tänker på att man inte reser, köper nya kläder, äter enkel, billig hemlagad mat. Men de stora kostnaderna över tid med ett hus/gård är sådant som tak, avlopp, brunn, värme, mark, kök och badrum etc. Och ju fler extrabyggnader p en gård, desto mer av saker som behöver fixas. Och transport, att man ofta behöver ha flera bilar. Det är där tillgången till kapital blir så avgörande, för att inte behöva utöka lånet så måste man antingen ha pengarna från början eller spara ihop dem över tid.

Jo rent generellt så är det dyrt även med reservdelarna. Läs mitt svar om enskild firma . Det är inget vinstdrivande tänk om man äter upp allt kött själv. Och visst hönorna, men om bara 30 värper, man äter väldigt mkt ägg själv och säljer resten så blir det ändå inga stora summor även om äggen skulle inbringa mer pengar än vanliga ätägg. Och var hittar du en traktor för 10000 ?
På blocket.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar