Bukefalos 28 år!

Gårdsstöd

Sv: Gårdsstöd

Fick idag nya direktiv i ett stort kuvert från Länsstyrelsen om vilka träd som räknas o inte räknas. Träd med stora kronor räknas som hävdträd. Även björkar. Träd som fått ljus nog att växa sig stora...Som tur är så finns bra exempel i den nya broschyren. Med bilder och anvisningar.
Hade tidigare fått ett brev om att "på kartan ser det ut som om du har fler träd än vad man ska" från flygfoto taget 2006 alltså. Ringde länsstyrelsen och frågade hur jag skulle göra. Ta bort träden var rådet.
Vi har hasselbuskar också (hasselnötter på hösten :d) men se dom skulle man inte få ha kvar. Så jag blev så trött på allting att jag strök alla block/skiften :devil:. Nu när jag lugnat ner mig så kanske jag ändrar/tar bort på kartan istället, när jag mätt upp och räknat träden. Så fram med långa måttbandet och gärna en tråd att knyta runt dom träd man räknat (annan färg för hävdträd som inte ska räknas med, dom kan ju sitta så man vet till nästa år...), om man tappar bort sig....eller hur man nu ska göra bäst :confused:
 
Sv: Gårdsstöd

Det får stå kvar så som det gör idag och så får jag se om det ska göras några ändringar till nästa gång det är dags (gissar att det blir om några år).

Det är ingen panik! Vi gjorde som du (flyttade också i maj). Det viktiga är att överföra stödrätterna innan halvårsskifte. Du får fylla i SAM varje år så det är något du nog blir van vad.
 
Sv: Gårdsstöd

Träd med stora kronor räknas som hävdträd. Även björkar.
Vi har hasselbuskar också (hasselnötter på hösten :d) men se dom skulle man inte få ha kvar.


Även en del småträd som senare ska bli hävdträd räknas som hävdträd, man behöver alltså inte ta med dessa heller när man räknar.
Man får visst ha hasselbuskar i sin beteshage, räknas som ett om de inte då är av hävd, då räknas de inte alls.
 
Sv: Gårdsstöd

Bör jag söka betesstöd på annat ställe än SAM?


Du har fått ett felaktigt svar på din fråga.

Du söker betesstöd, om du nu vill ha det, på en egen blankett som heter "Åtagande 2008 miljöstöd"
Genom att skriva under SAM-blanketten söker du utbetalning.
 
Sv: Gårdsstöd

Blev det Klässbol ändå? Sett lite annonser med detta ute nu.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 432
Senast: sthu
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 280
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 665
Ekonomi & Juridik Jag undrar över följande scenario. En gård om 12 ha varav 2 ha är bete. Övriga 10 ha är blandskog och barrskog. En tanke är att utöka...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp