Gård och ekonomisk stress

Bukefalos 30 år!

Det som är svårt för mig att få ihop är hur man håller djur med snäv budget? Att snåla på sig själv är ju inga större problem i de flesta fall, väldigt mycket av det vi "behöver" går att hålla billigare om man åtminstone har tillräckligt med tid (vilket jag iofs också skulle ha svårt att få ihop med både jobb och gård?).

Men vad gör man om man lever med tight budget, har ett par hästar eller hundar och någon blir sjuk? Senast jag hade ett sjukt djur kostade det närmare 50', och det var bara ett par dygn inneliggande. Vad jag har förstått är dessutom försäkringspremierna rejält mycket högre för hundar än för mina katter. Sen sticker kostnaden för specialfoder (kanske livet ut), uppföljande behandling, osv.

Vad gör man när elpriserna sticker och räkningen helt plötsligt är 10' mer än vanligt ett tag? Hur får man råd med ett ordentligt buffertsparande? (Det är ju som bekant mycket billigare om man kan köpa/fixa saker när man har lite tid på sig att hitta bra pris och inte när man står där med krisen i handen.)

Det blir ju rätt meningslöst att ha den här typen av diskussion utan siffror, så det är klart att det blir spekulativt när det samtidigt vore helt orimligt att någon ska redovisa sin ekonomi, men jag undrar helt klart hur man räknar på saker?
När vi köpte gård jobbade jag i en matvarubutik, låg lön. Sen blev jag sjukskriven utan inkomst ett halvår, sen pluggade jag 3,5 år. Det gick aldeles utmärkt att äga en gård, två hästar och en hund. Det blev såklart noll lyx under dom åren, någon billig utlandsresa fick vi dock till. Sen började jag arbeta, inte så hög lön i början. På två helt normala löner bytte vi värmesystem, helt nytt kök, byggde massor i trädgården osv. Vi hade inte ens en kontantinsats, utan fick låna till den med pappas fastighet som säkerhet. Gården kostade nästan 3 miljoner. Vi amorterade hela tiden mer än vad som behövdes. Det gick alltså aldeles utmärkt att köpa en gård och ha noll buffert och låga inkomster. Vi hade inga lån förutom att gården var maxbelånad vid inköp. Jag var till veterinären massor med gånger. Allt handlar om att ha en rimlig budget och kompromissa med det som går. Billig bil, gjorde allt jobb själv, jobbade extra när det fanns möjlighet osv.

Det som är svårt för mig att få ihop är hur man håller djur med snäv budget? Att snåla på sig själv är ju inga större problem i de flesta fall, väldigt mycket av det vi "behöver" går att hålla billigare om man åtminstone har tillräckligt med tid (vilket jag iofs också skulle ha svårt att få ihop med både jobb och gård?).

Men vad gör man om man lever med tight budget, har ett par hästar eller hundar och någon blir sjuk? Senast jag hade ett sjukt djur kostade det närmare 50', och det var bara ett par dygn inneliggande. Vad jag har förstått är dessutom försäkringspremierna rejält mycket högre för hundar än för mina katter. Sen sticker kostnaden för specialfoder (kanske livet ut), uppföljande behandling, osv.

Vad gör man när elpriserna sticker och räkningen helt plötsligt är 10' mer än vanligt ett tag? Hur får man råd med ett ordentligt buffertsparande? (Det är ju som bekant mycket billigare om man kan köpa/fixa saker när man har lite tid på sig att hitta bra pris och inte när man står där med krisen i handen.)

Det blir ju rätt meningslöst att ha den här typen av diskussion utan siffror, så det är klart att det blir spekulativt när det samtidigt vore helt orimligt att någon ska redovisa sin ekonomi, men jag undrar helt klart hur man räknar på saker?
För våran del och som jag sagt hela tiden så har vi ingen ekonomisk panik, just för att vi har pengar över varje månad och dessutom en rejäl buffert. Djuren är bortskämda till max. Vi behöver aldrig snåla med något till dom, för vi har ju pengar över. Nu är det ju ändå ingen som tror mig men skriver det ändå för annars verkar det återigen som det lutar mot att jag vansköter mina djur? Är ju helt sjukt hur man ens kan fundera på om dom får den veterinärvård dom behöver eller inte.

