Gård och ekonomisk stress

Bukefalos 30 år!

Och du menar ni har detta som företag? Med kor som bara slaktas för eget behov ( om det är vitt så ska det skattas för vilket är snordyrt) och enda inkomsten gissar jag lite EU stöd som inte kan vara så mycket.?
Enskild firma ja eftersom vi tar i mot eu-stöd och arrende(vi använder inte all mark själva). Du förstår tydligen inte att jag inte bryr mig om vad korna och köttet från dom kostar mig? Jag vill ha dom för att jag gillar att ha kor på gården och för att vi äter mycket kött som jag vill veta exakt vart det kommer ifrån och vill veta att djuret har haft det toppen från början till slut, därför kör vi alltid hemslakt. Jag har redan från början sagt att korna inte är någon plusaffär alls för mig så jag fattar inte varför du hakat upp dig på det?🤔

Det är något som inte stämmer med att det är så enkelt med 1,5 låglön o ha råd med g dyr gård / lån och en maskinpark som klarar av det du beskrev OCH i det nära noll inkomst från det. Du drar upp dig som exempel att det inga problem är men det går inte ihop. Hur kan Skatteverket sätta OK på ett företag med hobbykor till hemslakt är ju att jämföra med hobbyhästar? Låter jättemörkligt om det inte finns skog ex men då haltar ju jämförelsen ännu mer med TS o co

Mmmm precis, och vilken bank skulle ge lån till en kossegård som inte är vinstdrivande, till någon med 75% anställning som pers ass?

Något stämmer inte 😅.

Jag har redan från början sagt att korna inte är någon plusaffär alls för mig så jag fattar inte varför du hakat upp dig på det?🤔
Nä jag hakar inte alls upp mig på det utan på ekonomin, väldigt liten inkomst som du skrev själv en hel del utgifter och en maskinpark till att sköta detta , lån på fastigheten - om ni inte då som jag skrev har satt in kontanta medel i maskinparken så går det inte ihop och du tar dig själv som ett exempel inför andra att det är inga problem och då finns en risk att andra tycker att det är konstigt att det kärvar för dem.

Enskild firma ja eftersom vi tar i mot eu-stöd och arrende(vi använder inte all mark själva). Du förstår tydligen inte att jag inte bryr mig om vad korna och köttet från dom kostar mig? Jag vill ha dom för att jag gillar att ha kor på gården och för att vi äter mycket kött som jag vill veta exakt vart det kommer ifrån och vill veta att djuret har haft det toppen från början till slut, därför kör vi alltid hemslakt. Jag har redan från början sagt att korna inte är någon plusaffär alls för mig så jag fattar inte varför du hakat upp dig på det?🤔

Det är nog inte viljan att ha det så som man reagerar på, utan hur det ens är möjligt? :confused: Jag tjänar väldigt mycket mer än en deltidsjobbande personlig assistent, och om jag skulle gå till banken och försöka få ett lån till en gård skulle de skratta åt mig. Än mindre hålla en maskinpark och djur i skick på det. Hur mycket man än kan tycka att det är värt det så betalas räkningar inte med vilja.

Vi jobbar båda två så får in en ’standardlön’ och en ’hög lön’. Köpt renoveringsobjekt och gjort mycket själva och inte renoverat flådigt så har lån på under 50% av gårdens värde (dvs vi behöver eg inte ammortera om det skulle krisa och verkar som trygghet ekonomiska). Bor i norrbotten i billigare kuststad så gården är värd under 5 miljoner och är därför inget enormt lån att betala på jämfört med andra ställen, detta var också medvetet val att inte bosätta oss i grannstadens dyrare byar.

Har kor, får och höns (husbehovsnivå), säljer lite kött och livdjur för att gå +/- 0 när jag även ägnar stor del av semestern till höskörd. De två hästarna är dock en fet minussiffra och de två människobarnen 🤣

Vi snålar inte i vardagslivet men är inga flådiga människor avseende mat/inredning/resor/kläder osv då vi inte har intresse av det. Tycker folk annars verkar lägga mycket pengar på på sådanta intressen och ”yta” och här sparar vi endel i jämförelse (men vill vi köpa något verktyg/grej eller liknande så kan vi unnar vi oss det). Sparar så vi har en buffert men inget självändamål utan är till för att användas vid behov som ex nu när jag behövde en ny bil så vi inte behöver låna, men samma där vi byter när vi absolut måste till skillnad från andra i omgivningen och köper bilar som kostar betydligt mindre än resten av bekantskapskretsen som bor i villa.

Ni som bor på gård - hur överlever ni stressen över alla kostnader? Vi har inte ens massor av djur men ändå är det ALLTID något som är trasigt och kostar stora summor - huset/husen, bilen, vattenpumpen, avloppet, elräkningen osv osv osv. Jag och min sambo tjänar bra och har inga barn som kostar, men jag är ständigt stressad över känslan av att hela tiden behöva lägga alla våra pengar på att laga saker, eller på en buffert för att kunna laga saker. Hur gör man för att ta sig ur stressen? Går det över eller behöver man vara multimiljonär för att kunna bo på en liten gård? Är det enda alternativet att sälja och sätta sig i en lägenhet?

Ni som har sålt och satt er i en lägenhet - var det värt det?

Senast ändrad:

Jag tänker att det inte är vilket kött du äter som @ginnies hakar upp sig på, utan att detta är en tråd om ekonomi och då är dina uppgifter i tråden svåra att få ihop.

Mycket hänger ju på om man har intäkter på gården. Arrenden (jord, jakt), EU-stöd, skogsbruk mm kan ju göra en stor skillnad.
En annan avgörande skillnad är så klart vad gården köptes för - dels geografiskt vart, men det är inte så längesedan priserna skenade och köpte man gård då, så förstår jag att det är tufft att få ihop det.

Nä jag hakar inte alls upp mig på det utan på ekonomin, väldigt liten inkomst som du skrev själv en hel del utgifter och en maskinpark till att sköta detta , lån på fastigheten - om ni inte då som jag skrev har satt in kontanta medel i maskinparken så går det inte ihop och du tar dig själv som ett exempel inför andra att det är inga problem och då finns en risk att andra tycker att det är konstigt att det kärvar för dem.
Okej 🙂 min maskinpark har jag inte skrivit något om mer än att den finns. Den är gammal/omodern som tusan och det mesta har köpts in trasigt till skrotvärde.

Missade helt att man bara skulle svara om man bodde på gård och hade stress över sin ekonomi. Inte om man bodde på gård och tyckte det funkade bra.

Okej 🙂 min maskinpark har jag inte skrivit något om mer än att den finns. Den är gammal/omodern som tusan och det mesta har köpts in trasigt till skrotvärde.

Missade helt att man bara skulle svara om man bodde på gård och hade stress över sin ekonomi. Inte om man bodde på gård och tyckte det funkade bra.

Nej, du får såklart också skriva, det är bra med olika perspektiv :) Men för övriga läsare i tråden så är det också bra att det märks att ni nog inte är särskilt representativa. Det är jättebra att det funkar så bra för er, men man ska inte räkna med att det kommer att bli så om man går i tankarna att köpa gård.

Nej, du får såklart också skriva, det är bra med olika perspektiv :) Men för övriga läsare i tråden så är det också bra att det märks att ni nog inte är särskilt representativa. Det är jättebra att det funkar så bra för er, men man ska inte räkna med att det kommer att bli så om man går i tankarna att köpa gård.
Nej verkligen inte! Jag vet att många har det kämpigt trots bra heltidslöner. Jag är glad och tacksam att vi har det som vi har det.

Nej verkligen inte! Jag vet att många har det kämpigt trots bra heltidslöner. Jag är glad och tacksam att vi har det som vi har det.
Men ponera att både er bergvärmepump och er vattenpump ger upp samtidigt. Det är ändå en kostnad på ~150.000 att byta oavsett om man gör det själv eller inte eftersom det är tekniken som kostar. Har ni den bufferten och samtligt möjlighet att fortsätta lägga undan till en sådan buffert igen om det kommer en liknande utgift om 6 månader?

Det är nog inte viljan att ha det så som man reagerar på, utan hur det ens är möjligt? :confused: Jag tjänar väldigt mycket mer än en deltidsjobbande personlig assistent, och om jag skulle gå till banken och försöka få ett lån till en gård skulle de skratta åt mig. Än mindre hålla en maskinpark och djur i skick på det. Hur mycket man än kan tycka att det är värt det så betalas räkningar inte med vilja.
Nu bor väl både du och jag i duktigt dyra trakter, men jag håller med. Med en lön ungefär i nivå med vad @_Zacke_ tjämar och min betydligt högre (men jag är inte högavlönad, tjänar bara betydligt mer än 25 000), finns det inte en chans att jag/vi skulle kunna köpa gård och sen få det att gå ihop med djur och maskiner etc. Inte en suck! Bara en investering som en traktor skulle ta minst 57 generationer att hämta hem. (Och vårt barnbarn är inte den sorten.)

Ursäkta men den kan inte va hur omodern som helst om man plastar sitt ensilage. Och en traktor , även om den köps in som skrot kostar den faktiskt en hel del och för att inte tala om reservdelar till alla skrotmaskiner som ska fixas till. Bra att det funkar för er men som @Thaliaste skrev ovan.

Det står inte hur höga lånen är, gården kanske inte är så högt belånad? Kan man skruva och laga själv så är ju materialet oftast inte en så stor kostnad. Oftast är ju arbetet mer än halva kostanden saker som behöver lagas. Köttet och hönorna kanske går jämt upp dvs det de kostar mot vad det skulle ha kostat att köpa samma varor i affären kanske går jämt ut.
En traktor kan kosta mellan 10 000 kr och 10 miljoner kronor, har man kunskap att meka så kan man komma väldigt billigt undan tom få andras "skrot" och få dom körbara. Sen beror allt på hur stora krav man har på "standard" ska allt vara nytt och bytt så blir det dyrt, trivs man med lite slitet så blir det billigare. Här där jag bor har de flesta mer skog än åkrar, djur och bete. Man säljer skogen på rot så det arbete som görs av skogsbonden är oftast röjning och gallring bara, det kräver inga större maskiner. Här finns det också en del som har egen såg då blir det ju himla billigt med virke, eller så känner man någon med såg och betalar i virke istället för att få använda den.

Gårdar i Sverige just nu finns från 250 000 kr och uppåt i pris beroende på storlek, plats och standard. Kan du göra mycket renovering själv och inte har problem med att leva ruffigt under tiden du gör det så kan du ju ha en väldigt ekonomisk gård.

Vi har gård med djur(10 kor och 60 höns utöver sällskapsdjuren). Lågavlönade jobb vid sidan av gården varav jag bara jobbar halvtid(knappt det i perioder). Ett barn och hobbys som kostar en del. Vi känner oss trygga ekonomiskt och har allt vi vill ha, därimot kan man många gånger känna stress och oro över att hinna med då vi lagar och fixar allt som krånglar själva. Saker som krånglar och går sönder har dessutom en förmåga att komma samtidigt. Så ibland funderar man över sina livsval av den anledningen 😂 Men för oss har det alltid varit en gåta hur folk inte har råd trots att dom många gånger jobbar betydligt mer och med bättre löner 😅 vi har aldrig gjort någon budget. Vi köper det vi behöver/vill ha men inget onödigt, och kollar vilka alternativ som är billigast. Det har räckt för oss för att ha en trygg ekonomi med rejäl buffert. Skulle allt skita sig har vi dessutom en gård som ökat betydligt i värde sen vi köpte den. Vilket känns tryggt.

Kunde varit jag som skrivit detta, bortsett från att vi inte har några kor..än😁

Jobbar 60% (även varit f-ledig i 5 år), sambon heltid. Lågavlönade jobb, 3 barn och lite djur. Vi klarar oss och har en rejäl buffert. Har alltid haft egen gård som mål och snålat och sparat för att det skulle bli möjligt. (Gården var inte jättebillig men hade sparat ihop en bra kontantinsats, hade också tur att binda lån på väldigt låg ränta.)

Skulle inte säga att vi lever snålt, men antagligen gör vi det då våra högavlönade bekanta inte förstår hur vi klarar oss på den inkomst vi har.
Vi har ett väldigt omodernt hus, men så länge saker och ting funkar ser vi ingen anledning byta ut dem. Renovera och ha det fint inne kan vi satsa på när barnen är utflugna 🤪

När vi flyttade hit så satte vi in bergvärme direkt (ca 100k) och nu för ett par år sen så havererade den gamla vattenanläggningen så vi fick lägga typ 120k på att borra en ny brunn ett par veckor innan jul. INTE planerat öht! Ekonomiskt sett så var det en del pengar som gick åt, men inget vi ”märkte av” i vardagen eftersom vi har öronmärkta pengar undanlagda till gården. Därför är det så viktigt att ha en buffert så man slipper känna kniven mot strupen vid minsta haveri som kommer kosta pengar.

Sen har vi bytt tak på ett par av ekonomibyggnaderna själva, vilket sparar en del pengar men i gengäld så går ju ens fritid åt.

Du får väl svara på vad du vill , trådar flyter ut. MEN. Du skriver att er enskilda firma går plus minus noll. Om man har en enskild firma så ska den vara vinstdrivande. Under några års uppbyggnad kan en firma få lov att gå back eller plus minus noll men då ska man kunna förklara detta för skattemyndigheten. Du kommer vid en revision, som kommer komma om det är som du säger, aldrig kunna förklara för skattemyndigheten att du drar av diesel plast frön etc etc för att du har kor men aldrig slaktar några på slakteri. Säger du att du äter upp alla så kommer de 1.inte tro dig. 2. Kolla om du tagit upp alla dina uppätna kor i deklarationen ( det är snordyrt jag har gjort det själv). Det kan ju rent hypotetiskt vara så att det finns skog som ger inkomst så ni går mer plus eller F- verksamhet men då går ju inte er enskilda firma plus minus noll. Då kommer skattemyndigheten klassa dina kor som hobby, vilket de är i nuläget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?