Ja herregud, vad folk håller på? Tycker det inte låter orimligt alls det du skriver.Någon gång ska tydligen vara den första att bli grillad på buke efter 20år här![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja herregud, vad folk håller på? Tycker det inte låter orimligt alls det du skriver.Någon gång ska tydligen vara den första att bli grillad på buke efter 20år här![]()
Det där är ju dock inte till någon hjälp alls i nuet, då man dels behöver lägga alla sia pengar på reparationer, dels avstå från alla nöjen.
och @Bluefish men jag tänker att det ni beskriver också har lite med vilken standard man orkar/vill leva med och hur mycket is i magen man vågar ha. Nu har inte jag en gård, men ett äldre bostadshus och jag har äldre vitvaror som så klart KAN gå sönder men nu fungerar dom. Både kyl/frys, spis och fläkt är från 90-talet, men jag har inga planer på att byta ut dom förrän de går sönder. Tvättmaskinen kom också med huset och den vet jag inte heller hur gammal den är (dödsbo) men verkar i varje fall vara från det här seklet. El som är gammal och kommer att bytas succesivt men som enligt elektriker klarar sig bra så länge man inte "pillar i den" så vill jag ha fler uttag så måste elen helt enkelt bytas helt i det rummet.Precis. Jag hade haft otrolig tur under tiden jag bodde på gården (8 år), men huset stod inför målning utomhus (vilket jag hade påbörjat med det vita, men inte hade fysiken för det röda så hade behövt hyra in någon), byta alla vitvaror, byta värmepanna (den funkade men var nästan 30 år), installera riktig ventilation istället för bara självdrag, grusa om gårdsplanen och jämna till en backe, byta allt stängsel pga bandet började bli för UV-skadat och gammalt.
Jag hade lyckats banta försäkringen till 4000kr. Lånet var på under 2 mill. Huset drog aldrig mer än 2000kWh/månad. Tillsammans hade jag och min man mer än "låg inkomst", men på 2 vuxna, 1 barn, 3 katter och två hästar var det ruskigt svårt att ens få pengar över till viktiga saker för oss människor, glöm att lyckas spara ihop en nog stor buffert till allt som låg på horisonten.
Och under pandemin skenade räntorna, sen i perioder elpriserna, virkespriset och färgpriset spårade, veterinärkostnader spårade...
Det var ju möjligt att fortsätta men jag tyckte det var fruktansvärt stressigt att ligga på marginalen.
Och om vi hade haft låg inkomst så hade det varit omöjligt att parera de ökade räntekostnaderna, elkostnaderna, vatten och sophämtning, även utan djur. Jag och min man tjänade mer än vad jag och exet gjorde när vi köpte huset. Och hade ändå mindre pengar att röra oss med, pga alla kostnadsökningar.
och @Bluefish men jag tänker att det ni beskriver också har lite med vilken standard man orkar/vill leva med och hur mycket is i magen man vågar ha. Nu har inte jag en gård, men ett äldre bostadshus och jag har äldre vitvaror som så klart KAN gå sönder men nu fungerar dom. Både kyl/frys, spis och fläkt är från 90-talet, men jag har inga planer på att byta ut dom förrän de går sönder. Tvättmaskinen kom också med huset och den vet jag inte heller hur gammal den är (dödsbo) men verkar i varje fall vara från det här seklet. El som är gammal och kommer att bytas succesivt men som enligt elektriker klarar sig bra så länge man inte "pillar i den" så vill jag ha fler uttag så måste elen helt enkelt bytas helt i det rummet.
Det är sticketak under tegelpannorna så det kommer ju behöva göra någon gång men enligt besiktningsmannen så borde det hålla ca 10 år till med lite tur. Faluröfärgsfasad som behöver målas om någon gång osv. Så framför mig har jag ett takbyte och en fasad målning men det är ju liksom inom en 10 års period totalt ca 300 000 kr med rot. Om jag snittar ut det blir det ca 30 000 kr om året att spara till det eller så får jag låna om det blir akut. Men så är det ju med hus, det är som en levande organism som behöver matas och vårdas. Men många åtgärder man gör är ju inte nödvändiga för husets hälsa utan det är för vår egen estetik eller bekvämlighet.
Grejen är ju att det känns som jättemycket saker om man tex köper en gård och sedan raskt börjar åtgärda allt som man känner "måste åtgärdas". Som tex att grusa en gårdsplan är ju inte nödvändigt, byta en värmpanna som inte är trasig utan fortfarande fungerar, installera ventilation istället för självdrag (varför?), jämna till backe. Inget av dessa hade jag sett som nödvändigt för gårdens överlevnad. Jag tror att det är där det skiljer vad man ser som nödvändiga kostnader och dessutom i vilken hastighet saker behöver ske.
Bara för att hela djuret/djuren ägs av er enskilda firma inte av er privat. Djuren ingår i er enskilda firma och ni köper in diesel, frön, halm ,plast etc till era kor och drar av de kostnaderna och får tillbaka momspengarna på det.Jag hänger inte alls med. Vi har med våran hemslakt i deklarationen och får då givetvis betala moms för det kalaset. Men jag förstår inte hur du får det till att vi ska betala hela djuret![]()
Är det inte dags att du erkänner nu att du har 15 miljoner i madrassen?Någon gång ska tydligen vara den första att bli grillad på buke efter 20år här![]()
Det handlar till stor del om att acceptera läget.Ni som bor på gård - hur överlever ni stressen över alla kostnader?
Ibland får jag känslan av att det blir skrämselpropaganda och att det är svårare än vad det är. Precis som att äga en häst.
Jag har aldrig ägt en gård tyvärr. Men hyrt och har vänner som äger gårdar. Står ju på en gård med hästarna också.
Klart det kostar men allt beror ju på… jag har kompisar med sjukpenning (eller vad det heter) som har egen gård med hästar, när jag hyrde gård (ensamstående) gick det runt (ägarna gjorde ingenting på gården den tid jag hyrde), jag hyr ett hus nu som på 10 år kanske har genererat 50 000 kr i utgifter för ägaren.
Sen behöver man såklart vara beredd på att något kan gå sönder etc men ibland tycker jag det beskrivs som att alla måste vara höginkomsttagare för att ha råd.
Har läst och på riktigt imponerats av att du håller dig så lugn. Själv känner jag att jag inte riktigt pallar att lämna ut min privatekonomi under mitt rätta alias utan använder det här.Någon gång ska tydligen vara den första att bli grillad på buke efter 20år här![]()
Nu har vi inte massor med skog, utan räknar att vi kan ta ut ca 50 tusen året år från skogen. Nu kommer de pengarna aldrig årligen utan kanske var 10:e år i klumpsumma och med massor med skatt.
Så visst, vi har det bättre än många andra iom säkerheten i skogen, men händer det något så måste vi ändå hosta upp de pengarna omgående, det har tid och är inte alltid möjligt att plocka ut pengar från skogen.
Men varför har ni inte ett skogskonto? Då sitter era skogpengar skattefritt och med ränta ( dessutom kan man få bonus utöver det ) samt ni kan välja hur mkt och när ni vill ta ut dem .
Man kan ha skogskonto hos skogsbolaget, konto, ränta och bonus. Slippa ta korttidslån vid oförutsedda utgifter och slippa lägga allt som inkomst och skatta på en gång och kanske kanske kunna kvitta mot någon annan utgift just det året.Min bank kräver iaf att man blir företagskund för att få ha skogskonto och det blev dyrare på tio år än den skatt jag fick betala när jag avverkade. Iofs bara en liten avverkning, men det fick mig att välja att skatta allt direkt.
Skrev jag att vi inte har pengarna på skogskonto?Men varför har ni inte ett skogskonto? Då sitter era skogpengar skattefritt och med ränta ( dessutom kan man få bonus utöver det ) samt ni kan välja hur mkt och när ni vill ta ut dem .
Nej men självklart väljer vi att ta dyrare korttidslån om det finns pengar att ta någon annanstans just då *ironisk*Det måste vara bättre, billigare o smartare än att hålla på o ta korttidslån??
Så har jag alltid levt, det är inte mycket jag köpt helt nytt och oftast var det "fådda grejer" som var trasiga eller också var dom snuskigt billiga bara för att någon lyxrenoverat nånting. Man blir bara lycklig tills räkningen kommer om man köpt nåt nytt och dyrt.Angående saker som går sönder, saker gör ju det, men man kan också hitta mycket begagnat väldigt billigt. Vi köpte vår första diskmaskin för något år sedan. De tidigare hade min man hittat på blocket/facebook, gratis. Just vitvaror skänks/säljs billigt i samband med renoveringar. Fördelen med gård är ju att man har plats, det kan stå en extra diskmaskin i ett uthus för den dagen när den som används går sönder.
Vi lever också med lite snea golv, ingen vettig hall, ett icke-optimalt kök för vi har inte haft tid/råd att fixa det än. Det skulle absolut kunna generera stress att bollar alltid rullar in i samma hörn. Om man varje gång tänker på att det måste fixas, och det blir dyrt. Men nu tänker inte vi så, det ska fixas, den dagen det är dags. Dvs när tid och pengar finns samtidigt. Om det blir om 5 år eller 20 är inte ett problem.
Nä du skrev nåt om att skogspengarna alltid kom i en klumpsumma och då med massor av skatt. Det hade inte behövt bli så om du hade haft skogskonto, det va ett tips i all välmening i en tråd där vissa tips efterfrågas.Nej men självklart väljer vi att ta dyrare korttidslån om det finns pengar att ta någon annanstans just då *ironisk*
För mig var/är det rätt självklart att vi tar korttidslån bara om det är absolut nödvändigt och vi inte har något på skogskontot just då.
Men det här är ju bukefalos så allt måste ju specificeras i all oändlighet och man blir ändå idiotförklarad.![]()
Problemen med pengar hos skogsbolagen är att de inte har bankgaranti. Då är det skogskonto hos banker med ofta låg ränta.Nä du skrev nåt om att skogspengarna alltid kom i en klumpsumma och då med massor av skatt. Det hade inte behövt bli så om du hade haft skogskonto, det va ett tips i all välmening i en tråd där vissa tips efterfrågas.![]()