Dyra elräkningar löste vi i vintras med att elda mer med ved för den möjligheten har vi som tur är i vårat hus.

Men en ko eller en höna åker ju sällan in på röntgen eller ligger inneliggande på helsingborgs djursjukhus i en vecka. Mer sannolikt är det destination frysen som gäller.

Jag skulle tippa på att ni har en rätt normal skuldkvot, medelvärdet för bolån låg 2024 på 2,78.

Jag tänker att man nog inte ska tolka frågor/invändningar som att man tror att det är omöjligt att någon bor så billigt, utan att den generella utsagan "det går att bo billigt på gård om man avstår lyx och gör mycket arbete själva" undanhåller en viktig del av hela bilden. Det är en nödvändigt ja, men inte tillräckligt.

För att kunna få låga kostnader på gården krävs att man accepterar andra faktorer som var man bor, arbetsmarknad på platsen, möjlighet att hålla kontakt med familj vänner osv. Vilket också - för att knyta an till trådens ämne om ekonomisk stress - kan öka osäkerheten jämfört med där man bor idag. Att köpa i ett mindre attraktivt område, där arbetsmarknaden är svårare och man har längre till sina kontakter påverkar också osäkerheten kring både ens inkomster och utgifter.

Det är fint att vilja ge hopp, men det är också viktigt att ge hela bilden och realistiska perspektiv.

Ja precis!

Fast man behöver inte måla fan på väggen heller ;) . Där jag bor handlar det ex om att vi har 7 min längre med bilen längre e4an in till norrbottens största stad jämfört om vi bott i de populära byarna med den stora staden som postnummer. Skillnaden i pris på gårdar jämfört mellan byarna är dock miljoner.
Behöver inte handla om att bo på andra sidan landet. Men såklart är den en avvägning man får göra som med allt 🤷‍♀️ Hade gärna bott i byn jag kommer från 7min norrut på e4an men motsvarande gård hade kostat nära på dubbelt, vi har råd och får utan problem lån men vill inte ha den ekonomiska pressen då skillnaden inte är värd det enligt oss. Man kan inte få allt 🤷‍♀️

Tycker bara att tonen mot @_Zacke_ var onödigt hårt dissande som bara beskrev sin verklighet. (Som jag inte tycler är ovanlig)

Jag tänker att man nog inte ska tolka frågor/invändningar som att man tror att det är omöjligt att någon bor så billigt, utan att den generella utsagan "det går att bo billigt på gård om man avstår lyx och gör mycket arbete själva" undanhåller en viktig del av hela bilden. Det är en nödvändigt ja, men inte tillräckligt.

För att kunna få låga kostnader på gården krävs att man accepterar andra faktorer som var man bor, arbetsmarknad på platsen, möjlighet att hålla kontakt med familj vänner osv. Vilket också - för att knyta an till trådens ämne om ekonomisk stress - kan öka osäkerheten jämfört med där man bor idag. Att köpa i ett mindre attraktivt område, där arbetsmarknaden är svårare och man har längre till sina kontakter påverkar också osäkerheten kring både ens inkomster och utgifter.

Det är fint att vilja ge hopp, men det är också viktigt att ge hela bilden och realistiska perspektiv.

Om inte annat har jag arbetat på redovisningsbyrå och skött ca 60 småföretagares löpande redovisning inkl deklarationer. Fler är olönsamma än lönsamma om man ska vara korrekt i sin bedömning.
Nu är du såklart experten och inte alls jag,men det är ju en väldigt stor skillnad mellan att ha enskild firma och ett svenssonjobb intill där man får en lön regelbundet. Då plockar man av sin egen lön för att backa den enskilda firman när eller om den går med förlust. Vilket du såklart vet.Många av de enskilda firmorna du tänker på är småföretagare som inte har någon lön från annat arbete intill och jo många av dem går dåligt men de stupar ju till slut då inga eller lite ekonomiska medel kommer in från annat håll. Det är det första exemplet Skatteverket vänder sig emot, att ha en enskild firma som går med förlust och eller plus minus noll då den enskilda företagaren kan backa upp underskottet med egen lön och i det då få tillbaka momsen. Det är givetvis win win för den enskilda företagaren då den också slipper skatta för inkomst utan bara , som alla andra, inkomstbeskattning sin vanliga lön. Sedan vet du också att bara för man har en enskild firma på en gård får man inte dra av för allt, inte om man vill ha nga ridhästar, inte för att fräscha upp nån byggnad där de kan bo , inte för foder osv just för att de inte räknas som något som drar in pengar till verksamheten, detsamma gäller såklart en bunt kor vars syfte enbart är att gå till egen köttproduktion. Det räknas liksom inte att de betar, det gör hästar och åsnor också. Även om det antagligen slinker igenom vid en revision.

Man avlivar. Och det är helt okej.

Nu är du såklart experten och inte alls jag,men det är ju en väldigt stor skillnad mellan att ha enskild firma och ett svenssonjobb intill där man får en lön regelbundet. Då plockar man av sin egen lön för att backa den enskilda firman när eller om den går med förlust. Vilket du såklart vet.Många av de enskilda firmorna du tänker på är småföretagare som inte har någon lön från annat arbete intill och jo många av dem går dåligt men de stupar ju till slut då inga eller lite ekonomiska medel kommer in från annat håll. Det är det första exemplet Skatteverket vänder sig emot, att ha en enskild firma som går med förlust och eller plus minus noll då den enskilda företagaren kan backa upp underskottet med egen lön och i det då få tillbaka momsen. Det är givetvis win win för den enskilda företagaren då den också slipper skatta för inkomst utan bara , som alla andra, inkomstbeskattning sin vanliga lön. Sedan vet du också att bara för man har en enskild firma på en gård får man inte dra av för allt, inte om man vill ha nga ridhästar, inte för att fräscha upp nån byggnad där de kan bo , inte för foder osv just för att de inte räknas som något som drar in pengar till verksamheten, detsamma gäller såklart en bunt kor vars syfte enbart är att gå till egen köttproduktion. Det räknas liksom inte att de betar, det gör hästar och åsnor också. Även om det antagligen slinker igenom vid en revision.
Jag är trygg med att min revisor vet vad som gäller och gör så att allt blir rätt.

Äter familjen mycket kött och egenodlade grönsaker så kan man tjäna mycket pengar på egenhushållning med egna kor.

Har man kossorna i en enskild firma så får man också dra av för kostnader för dem, inget konstigt. ( under förutsättning då att det är tänkt att de ska gå med vinst)

Men köttet man tar från sina egna djur i egenslakt ska man själv betala med det värde de har vid en försäljning. Ta upp som inkomst i företaget. Om jag tar mig själv som exempel då jag vet vad ett slaktdjur kan väga hos oss så blir det: Ex: Slaktvikt 390 kg ggr det värde vi får per kilo , och nu räknar jag lågt: 80 kr kg. Det blir 31 200 kr som det skulle kosta oss att ta ett av våra egna djur till vår egna frys och till vår egna mat.Plus moms. En moms som då ska kvittas med momsen man har för utgifter i företaget vilket gör att man ( såklart ) då får tillbaka mindre momspengar om man går med förlust eller ligger runt noll.

Så hur ska man tjäna så mycket pengar på det?

Sedan vet du också att bara för man har en enskild firma på en gård får man inte dra av för allt, inte om man vill ha nga ridhästar, inte för att fräscha upp nån byggnad där de kan bo , inte för foder osv just för att de inte räknas som något som drar in pengar till verksamheten, detsamma gäller såklart en bunt kor vars syfte enbart är att gå till egen köttproduktion. Det räknas liksom inte att de betar, det gör hästar och åsnor också. Även om det antagligen slinker igenom vid en revision.
Förtydligar: Givetvis räknas egna djur till egen slakt som man betalar marknadsvärdet för i deklarationen som djur som som är tänkt att ge vinst.

Det är inte förbjudet att vara en ”dålig” företagare i Sverige. Det här upplägget skulle jag säga är ganska vanligt på en gård.
En gård, med eller utan skog, taxeras nämligen alltid som en lantbruksfastighet, vilket gör gårdsägaren till en näringsidkare. Fastigheten drivs då i formen enskild firma.
Nej så behöver det inte alls vara.

Har man kossorna i en enskild firma så får man också dra av för kostnader för dem, inget konstigt. ( under förutsättning då att det är tänkt att de ska gå med vinst)

Men köttet man tar från sina egna djur i egenslakt ska man själv betala med det värde de har vid en försäljning. Ta upp som inkomst i företaget. Om jag tar mig själv som exempel då jag vet vad ett slaktdjur kan väga hos oss så blir det: Ex: Slaktvikt 390 kg ggr det värde vi får per kilo , och nu räknar jag lågt: 80 kr kg. Det blir 31 200 kr som det skulle kosta oss att ta ett av våra egna djur till vår egna frys och till vår egna mat.Plus moms. En moms som då ska kvittas med momsen man har för utgifter i företaget vilket gör att man ( såklart ) då får tillbaka mindre momspengar om man går med förlust eller ligger runt noll.

Så hur ska man tjäna så mycket pengar på det?
Eller så tar du inte upp djur alls i deklarationen. Oavsett höns, ankor, får eller häst som är/ varit på gården har ingen tagits upp i deklarationen då allt alltid varit för eget bruk och inte för inkomst. Samma med potatis och annat som odlats för eget bruk har aldrig tagits med i N1/NE blanketten då det aldrig sålts något öht.

Jag är mest fascinerad av att folk lyckas bygga upp och sedan hålla kvar buffert, trots att allt brakar sönder samtidigt.
Här kämpar vi fortfarande med att bygga upp buffert igen, efter föräldraledighet, sjukskrivning, trasiga bilar, renovering och allt annat som hänt sen vi köpte hus. (Bolånet är den lilla delen bland utgifterna kan jag ju säga).

Jag är mest fascinerad av att folk lyckas bygga upp och sedan hålla kvar buffert, trots att allt brakar sönder samtidigt.
Här kämpar vi fortfarande med att bygga upp buffert igen, efter föräldraledighet, sjukskrivning, trasiga bilar, renovering och allt annat som hänt sen vi köpte hus. (Bolånet är den lilla delen bland utgifterna kan jag ju säga).
Ja, det fattar jag inte riktigt heller! I somras behövde jag t.ex. lägga drygt 20 000 kr på min hunds tänder under loppet av ett par månader... :( Det tog rätt hårt på sparandet.

Eller så tar du inte upp djur alls i deklarationen. Oavsett höns, ankor, får eller häst som är/ varit på gården har ingen tagits upp i deklarationen då allt alltid varit för eget bruk och inte för inkomst. Samma med potatis och annat som odlats för eget bruk har aldrig tagits med i N1/NE blanketten då det aldrig sålts något öht.
Ja självklart, är det hobbydjur som man betalar för själv behöver de antagligen inte tas upp-då de ofta har kostat mer än vad de kostar att köpa tillbaka sas.Skillnaden blir när djuren ingår i en enskild firma och man drar av de utgifter man har för dem foder, diesel, plast veterinärvård, ev inköp, osv, det är då man ska köpa tillbaka sitt eget djur i deklarationen om man slaktar och tar köttet själv. . Annars blir det ju så att staten betalar en hel del av kostnaderna och då även av det kött man äter.

Det är också stora skillnader i veterinärkostnader när det gäller sällskapsdjur vs lantbruksdjur.
Håller men väldigt stora skillnader, jag betalar ca 7-8000 kr vid kväll natt eller helg, vardagar 4000 ca , bara på en höft sådär. men jag sköter ju mig oftast själv under halvårsbasis och det underlättar men även det kostar-kontrollen av mig liksom. Och så mediciner på det. Och sedan vaccinationer, vi vaccinerar med Rotavec och Bultavo3 ( blåtunga) så det drar iväg det också.

Ja, det fattar jag inte riktigt heller! I somras behövde jag t.ex. lägga drygt 20 000 kr på min hunds tänder under loppet av ett par månader... :( Det tog rätt hårt på sparandet.
Precis, det äter stora hål i bufferten som ändå tar tid att fylla igen. Vi har absolut inte så vi kan punga upp för en ny värmepump om den vi har ger upp. Och den vi har börjar bli gammal.. Efter år med sjuka djur och krånglande bilar mår bufferten inte bra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka