Gårdshund

Irländsk varghund ja, de är trevliga. Borzoi behöver väl jobba mer. BS och NF vaktar väl inte så bra innifrån, då får en ju ha en vavva som komplement om en vill veta om nån kommer på natten.

Min är snäll, en valpfamilj kom för tidigt och trodde det var en OES och gick in, han vallade dem till entrén och skällde där ;)
Borzoier behöver springa lösa, that's it. De behöver inte jobba. Ganska många tycker snarare att man ska jobba åt dem.

Vinthundar är inga vakthundar, men en stor vinthund som rör sig på tomten har väl en viss avskräckande effekt.
 
Borzoier behöver springa lösa, that's it. De behöver inte jobba. Ganska många tycker snarare att man ska jobba åt dem.

Vinthundar är inga vakthundar, men en stor vinthund som rör sig på tomten har väl en viss avskräckande effekt.
Jag har sett dem ute, trodde de var bruks, de ser ju rätt läskiga ut. Känner igen det där med att jobba åt hunden 😉
 
Om man vill att "folk" ska veta att där finns hund, och att den ska synas om någon rekar så borde - som andra varit inne på - vilket stor ras som helst duga. Och sedan väljer man en som man tycker är lagom trevlig och som inte utgör någon risk för trevligt folk som kommer till gården. Förutom de som nämnts så kanske St Bernhard eller Grand danois? Förutom berner sennen finns ju även grosser.

I min släkt finns/har det funnits ganska många rottweiler med liknande funktion. Men de kanske har mer skärpa än vad som önskas i de här fallen?
Den ska helst ha lite koll när den är inne, men det kan ju faktiskt ett larm lösa. (Eller en vavva)

Sank Bernhard är nog förstörd av bilden av den snälla hunden, då är nog leonberger bättre eller New F.

Rottis älskar jag, men de gör sig inte som ouppfostrade gårdshundar. De ska jobba om än lugnare än en schäfer. Och kanske lite skarpa ja.

Vi är ju tanter som tröttnat på massa jobb på bruksplanen.
 
Om det räcker med att hunden är stor och ser "läskig" ut så funkar borzoi, men vill man ha en hund som faktiskt klarar att vakta är det nog en av de absolut sämsta hundarna att välja.
Tycker de verkar väldigt uppmärksamma. Därför känns de bättre än tex NF som bara sover.

Hade jag velat ha någon som äter upp inbrottstjuvar, scouter och tyskar så hade jag haft sydasiatisk ovtjarka
 
Tycker de verkar väldigt uppmärksamma. Därför känns de bättre än tex NF som bara sover.

Hade jag velat ha någon som äter upp inbrottstjuvar, scouter och tyskar så hade jag haft sydasiatisk ovtjarka
Uppmärksamma är dem, men vill du ha en hund som kommer springandes och skäller om det kommer folk på gården så är borzoi fel ras. De har väldigt låg vakt. På sin höjd står de och glor på avstånd. Vissa individer kan triggas att skälla om andra hundar skäller men en ensam borzoi fungerar inte som vakthund. De behöver dessutom höga staket för att man med gott samvete ska kunna lämna dem ensamma utomhus utan att de drar iväg och jagar och en ensam uttråkad borzoi kommer snabbt gräva sönder din trädgård och hitta andra sätt att roa sig.
 
Uppmärksamma är dem, men vill du ha en hund som kommer springandes och skäller om det kommer folk på gården så är borzoi fel ras. De har väldigt låg vakt. På sin höjd står de och glor på avstånd. Vissa individer kan triggas att skälla om andra hundar skäller men en ensam borzoi fungerar inte som vakthund. De behöver dessutom höga staket för att man med gott samvete ska kunna lämna dem ensamma utomhus utan att de drar iväg och jagar och en ensam uttråkad borzoi kommer snabbt gräva sönder din trädgård och hitta andra sätt att roa sig.
Det var ju värre med utråkning och gräv. Jag har kungen vinthundsvana alls. Jag är rätt nöjd med min herdehund som lägger sig och sover om det inte händer ngt
 
Det var ju värre med utråkning och gräv. Jag har kungen vinthundsvana alls. Jag är rätt nöjd med min herdehund som lägger sig och sover om det inte händer ngt
Vinthundar sover också mycket, om de är välstimulerade. En understimulerad vinthund blir snabbt oerhört destruktiv och de är oerhört intelligenta och påhittiga. Jag har själv borzoi, nr 2 i ordningen för tillfället och jag ser inte borzoi som en idealisk gårdshund om man vill ha en hund som vaktar och enbart ska gå på gården utan någon direkt stimulans utöver att "vara med". Sambons labbe är en betydligt bättre vakthund än någon av mina borzoier varit.
 
Vinthundar sover också mycket, om de är välstimulerade. En understimulerad vinthund blir snabbt oerhört destruktiv och de är oerhört intelligenta och påhittiga. Jag har själv borzoi, nr 2 i ordningen för tillfället och jag ser inte borzoi som en idealisk gårdshund om man vill ha en hund som vaktar och enbart ska gå på gården utan någon direkt stimulans utöver att "vara med". Sambons labbe är en betydligt bättre vakthund än någon av mina borzoier varit.
Kraftig labbehanne på 6-7 år vore idealiskt, men vad ska en göra de första 6 åren?

Jag har tränat hundar jättemycket, men har bränt ut mig på det. Insåg igår att mina hundar inte ens kan sitt *lol* inkallning och stanna kan de 😀 plus att vi hänger och strosar.
 
Kraftig labbehanne på 6-7 år vore idealiskt, men vad ska en göra de första 6 åren?

Jag har tränat hundar jättemycket, men har bränt ut mig på det. Insåg igår att mina hundar inte ens kan sitt *lol* inkallning och stanna kan de 😀 plus att vi hänger och strosar.
Om man är väldigt specifik i sina önskemål kring gårdshund tror jag nog det är en idé att försöka hitta en vuxen omplacering. Vår granne har en sällskapsavlad golden som verkar vara den ultimata gårdshunden. Hon har inget staket runt gården men den lämnar aldrig gårdsplanen, inte ens när det kommer förbi främmande hundar ute på vägen utan den går till tomtgränsen och aldrig längre, skäller på främlingar men är inte farlig, jagar inga djur (hon har mjölkkor och stallkatter), är med lös i stallen och springer bakom traktorn på åkrarna, så just den individen är verkligen mitt i prick.
 
Kraftig labbehanne på 6-7 år vore idealiskt, men vad ska en göra de första 6 åren?

Jag har tränat hundar jättemycket, men har bränt ut mig på det. Insåg igår att mina hundar inte ens kan sitt *lol* inkallning och stanna kan de 😀 plus att vi hänger och strosar.
Labbe, riskerar du inte välkomstkommitté i stället för vakt då? Jag har varit på bilverkstan i dag, de har en labbetik, hon känner inte mig. När jag kom in i verkstan var folket inte där, hunden stod ensam i en dörröppning. Med vakt i sig hade hon väl både upplyst dem om att jag var där och stoppat mig, men nu höll hon på att krypa ur skinnet av lycka över att det kom någon.
 
Fast inte lika effektivt. Vad ska jag göra om larmet går, ringa polisen? Det tar minst 40 minuter innan de kommer.
Jag vill inte att någon ska dö, bara kasta sig in i bilen och åka iväg. Och helst ha sett hunden på reket
Jag ser ingen anledning till att behöva någon regelrätt vakthund till sånt. Sådana hundar är farliga och du kan lika gärna stå där och bli ersättningsskyldig till den som fortsökte bryta sig in hos dig.

En larmhund med dovt skall är mer än tillräckligt. Tinja skäller/vrålar nästan aldrig, men när någon dragit i handtaget i lägenheten mitt i natten så har hon låtit som att hon är 70cm i mankhöjd och väger 40 kilo. Även Jixen har ett varningsvrål som sin mor, mörkt och hotfullt, fast utan risken att faktiskt agera. Jag känner mig oerhört trygg med dem, för någon som hör dem i kör lär aldrig våga sig in i huset.
 
Efter att ha sålt en del tjänstehundar så förstår jag verkligen inte det här med vakthund.
Det finns olika typer av bus att skydda sig emot. Det vanliga inbrottsbuset blir helt klart avskräckt av en vakthund. Men det blir de av larm och kamera ihop med skyltar också. Dessutom kan de bli identifierade, det blir de inte av en hund. Sånt bus är ute efter något snabbt och lätt.

Det tuffare buset som man behöver vara rädd för skiter till fullo i alla typer av hund. De skadar hunden. Det finns de som gått in med grisfösare, vapen och gud vet vad. Men som tur är behöver inte vanligt folk frukta den typen av kriminella i sina hem.

De flesta hundar är pinsamt lättmutade och släpper in okända om de mutas med tillräckligt mycket korv för den som verkligen vill in. I värsta fall preparerad.

När jag har hört vad de tjänstehundar jag sålt gått emot för bus så säger jag bara att jag skulle aldrig låta min hund stå ensam mot någon som vill in i mitt hus. Och det utan uppbackning av en beväpnad förare. Då får de hellre ta vad som finns. Vi är försäkrade.
 
Labbe, riskerar du inte välkomstkommitté i stället för vakt då? Jag har varit på bilverkstan i dag, de har en labbetik, hon känner inte mig. När jag kom in i verkstan var folket inte där, hunden stod ensam i en dörröppning. Med vakt i sig hade hon väl både upplyst dem om att jag var där och stoppat mig, men nu höll hon på att krypa ur skinnet av lycka över att det kom någon.
Det beror väl på om inbrottstjuvar är hundkunniga eller inte. Stor svart hund skrämmer många.
 
Det beror väl på om inbrottstjuvar är hundkunniga eller inte. Stor svart hund skrämmer många.
Även en stor brun hund skrämmer många. Benji är världens absolut snällaste labbe, men han är 64 cm i mankhöjd och mörkbrun. Folk går gärna fram till mig när jag har mina aussies, men är Benji med är det desto färre som tar sig fram.

Benji är mycket besviken på detta. Allt han vill är att bli klappad på.
 
Jag ser ingen anledning till att behöva någon regelrätt vakthund till sånt. Sådana hundar är farliga och du kan lika gärna stå där och bli ersättningsskyldig till den som fortsökte bryta sig in hos dig.

En larmhund med dovt skall är mer än tillräckligt. Tinja skäller/vrålar nästan aldrig, men när någon dragit i handtaget i lägenheten mitt i natten så har hon låtit som att hon är 70cm i mankhöjd och väger 40 kilo. Även Jixen har ett varningsvrål som sin mor, mörkt och hotfullt, fast utan risken att faktiskt agera. Jag känner mig oerhört trygg med dem, för någon som hör dem i kör lär aldrig våga sig in i huset.
Ska jag vara sarkastisk så är skadeståndet låga i Sverige.

Jag är uppmärksam på min, han är inte helt vuxen än, men än så länge är han inte farlig. Men han ser riktigt farlig ut. Komodor/ovtjarka farlig.

Jag lär honom att signalskälla och valla till ytterdörren.

Nu är det främst gården och saker runt om som är är intressanta för folk. Då syns det ju att det är en jack russel.
 
Ska jag vara sarkastisk så är skadeståndet låga i Sverige.

Jag är uppmärksam på min, han är inte helt vuxen än, men än så länge är han inte farlig. Men han ser riktigt farlig ut. Komodor/ovtjarka farlig.

Jag lär honom att signalskälla och valla till ytterdörren.

Nu är det främst gården och saker runt om som är är intressanta för folk. Då syns det ju att det är en jack russel.
Även om det - enligt dig - är lite pengar, så finns fortfarande risken att hunden omhändertas eller avlivas på grund av bristande tillsyn.

Och absolut att du är uppmärksam på honom, men vad händer när hunden måste göra egna beslut? När du inte är där? Jag tycker det är dumt att försköna livet med en äkta väktarhund/boskapsväktare, för det kan orsaka tragedi.

En larmande hund av medelstorlek lär vara mer än nog för att avskräcka småtjuvar. Som @Fetaost sa, är det riktigt tuffa busar så är det bara hunden som riskerar att fara illa.
 
Efter att ha sålt en del tjänstehundar så förstår jag verkligen inte det här med vakthund.
Det finns olika typer av bus att skydda sig emot. Det vanliga inbrottsbuset blir helt klart avskräckt av en vakthund. Men det blir de av larm och kamera ihop med skyltar också. Dessutom kan de bli identifierade, det blir de inte av en hund. Sånt bus är ute efter något snabbt och lätt.

Det tuffare buset som man behöver vara rädd för skiter till fullo i alla typer av hund. De skadar hunden. Det finns de som gått in med grisfösare, vapen och gud vet vad. Men som tur är behöver inte vanligt folk frukta den typen av kriminella i sina hem.

De flesta hundar är pinsamt lättmutade och släpper in okända om de mutas med tillräckligt mycket korv för den som verkligen vill in. I värsta fall preparerad.

När jag har hört vad de tjänstehundar jag sålt gått emot för bus så säger jag bara att jag skulle aldrig låta min hund stå ensam mot någon som vill in i mitt hus. Och det utan uppbackning av en beväpnad förare. Då får de hellre ta vad som finns. Vi är försäkrade.
Detta! Det skrämmer mig mycket mer att någon eventuellt skulle skada min hund än att jag skulle bli av med värde(lösa)prylar.
 
Efter att ha sålt en del tjänstehundar så förstår jag verkligen inte det här med vakthund.
Det finns olika typer av bus att skydda sig emot. Det vanliga inbrottsbuset blir helt klart avskräckt av en vakthund. Men det blir de av larm och kamera ihop med skyltar också. Dessutom kan de bli identifierade, det blir de inte av en hund. Sånt bus är ute efter något snabbt och lätt.

Det tuffare buset som man behöver vara rädd för skiter till fullo i alla typer av hund. De skadar hunden. Det finns de som gått in med grisfösare, vapen och gud vet vad. Men som tur är behöver inte vanligt folk frukta den typen av kriminella i sina hem.

De flesta hundar är pinsamt lättmutade och släpper in okända om de mutas med tillräckligt mycket korv för den som verkligen vill in. I värsta fall preparerad.

När jag har hört vad de tjänstehundar jag sålt gått emot för bus så säger jag bara att jag skulle aldrig låta min hund stå ensam mot någon som vill in i mitt hus. Och det utan uppbackning av en beväpnad förare. Då får de hellre ta vad som finns. Vi är försäkrade.

Jag vet inte var du bor, men jag tycker du har lite fel. Det finns mellanbus som rekar och åker på turné. Internationella proffskriminella, typ sadelstölder.

Larm och kamera verkar inte hjälpa mycket där. Men det räcker säkert för lokalt bus.

Jag är känner mig iaf tryggare när jag går ut och ser till hästarna när jag har honom med mig. Och dessutom rekas det innan och då vet de.

Hoppas det blir för jobbigt. Typ fin sadel, men stor hund.

Just nu skulle random shäferägare med lugn kunna gå in, dock inte så hungrig så känns något fel äter han inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 104
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 291
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 594
Senast: Asko
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp