Bukefalos 28 år!

Gårdsstöd

Sv: Gårdsstöd

Ur "SAM-ansökan 2008
- så här gör du!"

Sid 14
Lägga till ett block

Det kan hända att all jordbruksmark som du kommer att bruka inte finns redovisad på kartan. Om jordbruksmark saknas inom något område på kartan ska du rita in blocket noga på kartan. Du ska också ge en beskrivning av blocket i kartans noteringsfält.


Inte annat än jag förstår, går det bra att lägga till block som inte är redovisade tidigare.

Till Jordbruksverkets stödsida:
www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden.4.7502f61001ea08a0c7fff24864.html

LIA
 
Sv: Gårdsstöd

Tack Lia och Masse ska göra det och jag får ge mig att jag hade fel men ska kolla upp detta igen för min egen del ;)



Mvh Mia
 
Sv: Gårdsstöd

Nytt block som inte har nummer ger du själv nr 0000, sedan får du ett riktigt nr av länsstyrelsen.
Sök betesstöd för dina 6 ha bete, men det får inte vara av igenväxtningskaraktär.
 
Sv: Gårdsstöd

Är marken bete eller bete på åker? Åker= mark som kan plöjas.
Betesmark= mark med max 50 träd/ha, + en del andra regler.

Lycka till!
LIA


Förtydligar det där med antal träd lite. Om man i sin hage har "träd av hävd" räknas de inte med i trädantalet.
 
Sv: Gårdsstöd

Förtydligar det där med antal träd lite. Om man i sin hage har "träd av hävd" räknas de inte med i trädantalet.
Nya regler från i år! Se http://www.sjv.se/amnesomraden/stod...adperhektar.4.8464c7511816bfd5c380001381.html

Men kontakta länsstyrelsen innan du tar fram motorsågen. Det kan finnas stora utrymmen för förhandling om det är intressant ur ett biotopperspektiv eller av andra orsaker. Har förstått att den här EU-regleringen får många handläggare att gråta på länsstyrelserna.
 
Sv: Gårdsstöd

Det var ju det jag menade.:confused:

Jag ville bara förtydliga att det finns flera punkter i den nya regeln som är otydliga. En del har redan tagit fram motorsågen och börjat såga ner gamla vackra träd. Exemplen talar ju mest om hamlade träd och vildaplar! Länsstyrelserna har bett jordbrukarna att avvakta med panikåtgärder. Det tar fem minuter att såga ner ett träd men en mansålder att få ett nytt på samma plats...
 
Sv: Gårdsstöd

Som jag skrev:

"Betesmark= mark med max 50 träd/ha, + en del andra regler." Jag var mest inne på att TS skulle kunna sära på betesmark och bete på åker.

Nu har dom nya betes-reglerna kommit, men jag har inte hunnit läsa dom än. Det är som du säger, rekommendationen är att man ska ha is i magen och avvakta ett tag.

LIA
 
Sv: Gårdsstöd

Till alla

Tack för att ni hjälpt mig! Har inte hunnit svara i tråden då vi har haft fullt upp med besiktning, kontraktsskrivning och annat.

Gårdsstöd är redan sökt för fastigheten och förnyas av nuvarande ägare som även skriver över stödet på oss. Hon ringde Länsstyrelsen och skulle få skickat blanketter till sig så att detta skulle ordna sig.

Jag känner mig fortfarande virrig och har dålig koll på detta, ägaren kände inte till något om stödrätter men trodde att det hela var löst genom blanketterna från Länsstyrelsen.

Hojta gärna till om vi håller på att göra någon jättemiss här! :)
 
Sv: Gårdsstöd

Efter som säljaren då redan fått Gårdsstöd tidigare, så har vederbörande också stödrätterna. Vilka nu kommer att förasöver på er om ni fyller i "rätt" blanketter.
 
Sv: Gårdsstöd

Vad bra, eftersom hon pratade med Lässtyrelsen just om att föra över allt på oss så att vi skulle kunna lyfta bidragen så antar jag att det blir rätt blanketter. Får lita på säljaren och Länsstyrelsen här helt enkelt.
 
Sv: Gårdsstöd

Ta kontakt med Länsstyrelsen, Landsbyggdsenheten/Lantbruksenheten (dom har olika benämningar), och be dom skicka allt materiel angående SAM 2008. Där finns en hel del ni behöver sätta er in i.

Som jag redan skrivit, man kan inte vara säker på att den nuvarande ägarens stöd och bidragsansökningar överensstämmer med det ni vill göra, och ni har inte så många dagar på er att få till det.
Bättre ett papper för mycket ... :)

LIA
 
Sv: Gårdsstöd

Kl
Tänk på att även om du får dina stödrätter så kan du utöver det söka betesstöd.
Om du har mark som platsar in för de regler som gäller.
 
Sv: Gårdsstöd

Som jag redan skrivit, man kan inte vara säker på att den nuvarande ägarens stöd och bidragsansökningar överensstämmer med det ni vill göra, och ni har inte så många dagar på er att få till det.

Ansökan ska vara inne före den 19 mars men man kan göra ändringar till och med 15 juni. Av egen erfarenhet så vet jag att manhar fullt upp med flyttlass och annat så man hinner inte göra mycket mer än att få till det viktigaste första året! Att ändra grödor och lägga om produktion blir nog först till hösten.
 
Sv: Gårdsstöd

Klart att det kan bli att göra förändringar framöver, men det hindrar ju inte att man kan försöka komma så rätt som möjligt redan från början. Som t ex betesstödet. Pengar att tjäna!

Datumet för ändringar är rätt, men det är ju inte allt som går att ändra på då.

Flytten blir i maj, så lasset har dom knappast börjat på än. :)

LIA
 
Sv: Gårdsstöd

Marken är i dag mest bete på åker, och en liten del av den är bete där det finns fler än 15 träd per ha (visst var det det som gällde?).

Nuvarande ägaren har väl ansökt för gårdsstöd gällande bete gissar jag, eftersom det r vad det används till. Det kommer inte att ske några ändrignar i det, fortsättningsvis kommer marken att användas på samma sätt som i dagsläget, som bete och hagmark även under vintern till hästarna.

Bör jag söka betesstöd på annat ställe än SAM?
 
Sv: Gårdsstöd

Marken är i dag mest bete på åker, och en liten del av den är bete där det finns fler än 15 träd per ha (visst var det det som gällde?).
Max 50 träd/ha. Men som sagt, det finns en del övriga regler också därvidlag.

Utdrag ur reglerna för betesmark:
Marken ska inte vara lämplig att plöja.
Dvs, åker är inte betesmark.

Tror det kan vara bättre för er att söka för vallodling. Det finns en hel bibba bidrag av olika sort, och det absolut smartaste du kan göra, är att vända dig till någon av dom inrättningar vi skrivit om tidigare i tråden och be om hjälp.
Det är lite sent nu, men dom brukar erbjuda allt från enkla tipsträffar till regelrätta ansökningsmöten där dom fyller i alltihop i samråd med bonden. Det senare är väl värda pengar, för då vet man att allt blir rätt och kommer med. Efterföljande år är det enkelt att själv fylla i efter den första ansökan.

Om du inte har beställt SAM 2008 än, så gör det på studs!

Tilläggas bör, att SJV är oftast petig med att reglerna följs, och har man gjort fel kan hela eller delar av bidragen försvinna. Det är därför bäst att be om hjälp så här första gången.

Avslutar med att upprepa mig själv: Det är en massa text att läsa och förstå, men det är å andra sidan inte så svårt att söka när man väl plöjt igenom alltihop.

LIA
 
Sv: Gårdsstöd

Marken är i dag mest bete på åker,

Åkermark är mark som används till växtodling eller bete och som är lämplig att plöja. Där spelar det ingen roll för gårdsstödet om du odlar vall eller säd (eller inget alls!). Du ska dock ange vad du odlar i ansökan. Det finns möjlighet att få mer pengar om man gör vissa miljöåtaganden.

och en liten del av den är bete där det finns fler än 15 träd per ha (visst var det det som gällde?).
Betesmark är mark som används till bete och som inte är lämplig att plöja. Den ska betas och får innehålla högst 50 träd per ha (med en massa undantag och annat).
---
Det finns ett allmänt skötselkrav för bidragsmarken men som jag ser det finns en skillnad på åker och betesmark. Har jag gräs på åkern kan jag åka ut en gång på hösten och slå av det med betespusten och fortfarande uppfylla kraven. Betesmarken måste betas och får inte bli vildvuxen under säsongen.

Bör jag söka betesstöd på annat ställe än SAM?

Nej.
 
Sv: Gårdsstöd

Tack än en gång!

Jag känner att i dagsläget får det nog bli de stöd som redan finns, som är ansökt om tidigare år och ska ansökas om igen. Ägaren är noggrann och jag tror alldeles säkert att hon sökt rätt sorts bidrag.

Jag får beställa SAM 2008 och läsa på lite men jag tror att jag skippar en massa krångel med att ev byta något eftersom jag har så dålig koll, både på markerna det gäller och reglerna som finns. Det får stå kvar så som det gör idag och så får jag se om det ska göras några ändringar till nästa gång det är dags (gissar att det blir om några år).

Så känns det i dagsläget men ge mig en hård spark där bak om jag gör fel.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 280
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 665
Ekonomi & Juridik Jag undrar över följande scenario. En gård om 12 ha varav 2 ha är bete. Övriga 10 ha är blandskog och barrskog. En tanke är att utöka...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Får kanske möjligheten att köpa en släktgård inom en snar framtid. Jag har dock inte en aning om hur saker och ting går till. Kan ni...
Svar
11
· Visningar
11 394
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp